Dax för moppeköp

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Dottern fyller moppe strax så jag har börjat leta lite.
Hon skall ta AM-kort så det som gäller är väl klass1.
Men det finns en dj**vla massa olika märken som man (jag) inte har en aning om hur de är med hållbarhet, reservdelar m.m.
Honda, Yamaha osv. bör ju vara ok enligt vad jag inbillar mig.

Helt okända för mig är tex.
SYM JET
Kymco
Baotian
PGO
Rieju
Keeway
Masaru

Någon som vet hur dessa är med tanke på ovanstående?

Lite mer kända märken är väl
Piaggio Typhoon
Derbi Senda

men jag har dålig koll på dessa med så gärna omdömen om någon har något vettigt.

Det hade ju varit bra om det var en modell med riktig koppling och växlar då det finns planer på lätt hojkort när det är dax för det men det verkar inte finnas många moppemodeller som har det, några bra tips på det?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Reiju och Derbi är spanska mopeder med bra material och det är enkelt med reservdelar. De gäller även yamahas mopeder. De delar motor med Reiju (om de inte bytt sen jag var 15). CPI, och annat sånt skulle jag hålla mig borta ifrån då mycket är lite av ett hafsverk. Derbi, Reiju och Yamaha är dyrare men håller andrahandsvärdet bra.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Både jag o sambon har Peugeot Viva City som pendlingsmoppar, men de kräver lite service har vi märkt. Likaså avgassystemet sätter lätt igen på dem då de är strypta där (ostrypta system på bägge nu). Motorn verkar dock vara väldigt bra och de går bra då de väl går, dock ska man köpa en äldre modell (2003 typ) då de var bättre enligt den moppemekaniker vi pratat med.

Dock är det automat och kanske inte det bästa om man ska ta MC kort sen.

Yamaha hade jag nog satsat på, har hört mycket gott om dem med. Lite dyrare men verkar vara bra moppar.
 

sr500noob

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
göteborg
Hoj
-79 Yamaha sr500, yamaha yz 125 -89, yamaha beluga 80cc -83, yamaha neos
jag har en yamaha neos 2002, den går jättebra på alla sätt älskar den, den känns som bra kvalle. har iof inte haft den jättelänge men hittills inga problem. det är ju dock oxå en scooter så de är ju automat å ingen koppling, de är nog så på i princip alla scootrar. snackade med en moppeverkstad häromdagen å han menade på att även yamaha görs i spanien nu mera och inte håller någon större kvalité så kanske kan vara värt att titta efter något äldre.
ang moppe modeller så känns de som det mest är scootrar eller crossmoppar nu förtiden, crossmoppe med koppling och scoot med automat.

såg dock en moppe som hette ROMET OGAR CAFE rätt cool, ser ut som en moppe variant av en triumph typ. ingen koll på kvalitén tyvärr å de kostade runt 12-14000 kr nya så de kanske säger en del iof.

ang alla dessa märken så är de mesta i princip boatian (kina) med olika dekaler.

obs jag är ingen expert, ring å hör med EM MOTOR i göteborg, de brukar vara väldigt hjälpsamma.
lycka till
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Du har inget att frukta av kinesmopparna.
Se bara till att det sitter en fyrtakts GY6-motor i. Lättskruvad och skottsäker. Mopederna i övrigt kan vara lite klantigt hopsatta, men inget som inte fixas genom att dra åt eller smörja lite här och där.
Skulle något mot förmodan pajja så kostar reservdelarna inte mycket.

Jag tycker till skillnad från andra här att du ska hålla dej undan från tvåtaktarna, oavsett om de är italienska eller japanska.
Tvåtaktarna köps och körs av hormonstinna fjortisar som trimmar skiten ur dem utan att ha några som helst mekarkunskaper. Resultatet är ofta sönderskruvat och sönderkört.
Om den mot förmodan är i bra skick så kommer den likaväl att låta mer, lukta mer, gå sönder mer och dra mer soppa än valfri 4-taktare.

De kinesiska 4-taktarna köps och körs av fridsamma gubbar och kärringar som vill ha ett billigt pendlarfordon. Skicket är därför ofta bättre även på gamla kineser.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Du har inget att frukta av kinesmopparna.
Se bara till att det sitter en fyrtakts GY6-motor i.

Jag tycker till skillnad från andra här att du ska hålla dej undan från tvåtaktarna, oavsett om de är italienska eller japanska.

De kinesiska 4-taktarna köps och körs av fridsamma gubbar och kärringar som vill ha ett billigt pendlarfordon. Skicket är därför ofta bättre även på gamla kineser.

Låter väl vettigt förvisso, men vilka har den motorn då, säljarna (de jag pratat med iaf) har oftast inte själv koll på vad det är.
Visst man ser det ju när man är på plats men för att slippa köra runt i onödan så är det ju skönt att kunna gallra ut dem redan framför datorn.

Om det går att få tag i köper jag nog gärna något som inte är kina framför en kopia.

Det verkar som om det blir något scooteraktigt ändå, då utbudet på växlade moppar verkar riktigt dåligt.
Hon får öva den biten på min gamla cross och Yamaha SS.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Låter väl vettigt förvisso, men vilka har den motorn då, säljarna (de jag pratat med iaf) har oftast inte själv koll på vad det är.
Visst man ser det ju när man är på plats men för att slippa köra runt i onödan så är det ju skönt att kunna gallra ut dem redan framför datorn.

Om det går att få tag i köper jag nog gärna något som inte är kina framför en kopia.

Det verkar som om det blir något scooteraktigt ändå, då utbudet på växlade moppar verkar riktigt dåligt.
Hon får öva den biten på min gamla cross och Yamaha SS.
Här kan du läsa lite om de olika motorerna som sitter i kineser:
http://scooterdoctors.egetforum.se/gy6-motor-139qma-b-152qmi-157qmj-4-taktare-t7.html
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det verkar som om det blir något scooteraktigt ändå, då utbudet på växlade moppar verkar riktigt dåligt.
Hon får öva den biten på min gamla cross och Yamaha SS.

Vad tycker dottern om motard?
De flesta motarder är väl fortfarande manuellt växlade.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
De kinesiska 4-taktarna köps och körs av fridsamma gubbar och kärringar som vill ha ett billigt pendlarfordon. Skicket är därför ofta bättre även på gamla kineser.

Tillräckligt argument för att INTE köpa fyrtaktare. Det FINNS inget tråkigare än en kinesisk 50kubiks 4-taktsmotor. TVÅTAKT!!!! En moppe måste ju lukta gott! Kolla in Gilera om du inte har gjort det. Minarelli Am6 motorn sitter i allt från 1990-talet och framåt när det kommer till crossmoppar. Minarelli ägs av Yamaha och det är BRA kvalitet och det finns hur mycket delar som helst, om de skulle gå sönder. Motorerna sitter i Beta, Rieju, Yamaha, Motorhispania, Derbi, Gilera och några till förmodligen.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Vad tycker dottern om motard?
De flesta motarder är väl fortfarande manuellt växlade.

Hon verkar tyvärr måttligt intresserad av dessa. :mad:

En begagnad Aprilia RS50 kan hon väl vara värd? :hihi
Yamaha Tzr50 har vi kollat på men den är lite dyr, det gick att få en Cagiva Mito 125:a billigare :hihi

Tillräckligt argument för att INTE köpa fyrtaktare. Det FINNS inget tråkigare än en kinesisk 50kubiks 4-taktsmotor. TVÅTAKT!!!! En moppe måste ju lukta gott! Kolla in Gilera om du inte har gjort det. Minarelli Am6 motorn sitter i allt från 1990-talet och framåt när det kommer till crossmoppar. Minarelli ägs av Yamaha och det är BRA kvalitet och det finns hur mycket delar som helst, om de skulle gå sönder. Motorerna sitter i Beta, Rieju, Yamaha, Motorhispania, Derbi, Gilera och några till förmodligen.

Jo vi har kollat Gilera Runner och jag gillade dem men hon tyckte den var stor och tung, gick bra dock.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kolla in Gilera Stalker, mindre och lättare än Runnern. Ruggit pålitliga mopeder förövrigt.

Medhåll på det. Stalker är lite mer offroad (grövre sulor och så kan man köpa till kraschbågar och lite annat kul). Jag hade en sån när de var helt nya på 90-talet. Strypt via plastbricka i variatorn och utan så gick den i 85 när den var nyservad. Jag körde 3000 mil med min och den levde hårt med mycket grusvägar och vinterkörning. Fick byta fjädringen på garanti efter 1500mil :) full macka jämnt...

Köpte till lösa hjul med mjuka crossmönstrade vinterdäck med dubb. Aldrig strul med motorn eller el osv. Bara när det var 30 minus fick jag kicka en tio minuter innan den ville gå ordentligt - oljan var seg som sirap.

Sålde när försäkringen blev för dyr (mina två KTM kostade mindre tillsammans!). Tack för det, när det blev poppis med scootermoppar och kidsen började krascha och stjäla. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen tycker jag ju att dottern borde skolas in på en gammal Sachs, Alabama, Husqvarna eller liknande men min sambo har en Neos 4t och den funkar rätt fint men den har iofs bara rullat 160 mil på ca 5 säsonger.
Bytte variator på den i veckan och nu gör den med gynnsamma förhållanden 67 km/h innan varvtalsstoppen bryter mot tidigare 49 km/h. Tänkte att det skulle räcka men jag har redan börjat fundera över på att ta väck varvstoppen också... :D Sambon blev i alla fall nöjd med farten samt att den inte varvar så mycket längre.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Köper du en kines så kan det bli hur som helst. Det kan funka klockrent och det kan bli katastrof.
Peugeot eller PGO ska du ha. det är väl i dagens läge de mest bekymmersfria mopparna :)
Bring kör ju året runt på sina Bigmax och det tar väl minst 5000mil innan dom säljer dom vidare :)
Peugeot är väl för den som inte gillar PGO'ns design ;)

När det gäller itaienska och spanska (piaggio, Gilera, Derbi) så är ju de toppklass. Men behövs det reservdelar KAN det bli lång väntetid.

Hoppas det hjälpte lite :)
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Blev en Yamaha Neos 4 som gått 200 mil.
Borde hålla ihop ett tag iaf.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blev en Yamaha Neos 4 som gått 200 mil.
Borde hålla ihop ett tag iaf.

:tummenupp bra val tror jag. Sambon har fått upp sin Neos i 71 km/h nu efter variatorbytet, var väl min mage som bromsade till 67 antar jag.

Även originalvariatorn kan ge bättre ifrån sig om man tar bort en strypring inne i främre variatorn som hindrar skivorna att pressas ihop maximalt. Vet inte hur mycket det ger eftersom jag bytte variator direkt.
 

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Ort
hos maken
Hoj
Ducati 900SS
(bortklippt)

såg dock en moppe som hette ROMET OGAR CAFE rätt cool, ser ut som en moppe variant av en triumph typ. ingen koll på kvalitén tyvärr å de kostade runt 12-14000 kr nya så de kanske säger en del iof.

Vi köpte en ROMET OGAR till vår dotter, priset var under 10k men den kom i en stor låda där bara det mesta var på plats. Maken håller nu på med att montera avgassystem m.m.

Vi ville att hon skulle ha en EU-moppe som man inte satt med fötterna ihop på, för balansens skull. Ett annat krav var växel. Ogar är 4-växlad.

Så snart den är färdigskruvad och vi fått regskylt ska den provköras. :)
Dottern tycker den ser cool ut. Så långt allt bra. :D
OGAR-50Romet-Ogar-202.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top