Yz 125 mycket varv men dåligt drag.

sr500noob

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
göteborg
Hoj
-79 Yamaha sr500, yamaha yz 125 -89, yamaha beluga 80cc -83, yamaha neos
tja har dammat av den gamla crossen (yz 125 -89). den har stått utomhus utan så mycke som en presenning de senaste 12 åren. hur som helst så är den efter lite kärlek igång igen, städat föggen, rensat tanken, ny olja osv. tror dock att kolvringen är kass för den startar på första kicken å varvar bra på alla växlar men de blir inte så mycke effekt mest varv, ex, jag har skickat i trean å drar på, då varvar den upp ganska räjelt ett par sek innan den sticker. min tanke är ju dålig kolvring=komp=dåligt drag!?. har ny kolvring på väg på posten men tänkte bara höra om någon tror de kan tänkas vara något annat innan jag plockar ner den för att byta.

kan de vara att jag haft i fel typ av växelhusolja så kopplingen slirar?. det var någon castrol för våtkoppling jag har haft i.

som alltid tacksam för alla svar eller funderingar.

fridens!
 

sr500noob

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
göteborg
Hoj
-79 Yamaha sr500, yamaha yz 125 -89, yamaha beluga 80cc -83, yamaha neos
Slirande koppling.

ok tack, då till nästa fråga! kan de ha med att det är fel olja och göra? eller behövs kopplingen bytas ut? kopplingskorgen eller vad de heter. j
ag har ingen större vana av crossar direkt, köpte denna för massa år sedan å skoja runt lite i skogen.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Olja för våtkoppling lär ju inte vara fel.
Lameller och fjädern/fjädrarna som belastar tryckplattan är det som i första hand kan behöva bytas när det slirar. Och stålskivorna mellan lamellerna om man har slirat så mycket att dom blivit blåa och/eller slagit sig.
 

sr500noob

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
göteborg
Hoj
-79 Yamaha sr500, yamaha yz 125 -89, yamaha beluga 80cc -83, yamaha neos
Olja för våtkoppling lär ju inte vara fel.
Lameller och fjädern/fjädrarna som belastar tryckplattan är det som i första hand kan behöva bytas när det slirar. Och stålskivorna mellan lamellerna om man har slirat så mycket att dom blivit blåa och/eller slagit sig.

tackar! då är de bara att skruva upp å kolla då
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top