Funderar på att köpa scooter eller mindre mc

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Om man får komma med ett annorlunda förslag.
Pendlade två år på en BMW F650CS (Scarver) och den var det smidigaste jag haft i köerna. Tillräckligt med effekt, ABS bromsar och låg tyngdpunkt. Mycket vrid från stånkan och ändå skoj om man vill åka i okej tempo på småvägar. Stort plus för att det är remdrift och att den är så ful att ingen hojtjuv vill ha den.
http://www.blocket.se/malmo/BMW_F_650_CS_Scarver_ABS_61916231.htm?ca=11&w=3
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Om man får komma med ett annorlunda förslag.
Pendlade två år på en BMW F650CS (Scarver) och den var det smidigaste jag haft i köerna. Tillräckligt med effekt, ABS bromsar och låg tyngdpunkt. Mycket vrid från stånkan och ändå skoj om man vill åka i okej tempo på småvägar. Stort plus för att det är remdrift och att den är så ful att ingen hojtjuv vill ha den.
http://www.blocket.se/malmo/BMW_F_650_CS_Scarver_ABS_61916231.htm?ca=11&w=3

Ja, den är ruggig! :) Men det skull jag kanske behöva? Hade två stöldförsök av min (numera sålda) Apriliasccoter under juli månad. Deprimerande!
 

mr.abilica

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
Hägersten
Hoj
ingen
Lite uppdatering. Jag var och tänkte provköra lite scootrar igår men det var väldigt ont om modeller i butikerna. Det var mest vanliga mc:ar. Men jag fick provsitta en del i alla fall.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en scooter med "aktiv körställning", alltså lite framåtlutad. De flesta är av typen sitt i kyrkan eller på en pall. Det går fetbort. Jag kommer åka mycket 70-vägar och har gjort en lista för att jämföra lite:

Siffror: effekt, tjänstevikt, däck fram/bak torrvikt*

Små:
Peugeot A2 125 2003 9 kW, 13hk, 145 kg, 13/13 tum
SYM JOYRIDE 200i EVO 172cc 11 kW, 15hk, 155 kg, 13/12 tum
YIYING YY250T VIARELLI 2008 12 kW, 17hk, 155 kg, 13/13 tum

Medelstora:
Yamaha X-MAX 250 15 kW, 20 hk, 182 kg, 15/14 tum
Kymco Downtown 300i 22 kW, 30 hk, 188 kg, 14/13 tum
Kawasaki J 300 20 kW, 28 hk, 191 kg, 14/13 tum
Honda NS 300 Forza 18 kW, 25 hk, 194 kg, 14/13 tum
Suzuki Burgman AN 250 2001 17 kW, 23 hk, 166*kg, 13/13 tum

Sitt på en pall - går bort:
Honda Sh 300i 20 kW, 28 kh, 170 kg, 16/16 tum
Piaggio Beverly ST 350 33 kh, 179 kg, 16/14 tum

Stora
Yamaha x-max 400 23 kW, 32 hk, 215 kg, 15/13 tum
Yamaha T-MAX 530 34 kW, 46 hk, 222 kg, 15/15 tum
Kymco Xciting 500 28 kW, 37 kh, 220 kg, 15/14 tum
Suzuki Burgman 400 222 kg, 14/13 tum

I dagsläget vekar x-max 250 eller Kymco 300 vara bästa alternativen, men det är inte så lätt att välja på begagnatmarknaden.

Åsikter?
 
Last edited:

Bata1206

Medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
Stockholm
Hoj
GSX
Kör själv en el-scooter till vardags (eRider Puma).
Känslan att susa iväg knäpptyst är svårslagen.
Bra vrid, maxar 110 km/h och alltid fullt laddad på morgonen är trevligt.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Svårt att råda, har inte provkört någon av dem. Har dock träffat ägare till XMax som varit väldigt nöjda. Kymco Downtown är ju grunden till den hyllade Kawa J300. Så den borde också vara safe att köpa.

Däremot tror jag (tror alltså, vet inte) att den dag du vill sälja/byta så är det enklare att sälja en Yamaha än en Kymco. Det japanska varumärket smäller högre. Tycker mig ha sett vissa tendenser till detta på Blocket där Kymcos 500:a ibland finns till salu riktigt, riktigt billigt. Medan Yamahas 500:a verkar håller priset bättre.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag köpte en Honda MSX 125. Älskar den! Perfekt att pendla till jobbet och gymmet på. Har aldrig kört en hoj som är så lämpad för Stockholm. Hel/hel för ca 2000 kr / år.

Efter att jag drog på ny pipa så låter den som en MC också.

 

klimtachakka

Medlem
Gick med
5 Dec 2012
Ort
~malmö
Hoj
TZR125 -87, KTM 200 2t, GASGAS TXT 280, KTM 690 E / SM
05honda-zoomer.jpg


vet inte om de nämts, (skumma bara igenom) men dessa är iaf ball. Honda zoomer.
 

Bifogat

  • 05honda-zoomer.jpg
    05honda-zoomer.jpg
    81.1 KB · Visningar: 97

mlundstrom

ducati
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Streetfighter 1098S, 1198S och 999Bip.
Yamaha Cygnus 125, har haft vår i ca 3 år. Kostar piss o ingenting att äga o köra runt på, funkar alltid.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en Italjet Jupiter 250 (i allt väsentligt en Yamaha Majesty med annan plast)
men den blev förstörd vid ett stöldförsök.

21 hästar, 156 kg torr så den pinnade på rätt bra, toppade 130-140 i mätarfart
och automat är fantastiskt skönt vid kö.

Det enda med den är att den är litet för lång så den skulle kunna vara litet
smidigare när det är trångt i köerna.

Vill du kunna skjutsa så är nog minst en 250-300 lämplig samtidigt som den är smidig i köerna.

Jag har funderingar på att skaffa en ny scooter för att ta mig till jobbet och
den jag har funderat mest på är en Piaggio X7 250 som jag tycker ser litet
kortare ut.

Mvh,
Ingvar
 

mr.abilica

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
Hägersten
Hoj
ingen
Hej, idag var jag i Gröndal och provkörde en Kymco Downtown 300i ABS. Jag hade läst att sittstälning och sadel inte var bra för längre personer, men det var inga problem för mig.Den såg väldigt stor ut bredvid de mindre skotrarna, men när jag satte mig på den så kändes den inte alls tung. Nu var det länge sedan jag åkte hoj, över 15 år sen jag sålde XV:n. Det var lite ovant att hitta alla reglage, men när jag svängde ut på vägen så kom en känsla av - att det här var ju som att åka hoj :)

Mycket trevlig upplevelse, bromsarna var bra men krävde att jag fick vara fast på handen. Fjädringen var något hård i fram och rejält hård i bak, men vägen var ojämn. Ingen fara, men kanske för hårt inställd för mina 67 kg på 183 cm... ja - jag äter LCHF och har gått ner i vikt. Kanske är det så här med scootrar, mindre bakhjul och motorn placerad längre bak än på en vanlig mc.

Men, kul var det. Speciellt att lägga ner och gasa genom kurvorna. Motorn var väldigt pigg, jag körde bara i 80 eftersom det var köer på essingeleden så åkte jag bara på gatorna i närheten. Jag blev helt enkelt imponerad över att scootern följde mina kommandon. Automaten var lätt att förstå, när jag släppte gasen var det rejäl motorbroms, om jag bromsade så släppte drivningen och jag rullade fint utan motorn ikopplad. Det enda jag tyckte inte kändes kanon var lite spelrum i gasreglaget. Kanske en vanesak.

Nu är det bara att kolla försäkring, men vilka bolag ska jag kolla? Nätet funkar inte alls att få några siffror på. Vilka ska jag kolla? Länsförsäkringar, Trygg-hansa (har jag bilen hos), IF, Svedea, Bilsport-MC, Folksam... det är en djungel. Vad säger ni?

Hittade i alla fall denna:
http://www.svmc.se/smc/Forsakringsfragor/Jamfor-pris-och-villkor/
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ingen annan kan svara för vilken försäkring som tilltalar dig = priset beräknas på ditt personnummer och allt därtill. Läs på försäkringsvillkor, självrisker etc. och sen är det bara att ligga, jag menar ringa runt till de du valt ut och reka premie, vissa bolag ger rabatt om mc'n har ABS. Sen kan man naturligtvis googla lite på bolaget i fråga för att se om kunderna verkar nöjda eller ej, kan även vara värt att försöka igen o teckna online då de inte sällan ger viss rabatt den vägen.
 

mr.abilica

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2015
Ort
Hägersten
Hoj
ingen
Det blev Svedea, 920 kr för trafik helår. Köpte en Yiying till slut, det blev för svårt att motstå. Jag testar den först och ser hur det känns.
 

Krigge

Taliban och kapitalist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
STENUNGSUND
Hoj
Gixxer 1000
Scooter är kul. Har en SR125 som funkar utmärkt till affären o dylikt. En tidigare ägare och 350 mil!
Har ett komplett trimkit från Malossi liggandes dessutom med 180cc och 25mm fugge mm....
Kostar 700:-/år i försäkring!!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag hade en 150cc Yiying för några år sedan. Den funkade helt ok efter jag bytt alla vätskor (gaffeloljan var vattenblandad i ena benet och nästan obefintlig i andra, motoroljan luktade gammal hydraulolja).
Rostskyddet var riktigt uselt och vissa skruvar hade begynnande ytrost vid leverans.
Motorn var det som kändes mest välbyggt på den men jag kan inte uttala mig om driftsäkerheten eftersom den omedelbart modifierades ganska kraftigt. Reservdelar var iaf lätta att hitta och nästan gratis.

Ser att dom ökat en hel del i pris på 5-6 år. Förhoppningsvis har kvalitén ökat motsvarande.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top