Bra hjälm under 3000 ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
sen ska man ju inte glömma bort att hjälmarna idag är enormt säkra. Faktum är att dom man smäller så illa att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så har man med största sannolikhet smällt så ordentligt att resten av kroppen är så skadad att man troligen inte överlever i alla fall.
Bra skrivet.
Vanligaste allvarliga skadorna idag är bröstskador. Så bröstskydd blir mitt nästa.
Sedan är det rätt vanligt tycker jag med ryggskador. Typ avslagna taggutskott på ryggraden. Så att satsa på ett ryggskydd som har bättre prestanda än det klarar skyddsnormen kan vara vettigt. Tycker jag.

Jag vet inte men har mycket, mycket svårt att tro att en Kinesisk plastfabrikör som sprutar termoplast krukor har bättre kontroll på alla processparametrar än vad tex Arai och Shoei har på komposithjälmar.
En jävla pingpongboll i termoplast är fö alltid lättare än en glasfiberhjälm.
Kan bara hålla med. Man har inte en susning framför allt hur snabbt ett sådant hölje åldras. Tror det är betydligt högre kvalite på plasten i de hjälmar som används tex i byggbranschen än de värsta exemplaren av MC-hjälmar. Såg ett test på yuotube där man slog en hammare i en riktigt snygg MC-hjälm.
Tur det inte var ett huvud i hjälmen.
Men trots detta, med bra plast inga problem under i varje fall några år. Både Lidl och Biltema var ju i Plustestet hjälmar med termoplasthöljen.

Nolan blev väl lite upprörda över testet och en likadan annan Nolan testades och var helt okej.

Det är det som kallas tillverkningstoleranser.
Eller att man bytt underleverantör av plastinredningen.
Det är ju framför allt plastinredningen som genom att deformeras ska ta energin när huvudet inne i hjälmen smackar i asfalten. Annars hade man kunnat göra som i "bygghjälmar", skippa skumplast inredningen och sätta några plastband som håller huvudet i mitten av glasfiberhjälmen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är det som kallas tillverkningstoleranser.
Eller att man bytt underleverantör av plastinredningen.
Det är ju framför allt plastinredningen som genom att deformeras ska ta energin när huvudet inne i hjälmen smackar i asfalten. Annars hade man kunnat göra som i "bygghjälmar", skippa skumplast inredningen och sätta några plastband som håller huvudet i mitten av glasfiberhjälmen.

Om jag inte minns fel så hade Nolans hjälm monterats på en huvuddummy av fel storlek och därför gav slagtestet fel värden och det var därför Nolan var lite upprörda, men mitt minne är inte herrejössesbra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
6sigma minsann. Är det du skriver något du garanterat vet eller spekulerar du bara?

Jag vet inte men har mycket, mycket svårt att tro att en Kinesisk plastfabrikör som sprutar termoplast krukor har bättre kontroll på alla processparametrar än vad tex Arai och Shoei har på komposithjälmar.

En jävla pingpongboll i termoplast är fö alltid lättare än en glasfiberhjälm.

6 sigma är ett vedertaget kvalitetsbegrepp inom industrin ja. Däremot kan jag inte garantera att alla använder sig av det. Men alla som tillverkar något använder sig av större eller mindre marginaler i processen för att vara säkra på att vara på rätt sida. Detta för att slippa onödigt stora kassationer pga att man råkar hamna under spec.

Jag säger inte att valfri kinesisk tillverkare av billiga hjälmar har bättre koll på parametrarna än exempelvis Arai, Shoei och Schuberth.
Däremot säger jag att om du kollar på dom dyrare hjälmarna så väger dom ofta i spannet 1100-1300 gram. Valfri billighetshjälm väger ofta över 1500 eller uppemot 1800 gram.

ska du tillverka en så lätt hjälm som möjligt så måste du förutom att använda lätta material också plocka bort allt material som inte är nödvändigt för att uppfylla kraven. Det ställer höga krav på nogrannheten då det inte får variera så mycket utan att man hamnar för lågt i materialtjocklek.
Omvänt så gäller att om man vill tillverka billigt så kan man låta hjälmen innehålla lite extra material och därigenom kan man använda sig av en billigare process vilket sparar pengar i tillverkningen. Kostnaden för den lilla mängden extra plast och glas eller kolfiber som får användas är troligen försumbar i sammanhanget.

Det jag säger är alltså att pga att dom som tillverkar billigare hjälmar kan tillåta sig att göra hjälmarna lite tjockare och därigenom inte behöver hålla lika mycket koll på tillverkningen då variationer har mindre risk att resultera i att man får kassera så kan dom tillverka billigare med sämre kontroll på processparametrarna och ändå ha goda marginaler för tjockleken.

Dvs tillverkarna som säljer lätta hjälmar måste hålla benhård koll på alla parametrar och får därigenom en ganska dyr tillverkningsprocess. Och trots det kommer vissa ex att hamna utanför spec pga att marginalerna är så små.
Tillverkarna av billiga, lite tyngre hjälmar kan tillverka med ganska dålig koll på parametrarna i billig tillverkningsutrustning och får ändå väldigt få som hamnar utanför spec eftersom marginalerna är så stora. I gengäld är hjälmarna just tyngre.

En hjälm som är tjock som en pingpongboll skulle vara superlätt men pga att den är för tunn så skulle den ju inte skydda bättre än ett äggskal.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
6 sigma är ett vedertaget kvalitetsbegrepp inom industrin ja. Däremot kan jag inte garantera att alla använder sig av det. Men alla som tillverkar något använder sig av större eller mindre marginaler i processen för att vara säkra på att vara på rätt sida. Detta för att slippa onödigt stora kassationer pga att man råkar hamna under spec.

Jag säger inte att valfri kinesisk tillverkare av billiga hjälmar har bättre koll på parametrarna än exempelvis Arai, Shoei och Schuberth.
Däremot säger jag att om du kollar på dom dyrare hjälmarna så väger dom ofta i spannet 1100-1300 gram. Valfri billighetshjälm väger ofta över 1500 eller uppemot 1800 gram.

ska du tillverka en så lätt hjälm som möjligt så måste du förutom att använda lätta material också plocka bort allt material som inte är nödvändigt för att uppfylla kraven. Det ställer höga krav på nogrannheten då det inte får variera så mycket utan att man hamnar för lågt i materialtjocklek.
Omvänt så gäller att om man vill tillverka billigt så kan man låta hjälmen innehålla lite extra material och därigenom kan man använda sig av en billigare process vilket sparar pengar i tillverkningen. Kostnaden för den lilla mängden extra plast och glas eller kolfiber som får användas är troligen försumbar i sammanhanget.

Det jag säger är alltså att pga att dom som tillverkar billigare hjälmar kan tillåta sig att göra hjälmarna lite tjockare och därigenom inte behöver hålla lika mycket koll på tillverkningen då variationer har mindre risk att resultera i att man får kassera så kan dom tillverka billigare med sämre kontroll på processparametrarna och ändå ha goda marginaler för tjockleken.

Dvs tillverkarna som säljer lätta hjälmar måste hålla benhård koll på alla parametrar och får därigenom en ganska dyr tillverkningsprocess. Och trots det kommer vissa ex att hamna utanför spec pga att marginalerna är så små.
Tillverkarna av billiga, lite tyngre hjälmar kan tillverka med ganska dålig koll på parametrarna i billig tillverkningsutrustning och får ändå väldigt få som hamnar utanför spec eftersom marginalerna är så stora. I gengäld är hjälmarna just tyngre.

En hjälm som är tjock som en pingpongboll skulle vara superlätt men pga att den är för tunn så skulle den ju inte skydda bättre än ett äggskal.

En Arai Chaser väger 1560 gram. En LS2 FT2 väger 1450 gram.

En av dom är Kinesisk (men kanske inte den lägsta nivån).

För PC hjälmar så är det garanterat andra parametrar än tjockleken man får sikta in sig på, den är svår att misslyckas med men det vet du säkert.

Du spekulerar friskt i tillverkningsmarginaler utan att veta något om hur tex tjockleken varierar eller hur mycket marginaler resp tillverkare har eller hur dom testar hjälmar. Det är mycket gissningar.

För övrigt är diskussionen fullständigt meningslös för jag är ganska säker på att vi vet exakt lika lite om hjälmtillverkning.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur man testar hjälmar är inte någon gissning. Den proceduren finns beskriven. Det är tester enligt ECE R2205 för europa som specificerar vart man ska slå på hjälmen, med vilken kraft och hur mycket kraft som får gå igenom hjälmen.
Tittar man runt lite så är det ju generellt så att dom flesta av dom billiga hjälmarna är tyngre än dom flesta av dom dyrare hjälmarna av samma typ och material. I alla fall var det så för bara några år sedan. Nu har jag inte varit ute och kollat så mycket dom senaste åren så det är inte säkert att det är likadant nu.
Sen är det givetvis så att det finns undantag. Det finns säkerligen ett antal "noname" hjälmar som är väldigt lätta.
LS2 FT2 är ju inte en av dom allra billigaste hjälmarna.
Den går ju att hitta för ca 1500 kr utomlands vilket säkerligen blir en hel del till om den tas in till Sverige och tullas samt att svenska handlare skall lägga på sina marginaler.
Jämför man det med till exempel Julas Vcan så kostar standardmodellen ca 800 i ordinarie pris i Sverige.

Jag vill minnas att min Shoei Raid 2 som jag hade var märkt med 1250 gram och ingen av dom riktigt billiga hjälmarna som fanns för 5 år sedan var i närheten av den vikten.
Den vikten beror ju på mer material i stoppning och skal. För en hjälm är ju bara just skal och stoppning. visiret har inte någon större påverkan på vikten. Det är också så att dom hjälmar som är dyrare oftare har fler storlekar på skalet. Billigare hjälmar har ofta bara två skalstorlekar vilket innebär att exempelvis XS - M har samma skal och L - XXL har samma skal och det bara är stoppningen som skiljer. Då blir det ganska mycket stoppning i vissa storlekar eftersom du har ett större skal som skall få rätt innermått på stoppningen.

Jag säger inte att jag vet allt. Och jag säger inte att vissa saker inte är spekulation. Jag säger bara att jag har sett vissa mönster vilket jag dragit slutsatser från baserat på det jag vet om tillverkningsprocesser.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den går ju att hitta för ca 1500 kr utomlands vilket säkerligen blir en hel del till om den tas in till Sverige och tullas samt att svenska handlare skall lägga på sina marginaler.
Jämför man det med till exempel Julas Vcan så kostar standardmodellen ca 800 i ordinarie pris i Sverige.

Just nu, MC-rean har börjat hos Jula, 399kr.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/hjalmar/mc-hjalm-641095/
Det snackas mycket om att vi inte har någon inflation i Sverige men när jag köpte min V-Can V190 hos Jula vårvintern 2010 så kostade den 289kr, dvs en prisökning från 289kr till 399kr eller ~ 6 % / år.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just nu, MC-rean har börjat hos Jula, 399kr.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/hjalmar/mc-hjalm-641095/
Det snackas mycket om att vi inte har någon inflation i Sverige men när jag köpte min V-Can V190 hos Jula vårvintern 2010 så kostade den 289kr, dvs en prisökning från 289kr till 399kr eller ~ 6 % / år.

Vi har väl ingen stor inflation för tillfället, men för att det montetära systemet ska funka behöver vi ju lite inflation iaf, och det försöker ju riksbanken till att uppehålla.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/33831/

Sedan är det ju nödvändigtvis inte just den svenska inflationen som påverkar priset heller, tillverkas hjälmarna i låglöneländer är deras löner på väg upp, och då ökar det priset så sakteliga.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
HJC rpha 10+ (eller vad den heter) fanns på Nilsson i Helsingborg för runt 2500kr i vissa designer (design EPIK). Ingår klart, mörkt och (tror jag) ett pinlock. Anser att det är ett klipp för ett jäkligt skönt vurpollon.

Jag har den hjälmen och den är väldigt bra. Man kan plocka på/av nose guard och chin curtain vilket är skönt för det öppnar upp hjälmen lite, både luft och synfält, samtidigt är de bra att ha på vid längre sträckor/högre hastigheter. Det stämmer att det ingår 2 visir + pinlock. Tror jag betalade en liknande summa förra året från fc-moto.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Måste fråga angående Sharp som testinstitut. Såg att min Arai Quantum ST var med på en ny lista från 30 juli i år. Hur kan den ha olika värden på vänster respektive höger sida?:dummer
Ser likadant ut med Shoei GT-Air, gul på ena sidan, röd på andra. Ger tre stjärnor.

Har lite svårt att förstå poängsystemet.
De femstjärniga hjälmarna jag tittade på var gröna fram, ovanpå & bak men bara gula på sidorna.
GT-Air var grön fram, ovanpå & bak. Gul på ena sidan och röd på andra, det gav tre stjärnor.
Vad är en fyrstjärnig hjälm i så fall?

Om man ska hitta en hjälm som är helt grönmärkt, vad ska man söka efter då?
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Just nu, MC-rean har börjat hos Jula, 399kr.
http://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/mc-skydd/hjalmar/mc-hjalm-641095/
Det snackas mycket om att vi inte har någon inflation i Sverige men när jag köpte min V-Can V190 hos Jula vårvintern 2010 så kostade den 289kr, dvs en prisökning från 289kr till 399kr eller ~ 6 % / år.

men va f..det är ju samma modell som jag köpte på XLMoto fast för 299:-? äre kopia eller bare skruvat pris?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
HJC FG-17
http://www.flyingeagle.se/mc-utrustning/mc-hjalmar/integralhjalmar/hjc-11147.html

Steget under RPHA-10

Fiberskal till skillnad från IS-17

Kalasskön hjälm med bra betyg, enda nackdelen jag hittat är att den inte har myggnät i toppventilerna.
Så här års sugs det in ett och annat, men det är väl priset för god ventilation
Skippa inbyggt solvisir.
Vill du ha en hjälm som är optimerad för att skygga ditt kranium eller en där man klämt in ett hålrum för att få in en plastskiva.
Jag kör med klart visir och solbrillor vid behov.

Jag har hört gott om Sunax http://www.sunax.de/en/products/sunax-classic men inte provat själv
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste fråga angående Sharp som testinstitut. Såg att min Arai Quantum ST var med på en ny lista från 30 juli i år. Hur kan den ha olika värden på vänster respektive höger sida?:dummer
Tillverkningstoleranser.
Råkade idag kolla på den här.
Orange på ena sidan, 2 steg under Grönt / Gul på andra sidan, 1 steg under Grönt, Grönt = Bäst skydd.
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/hjc-fg-17
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi har väl ingen stor inflation för tillfället, men för att det montetära systemet ska funka behöver vi ju lite inflation iaf, och det försöker ju riksbanken till att uppehålla.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...KPI/33772/33779/Konsumentprisindex-KPI/33831/

Sedan är det ju nödvändigtvis inte just den svenska inflationen som påverkar priset heller, tillverkas hjälmarna i låglöneländer är deras löner på väg upp, och då ökar det priset så sakteliga.

Vad man försiktigtvis inte nämner på den sidan du länkade till är att beräkningen av Konsumentprisindex är något som görs på regeringens uppdrag och enligt regeringens anvisningar. 1997-12-11 lade regeringen ut ett uppdrag om en ny metod för beräkning av konsumentprisindex. Och uppdraget var helt klart. Få slut på att KPI "visade snabbare prisutveckling än prisstegringarna". För att få ner inflationen så beslöts bla att underhållskostnader, tex ommålning av huset (det egna) inte var en underhållskostnad utan en "investering".osv.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...irektiv/versyn-av-konsumentprisindex_GLB1144/
Vi kan läsa om att
informationen om Kinas ekonomiska resultat är förfalskade på politikernas uppdrag
att Grekland kom med i Euroområdet pga förfalskad statistik
men vi kan inte läsa nått om att Sveriges statistik är lika politkerstyrd som Kinas
För övrigt är det här ett internationellt "fenomen".
Sök på consumer price index manipulation
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad man försiktigtvis inte nämner på den sidan du länkade till är att beräkningen av Konsumentprisindex är något som görs på regeringens uppdrag och enligt regeringens anvisningar. 1997-12-11 lade regeringen ut ett uppdrag om en ny metod för beräkning av konsumentprisindex. Och uppdraget var helt klart. Få den att KPI "visade snabbare prisutveckling än prisstegringarna". För att få ner inflationen så beslöts bla att underhållskostnader, tex ommålning av huset (det egna) inte var en underhållskostnad utan en "investering".osv.
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...irektiv/versyn-av-konsumentprisindex_GLB1144/
Vi kan läsa om att
informationen om Kinas ekonomiska resultat är förfalskade på politikernas uppdrag
att Grekland kom med i Euroområdet pga förfalskad statistik
men vi kan inte läsa nått om att Sveriges statistik är lika politkerstyrd som Kinas
För övrigt är det här ett internationellt "fenomen".
Sök på consumer price index manipulation

Det var väl inte något jag nekade heller? Men vi har ingen direkt hög inflation i Sverige. Att grunda sin inflationsanalys på att ett realisationspris på en budgethjälm är en styv hundring högre i år än för 5 år sedan är ju ännu vilsnare än myglet som hela världens politiker håller på med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var väl inte något jag nekade heller? Men vi har ingen direkt hög inflation i Sverige. Att grunda sin inflationsanalys på att ett realisationspris på en budgethjälm är en styv hundring högre i år än för 5 år sedan är ju ännu vilsnare än myglet som hela världens politiker håller på med.

Det var inte en inflationsanalys. Det var ironi.
Att jag började intressera mig för KPI var en reaktion mot de oavbrutna påståendena om ingen inflation i Sverige samtidigt som jag upplevde att hyran steg, månadskortet steg och när jag kollade så stiger hyran med drygt 4% om året, månadskortet Göteborg också med drygt 4% om året, lunchresturangen från 65kr 2012 till 79kr 2014 och upptäckte att enligt SCB så sjönk bostadskostnaderna, sjönk reskostnaderna under samma period. Och då började jag läsa. Hur man tex inte har några underhållskostnader i egna hem i Sverige. Ny värmepump istället för den gamla som rasat, ommålning av huset, ja det är inte boendekostnad. Det är investering i Sverige. Och helt plötsligt fattade jag varför Sverige 2005 hade EUs lägsta inflation. Och varför Sverige idag 2015 har EU bästa ekonomiska utveckling (enligt en artikel i en Britisk tidning) BNP ökar och det finns ingen ju "inflation".
http://www.regeringen.se/contentassets/2b31bf4ecb3c459a84998dc3f1812411/konsumentprisindex
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var inte en inflationsanalys. Det var ironi.
Att jag började intressera mig för KPI var en reaktion mot de oavbrutna påståendena om ingen inflation i Sverige samtidigt som jag upplevde att hyran steg, månadskortet steg och när jag kollade så stiger hyran med drygt 4% om året, månadskortet Göteborg också med drygt 4% om året, lunchresturangen från 65kr 2012 till 79kr 2014 och upptäckte att enligt SCB så sjönk bostadskostnaderna, sjönk reskostnaderna under samma period. Och då började jag läsa. Hur man tex inte har några underhållskostnader i egna hem i Sverige. Ny värmepump istället för den gamla som rasat, ommålning av huset, ja det är inte boendekostnad. Det är investering i Sverige. Och helt plötsligt fattade jag varför Sverige 2005 hade EUs lägsta inflation. Och varför Sverige idag 2015 har EU bästa ekonomiska utveckling (enligt en artikel i en Britisk tidning) BNP ökar och det finns ingen ju "inflation".
http://www.regeringen.se/contentassets/2b31bf4ecb3c459a84998dc3f1812411/konsumentprisindex

Ja, det myglas på ganska friskt med siffrorna. Det hade varit intressant att instifta en valuta som är förankrad mot flera olika värdeindex (snarare än andra valutor) och totalt trolla bort inflation/deflation... Fast då skulle landet som gjorde så inte kunna fuska med hanteringen av skulder som det görs nu iom inflationen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top