Hjälp med start av hojbygge

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Hej!

(flyttar tråden då jag insåg att den förra låg fel)

Har blivit väldigt sugen på att bygga en cafe racer efter många inspirerande trådar här. Men tänkte höra om man måste besikiga om som amatör bygge osv eller om det beror på hur grova modifikationer man tänkt göra?

Hade tänkt att börja rätt enkelt med en bmw k75 för jag gillar motorerna och tanken på dom, går även att strypa ner för att få köra (A2).

Tänkte om nån har lust att kolla igenom min lista och säga till var det kan ställa till med problem.

- Byta lyse fram och bak, led. Ska försöka hitta e-godkända annars får man väl byta till besikning.

- byta blinkers, led. Samma sak där, får man kanske bygga något fäste för att ha original vid besikning.

- Kapa ram baktill. Det är här jag misstänker att problemet ligger? Vill ha det i ett liknande stuk.
bakparti.jpg
sadel.jpg

- Byta hastighetmätare, digital och minimal.

- Byta backspeglar

- Flytta ner reg plåten så den sitter som på en ducati diavel
ZDM098Kx.jpg

Är helt ny inom det här med att bygga om motorcyklar. Det närmsta jag gjort är när jag med hjälp av min far gjorde egna hållare för sidoväskor. Så lite hjälp på travel skulle vara tacksamt. Försöker även hitta så mycket jag kan själv men ibland hittar jag inte...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag TROR inte att du kommer få några problem med en besiktning. Det är som du säger ombyggnaden av bakdelen som kanske kan ställa till det. Jag skulle tro att det handlar mycket om hur ombyggd den ser ut. JAG ser det som så att en lätt ombyggnad likt den du visar inte borde vara något problem. Du borde kunna göra en vanlig registreringsbesiktning för att få det helt 100%. Ring och prata med en besiktningsingengör om det.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
mycket beror på årsmodell, men k75orna är ju 80-90-tal allihopa, så du klarar dig undan en hel del krav. t.ex så behöver ingen belysning vara e-märkt

Här finns vad som gäller :
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949575


Kapning och påsvetsning av loop på bakram brukar sällan få några anmärkningar hos bilprovningen.
Var dock noga med att du INTE påverkar stötdämparnas infästning eller hållfastheten runt om. (detta är oftast inget bekymmer om du inte kortar ner baken ofantligt mycket)

När det gäller skylthållare, tänk på att du har enkelsving på k75an där kardan och allting är ett o samma så du inte förstör kardanen vid montering av skylthållare. Själva armen ut till skylten måste vara ganska grov och välsvetsad för att hålla ihop, blir mycket påfrestningar när den hänger ut så.
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Tack så mycket för hjälpen! Skönt att det inte verkar vara några problem med ramen. Förstår dock att det inte är helt hundra.

Nu återstår bara att införskaffa hoj och garageplats! Blir nog en bygglogg sen också även fast det är ett litet jobb.
 

zach_ross

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2015
Ort
Stockholm
Hoj
1987 BMW K75
Hej, Roligt att du ska börja bygga på en K75 kan rekommendera att du titta på K75S (har skivbroms både fram och bak). Jag håller också på med en K75, första provtur var i torsdags tar en titt här
 

off

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Sverige - Spanien
Hoj
Suzuki SV1000S -03, Honda CBR600 F3 -97, Hyosung GT 650 -09, BMW f650 -99, BMW K75 - 94, Honda CBR 125R -04
Det med att den som jag kollar på har trum broms bak hade jag inte reagerat på. Problemet är att det inte finns så många på marknaden, och ännu färre inom min budget... Men bra rekommendation, ska kolla mer på det!

Kul att se ditt bygge, gillar iden att ta original kutsen väldigt mycket. Ska följa ditt bygge, ska bli kul att se resultatet. Kanske snor lite inspiration också :banana
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top