Bra hjälm under 3000 ?

Ollin

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2015
Ort
Boden
Hoj
2008 Yamaha Yzf R-125
Hej! har nu börjat kolla på ny hjälm och behöver råd från er med mer erfarenhet.
Kraven jag har är att den ska finnas i sverige för under 3000kr, Fullface.
Min kompis hävdar att solvisir är ett måste men vet inte riktigt om det vad tycker ni ?
Tack i förhand!
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Huvudsaken (ha!) är att hjälmen är säker. På http://sharp.direct.gov.uk/ kan man se tester på de allra flesta hjälmar. Säkerhet är inte alltid proportionellt mot priset.

Nr 2 är att den sitter bra, olika hjälmar är anpassade efter olika skallformer. Vanligast är en lite avlång skallform, t.ex. brukar Shoei oftast ha den formen. Nolan brukar vara mer rundad i formen. Har du fel form på skallen i förhållande till hjälmen kommer den trycka på pannan eller tinningarna. Rätt storlek är självklart!

Solvisir brukar gå att köpa till alla märkeshjälmar och jag skulle verkligen rekommendera det. De enda gångerna jag kör med vanligt klart visir är när det är mörkt eller om jag vet att det kommer bli kallt och fuktigt eftersom jag bara har pinlock på det klara visiret. Pinlock är helt jefla underbart, det blir ALDRIG immigt!

Jag har bara köpt hjälmar på rea. Rätt vanligt med 50 % rabatt på utgående modeller när det inte är säsong. Har för mig att vi köpte tjejens Nolan N86 för 1200 spänn flång ny med pinlock-visir och inbyggt nedfällbart solvisir.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Får slå ett slag för HJC IS-17, har bra betyg i SHARPs(?) tester, tycker den sitter bekvämt och har solvisir om du ville ha det.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag tycker inbyggt solvisir är jävligt skönt att ha. :)
Har en Shoei GT Air. Men den är nog runt 4000-5000sek. Har haft Arai tidigare som också passade mitt huvud bra. Men det känns som just det där med olika märkes passform är en väldigt individuell grej. Du får väl ut och testa i någon butik?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Bara att köpa på rea :tummenupp När jag köpte en Lazer hjälm fuck jag med ett tonat visir i kartongen. Nu sist köpte jag en Shoei NXR och fick betala 600 spänn extra för det visiret :dummer Haha! Hur kan ett visir få va då jäkla dyrt i förhållande till priset på hjälmen....
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Bara att köpa på rea :tummenupp När jag köpte en Lazer hjälm fuck jag med ett tonat visir i kartongen. Nu sist köpte jag en Shoei NXR och fick betala 600 spänn extra för det visiret :dummer Haha! Hur kan ett visir få va då jäkla dyrt i förhållande till priset på hjälmen....

Mitt kostade 1200kr..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
HJC rpha 10+ (eller vad den heter) fanns på Nilsson i Helsingborg för runt 2500kr i vissa designer (design EPIK). Ingår klart, mörkt och (tror jag) ett pinlock. Anser att det är ett klipp för ett jäkligt skönt vurpollon.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
En hjälm för 7000 som sitter illa är sämre en än hjälm för 2000 som sitter som den ska.

Stirra dig inte blind på pris och tillverkare utan på hur pass bra hjälmen sitter.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Solvisir är bra för oss som har glasögon. Orkar stanna för att sätta på solglasögon med styrka liksom. Som glasögon orm kommer jag alltid välja solvisir. Ex Shoei GT Air har det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vad är en bra hjälm? Som jag ser det:
1) Den sitter bekvämt på ditt huvud. För gör den inte det kommer den inte användas. För du kommer köpa en annan hjälm.
Eller sluta köra hoj.
2) Du har bra sikt framåt med hjälmen på huvudet. För kan du inte se långt framåt. Dit du ska. Så kommer du hamna dit du kan se. Och det är i värsta fall diket bredvid vägen eller den mötande bilen. Om du inte kan se längt framåt. Ibland kan bristen på ett rejält hår som lyfter hjälmen uppåt så du får bra sikt framåt fixas med en eller två diskkuddar instoppade upptill i hjälmen.
3) Hjälmen har bra skyddsförmåga. Jag har valt gränsen minst **** hos sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/
4) Inga större problem med kondens på visiret. Men regnar det och/eller är +5C eller kallare ute, ja då är kondensfrihet svårt. Pinlock "extraglaspå insidan av visiret" hjälper och att hjälmen har en uppbyggnad framför näsan så inte utandningsluften kan nå visiret.

Min 1a integralhjälm var en V-Can V190 inköpt på Jula Rea för 289kr.
Fyra **** hos sharp.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1
Funkade helt OK för mig tills den blev stulen vid ett inbrott.
Min nuvarande hjälm (jag har "rundskalle") är köpt på Lelles rea för 2499kr.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ice-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
 
Last edited:

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Ang. Toningsfilm så har jag faktiskt satt på en remsa längst upp på mitt visir :) kör mest pendling med tidig morgon så vill inte ha mörkt visir med ändå solskydd och tycker det funkar kanon..
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Måste fråga angående Sharp som testinstitut. Såg att min Arai Quantum ST var med på en ny lista från 30 juli i år. Hur kan den ha olika värden på vänster respektive höger sida?:dummer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Måste fråga angående Sharp som testinstitut. Såg att min Arai Quantum ST var med på en ny lista från 30 juli i år. Hur kan den ha olika värden på vänster respektive höger sida?
Alt 1) Tillverkningstoleranser hos ARAI.

Alt 2) Fel hos Sharp, Tyckfel. MEN, Jag kan inte få upp ARAI Quantum ST på Sharp idag,
trots jag kan välja ARAI Quantum ST,
så jag misstänker ARAI inte varit nöjda med testresultatet och dragit tillbaka ARAI Quantum ST från Sharp

För några år sedan lät BIKE testa hjälmar. En från NOLAN, en från Biltema och en från Lidl.
Vad jag minns.
Lågprishjälmarna från Biltema och Lidl klarade skyddskravet enligt testnormen.
NOLAN hjälmen gjorde det inte.

Jag hittar inte "Biltema testet" men hittade det här
http://www.bike.se/nyheter/sex-av-tio-underkanda-i-hjalmtest-93579

Lite sök
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Köp en hjälm som sitter bra. Det är det viktigaste. Att köra med en hjälm som klämmer är djävligt obekvämt och även om det inte känns så farligt när man testar hjälmen så kan det börja bli ordentligt jobbigt efter någon timme på hojen.
Det som är sämre på billigare hjälmar är oftast ventilation, reglage och visirmontering. Säkerheten ska vara ungefär densamma.
Pinlock är enligt mig en måste. I annat fall kan hjälmen imma igen rätt ordentligt om du råkar ut för en regnskur. i synnerhet på en billigare hjälm med lite sämre ventilation. Och få saker är så farliga som om man inte ser vart man kör. När du kollar priser så betänk att ett pinlock kostar 600-700 kr så om du jämför två hjälmar där det följer med på den ena så kan det vara värt en liten merkostnad. Plus att det blir rätt monterat och du slipper risken att du inte lyckas borra på exakt rätt ställe.

Inbyggt solvisir är en bekvämlighetsfråga.
Vet man med sig att man inte kommer att vara ute efter att det har blivit mörkt så går det lika bra med ett tonat visir på hjälmen. Men om man då åker ut på dagen och kommer hem på kvällen så är det bra om man har med sig ett klart visir att byta till också. Mörkerkörning på regnvåt väg med tonat visir och dom oftast usla lysena man har på en hoj är inte ett dugg kul.
Betänk då att dom flesta fabrikat av hjälmar tar rätt bra betalt för visiren om du skall ha ett tonat och ett klart. (Det klara följer ju med hjälmen.
Alternativt så har man ett vanligt klart visir och kör med ett par tight sittande solglasögon i hjälmen. Det blir lite bökigare att ta på och av hjälmen men du kan i alla fall ta av brillorna och stoppa i fickan om det mörknar.
Det bekvämaste är inbyggt solvisir i hjälmen så att man kan fälla ned eller upp det med ett reglage. då slipper man fundera. Är det sol så fäller man ned det och mörknar det (eller man kör in i en tunnel) så fäller man upp det.

För min egen del så kör jag på hjälm med pinlock och inbyggt solvisir. Mest för att jag är lite bekväm.
tidigare hade jag hjälm utan solvisiret. Då hade jag både ett klart och ett tonat visir så att jag kunde byta mellan.
Visste jag med mig att jag bara skulle vara ute under dagen så hade jag det tonade visiret på. Visste jag att jag drog ut på dagen och inte skulle komma hem förrän det blivit mörkt så tog jag det klara visiret och hade solglasögon i hjälmen.

Pinlock skulle jag aldrig i livet vilja vara utan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alt 1) Tillverkningstoleranser hos ARAI.

Alt 2) Fel hos Sharp, Tyckfel. MEN, Jag kan inte få upp ARAI Quantum ST på Sharp idag,
trots jag kan välja ARAI Quantum ST,
så jag misstänker ARAI inte varit nöjda med testresultatet och dragit tillbaka ARAI Quantum ST från Sharp

För några år sedan lät BIKE testa hjälmar. En från NOLAN, en från Biltema och en från Lidl.
Vad jag minns.
Lågprishjälmarna från Biltema och Lidl klarade skyddskravet enligt testnormen.
NOLAN hjälmen gjorde det inte.

Jag hittar inte "Biltema testet" men hittade det här
http://www.bike.se/nyheter/sex-av-tio-underkanda-i-hjalmtest-93579

Lite sök
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab

Det intressanta där är ju att visserligen så var den Nolan som dom testade inte godkänd enligt normen i deras test.
Men då skall man betänka att dom slår på ett antal punkter på hjälmen. På en av dessa så hamnade testresultatet något för lågt. Dvs det var på en av typ 10 punkter som den hamnade någon procent under gränsen.
Och dom har också bara testat en hjälm och det finns ju en risk att det exemplaret som dom testade var behäftat med någon form av defekt i höljet. Vill man ha ett resultat som säger något så bör man testa med flera exemplar.
Jag är rätt övertygad om att om man testar många hjälmar av varje fabrikat så går det nog att hitta exemplar som är strax under godkända på någon av testpunkterna av i princip alla fabrikat pga att det blir naturliga variationer vid tillverkningen.
Jag misstänker också att det blir fler av dom dyrare fabrikaten då dom ofta strävar efter att göra hjälmarna så lätta som möjligt. Det är bland annat det som kostar pengar då tillverkningen blir mer komplicerad. För att göra hjälmen lättare så gör man bland annat höljet så tunt det går utan att hamna under gränserna. Då ökar risken för att enstaka exemplar ska hamna under gränsen.
Billigare hjälmar som inte marknadsför sig som superlätta behöver inte skala bort material utan kan låta hjälmen vara lite tjockare för att göra tillverkningsprocessen billigare och därigenom lättare uppfylla kraven.

Man använder ju en materialtjocklek som ska räcka till men den blir aldrig exakt lika på alla hjälmar utan är normalfördelad. Om man då använder sig av 6 standardavvikelser (6 sigma, vilket i dom flesta sammanhang brukar anses som tillräckligt bra) för att räkna ut marginalen man behöver så innebär det att 0,2% ligger utanför. Tjockare är ju inget problem men 0,1% eller en hjälm av tusen kommer då att vara något för tunn någonstans.

Dock är det bara lite för tunt och den punkten kommer att vara strax under.

sen ska man ju inte glömma bort att hjälmarna idag är enormt säkra. Faktum är att dom man smäller så illa att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så har man med största sannolikhet smällt så ordentligt att resten av kroppen är så skadad att man troligen inte överlever i alla fall.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Det intressanta där är ju att visserligen så var den Nolan som dom testade inte godkänd enligt normen i deras test.
Men då skall man betänka att dom slår på ett antal punkter på hjälmen. På en av dessa så hamnade testresultatet något för lågt. Dvs det var på en av typ 10 punkter som den hamnade någon procent under gränsen.
Och dom har också bara testat en hjälm och det finns ju en risk att det exemplaret som dom testade var behäftat med någon form av defekt i höljet. Vill man ha ett resultat som säger något så bör man testa med flera exemplar.
Jag är rätt övertygad om att om man testar många hjälmar av varje fabrikat så går det nog att hitta exemplar som är strax under godkända på någon av testpunkterna av i princip alla fabrikat pga att det blir naturliga variationer vid tillverkningen.
Jag misstänker också att det blir fler av dom dyrare fabrikaten då dom ofta strävar efter att göra hjälmarna så lätta som möjligt. Det är bland annat det som kostar pengar då tillverkningen blir mer komplicerad. För att göra hjälmen lättare så gör man bland annat höljet så tunt det går utan att hamna under gränserna. Då ökar risken för att enstaka exemplar ska hamna under gränsen.
Billigare hjälmar som inte marknadsför sig som superlätta behöver inte skala bort material utan kan låta hjälmen vara lite tjockare för att göra tillverkningsprocessen billigare och därigenom lättare uppfylla kraven.

Man använder ju en materialtjocklek som ska räcka till men den blir aldrig exakt lika på alla hjälmar utan är normalfördelad. Om man då använder sig av 6 standardavvikelser (6 sigma, vilket i dom flesta sammanhang brukar anses som tillräckligt bra) för att räkna ut marginalen man behöver så innebär det att 0,2% ligger utanför. Tjockare är ju inget problem men 0,1% eller en hjälm av tusen kommer då att vara något för tunn någonstans.

Dock är det bara lite för tunt och den punkten kommer att vara strax under.

sen ska man ju inte glömma bort att hjälmarna idag är enormt säkra. Faktum är att dom man smäller så illa att hjälmen inte längre klarar av att skydda huvudet så har man med största sannolikhet smällt så ordentligt att resten av kroppen är så skadad att man troligen inte överlever i alla fall.

6sigma minsann. Är det du skriver något du garanterat vet eller spekulerar du bara?

Jag vet inte men har mycket, mycket svårt att tro att en Kinesisk plastfabrikör som sprutar termoplast krukor har bättre kontroll på alla processparametrar än vad tex Arai och Shoei har på komposithjälmar.

En jävla pingpongboll i termoplast är fö alltid lättare än en glasfiberhjälm.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alt 1) Tillverkningstoleranser hos ARAI.

Alt 2) Fel hos Sharp, Tyckfel. MEN, Jag kan inte få upp ARAI Quantum ST på Sharp idag,
trots jag kan välja ARAI Quantum ST,
så jag misstänker ARAI inte varit nöjda med testresultatet och dragit tillbaka ARAI Quantum ST från Sharp

För några år sedan lät BIKE testa hjälmar. En från NOLAN, en från Biltema och en från Lidl.
Vad jag minns.
Lågprishjälmarna från Biltema och Lidl klarade skyddskravet enligt testnormen.
NOLAN hjälmen gjorde det inte.

Jag hittar inte "Biltema testet" men hittade det här
http://www.bike.se/nyheter/sex-av-tio-underkanda-i-hjalmtest-93579

Lite sök
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article11856936.ab

Nolan blev väl lite upprörda över testet och en likadan annan Nolan testades och var helt okej.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top