AFR/Lambda vid olika last för 600a?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Fick hem PCV med autotune och har börjat så smått att justera och testa mig fram.

Funderar nu på vilka AFR-värden jag ska sikta mot när jag fyller i tabellerna och vad som är lämpligt att sikta mot vid tomgång, svag last och hög last.

Som det är nu har jag siktat mot 13:1 vid högst last och 13.8:1 vid tomgång.
Vid gasavslag från höga varv vet jag inte vad jag ska sikta mot.

En fundering jag fick är om tomgången ska vara något fetare för att hålla nere tempen på hojen vid rödljus och kökörning. På en bil med ordentlig kylning hade jag inte funderat på detta, men på en liten 600a kanske det är rätt väg att gå.
Som original verkar det vara ~12.8 på tomgång och jag upplever det som att den blir varm en del snabbare med ~13.8, men jag har inte mätt skillnad i tid.

Finns det något man ska tänka på när man gör övergången över registret, från 13.8 till 13.0 i mitt fall? Jag blir inte riktigt klok på när det är rätt tillfälle att skifta blandningen i förhållande till varv/last.

Kanske ska man sikta mot 12.8 eller 12.5 vid hård last snarare än 13 som utgångspunkt? När jag stått och torrvarvat utan mapp visar lambdan ibland ner mot 11, vilket känns förvånansvärt lågt.

Jag är medveten om att en del är motorindividuellt och kräver bromsbänk för att hitta perfekta AFR-värden. Men där jag är nu försöker jag få till rätt tänk och en känsla för hur tabellerna ska se ut. Decimalkorrigering kommer kräva bromsbänk.

Avslutningsvis så har min hoj (F4i / CBR600fs) en blandskruv för att ställa tomgången, så det är inte omöjligt att hela mitt register är något fett ställt, i fall originalvärdena låter skumma.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det finns en rejäl diskussion i GSXR1000-tråden kring mappning med Bazzaz och PCV, bifogar länk till ett inlägg med min target AF mapp: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5574604

Några snabba råd:
1 - 13.8 är på gränsen till magert på låg last, hojen kan gå ryckigt.
2 - På avslag kan Du aldrig få ett vettigt lambdavärde, det säger sig själv att motorbroms ger mager blandning. Feta på om Du har problem med avgasknallar, annars låter Du det vara.
3 - glöm alla påståendet om att hojen går att mappa med myskörning på landet. Du måste köra en kontrollerad process och undvika motorbroms så mycket som det bara går. Rätt förfarande (som i mångt och mycket simulerar en bänkkörning) diskuteras senare i länken.

Lycka till :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för att genomarbetat svar, tyvärr känns det som vi helt missade varandra längs vägen. Jag vill lära mig och förstå de bakomliggande principerna bättre.

Tips som "rör inte" och "använd bromsbänk" hjälper inte mig.
Jag vill veta vad som händer om jag rör åt något håll, om det finns några risker.
Om det hade varit felaktigt ställt vill jag få förståelsen för att ställa det rätt, inte experimentera det rätt utan att ha någon aning om vad jag gör eller varför.

Jag är medveten om att vissa mätningar behöver en bromsbänk eller drar nytta av en bromsbänk. Jag vill förstå vad och varför vissa saker inte går att mäta på gatan. Exempelvis, vad är nyttan med bromsbänk för 20% gaspådrag om jag inte söker maximal effekt?

Min tanke är att bygga förståelse och göra det som jag kan göra utan bänkning. Om den här hojen kommer bänkas vet jag inte, men innan det sker så vill jag bygga upp en ordentlig förståelse och känsla själv, med det som går att göra.

En sak jag har svårt att greppa just nu är hur många AFR-mappar är utformade.
Här är ett exempel:
http://i.imgur.com/mLyQOMd.gif

Vad är teorin bakom mönstret? Hur vet man när det är okej med en tunnare blandning till följd av lägre last? Hur vet man när man ska feta på i registret vid full last? Varför är det extra tunn blandning vid retardation kring cruise-rpm?
Helt enkelt, hur tänker man och varför?

Din mapp följer inte detta mönster, du verkar köra samma lambda för ett givet gaspådrag. Varför har du valt att göra så?
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=363919&d=1340142964

Jag ska försöka formulera om mina frågor, så hoppas vi att jag kan göra mig bättre förstådd :)

0% trottel (jag förstår att motorn går magert på avslag).
Finns det några fördelar med att feta på blandningen, förutom att undvika avgasknallar?
Finns det några fördelar med att tunna ut blandningen, förutom lägre bränsleförbrukning?

Finns det några risker med att tunna ut blandningen vid avslag, om jag vill testa mig fram? Exempelvis tunna ut tills jag får en avgasknall för att få en känsla om vid vilken AFR detta händer.

Tomgång (min hoj går inte dåligt på tomgång nu, ingen felsökning)
Just nu har jag 13.8 vid varmkörd tomgång.

Jag funderar på att gå lägre (säg 12.5) för att nå lägre temperatur vid köbildningar och rödljus, är detta vettigt eller är skillnaden helt försumbar?

Om skillnaden är försumbar, kan jag relativt säkert tunna ut blandningen långsamt tills tomgången börjar bli ryckig, för att hitta vid vilken AFR detta uppstår?

80-100% trottel genom registret
De flesta mappar jag ser börjar på en tunn blandning vid låga varv och slutar på en fet blandning på höga varv.

Finns det några regler eller beräkningar att utgå från för att komma fram till hur snabbt blandningen ska trappas upp genom registret och huruvida den ökningen är linjär eller något annat?

Jag förstår att detta går att mäta upp, men nu undrar jag om det finns någon teori bakom. För något skäl måste det väl finnas till att man inte kör samma AFR från 0rpm till 14000rpm vid 100% gaspåslag?

AFR för max effekt ur liten sugmotor
Jag vet att man måste bänka för att hitta exakt vilket värde som ger bäst effekt för en given motor.

Med det sagt, generellt, vad brukar man sikta på för att nå maximal effekt ur en liten sugmotor? 13, 12.5, ännu lägre?
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
De här är kanske helt orelevant egentligen, men eftersom du tog upp tomgångsskruv och funderingar om hojen går fett: Du kan byta ut stoppskruven för gasspjället mot en tomgångsvajer, då kan du ställa tomgången med den nya tomgångsskruven och justera bränsleblandningen något med original tomgångsskruv
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
De här är kanske helt orelevant egentligen, men eftersom du tog upp tomgångsskruv och funderingar om hojen går fett: Du kan byta ut stoppskruven för gasspjället mot en tomgångsvajer, då kan du ställa tomgången med den nya tomgångsskruven och justera bränsleblandningen något med original tomgångsskruv
Tack, inte alls irrelevant, jag har själv funderat på att göra denna ändring.
Känns som det kan bli väldigt dumt om man mappat cykeln jättefint och sedan råkar man komma åt blandskruven och förstöra alltihopa.

Vet du om det går att byta plats på stoppskruven och blandvajern? Med tanke på att jag inte vill peta på blandningen av misstag skulle den lika gärna kunna sitta inuti hojen istället för ett lättillgängligt vred på utsidan.

Vet du om blandskruven påverkar bränsleblandningen för hela registret och olika gaspådrag?

Är lite halvsvårt att hitta info kring blandskruven på F4i, många tror att en blandskruv inte finns på en hoj med insprut eller att man pratar om en förgasarhoj.

Jag har fortfarande inte begripit varför Honda valde att dra ut blandskruven istället för spjällskruven. Känns som tomgångsvarv är mer något som slutanvändaren ska justera och blandningen något som kan tittas på vid service, inte tvärtom?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag vill veta vad som händer om jag rör åt något håll, om det finns några risker...
Magert = farligt, motorn "rycker och brölar" Fett = ofarligt (inom rimliga gränser) och motorn bluddrar.

...Om det hade varit felaktigt ställt vill jag få förståelsen för att ställa det rätt, inte experimentera det rätt utan att ha någon aning om vad jag gör eller varför...
Det är svårt att göra då Du bara kan påverka soppan. Att evaluera optimal förbränning kräver bänk liksom betydligt mer justeringsmöjligheter, t ex möjlighet att justera tändkurva, möjlighet att verifiera avgastemperatur etc. Det Du kan göra är att bestämma Dig för en trolig och korrekt target map och köra kontrollerade repor för att uppnå den. Pimpling med gasen, motorbroms och växlingar kontaminerar Din sampling av mätvärdena och detta kan Du själv verifiera genom att ta fram en hyfsad mapp på först det ena sättet, sedan undersöka vad som händer med den vid körning på det andra sättet. Target mappen kan Du bara verifiera genom effektmätning d v s körning i bänk. Det tar tid och ingår inte i "normal" dynomappning då man där oftast kör mot ett bestämt värde - vanligen 13.1 - i hela registret för en sugmotor.

...Jag vill förstå vad och varför vissa saker inte går att mäta på gatan. Exempelvis, vad är nyttan med bromsbänk för 20% gaspådrag om jag inte söker maximal effekt?...
Bromsbänk har Du normalt dels för att köra hojen på samma sätt upprepade gånger och undvika kontaminering av mätvärden, dels för att kunna bromsa fast hojen i en given cell och justera i realtid eller helt enkelt bara för att få ett skrytpapper. De flesta evaluerar inte A/F utan går på ett erfarenhetsmässigt målvärde. Funktionalitet alltså - så länge Du inte EVALUERAR vilket A/F som ger mest effekt för varje varvtalsområden. T ex genom att först köra en mapp som ger A/F runt 13.1, därefter feta på resp magra av 5%. Överlagra nu dessa kurvor och välj det A/F som gav bäst effekt nu vet Du åt vilket håll Du ska gå. Förstärk nu den ändringen och se om effekten ökar eller minskar. Justera och fortsätt att gaffla in inom vilket A/F Du har optimal effekt inom 5% när genom iteration. Låter det krångligt? Tidsödande? Det är det...

...Min tanke är att bygga förståelse och göra det som jag kan göra utan bänkning. Om den här hojen kommer bänkas vet jag inte, men innan det sker så vill jag bygga upp en ordentlig förståelse och känsla själv, med det som går att göra...
OK, men missförstå mig nu rätt - Om Du inte vill höra "gör si, gör inte så" så är det bättre Du åker ut och provar själv. Allt jag och andra säger är ju egentligen att delge egna erfarenheter, erfarenheter baserade på många timmars förspillt arbete...

Principen KISS (Keep It Simple Stupid) är, precis som oftast i livet, att rekommendera till att börja med. Jag skulle därför rekommendera Dig att starta med ett targetvärde (t ex 13.1) över hela mappen och spara den som en basmapp - då har Du en mapp att falla tillbaka och referera till, en mapp att utveckla senare för andra målvärden och en mapp som är enkel att feta på eller minska för hela registret.

...En sak jag har svårt att greppa just nu är hur många AFR-mappar är utformade...

...Vad är teorin bakom mönstret? Hur vet man när det är okej med en tunnare blandning till följd av lägre last? Hur vet man när man ska feta på i registret vid full last? Varför är det extra tunn blandning vid retardation kring cruise-rpm?...

...Din mapp följer inte detta mönster, du verkar köra samma lambda för ett givet gaspådrag. Varför har du valt att göra så?...
Det finns en teori som många duktiga bänkare har - tjafsa inte med olika AFR! Om Du hela tiden styr mot optimal soppablandning får Du bäst effekt och kan sänka trottelöppningen någon procent för en given hastighet. Magrar Du ur cellen får Du inte samma effekt och får i stället öppna trotteln lite mer för att få samma effekt. Alltså - same same...

En annan effekt är att Din PCV inte har samma indelning på bränslemapp som hojen och att ett mätvärde ofta påverkas av angränsande celler. Det får till följd att stora förskjutningar i target AFR kommer att ge jättestora föreslagna förskjutningar åt vardera riktningen för angränsande celler - den egna fetare, den andra magrare. Därför har t ex Bazzaz en "smooth"-funktion för att reducera sådana modellfel, om Du inte hellre gör de justeringarna manuellt.

Personligen vet jag att detta minst av allt är några linjära förhållanden och har av erfarenhet konstaterat att mina sporthojar börjar gå märkbart sämre om AFR hamnar upp emot 14.0. Jag väljer normalt att köra 13.1 på lågvarv och gå upp mot 13.2 eller 13.3 på topp - efter att ha experimenterat lite på bänk. Jag låter mappen mjukt och fint magra ner emot 13.5 för cruisingvarvtalen - för att den går så mjukt och fint där och drar någon halvdeciliter mindre. Jag mappar på känn i de register där motorbromsen finns - för att få en mjuk motorbroms och minimalt med avgasknallar. Jag vet av erfarenhet att hojen ligger i helt olika register när jag kör gata resp bana - därför finns det ingen anledning för mig att ha olika mappar.

På gasavdrag har Du motorbroms och vevaxeln driver motorn - inte förbränning. Det innebär att Du inte trycker in luft/bränsleblandning i motorn och att lambdan därför alltid kommer att "slå i taket" oavsett hur mycket soppa Du skickar in. Vid motorbroms från maxvarv är ju dessa värden lätt att isolera, men om Du t ex minskar gaspådrag från 50% till 10% under ett antal sekunder kommer Du att förstöra Din mätning med många magra mätvärden under den tid det tar för förbränningen att börja driva fordonet igen. Det är det jag menar med att "kontaminera" mätningarna vid vanlig slökörning.

Den target mapp Du hänvisar till är nog från en äldre maskin - med dagens optimerade förbränningsrum, höga kompression och kombination av kamtider/duration/förtändning kommer Du att se att de allra flesta väljer AF 13.1 genom hela varvtalsregistret när de bänkar en modern sugmotor.

För överladdning/turbomaskiner är situationen en helt annan, där gäller värden ner emot 12 och ibland där under. Amerikanska mappar är ofta fetare än europeiska.

Det Du kan fundera över är att katalysatorn mår sisådär av allt för feta blandningar, att Du bör plugga igen färskluftsinjiceringen i avgaserna (PAIR är ett namn för detta) samt att Du ska ha O2-eliminator monterad för att lyckas bra med mätningarna. Därutöver att de flesta hojars ECU indexerar bränsletabellen med MAP-sensorn upp till 4-12% trottel beroende på varvtal, inte TPS (som Bazzaz/PCV använder i hela registret). Det innebär att mätvärdena kommer att variera ett antal procent mellan gångerna när Du studerar de lägsta trottelpositionerna. Men - detta är sådant Du själv kan studera effekterna av när Du väl tagit fram en basmapp och beroende på vilken tid Du vill lägga ned.

Du kommer förmodligen att märka att originalmappen är sjukt mager i området 3-6 k RPM - d v s i den region där emissionskraven mäts - och att den är lite fet i andra områden.

...Jag ska försöka formulera om mina frågor, så hoppas vi att jag kan göra mig bättre förstådd :)
Äh, det är ingen fara men jag vill bara förtydliga att det finns mycket att läsa om Du vill ta del av andras erfarenheter men att Du bör åka ut och testa själv om Din förståelse kräver att den baseras på egna erfarenheter! Men nu är det patron ur för i kväll, resterande frågor tar vi vid annat tillfälle :)
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej roffe, tack än en gång för tålamod och ett uttömmande svar.
Blev många frågor tillbaka från mitt håll :)

Magert = farligt, motorn "rycker och brölar" Fett = ofarligt (inom rimliga gränser) och motorn bluddrar.
Så jag behöver inte oroa mig för att sakta justera tills den börjar gå illa?
Skulle vilja känna mig fram inom vilka intervall det är och hur motorn låter och beter sig.

Vad tror du förresten om att ha en fet tomgång för att svalka motorn vid kökörning? Vettigt eller bara dumheter?

Det är svårt att göra då Du bara kan påverka soppan. Att evaluera optimal förbränning kräver bänk liksom betydligt mer justeringsmöjligheter, t ex möjlighet att justera tändkurva, möjlighet att verifiera avgastemperatur etc.
Hur kan jag verifiera att jag har "rätt" tändkurva vid en bänkkörning?
Genom att överklocka min ECU kan jag "sträcka" bottenregistret av tändkurvan uppåt.
Men jag har valt att inte titta på det än, då jag inte vet hur jag säkert gör en sån förändring. Min hoj har ingen knacksensor och jag har läst att detonation kan skada motorn även innan man hör det(?).

Det Du kan göra är att bestämma Dig för en trolig och korrekt target map och köra kontrollerade repor för att uppnå den.
Menar du AFR-target?

Pimpling med gasen, motorbroms och växlingar kontaminerar Din sampling av mätvärdena och detta kan Du själv verifiera genom att ta fram en hyfsad mapp på först det ena sättet, sedan undersöka vad som händer med den vid körning på det andra sättet.
Jag tänkte gå över till växelindividuella mappar för att minska problemet något, har bara inte fått tummen ur för att ansluta kabeln till hastighetssensorn.

När jag autotunat har jag gjort det antingen genom ett antal fullgasrepor eller motorvägskörning där jag legat en längre stund med jämn hastighet och varvtal, eller försiktig acceleration. Har försökt att göra fulla avslag istället för 40% trottel, för att undvika "halv" motorbroms. Detta har jag tänkt ska motsvara höglast, låglast och avslag. Låter det som en vettig metodik?

Target mappen kan Du bara verifiera genom effektmätning d v s körning i bänk. Det tar tid och ingår inte i "normal" dynomappning då man där oftast kör mot ett bestämt värde - vanligen 13.1 - i hela registret för en sugmotor.
Menar du verifiering av att jag har min target AFR för olika trottelöppningar över hela registret? (Dvs, inte bara mäta 100%).

Bromsbänk har Du normalt dels för att köra hojen på samma sätt upprepade gånger och undvika kontaminering av mätvärden, dels för att kunna bromsa fast hojen i en given cell och justera i realtid eller helt enkelt bara för att få ett skrytpapper. De flesta evaluerar inte A/F utan går på ett erfarenhetsmässigt målvärde. Funktionalitet alltså - så länge Du inte EVALUERAR vilket A/F som ger mest effekt för varje varvtalsområden. T ex genom att först köra en mapp som ger A/F runt 13.1, därefter feta på resp magra av 5%. Överlagra nu dessa kurvor och välj det A/F som gav bäst effekt nu vet Du åt vilket håll Du ska gå. Förstärk nu den ändringen och se om effekten ökar eller minskar. Justera och fortsätt att gaffla in inom vilket A/F Du har optimal effekt inom 5% när genom iteration. Låter det krångligt? Tidsödande? Det är det...
Nej, det låter inte krångligt, låter precis som det jag vill höra :tummenupp
Förstår att jag inte får en cellindividuell mappning om jag lämnar in hojen, men menar du att man inte ens brukar köra ett par rundor med olika AFR för att hitta den AFR som är bäst över hela registret?

OK, men missförstå mig nu rätt - Om Du inte vill höra "gör si, gör inte så" så är det bättre Du åker ut och provar själv. Allt jag och andra säger är ju egentligen att delge egna erfarenheter, erfarenheter baserade på många timmars förspillt arbete...
Jag tar gärna till mig information, men då vill jag inte "lyssna på någon på internet" utan kunna läsa på mig om teorin runt omkring så jag själv skulle kunna verifiera det jag har hört istället för att lita på det som en hörsägen.

Den gången jag hjälper någon, så vill jag känna att jag förstår vad jag pratar om inte bara att jag kan ställa alla vred och knappar på "rätt" inställning.

Så om vi tar tomgången som ett exempel, jag litar på när du säger att jag nog inte behöver röra den. Men jag vill ändå förstå vad det skulle innebära om blandningen påverkas och om det är relativt riskfritt att själv justera den, så skulle jag kunna lyssna och känna på innebörden för att sen ställa tillbaka den.

Jag vill alltså inte behöva göra om andras slit eller göra onödigt fel, samtidigt vill jag kunna få en egen känsla. Men för att få egen känsla vill jag förstå eventuella risker med det jag gör och kunna känna själv, inte bara ha teorin.

Principen KISS (Keep It Simple Stupid) är, precis som oftast i livet, att rekommendera till att börja med. Jag skulle därför rekommendera Dig att starta med ett targetvärde (t ex 13.1) över hela mappen och spara den som en basmapp - då har Du en mapp att falla tillbaka och referera till, en mapp att utveckla senare för andra målvärden och en mapp som är enkel att feta på eller minska för hela registret.
Ja, det var faktiskt vad jag funderade på innan den här tråden. Jag har utgått från Dynojets AFR-mapp, men funderade just på att nolla hela mappen och köra med samma AFR överallt, för att bilda mig en uppfattning om hur hojens egna mapp ser ut och för att få en basmapp precis som du beskriver.

Det finns en teori som många duktiga bänkare har - tjafsa inte med olika AFR! Om Du hela tiden styr mot optimal soppablandning får Du bäst effekt och kan sänka trottelöppningen någon procent för en given hastighet. Magrar Du ur cellen får Du inte samma effekt och får i stället öppna trotteln lite mer för att få samma effekt. Alltså - same same...
Jag kan förstå att det är svårt att själv optimera detta perfekt. Men teoretiskt ska väl en AFR på 14-15 en lägre bränsleförbrukning för en given hastighet än exempelvis 13.1?

En annan effekt är att Din PCV inte har samma indelning på bränslemapp som hojen och att ett mätvärde ofta påverkas av angränsande celler. Det får till följd att stora förskjutningar i target AFR kommer att ge jättestora föreslagna förskjutningar åt vardera riktningen för angränsande celler - den egna fetare, den andra magrare. Därför har t ex Bazzaz en "smooth"-funktion för att reducera sådana modellfel, om Du inte hellre gör de justeringarna manuellt.
Jag har funderat på att klistra in förändringarna autotunen vill göra i excel, så jag ska få historik och kunna jämföra över tid. På så sätt kanske jag manuellt kan korrigera viss överkompensering. Vad tror du om något sådant?

Personligen vet jag att detta minst av allt är några linjära förhållanden och har av erfarenhet konstaterat att mina sporthojar börjar gå märkbart sämre om AFR hamnar upp emot 14.0.
Vad jag har läst till mig från "folk på internet" verkar AFR på över 13.8 avrekommenderas och det ser ut som du håller med.

Jag väljer normalt att köra 13.1 på lågvarv och gå upp mot 13.2 eller 13.3 på topp - efter att ha experimenterat lite på bänk
Kör du fetare blandning på låga varv och tunnare på högre? Jag brukar bara se tvärtom, men du har alltså verifierat motsatsen i bänk?

Jag låter mappen mjukt och fint magra ner emot 13.5 för cruisingvarvtalen - för att den går så mjukt och fint där och drar någon halvdeciliter mindre.
Men detta är bara vid lägre trottel antar jag?

Jag mappar på känn i de register där motorbromsen finns - för att få en mjuk motorbroms och minimalt med avgasknallar.
Nu är jag nyfiken, i vilka register anser du motorbromsen finnas, är det alla ställen där du förväntar dig att varvet ska sjunka för en given trottel?
Hur skiljer du på motorbroms och cruice så att säga?

På gasavdrag har Du motorbroms och vevaxeln driver motorn - inte förbränning. Det innebär att Du inte trycker in luft/bränsleblandning i motorn och att lambdan därför alltid kommer att "slå i taket" oavsett hur mycket soppa Du skickar in.
Jag förstår att blandningen blir mager, men skulle det vara farligt att magra ut den mycket mer vid 0% trottel? Exempelvis att det blir alldeles för varmt till följd av att knappt någon soppa pumpas in.

Vid motorbroms från maxvarv är ju dessa värden lätt att isolera, men om Du t ex minskar gaspådrag från 50% till 10% under ett antal sekunder kommer Du att förstöra Din mätning med många magra mätvärden under den tid det tar för förbränningen att börja driva fordonet igen. Det är det jag menar med att "kontaminera" mätningarna vid vanlig slökörning.
Men borde inte dessa kontamineringar nästan försvinna (i genomsnitt) om man försöker hålla motorbroms till ett minimum om man gör en längre körning? Jag förstår att det blir jättefel om jag kör en toppfartsrepa, sedan motorbromsar ner till stopp och försöker autotuna efter det.

Den target mapp Du hänvisar till är nog från en äldre maskin - med dagens optimerade förbränningsrum, höga kompression och kombination av kamtider/duration/förtändning kommer Du att se att de allra flesta väljer AF 13.1 genom hela varvtalsregistret när de bänkar en modern sugmotor.
Den jag hittade var nog ingen bänkning, trodde AFR varierade ungefär enligt bild på originalfordon.

För överladdning/turbomaskiner är situationen en helt annan, där gäller värden ner emot 12 och ibland där under. Amerikanska mappar är ofta fetare än europeiska.
Självklart, men då är det ju både avgastemperaturer och detonation man jobbar mot.

Det Du kan fundera över är att katalysatorn mår sisådär av allt för feta blandningar, att Du bör plugga igen färskluftsinjiceringen i avgaserna (PAIR är ett namn för detta) samt att Du ska ha O2-eliminator monterad för att lyckas bra med mätningarna. Därutöver att de flesta hojars ECU indexerar bränsletabellen med MAP-sensorn upp till 4-12% trottel beroende på varvtal, inte TPS (som Bazzaz/PCV använder i hela registret). Det innebär att mätvärdena kommer att variera ett antal procent mellan gångerna när Du studerar de lägsta trottelpositionerna. Men - detta är sådant Du själv kan studera effekterna av när Du väl tagit fram en basmapp och beroende på vilken tid Du vill lägga ned.
Min hoj (CBR600FS/F4i) har ingen lamda eller katalysator från fabrik.
Jag blockerade PAIR i samband med att jag installerade PCV+autotune.

MAP-sensorn kan jag dra en kabel för till PCVn, men jag vet inte om jag kan använda det till något smart.
Som jag förstår det används den (av uppenbara skäl) vid turbokonvertering.

Du kommer förmodligen att märka att originalmappen är sjukt mager i området 3-6 k RPM - d v s i den region där emissionskraven mäts - och att den är lite fet i andra områden
Det här var vad jag förväntade mig, istället ser jag nästan uteslutande att blandningen tunnas ut överallt.
Undantaget är fullgas på toppvarv, där autotunen anser att lambdavärdet är ~13.
Det här fick mig att fundera på om jag har problem med en läckande spridare, men jag kom även på att F4i har en blandskruv, kanske är det den som ställer till det.

Jag ska göra en basmapp med endast ett AFR-värde, så blir det lättare att se vad som pågår.


Äh, det är ingen fara men jag vill bara förtydliga att det finns mycket att läsa om Du vill ta del av andras erfarenheter men att Du bör åka ut och testa själv om Din förståelse kräver att den baseras på egna erfarenheter! Men nu är det patron ur för i kväll, resterande frågor tar vi vid annat tillfälle :)
Jag vill ha det bästa av båda världar. Veta vad som fungerar för andra, läsa på mig och förstå teorin om varför det är så, samt pilla lite själv för att få "känslan" och örat för vad det innebär.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Det där med magert eller inte vid en given Afr är lite beroende på motortyp också, en sporthojsmotor blandar luft och bränsle rätt dåligt jämfört med t.ex. godtycklig motor i en bil. Om du går över 14:1 så kommer du märka att det börjar gå rätt dåligt och ryckigt, detta pågrund av den usla förblandningen av bränsle och luft när man har en topp som flödar väldigt bra. En bilmotor som är optimerad för att gå runt 14,7:1 har däremot inga problem med det men när man börjar plocka ut hög litereffekt så måste man sikta på ett lite fetare värde för att plocka ut max effekt. Utöver förblandningen i insugsrören så påverkar även den virvel som ska bli när blandningen kommer in i cylindern, "tumble" kallas detta och med mycket av detta får man en bränslesnålare motor. Om du är intresserad av det utöver ottomotor så kallas det swirl i en Diesel och även här är det avgörande för effektuttag och hur bra verkningsgrad man får.



På min turbohoj på Anderssons inrådan körde vi 12,5:1 rakt över låglast såväl som fullgas, dels för att inte vara nära att det magrar ur någon gång och man börjar smälta kolvar och dels för att ha bra marginal när bränslet blir varmare. Bränsletemperaturen är en viktig men bortglömd parameter och en varm sommardag när man parkerat hojen och värmen stiger från motorn till bränslet i tanken så syns det direkt på lambdan att det går magrare.

Det finns många parametrar att vrida och vända på så en kompromiss blir alltid lösningen i slutändan ändå, hur noggrann man än vill vara med att komma nära det bästa i teorin :)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Så jag behöver inte oroa mig för att sakta justera tills den börjar gå illa?
Skulle vilja känna mig fram inom vilka intervall det är och hur motorn låter och beter sig...
Nej, inte om Du inte ligger och harvar på varvtalen som är ectremt magra. Det brukar för övrigt inte vara något större nöje...

...Vad tror du förresten om att ha en fet tomgång för att svalka motorn vid kökörning? Vettigt eller bara dumheter?...
Det är säkert rimligt att anta att Du kan reducera problematiken med något "streck" på temperaturgivaren om Du t ex hamnar runt kring 13-13.5 i stället för nära 14. Jag vet att det skrevs en del i den stooora Tuneboy-tråden om detta på triumph675.net när det begav sig, var en inte helt ovanlig problematik i t ex Arizona...

...Hur kan jag verifiera att jag har "rätt" tändkurva vid en bänkkörning?
Genom att överklocka min ECU kan jag "sträcka" bottenregistret av tändkurvan uppåt.
Men jag har valt att inte titta på det än, då jag inte vet hur jag säkert gör en sån förändring. Min hoj har ingen knacksensor och jag har läst att detonation kan skada motorn även innan man hör det(?)...
På min gamla 675 kunde jag både justera enskilda celler på tändmappen precis som soppamappen, dock påverkar förtändningen även AFR. Så det var samma metod - höj förtändningen i ett område och verifiera med effektavläsning. Jag skulle inte överklocka eller på annat sätt förskjuta hela tändmappen upp eller ned. Powercommander har en ignition module till många hojar, det är väl i så fall den som är det enklaste sättet att evaluera tändkurvan. I min värld är det ju bara på de högsta trottellägena som effekten egentligen är intressant så det är väl bara där man vill ändra tändkurvan. För mig gav det ingreppet nästan mer effekt än att välja optimal AFR.

...Menar du AFR-target?...
Ja.

...När jag autotunat har jag gjort det antingen genom ett antal fullgasrepor eller motorvägskörning där jag legat en längre stund med jämn hastighet och varvtal, eller försiktig acceleration. Har försökt att göra fulla avslag istället för 40% trottel, för att undvika "halv" motorbroms. Detta har jag tänkt ska motsvara höglast, låglast och avslag. Låter det som en vettig metodik?...
Ja. Jag brukar klistra en tejp runt gashandtaget och rita in trottellägena samt köra tre repor på högre växel på varje trottelposition, genom hela varvtalsregistret för att få en hyfsat "full" mätmapp. En lång och lågt trafikerad raksträcka är bra att ha till hands.

... Menar du verifiering av att jag har min target AFR för olika trottelöppningar över hela registret? (Dvs, inte bara mäta 100%)...
Den största vinsten för oss vanliga dödliga med att ha en väl injusterad motor är körbarhet - inte toppeffekt. Välmappad ska den upplevas som en elmotor - jämt register utan svackor eller extrema toppar. Och då behöver man mappa alla trottelpositioner.

... Nej, det låter inte krångligt, låter precis som det jag vill höra :tummenupp
Förstår att jag inte får en cellindividuell mappning om jag lämnar in hojen, men menar du att man inte ens brukar köra ett par rundor med olika AFR för att hitta den AFR som är bäst över hela registret?...
Nej. Efter att ha mappat ett stort antal maskiner har operatören normalt en god känsla för var target AFR ska ligga och man mappar då bara AFR så nära det värdet som möjligt.

...Jag har utgått från Dynojets AFR-mapp, men funderade just på att nolla hela mappen och köra med samma AFR överallt, för att bilda mig en uppfattning om hur hojens egna mapp ser ut och för att få en basmapp precis som du beskriver.
...Dynojets publika mappar är av högst varierande kvalitet och ofta väldigt feta. Jag har i de flesta fall utgått från en nollmapp. I slutänden borde dock resultaten sammanfalla hyfsat då det bara är bränslet man mäter...

...Jag kan förstå att det är svårt att själv optimera detta perfekt. Men teoretiskt ska väl en AFR på 14-15 en lägre bränsleförbrukning för en given hastighet än exempelvis 13.1?...
Njae - en högre AFR är naturligtvis mer mager och innebär normalt lägre effektutveckling. Och för att en konstant och lika fart ska erhållas så behövs samma effekt i bägge fallen. Med en mager mapp får Du alltså öka trotteln någon provent för att utveckla samma effekt och då är det inte givet att Du vunnit något. Om Du minskar soppan med säg 10% och förlorar 5% effekt Kan Du vinna lite i soppaförbrukning, men i den omvända situationen till och med förlora på att magra ut blandningen. OK?

...Jag har funderat på att klistra in förändringarna autotunen vill göra i excel, så jag ska få historik och kunna jämföra över tid. På så sätt kanske jag manuellt kan korrigera viss överkompensering. Vad tror du om något sådant?...
Så gör jag när det gäller Tuneboy/TuneECU. Med Bazzaz brukar jag hålla koll på detta hyfsat genom att själv se till att mappen är rimligt sammanhållen...

...Vad jag har läst till mig från "folk på internet" verkar AFR på över 13.8 avrekommenderas och det ser ut som du håller med...
Ja

... Kör du fetare blandning på låga varv och tunnare på högre? Jag brukar bara se tvärtom, men du har alltså verifierat motsatsen i bänk?
Ja, min Daytona gillade det bäst. I ärlighetens namn är väl 13.1 - 13.25 ingen dramatisk höjning men den har fått hänga med, det är bråkdelar av en hästkraft som skiljer... :)

... Men detta är bara vid lägre trottel antar jag?
Ja.

... Nu är jag nyfiken, i vilka register anser du motorbromsen finnas, är det alla ställen där du förväntar dig att varvet ska sjunka för en given trottel?
Hur skiljer du på motorbroms och cruice så att säga?
Låga trottlar/höga RPM.

...Jag förstår att blandningen blir mager, men skulle det vara farligt att magra ut den mycket mer vid 0% trottel? Exempelvis att det blir alldeles för varmt till följd av att knappt någon soppa pumpas in.
Värme och smörjning skulle kunna bli problem. Visst kan Du prova att magra ner ytterligare, själv har jag aldrig liksom sett det området som det mest intressanta att utforska. Det finns även en risk för ökad ryckighet om Du möter med gas när cylindern i princip är kruttorr. Kanske?

...Men borde inte dessa kontamineringar nästan försvinna (i genomsnitt) om man försöker hålla motorbroms till ett minimum om man gör en längre körning? Jag förstår att det blir jättefel om jag kör en toppfartsrepa, sedan motorbromsar ner till stopp och försöker autotuna efter det.
Det är svårt att göra i praktiken men visst går det om man har mycket god disciplin. Det är alltid intressant när man, sedan man har en bra basmapp,åker ut på en "normaltur" och därefter studerar föreslagna förändringar... :)

... Det här var vad jag förväntade mig, istället ser jag nästan uteslutande att blandningen tunnas ut överallt.
Undantaget är fullgas på toppvarv, där autotunen anser att lambdavärdet är ~13.
Det här fick mig att fundera på om jag har problem med en läckande spridare, men jag kom även på att F4i har en blandskruv, kanske är det den som ställer till det...
Ja - lite ovanligt är det, men det finns andra hojar med samma tendens.

...Jag ska göra en basmapp med endast ett AFR-värde, så blir det lättare att se vad som pågår...
Låter klokt, lycka till :)
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Det där med magert eller inte vid en given Afr är lite beroende på motortyp också, en sporthojsmotor blandar luft och bränsle rätt dåligt jämfört med t.ex. godtycklig motor i en bil.



På min turbohoj på Anderssons inrådan körde vi 12,5:1 rakt över låglast såväl som fullgas,

Jag påstår inte att det är fel, är bara nyfiken på varför. En topp i en sporthoj är ju en crossflow topp och borde väl vara ganska bra? Köra 12,5 AFR på låglast låter för mig otroligt fett samtidigt som 12,5 AFR på fullgas låter ganska snålt. Själv ligger jag på 11,5 på fullgas i bilen på 1,8 bar och på 14,7 på låglast utan laddtryck och den rycker inte. Har även satt i bredbandslambdan på hojen (sugis) för att kolla mappningen och den ligger runt 14,3 på låglast och går helt ok, runt 12,7 på fullgas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top