Bild Husqvarna och Holden.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Road av gammal reklam från forna tider där kraven ibland var annorlunda hittade jag bland ca 15 bilder en Australisk Holden som minsann var lastad med den Svenska juvelen Husqvarna.Vilka tider. :crash

34dh5e8.jpg


Men visst, man kunde tydligen göra annat i dessa Holden bilar också ... :tuttar

25ur5v9.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Fungerar perfekt med min Subaru med =)

11283318_992516587435999_929800542_n.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det förvånar mig att ingen importerar Holden Pickuper till Sverige, det är ju perfekta bilar för många småföretagare. Liten pickup som man utan bråk från skatteverket kan ha på firman men samtidigt bilar med väldigt bra prestanda. Eller finns dom kanske bara högerstyrda? :va
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det förvånar mig att ingen importerar Holden Pickuper till Sverige, det är ju perfekta bilar för många småföretagare. Liten pickup som man utan bråk från skatteverket kan ha på firman men samtidigt bilar med väldigt bra prestanda. Eller finns dom kanske bara högerstyrda? :va

Högerstyrda.
Firman läggs ner 2017.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ja, precis!
För större delar av asien,,afrika australien, nz, uk är försvinnande små marknader....:tummenupp

940px-Countries_driving_on_the_left_or_right_svg.png

Rött är Högertrafik, Blått Vänster.

Jag tror det är en rätt stor fördel att tillverka vänsterstyrda bilar...

Gör du sen bilar som inte kanske köps av gemeneman som familjebil/firmabil så är man rätt körd.
Att man tillverkar pickisar/skåp och inte försöker slå sig in på amerikanska marknaden är ju lite knepigt faktiskt?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ja, precis!
För större delar av asien,,afrika australien, nz, uk är försvinnande små marknader....:tummenupp

De asiatiska marknaderna är inte så jätteintresserade utav UTE'en. De har juh sina egna mycket mer bränslesnåla varianter redan :p
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
View attachment 422545

Rött är Högertrafik, Blått Vänster.

Jag tror det är en rätt stor fördel att tillverka vänsterstyrda bilar...

Gör du sen bilar som inte kanske köps av gemeneman som familjebil/firmabil så är man rätt körd.
Att man tillverkar pickisar/skåp och inte försöker slå sig in på amerikanska marknaden är ju lite knepigt faktiskt?
Jodå, det är nog en fördel att vara flexibel. Men de där till synes små blå områdena omfattar trots allt mer än 1,5 miljarder människor. Inte de rikaste på jorden kanske men några kan nog ha råd att köpa rätt bil.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
De asiatiska marknaderna är inte så jätteintresserade utav UTE'en. De har juh sina egna mycket mer bränslesnåla varianter redan :p
Holden tillverkar en hel del andra modeĺler oxå. Nåja, spelar inte så stor roll. Det är snart slut.
Trist, eftersom det kommer att ha en tråkig effekt på en av de coolare race-serierna i världen: V8 Supercars:yoparty
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jo det bor ju ett gäng i Indien så.
Men just nu är det väl USA och Kina som är dom stora marknaderna. Indien har ett tag kvar. Är nog jättesvårt att klara sig idag om man inte har en fot inne där.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, precis!
För större delar av asien,,afrika australien, nz, uk är försvinnande små marknader....:tummenupp

För en fordonstillverkare som håller en viss premiumnivå så är det ett kardinalfel att låta bli den vänsterstyrda delen av marknaden. Fordonsbranschen är alldeles för hårt konkurrensutsatt för att man ska avstå volymer på det viset.
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
För en fordonstillverkare som håller en viss premiumnivå så är det ett kardinalfel att låta bli den vänsterstyrda delen av marknaden. Fordonsbranschen är alldeles för hårt konkurrensutsatt för att man ska avstå volymer på det viset.

Fast Holden gör mest bilar baserade på Opels och Chevrolets plattform (ägs av GM), så UTE:s är mer ett undantag som bara blev poppis där nere. :)
Ford gör också en populär Falcon UTE som bara säljs högerstyrd i Oz.
Jag vet inte om det är motorval och så som gör att det inte kommer hit? När minsta motorn är 3.6 liter V6 och ett populärt val är 6 liter V8 så blir det väl inte direkt lättsålt i Europa... :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast Holden gör mest bilar baserade på Opels och Chevrolets plattform (ägs av GM), så UTE:s är mer ett undantag som bara blev poppis där nere. :)
Ford gör också en populär Falcon UTE som bara säljs högerstyrd i Oz.
Jag vet inte om det är motorval och så som gör att det inte kommer hit? När minsta motorn är 3.6 liter V6 och ett populärt val är 6 liter V8 så blir det väl inte direkt lättsålt i Europa... :gnissla

Men å andra sidan så åker det ju runt massor av Holdenkonstruerade motorer i Europa.
Särskilt i Sverige.
Saab och Opels 2,0a (som även kallas 1,8 av Saab när trycket är lågt) är en Holdenkonstruktion.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Fast Holden gör mest bilar baserade på Opels och Chevrolets plattform (ägs av GM), så UTE:s är mer ett undantag som bara blev poppis där nere. :)
Ford gör också en populär Falcon UTE som bara säljs högerstyrd i Oz.
Jag vet inte om det är motorval och så som gör att det inte kommer hit? När minsta motorn är 3.6 liter V6 och ett populärt val är 6 liter V8 så blir det väl inte direkt lättsålt i Europa... :gnissla

Jag har sett en Maloo SVT fast i köerna i Sthlm vid flera tillfällen för något år sedan. Dregglade som bara den... Sen åkte jag förbi hela kön med hojen :yoparty
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Men å andra sidan så åker det ju runt massor av Holdenkonstruerade motorer i Europa.
Särskilt i Sverige.
Saab och Opels 2,0a (som även kallas 1,8 av Saab när trycket är lågt) är en Holdenkonstruktion.

Jo, det förstås. Pratar du om Family 2 nu? Tror dom även gjorde någon V6 som fanns i SAAB, men jag har inte så bra koll på den biten. :)
Dom gör ju såklart små motorer i mängder, men dom verkar inte sätta in mindre motorer än 3.6 liter i sina UTE:S (det kanske behövs för att driva den framåt alls? Vad vet jag) :)

Jag har sett en Maloo SVT fast i köerna i Sthlm vid flera tillfällen för något år sedan. Dregglade som bara den... Sen åkte jag förbi hela kön med hojen :yoparty

En spygrön? Jag såg en sån parkerad några gånger vid åskådarsträckorna under Rally-SM. Dom är fina. :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast Holden gör mest bilar baserade på Opels och Chevrolets plattform (ägs av GM), så UTE:s är mer ett undantag som bara blev poppis där nere. :)
Ford gör också en populär Falcon UTE som bara säljs högerstyrd i Oz.
Jag vet inte om det är motorval och så som gör att det inte kommer hit? När minsta motorn är 3.6 liter V6 och ett populärt val är 6 liter V8 så blir det väl inte direkt lättsålt i Europa... :gnissla


Desto större anledning till att de borde kunna levereras vänsterstyrda utan allt för mycket problem,

Jag tror att det är just 6 l, v8an som fyller ett hål i marknaden som ingen annan tagit hand om. Det finns ju massor av ägare till mindre företag som säkert gärna via firman skulle köpa just en sån.
Det är inte lätt att köpa en sportbil på firman utan att bli lynchad av skatteverket men med en Holden pickup så skulle det helt plötsligt gå hur lätt som helst.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top