Icke startande Triumph Street Triple R -12

Rajlajden

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2014
Ort
Västerås
Hoj
2012 Triumph Street Triple R
I helgen åkte jag för att hämta hem min hoj från förvaring i ett garage. Batteriet var dött så vi fick kabla igång den, men den dog nästan direkt efter att jag tog bort kablarna. Lösningen på problemet fick bli att hålla den på varv, för då höll den sig igång.

Det tog 4 timmar att ta sig 1,5 mil med alla gånger den dog och vi fick kabla igång från följebil. Vi tänkte att vi åker in på Biltema och köper ett nytt batteri så vi kommer hem någon gång. Sagt och gjort, men när nya batteriet var på plats så var hojen stendöd. Inte ett liv alls när jag vred på nyckeln, inte ens lite glöd från en glödlampa nånstans.

Nu har jag provat att ladda orginalbatteriet till full kapacitet men den är fortfarande död.

Är det någon som har någon som helst idé om vad det kan vara? Har kollat alla säkringar, alla är hela.

Tacksam för svar! :va
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har haft skiftande erfarenheter av BT batterier. Lärde mig att ta med en voltmeter till butiken och ta ett av batterierna med den högsta spänningen. Det har gett mig bättre batterier från dem.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Triumph har haft problem med laddningen på bl.a. äldre street triple. Vad jag kan minnas har det rört sig om likriktare/spänningsregulator och antagligen stator också. Det förklarar dock inte varför hojen är stendöd med nyladdat batteri.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Onekligen kan många delar av den elektriska utrustningen gå sönder vid sådan misshandel som du beskriver. Speciellt en Engelsk motorcykel.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Onekligen kan många delar av den elektriska utrustningen gå sönder vid sådan misshandel som du beskriver. Speciellt en Engelsk motorcykel.

Engelsk eldragning brukar ju tyvärr se ut nått sånt här :zpy
eldragning.jpg

Samma folk som drar rören utanför husen så att dom ska vara lättare att laga om dom spricker i kylan, att rören samtidigt blir mycket mer utsatta för kylan vilket gör att dom spricker oftare kan ju omöjligen ha ett samband... :huvet
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Engelsk eldragning brukar ju tyvärr se ut nått sånt här :zpy
View attachment 422475

Samma folk som drar rören utanför husen så att dom ska vara lättare att laga om dom spricker i kylan, att rören samtidigt blir mycket mer utsatta för kylan vilket gör att dom spricker oftare kan ju omöjligen ha ett samband... :huvet

Och dessutom samma folk som inte får köpa en färdig komplett WC, för den får bara säljas i delar och plockas ihop av en rörmokare:dummer
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Även med stator o laddningsregulator bortkopplade så skall ju hojen starta med fulladdat batteri, så felet bör ligga någon annan stans. Sedan har dom haft problem med brända statorlindningar men det gör bara att det inte laddar sjyst.
Mät spänningen på batteriet före och under startförsök, ändrar sig inte spänningen så har du någon form av avbrott (dålig jordning, dåligt dragna polskor, någon säkerhetskrets som bryter, kopplingshandtagskontakten, stödbrytare etc...), dyker spänningen men inget snurrar så drar det antingen för mycket ström (startmotorknas), eller så är det fel på batteriet så att det inte klarar att lämna tillräckligt med ström.
 

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki GSX 550e
Biltemas batterier behöver ofta laddas. Ligger ned en lapp i kartongen som uppmanar att mäta och under ett visst volttal ska det laddas upp först. De kan stå bra länge på Biltema.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top