Gsxr600, CBR600 eller r6.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Bara en stilla undran.
Du har plockat fram sporthojar i 600-klassen. Varför har du inte med en Triumph Daytona 675?
Kör en själv och tycker den är helt underbar.
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
som längst kanske du kan räkna 4-5k mil om du vill ha en hoj som är allt annat än slutkörd, det beror ju på hur ägaren har använt hojen och servat den, jag har kört min gsxr 750 snart 1000mil i år, hade jag haft den från ny hade den haft närmare 7k mil på mätaren, nuvarande har den 2700-2800mil och känns nästan som en helt ny hoj, väldigt bra kvalite tycker jag.

Milhysteri !! Min CBR600RR hade över 6000mil på mätaren och det märktes inte på den, så att säga att den hoj är slutkör efter 4-5000 är ju bara svammel.

Så alla som kör 1000-1500mil / säsong kör sopslut på en hoj efter typ 3år ...

Kolla skicket, lyssna på motorn, känn på lager osv.. är hojen välskött så är inte miltalet det viktigaste..

Kör försiktigt !!
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Jag tror det har varit utseendemässigt. Får kika igen!

Du har en stor fördel med Daytonan och det är att det är en triple.
Du slipper ketchupeffekten vid höga varv. På Daytonan har du ett jämt drag i motorn över hela registret. Skulle vilja påstå att den motorn är mer lätthanterlig än många 600cc radfyror.
Men det är ju bara min åsikt.
Cyklarna du nämner ovan har säkert grymma köregenskaper men jag tror inte det skiljer så mycket på den biten mellan dessa cyklar.
Däremot är motorn en stor del av hojen och därskiljer det sig mycket mellan dessa vyklar.
Enda sättet för dig att veta vilken som passar dig är att provköra.
Har du inte kortet än så ta med din handledare och och till butikerna och provkör.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Milhysteri !! Min CBR600RR hade över 6000mil på mätaren och det märktes inte på den, så att säga att den hoj är slutkör efter 4-5000 är ju bara svammel.

Så alla som kör 1000-1500mil / säsong kör sopslut på en hoj efter typ 3år ...

Kolla skicket, lyssna på motorn, känn på lager osv.. är hojen välskött så är inte miltalet det viktigaste..

Kör försiktigt !!

Jag skrev allt annat än slutkörd inte att en som gått längre är slutkörd, min har gått snart 3k mil och känns nästan som en fabriks ny hoj. Jag är övertygad att min hoj skulle klara av flera år med mig som kör den 1k mil per år, jag sköter mina grejer och är inte rädd för o sätta 4k mil på mätaren i slutet av nästa säsong, du har tolkat mig fel tror jag… :va det som jag menar är att miltal inte är farligt, en hoj med 10k mil kan vara hur fräsch som helst, allt beror på i vilket skick den är i.

Till ts: att kolla på en 1500mils gsxr kan hända sig vara sämre än en 4000mils gsxr, kolla på en som är i bra skick, miltal är sekundärt, närmar det sig 10000mil kanske man skall ta sig en funderare på en sådan hoj men utöver det så är det hojar som tål att användas sålänge de servas som det ska
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag skrev allt annat än slutkörd inte att en som gått längre är slutkörd, min har gått snart 3k mil och känns nästan som en fabriks ny hoj. Jag är övertygad att min hoj skulle klara av flera år med mig som kör den 1k mil per år, jag sköter mina grejer och är inte rädd för o sätta 4k mil på mätaren i slutet av nästa säsong, du har tolkat mig fel tror jag… :va det som jag menar är att miltal inte är farligt, en hoj med 10k mil kan vara hur fräsch som helst, allt beror på i vilket skick den är i.

Till ts: att kolla på en 1500mils gsxr kan hända sig vara sämre än en 4000mils gsxr, kolla på en som är i bra skick, miltal är sekundärt, närmar det sig 10000mil kanske man skall ta sig en funderare på en sådan hoj men utöver det så är det hojar som tål att användas sålänge de servas som det ska

Jag förstår! Någon skillnad på 750 cc eller 600cc mer än motorskorlek?
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En poäng värd att ta upp är att om det är första hojen så spelar det absolut ingen som helst roll vilken av dem du väljer ur prestandasynpunkt. Det är en ganska liten skillnad hojarna emellan vad de faktiskt kan prestera och som ny pilot kommer du inte i närheten av hojens gräns ändå.
Den som känns bäst att köra är antagligen rätt hoj. Och du kan byta när någon annan hoj känns mer rätt. Eller köpa flera hojar, det är ännu roligare. :fakta
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag förstår! Någon skillnad på 750 cc eller 600cc mer än motorskorlek?

"samma hoj" fast 750n är snabbare än den gamla yamaha R1 med förgasare. iaf enl motorcyclenews.com

750n är en underbar maskin, den är enl många den perfekta banhojen, kraft nära en 1000cc och smidig som en 600a

750n är ganska brutal, du har kraft redan från tomgång, brett register och kan vara lite lurig då man lätt kan tro det är en 600a men helt plötsligt får man mer kraft vid gaspådrag än vad man var beredd på.
Varken 600an eller 750n är några bra förstahojar, Kanske några av de bättre om man skall köra sporthoj som förstahoj då de är relativt bra sittställning jämfört med de flesta andra sporthojarna.
600an har väl ca 125hk och 750n har 150hk så det är en del skillnad i kraft.

Det bästa du kan göra är att provköra. jag valde 750n för jag hade en del erfarenhet sedan innan och 600ccn var ett för "litet" hopp för min del, 750n är lätt o köra, du kan köra långsamt utanproblem, men den är stark och snabb, all kraft finns där nästan hela tiden, det är bara o vrida på rullen o den sticker iväg. 600cc hojar behövs generellt sätt varvas lite mer för att få ut det där "goa" ur dom, men allt är smaksak, som första hoj kommer du garanterat bli imponerad på allt i hojväg, till o med en äldre 600cc supersport kommer kännas som en riktig raket när man inte är hoj-van :tummenupp

Hur som, jag älskar 750n: köp en 750 om du har råd - om du gör, kör
försiktigt, hojen biter tillbaka hårt om du inte respekterar den :fakta
hittar du ingen, eller det känns fel med 750, så kommer du bli mer än nöjd med en 600a. du skall ju som sagt lära dig köra hoj innan du kan lära dig att utnyttja en sporthoj, och vad jag förstår så tar det x antal år för de flesta att bli bra på att köra sporthoj (alltså att ha förmåga att köra hojen snabbt och närmare nära vad hojen i säg klarar av).

Tips: köp en hoj som inte kommer tappa för mkt i värde, det är mer ett faktum att man byter hoj efter ett tag när man väl har lärt sig vad man är för typ av hoj människa, vad man gillar mest med o köra hoj och vilken typ av karaktär på hojen och hojens motor man gillar. vem vet, du kanske är en supermotard kille i botten? ^^ huvudsaken är att du tar kortet, börjar köra hoj och känner efter vad som passar dig
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
"samma hoj" fast 750n är snabbare än den gamla yamaha R1 med förgasare. iaf enl motorcyclenews.com

750n är en underbar maskin, den är enl många den perfekta banhojen, kraft nära en 1000cc och smidig som en 600a

750n är ganska brutal, du har kraft redan från tomgång, brett register och kan vara lite lurig då man lätt kan tro det är en 600a men helt plötsligt får man mer kraft vid gaspådrag än vad man var beredd på.
Varken 600an eller 750n är några bra förstahojar, Kanske några av de bättre om man skall köra sporthoj som förstahoj då de är relativt bra sittställning jämfört med de flesta andra sporthojarna.
600an har väl ca 125hk och 750n har 150hk så det är en del skillnad i kraft.

Det bästa du kan göra är att provköra. jag valde 750n för jag hade en del erfarenhet sedan innan och 600ccn var ett för "litet" hopp för min del, 750n är lätt o köra, du kan köra långsamt utanproblem, men den är stark och snabb, all kraft finns där nästan hela tiden, det är bara o vrida på rullen o den sticker iväg. 600cc hojar behövs generellt sätt varvas lite mer för att få ut det där "goa" ur dom, men allt är smaksak, som första hoj kommer du garanterat bli imponerad på allt i hojväg, till o med en äldre 600cc supersport kommer kännas som en riktig raket när man inte är hoj-van :tummenupp

Hur som, jag älskar 750n: köp en 750 om du har råd - om du gör, kör
försiktigt, hojen biter tillbaka hårt om du inte respekterar den :fakta
hittar du ingen, eller det känns fel med 750, så kommer du bli mer än nöjd med en 600a. du skall ju som sagt lära dig köra hoj innan du kan lära dig att utnyttja en sporthoj, och vad jag förstår så tar det x antal år för de flesta att bli bra på att köra sporthoj (alltså att ha förmåga att köra hojen snabbt och närmare nära vad hojen i säg klarar av).

Tips: köp en hoj som inte kommer tappa för mkt i värde, det är mer ett faktum att man byter hoj efter ett tag när man väl har lärt sig vad man är för typ av hoj människa, vad man gillar mest med o köra hoj och vilken typ av karaktär på hojen och hojens motor man gillar. vem vet, du kanske är en supermotard kille i botten? ^^ huvudsaken är att du tar kortet, börjar köra hoj och känner efter vad som passar dig

Fyfasen vad bra svar du ger, stort tack!:kär Jag kommer nog gå på en 750 då, jag tror absolut att jag blir nöjd och min inställning är INTE att köra som en idiot. Hojen kommer säkert tappa i värde, men det gör min bil också. Ofta är det så med de "roligare" grejerna.

Tack som fasen igen! :yoparty

- - - Updated - - -

En poäng värd att ta upp är att om det är första hojen så spelar det absolut ingen som helst roll vilken av dem du väljer ur prestandasynpunkt. Det är en ganska liten skillnad hojarna emellan vad de faktiskt kan prestera och som ny pilot kommer du inte i närheten av hojens gräns ändå.
Den som känns bäst att köra är antagligen rätt hoj. Och du kan byta när någon annan hoj känns mer rätt. Eller köpa flera hojar, det är ännu roligare. :fakta

Tack till dig också! :Bugar
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Jag har kört mycket cross och lätt mc, är jag ändå helt slut om jag går på en 1000cc från första början? Typ r1 eller gsxr 1000? Är det stor skilland på tex r6 eller r1? Något jag bör tänka på där? Fotfarande "gixxer eller honda" som gäller?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag har kört mycket cross och lätt mc, är jag ändå helt slut om jag går på en 1000cc från första början? Typ r1 eller gsxr 1000? Är det stor skilland på tex r6 eller r1? Något jag bör tänka på där? Fotfarande "gixxer eller honda" som gäller?

Du är helt slut om du ställer frågan.

1000cc är inte på något sett något helt galet som man måste ha 30 års erfarenhet för att bemästra på gata.
Även en 600cc radfyra går mycket fort, men det är helt olika motorkaraktär.

Det är bättre att du provkör och ser vad du gillar.

Den stora skillnaden är att en radfyra 600cc bara viner och inget händer förrän runt 10k varv då den skjuter på. Lite som en tvåtaktare.
1000cc drar hårt genom hela registret med ökande effekt mot topp.

Sport-twin har ännu jämnare vridmoment över registret.
 
Last edited:

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Du är helt slut om du ställer frågan.

1000cc är inte på något sett något helt galet som man måste ha 30 års erfarenhet för att bemästra på gata.
Även en 600cc radfyra går mycket fort, men det är helt olika motorkaraktär.

Det är bättre att du provkör och ser vad du gillar.

Den stora skillnaden är att en radfyra 600cc bara viner och inget händer förrän runt 10k varv då den skjuter på. Lite som en tvåtaktare.
1000cc drar hårt genom hela registret med ökande effekt mot topp.

Sport-twin har ännu jämnare vridmoment över registret.

Tack för svaret! Det visste jag inte! Trode det var större skillander dem imällan.. men men, jag nöjer mig med en 750, men känns som det är svårt att fåtag på en bra. Vimlar av 1000 cc men knapt några 750 (gsxr menar jag då givetvis)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tack för svaret! Det visste jag inte! Trode det var större skillander dem imällan.. men men, jag nöjer mig med en 750, men känns som det är svårt att fåtag på en bra. Vimlar av 1000 cc men knapt några 750 (gsxr menar jag då givetvis)

Det är stor skillnad men det är inte så att en 1000cc = instant death, som alla coola "jag skaffar inte mc-kort för jag hade kört ihjäl mig direkCT!!!" tror.

Kör man som en idiot så duger en 600cc alldeles utmärkt för att dö på.

Kör med insidan av huvet så löser det sig.
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Det är stor skillnad men det är inte så att en 1000cc = instant death, som alla coola "jag skaffar inte mc-kort för jag hade kört ihjäl mig direkCT!!!" tror.

Kör man som en idiot så duger en 600cc alldeles utmärkt för att dö på.

Kör med insidan av huvet så löser det sig.

Haha! Du beskriver mina päron rätt bra :D jag tror dig! Jag är inte ute efter en dödsmaskin, vill kunna köra om då och då bara ;)

Hur är viktakillnaden och storlekaskillnaden på 1000 resp 600/750?
 

lolrazz

Medlem
Gick med
13 Aug 2015
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSXR 1000, 2011
Dubbelpost.

(Det är inte bara ekonomin grekerna har problem med, de behöver jobba lite på bättre internet också ;))
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top