Bandag, lasta och bo ?

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag har fått upp ögonen för det här med bandagar, det är ju helt enkelt skitkul! :)

Har två ggr kört hojen till Gelleråsen, 27 mil, men tänker nu börja köra hojen på släp, ska använda en annan hoj nu också. Har spanat in en kärra att hyra med landgång därbak a la hästkärra, så jag slipper greja med ramp, det verkar smidigt.

Har kollat på fäste till framhjulet (Biltema) på släpet och vet inte vilket jag ska välja, finns ju tre varianter, för 299, 379 och 599 kr:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034126/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Framhjulsstod-MC-2000032368/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034127/
Bör man fästa framhjulsstället i golvet?

Och så övernattningsdetaljen.
Hur/var sover ni vid bandagar ?
Har bokat ett B&B nu till den 21/8 men har hört/sett att en del övernattar vid banan i husvagn/tält/buss...? Hörde om en som själv inrett ett vanligt släp med tältsäng etc... :) Finns tillgång till dusch vid banorna?

Tacksam för respons från er som kan :)

Har sökt en hel del i forat men inte hittat så mycket matnyttigt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har den billigaste biltemaprylen, tyckte den såg bäst ut. Min sitter skruvad ordentligt i släpet, men det är ju mitt egna släp. De går att hålla hyfsat still med spännband och sånt med har jag sett. De är ganska jobbiga att få loss hojen ur om det antingen inte är någon som håller fast dem, eller om de sitter fast på något (temporärt eller permanent) sätt.
Övernattning brukar för mig på gåsen bli i en stuga eller på nåt hotell, ska jag köra hoj vill jag inte bo i tält i regn. :gnissla Övernatta på det sätt som är acceptabelt för din del.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag kör med det för 379:- bultat i golvet på släpet. Sen surras hojen med fyra remmar, två fram och två bak. (fäster i gaffeln/nedre kronan och passagerarfotpinnekonsoller) D-ringar är fastsatta i golv och vägg i släpet. Nu använder jag mitt släp uteslutande för hojtransport så att det är bestyckat hela tiden och tar fem minuter att lasta/förtöja två hojar.

Övernattning sker i tält med termostatstyrd värmefläkt för behaglig temperatur natten igenom plus att det driver ut litet fukt, tjock luftmadrass och riktiga sängkläder. Hygien löses genom duschar på banan. Sover man i depån kan man sova litet längre på morgonen och ändå hinna till inskrivningen. :) De kronor man inte lägger på boende läggs på soppa.
 

metcrue

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Street Triple -12 Honda CBR1000RR
Verktygsboden har fina framhjulstöd till en hygglig peng.
Finns billiga stugor på campingar kring banan.
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har Biltemafästet för 379:- och har bultat fast det i flaket på släpet. När du spänner fast hojen trycks framhjulet ned och "fastnar" i spåren. Det kan gå att lösa med spännband, men inget jag rekommenderar. Jag såg på den senaste bandagen att någon la en tunnare handduk (typ kökshandduk) där framhjulet ska vara. Det kan kanske göra det lite lättare att få loss hjulet vid avlastning?

Jag köpte ett nytt tippbart EU-släp för ca 10' och det funkar alldeles utmärkt. Då kan jag ha fästet ordentligt fastskruvat och spännband m.m. ständigt monterade. Då jag lastar motarden ca en gång i veckan måste det vara smidigt. Ska det övernattas sker det i ett rejält tält där till och med hojen får plats.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Släp är långsammare och lite stökigare på banan men mer användbart än racebuss, särskilt om du bor i hus och har tomt.

Biltema stöden funkar kanon och behöver inte bultas i släpet. Komplettera med det där spännbandet för styret dom säljer + ett spännband genom bakhjulet så står hojen som i ett städ.

Grensla hojen, tryck ner fjädringen och spänn lagom hårt. Hojen kan gott stå hårt spänd medan du kör så släpper du upp över natten när du kommer fram om du inte vill lasta av på en gång.

Kom ihåg lås till släpets kula, tror det heter kulkopplingslås. Så du kan lämna och låsa släpet på banan.

Ibland när det blåser satan som det gjort ibland på Gotland Ring, Arlanda TT och Gelleråsen har jag satt såna där block under hjulen så vinden inte får tag i jaxalkåpan och släpet rullar iväg! Vet inte om det hjälper släpet - men det hjälper mig att sova sött när det blåser!

Box är väldigt mycket bekvämare än depåtält. Plus en sak mindre att fippla med på banan, så du kan foka mer på träningen/utbildningen.

Boende väljer du efter behov och budget, somliga tycker det är kanon att bo på banan och käka kall falukorv till frukost, andra sover i nybäddad säng på Zlafen B&B och blir serverad frukost och morgontidning i matsalen.

Duscha kan du göra på banan, på Gelleråsen ligger en inte så fräsch men helt ok dusch typ militärbarack bredvid Restaurangen mitt emot sekretariatet.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Har alltid haft en kombi och cyklarna på en vanlig valfri hyrmodell av "grindkärra" .. Vanliga spänband två i fram och ett bak har räckt, en precis lagom stor transport för att få med extra däck plus låda med allt annat jox som grill o däckkrängarprylar etc . Plus att det inte blir för tungkört utan du kan hålla god marschfart.. Sovit jäkligt gött i kombin, bara att skaffa en passande madrass o fälla baksäten. . då är jag ändå 188cm över havet.. klart en rejsbuss e chysst. . men du kanske redan har en kombi så funkar det riktigt bra de aktuella ggr om året.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det går fint att bo i släpet så länge hojen inte råkar drälla vätskor omkring sig. Det behövs inte mycket bensinspill för att bli riktigt otrevligt en lång tid framöver. Trots det föredrar jag släpet framför tält eftersom det alltid är uppställt, mörkt, torrt och lätt att hålla värmen i. Min hoj har uppsamlingskärl.

Skippa uppblåsbara sängar, dom är smidiga och bekväma men förr eller senare får man punka så luften går ur mitt i natten.

Jag har 379-kronors stödet men hade nog köpt det billigaste om det hade funnits när jag handlade. Det behöver inte skruvas fast men ett spännband åt varje sida gör att man inte behöver spänna ner hojen hårt alls eftersom den då inte kan röra sig i sidled iom ev glidning.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Jag har fått upp ögonen för det här med bandagar, det är ju helt enkelt skitkul! :)

Har två ggr kört hojen till Gelleråsen, 27 mil, men tänker nu börja köra hojen på släp, ska använda en annan hoj nu också. Har spanat in en kärra att hyra med landgång därbak a la hästkärra, så jag slipper greja med ramp, det verkar smidigt.

Har kollat på fäste till framhjulet (Biltema) på släpet och vet inte vilket jag ska välja, finns ju tre varianter, för 299, 379 och 599 kr:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034126/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Framhjulsstod-MC-2000032368/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Motorcykelstod-2000034127/
Bör man fästa framhjulsstället i golvet?

Och så övernattningsdetaljen.
Hur/var sover ni vid bandagar ?
Har bokat ett B&B nu till den 21/8 men har hört/sett att en del övernattar vid banan i husvagn/tält/buss...? Hörde om en som själv inrett ett vanligt släp med tältsäng etc... :) Finns tillgång till dusch vid banorna?

Tacksam för respons från er som kan :)

Har sökt en hel del i forat men inte hittat så mycket matnyttigt.

Dusch, omklädnigsrum och sånna grejer finns på banan.
Du kan även hyra stuga vid banan, tag kontakt med "pit stop cafe" som handha det. Kostar en 500:- per natt vill jag minnas. Helt okej. Man kan då grilla med klotgrillar som finns på plats eller köpa med sig mat. Även promenera runt banan till fots på kvällen som ger avsevärt mycket mer än man tror sen på körningen.

Spänna..
Du har ju fått svar, men inte fan behöver man några grejer annat än spännremmar för att få hojen till att stå bra. Från undre gaffelkronorna och framåt/neråt/åtsidorna samt likadant från bakramen så är du klar. Hojen rullar man bara upp på släpet och framhjulet får stå mot främre lemmen.
En viss fördel med täckta släp då det är lite säkrare och man slipper hålla på surra spännband och grejer, men det är ju småsaker.
Du kan ju kolla denna när vi satte fast hojarna så man ipraktiken kunde vända släpet uppochner och skaka. Vi skulle till GR när det var grusvägen dit: http://www.ducati.ms/forums/80-hall-wisdom/8523-trailering-strapping-bike-trailer.html

Vi köpte ett litet EU släp lätt beggat för typå 10.000 och det fungerade fint för två hojar. Fästen för framhjulen var bara vanligt bockat rör och några träbitar, satt som ett cykelställ typ.
Stora fördelen med ett eget släp är ju att man kan måtta och sätta fästöglorna där man vill.
slap5.jpg
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
En röst till då, bara för att...

Transport:
Jag har en VW Transporter med käcka hyllor för småplock längs vänsterväggen och en sång i taket att hänga stället på. Jag hade köpt hem Julas motsvarighet till Biltemas framhjulsstöd men var inte så imponerad, så jag snickrade ihop egna framhjulsstöd av 2"x4"-brädor som jag fick sågade efter önskemål på XLBygg. Sågade brädor, vinkeljärn och träskruv till två framhjulsstöd blev billigare än att köpa ett ex av det billigaste framhjulsstödet på Biltema/Jula. Ja, jag fick lägga en timme på att klura ut mått och vinklar och skruva, men samtidigt fick jag framhjulsstöd som är stabila och håller hojarna grymt bra och som jag dessutom har gjort själv. Framhjulsstödet ställer jag mot framväggen, hojen spänner jag ner med ett spännband som jag drar från sido-D-ringarna i golvet och runt de fasta fotpinnarna på hojen. Det räcker för att hojen inte skall röra sig ur fläcken.

Övernattning:
Hittills har jag åkt hem (eller till släktingar beroende på bana) över natten. Jag har dock köpt mig en Biltema-säng som är oväntat skön (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Bo-och-sova/Mobler/Campingsang-2000034186/) som jag tänker ta med mig när jag inte kan åka hem. Då är min plan att lämna hojen ute i depåtältet med skivbroms-/kedjelås och lägga mig själv i bussen. Värme ordnas genom att låta kupévärmaren vara på fram i hytten så får den värmen ledas bakåt genom ventilen i mellanväggen. Dusch finns på banorna.
 

Evil Twin

Guest
Jag har inte skruvat framhjulsstödet i golvet när jag lånat släp.
Det funkade fint att lägga ett par reglar sågade i lagom längd på sidorna om stödet för att det inte skulle kunna röra sig i sidled.
Stödet står mot framkant på släpet, och hojen spänns fast framåt i lastöglorna i golvet framtill.
Finns speciella band som man sätter på styret om man inte kan sätta spännbanden i ramen framtill.
Har dessutom spännband i bakre fotpinnarna, som håller fast bakdelen.
Jag har ett sånt här stöd: http://www.maltek.se/
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Tack för alla tips, verkligen :)

Nu vet jag ungefär hur jag ska göra i år, och sen får jag se framöver om jag ska investera mer i egen kärra ed framöver. Kombi har jag redan :)

Har tidigare lite tyckt att det är spätt att sätta sig i en BIL efter banåkningen men... nu vet jag hur trött man är då så det är ju mer trafiksäkert att rulla bil då :) än att försöka köra hem 25 mil på hojen man suttit på hela dagen... ;)

Nu ska jag inhandla lite remmar och framhjulsstöd...

Vi ses på banorna :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
I
...

Har tidigare lite tyckt att det är spätt att sätta sig i en BIL efter banåkningen men... nu vet jag hur trött man är då så det är ju mer trafiksäkert att rulla bil då :) än att försöka köra hem 25 mil på hojen man suttit på hela dagen... ;)

...

Vi ses på banorna :)

Det finns många fördelar med racebuss/släp. Några exempel:
* Man kan samåka och ha någon att prata med på vägen och hänga med i depån.
* Man kan åka i vanliga kläder och byta om mellan passen istället för att gå i stället.
* Man kan ta med sig stolar och grejs som gör väntetiden mellan passen skönare.
* Om man kastar ut hojen i lecahavet så tar man sig ändå hem och man får med sig hojen.
* Man kan ta licens och skaffa en ren banhoj och köra på den så riskerar man inte att skrota sin gathoj.

Vi ses! :hej
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I

Det finns många fördelar med racebuss/släp. Några exempel:
* Man kan samåka och ha någon att prata med på vägen och hänga med i depån.
* Man kan åka i vanliga kläder och byta om mellan passen istället för att gå i stället.
* Man kan ta med sig stolar och grejs som gör väntetiden mellan passen skönare.
* Om man kastar ut hojen i lecahavet så tar man sig ändå hem och man får med sig hojen.
* Man kan ta licens och skaffa en ren banhoj och köra på den så riskerar man inte att skrota sin gathoj.

Vi ses! :hej
Plus att man kan
* Få med lite reservdelar och verktyg så att en klotning första passet första dagen inte innebär pengar i sjön och helt utebliven körning!
* Man kan ta med sig regnfälgar, knäskrap i regn rockar :rock
* Man kan ta med sig lite mellanmål och dricka, så att man orkar hålla fokus en hel dag.
* Man får med sig ett depåtält så man får skydd för väder och vind!
* Man får med sig soppadunkar, så att man alltid kan ha lite soppa i tanken = lättare och roligare hoj :tummenupp
* Du kan ha klistrigare däck och däckvärmare, dvs full mutter rakt ut från depån :rock
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
He he, här står ju fördelarna och de tungt vägande skälen som spön i backen... :D
Tack
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det är gött med stämningen i depån. Boxplats är bra att ha så vet man att hojen står säkert på natten och jag har bara haft sköna grannar i boxen som har bra tips att dela med sig av.

Transport och övernattning har jag efter sex månaders jagande löst på ett riktigt bra sätt. OK, man får bara köra i 80 men det finns bra ljudböcker och det gör inte så mycket på de 25 mil jag har i snitt till olika banor. Man transporterar hojen i den, väl framme lastas hojen ur och ställs i box alternativt i aktertältet som på bilden. Sofforna fälls ner och jag har ett ombonat boende med gasolpanna med vattenburen skön värme och tvålågig spis, gott om stuvutrymmen. Den får garanterat andraplats i skönhetstävlingar med två tävlande men som med äkta kärlek är det insidan som räknas. :banana
2015-08-05 20.56.54.jpg
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
He he, den vagnen ser ju mysig ut :)

Nu har jag inhandlat lite remmar och framhjulsstöd, 379 kr-varianten, den var FET , jag trodde den skulle vara mycket mindre.

Bensindunk köpte jag också, det kan vara bra att ha. Mycket prylar blir det... :tungan
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top