Kopplingen rasslar vid dragläge.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
hoppas att jag bara är nojjig, har läst lite både här o där om rassel i kopplingen.
men ja måste bara fråga ändå :)

jo upptäckte idag att det rasslar ifrån kopplingen när jag ska iväg på ettan, enbart vid dragläget, inget innan eller efter vad ja kan höra. det rasslar mer ju mer driv jag ger.
kan ha varit så här ett tag, kör oftast med öronpluggar så då hör ja nog inte det.

är det möjligt att kopplingen redan är sliten? hojen är en yamaha mt-07 -14 och har gått 600 mil. visserligen hårt körda mil med många uppkopplingar till bakhjulet men ändå.

får väl åka till verkstaden i morgon men ju fler ideér om vad som är problemet/normalt lugnar ju :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kopplingar skall rassla, det är ju en massa lösa plåtbitar både med och utan lameller som rör sig där inne och inte är "stabila" förutom när man har kopplingen utsläppt och gasar/mototorbromsar. I alla andra lägen så finns det utrymme för rörelse i alla möjliga led mellan lameller, plåtskivor och kopplingskorgar.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
okej tack det låter ju lugnande. konstigt att ja inte har hört det förut bara :S
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Säker på att det är kopplingen och inte kedjan som är sliten/behöver spännas och ligger och slår?

// Jonas
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
nej efter dom det inte hörs när jag rullar. enbart när jag står stilla och ska iväg
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har du kollat kedjan? Snabbt kollat annars?

Har du testat att hålla frambromsen och gå till dragläge och se om det fortfarande rasslar?
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
nej det är inte kedjan, ljudet kommer ifrån kopplingskåpan, hojen står alltså 100% stilla. och ljudet avtar när jag åker iväg, alternativt så täcker motorljudet rasslet. ljudet ökar ju mer driv jag ger med kopplingen, motorn ligger då på tomgång och frambromsen håller hojen på plats.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
var till carlbarks idag och mekanikern lyssnade och sa att något var fel. trodde såklart att ja skulle få vänta veckor på en verkstadstid men han tog in den direkt. Carlbarks :tummenupp

det var den innersta lamellen som spruckit och delat sig till 5 delar :S hittar inte sladden så kan inte ladda upp någon bild men det kommer i morgon :)

bara delarna kommer så kan jag hämta hojen på onsdag.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
bilder som lovat :)

rätt kass kvalite dock.
20150813_155029.jpg
20150813_155138.jpg
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Skönt att ni hittade felet så snabbt och inget mer seriöst var trasigt! :tummenupp

Måste se till att få provköra en MT-07 det ser ut som en rätt kul hoj. Den känns inte klen i effekt tycker du?

nja både och måste ja säga. gillar man att ligga på landsvägarna i över 130-140 så börjar den ju bli rätt klen, och sen beror det ju på vad man kört innan. de ja kan jämföra med är ktm 530 exc-r, kawa er-6, bwm 650gs och sen någon nyare 4 cylindrig yamaha ifrån risk 2an. alla ligger ju i samma klass som mt-07an men måste säga att mt-07an är helt klart roligast bäst gasrespons och ganska lätt med sina 182kg fulltankad. så ska du plöjja landsväg så är de nog inte rätt hoj, men gillar du som jag att köra i stan eller riktigt kurviga landsvägar där det inte behöver gå jättefort så är den riktigt skojj, powerweelar utan problem på ettan och tvåan, ja kopplar utan problem upp den på trean i 90 km/h, har inte lyckats över 90 lr på 4an än men det kanske kommer vem vet. men tänk på att du bör lägga på 6-10k på ett avgassystem, orginal är inge vidare :huvet
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
uppdaterar lite om någon är intresserad :)

mekanikerna på carlbarks tror att det är produktionsfel på den yttre kopplingskorgen, dvs spelet där lamellklackarna sitter är för stort. dom har fått alla delar förutom den yttre kopplingskorgen.
med lite tur så kommer det nästa vecka. av någon anledning så kan dom inte se lagersaldo eller spåra paket när det gäller garantiärenden :huvet
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top