Hyllinge Racet

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Screenshot_2015-07-31-11-55-44-1 (1).jpg

Kom och kör eller se på kommande förare. Alla är hjärtligt välkomna med ett racing hjärta.
:)

Anmälan görs via TA. För er som vill köra. Där kan man även skaffa engångslicens om man är i behov av det.

Behöver du gå licenskurs. Så hoppas jag att vi under 2016 ska kunna hjälpa er med det också på knutstorp. Men i år har vi inte haft möjligheten till det i klubben tyvärr.

/ Jonas Persson
Hyllinge MS RR-Koordinator
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Håller tummarna för att ni får igång verksamheten på gammal god nivå!:tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tipsat lite polare nere i blekinge och skåneland om det, så förhoppningsvis får ni lite publik iaf. :tummenupp
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det som händer i flera sydsvenska klubbar idag är tyvärr att dom undergräver sin verksamhet inom rr området. Vill klubben arrangera t.ex en mindre tävling så kräver svemo (vi) att deltagarna har licens + licenskrurs för att få deltaga.

I stället låter man utländska organisationer / bolag arrangera kombinerade bandagar och enklare tävlingar utan att kräva licens vilket i sig kan vara svårt att hindra. Men det kontroversiella är när man (vi) samtidigt ställer upp och " bemannar" arrangemanget med allt utom tävlingslednimg.

Det hade varit bättre att vi hade kunnat hitta någon vettig lösning på problemet istället för att arrangemanget och intäkterna hamnar i utlänska händer.

En lösning kanske skulle vara att ge klubbarna möjlighet att anordna enkare tävlingar där man har ett förberedande teoripass kvällen innan där man går igenom dom viktigaste säkerhetsreglerna och startproceduren som man väljer att använda. Under dagen gör sedan erfarna föråkare en bedömning om deltagaren klarar grundläggande körteknik. Då tror jag att möjligheterna ökar för att kunna arrangera enklare tävlingar i egen regi. Då får helt enkelt klubbens erfarna förare / funktionärer ställa upp och agera instruktörer för nybörjarna.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Men CB_Tobbe, det här är just ett steg för att få igång tävlingsverksamhet igen, efter flera års bortavaro. Detta är inget arrangemang av danska arrangörer som bemannas av Hyllinge, eller undergräver annan klubbverksamhet. Detta ÄR klubbverksamhet. Hyllinge har heller inte sysslat med sån verksamhet du beskriver, det är en annan klubb som gjort det. Kritisera gärna, men rikta det åt rätt håll.

Samtidigt är klubben som du är aktiv inne på ett annat spår som inte är bra, nämligen att i stort sett sluta med kvällsträningar. Det problemet ska lösas i vinter på klubbmöte/årsmöte. Med så få träningar som det varit i år är det många förare som ifrågasätter varför man ska vara medlem i klubben. Det är ett minst lika stort problem som det du försöker attackera.
 

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej!
Lycka till med att få igång verksamheten.
Kan tyvärr inte själv delta denna gång, men hoppas att kunna göra det i framtiden.
Ett tips till samtliga tävlingsarrangörer är att i veckan innan så nära i tid som reglerna tillåter arrangera en heldagsträning.
Det skulle göra det möjligt för de med begränsad erfarenhet och kanske lång resväg att komma tidigare till banan och bekanta sig med den.
Där jag sett det göras har heldagsträningen i stort sett varit slutsåld och skulle alltså ge en god inkomst till RR sektionens kassa.
Sedan bör man ju naturligtvis vara ute i så god tid som möjligt för att ge möjlighet till deltagarna att planera sina sommaraktiviteter i tid.

Lycka till!
//A
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Kommer ihåg de gamla goa klubb mästerskaps racen som gick förr, superkul och till en liten peng.
Och det är smidigt med bara ett endagsevent, så går inte så mycket av fritiden till spillo. :banana:tummenupp

Skulle nog vilja se att A förare också skulle få vara med :)

MEN, jag har en bekant som skulle vilja köra detta, men han har ingen licens.
Det finns med andra ord ingen smidig lösning på det som jag förstår det på er?

Hoppas ni får en trevlig racedag! :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej Jonas!
Vilket hoppfullt och trevligt tilltag!
Är det någon av klasserna man skulle kunna få delta i med en Supermono (1-cylinder, 680cc, går väl på att asa runt på 1:05 ungefär)?

/Mats Clementz, som till och med har licensen i Hyllinge!
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Ser fram emot att kunna ta min licens i Hyllinge 2016.
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Hej

Först och främst.
Tack för visast intresse. Är en glädje att läsa. :banana

När det gäller Elit (A) förarna, så valde vi bort dom för att hjälpa bredden. Så att i framtiden det ska vara fulla startfält i Elit klasserna på SM.

2016 kommer HMS satsa på tre race (en dag) och licensutbildningar så att fler kan vara med.

Vad det gäller vad bandags arrangörer gör på knutstorp så kan vi inte och kommer inte bråka med dom. Det ända vi kan göra, är att vissa det är bättre att köra för SVEMO anslutna klubbar som kräver licens. Man kan ju även se det som, att vi har nu en öppen konkurrens och möjlighet att utvecklas.

Men vi måste komma ihåg en väldigt viktig sak.
HMS är en svemo ansluten klubb. Svemo är sedan en special förbund (SF) till riksidrotts förbundet (RF). Vilket gör att vi måste följa deras regler, så länge vi önskar stöd från dom. Så att våra anläggningar inte stängs ner. Där kommer vi aldrig kunna förvänta oss hjälp från de internationella motorförbunden.
Utan vi får följa en del av RF mål. Så att vi kan komma och be dom om hjälp och vissa att vi följer deras riktlinjer.

Jag är en av de som är i SVEMO centralt som ledamot i kommittenten. Jag hör och läser ofta vad RF vill och ser att flera SF inte kanske följer dom. Där med är dom inte med i toppen hellre som de större förbunden. Men dom klubbar under sitt SF som följer RF riktlinjer. Dom växer sig starkare sakta och säkert.

Är inte min mening att göra det här politiskt nu. Men vill i alla fall för er som intresserade, göra er förståelse till lite vad som händer och vad vi möter politiskt i sporten.

Kvälls träning är något som idag och de kommande åren är helt STOPP på knutstorp. Av politiska orsaker. Det gäller både HMS och bandags arrangörer.
Vet att Ring knutstorp jobbar väldigt hårt med att inte behöva lägga ner.

Därför är alltid ljudet max 95db på alla arrangemang som görs där. Efter mätaren som ring knutstorp monterat upp.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kommer ihåg de gamla goa klubb mästerskaps racen som gick förr, superkul och till en liten peng.
Och det är smidigt med bara ett endagsevent, så går inte så mycket av fritiden till spillo. :banana:tummenupp

Skulle nog vilja se att A förare också skulle få vara med :)

MEN, jag har en bekant som skulle vilja köra detta, men han har ingen licens.
Det finns med andra ord ingen smidig lösning på det som jag förstår det på er?

Hoppas ni får en trevlig racedag! :tummenupp

Benny! Även jag minns de härliga "avslutningpåsäsongenracen" som gick på Knudan, ofta sent i september eller oktober. Folk kom med begagnade svålar och en stor termos kaffe och hade KUL!!!! A och B-förare i en salig blandning! KUL!!! Tror man kallade det "öppet KM".:banana:banana:banana
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Benny! Även jag minns de härliga "avslutningpåsäsongenracen" som gick på Knudan, ofta sent i september eller oktober. Folk kom med begärde svålar och en stor termos kaffe och hade KUL!!!! A och B-förare i en salig blandning! KUL!!! Tror man kallade det "öppet KM".:banana:banana:banana

Jepp, precis de jag tänker på Moss!!! :yoparty:banana:banana
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Hej Jonas!
Vilket hoppfullt och trevligt tilltag!
Är det någon av klasserna man skulle kunna få delta i med en Supermono (1-cylinder, 680cc, går väl på att asa runt på 1:05 ungefär)?

/Mats Clementz, som till och med har licensen i Hyllinge!

Speedster går tyvär bort då det ska vara homologiserad (eller vad det nu heter) MC. Men kolla reglementet i Rookie, kanske får köra med prototyp där.
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Kan idag tyvärr meddela att tävlingen är inställd på grund av så få anmälda. Men istället så erbjuder vi en träningsdag för alla som är intresserade.
Använd som inbjudan träning. .jpg
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Vi känner inte att ekonomin är det viktigaste här. Utan det är mer viktigt att vi får igång verksamheten utan att den ställs in.
Än så länge ser det bra ut med antal deltagare. Hoppas vi kan få 10% av dom att intressera sig tillräckligt för ta licens nästa år. Hos någon av alla våra SVEMO anslutna klubbar.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top