Hjälp med info om olika motorcyklar

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Är det någon som vet om KTM 950 SM har insprutning eller förgasare?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Insprutning. Iaf om den är nyare än 10 år eller så.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Insprutning. Iaf om den är nyare än 10 år eller så.

Okej tack! :)

- - - Updated - - -

Hur många vet om det är jobbigt att byta kamrem på en ducati monster? Hur ofta man behöver göra det samt hur mycket det brukar kosta? :)

jaa jag vet att jag velar *fniss* men detta hav är såååå stort att jag snart drunknar för jag inte kan välja. Ni alla ger så många olika bra förslag på hojar att jag snart kör ole dole doff!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kamrem på Ducati är fasta intervall enligt schema. Hyggligt dyrt tidigare (mer normalt numera?) men måste verkligen göras.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Okej tack! :)

- - - Updated - - -

Hur många vet om det är jobbigt att byta kamrem på en ducati monster? Hur ofta man behöver göra det samt hur mycket det brukar kosta? :)

jaa jag vet att jag velar *fniss* men detta hav är såååå stort att jag snart drunknar för jag inte kan välja. Ni alla ger så många olika bra förslag på hojar att jag snart kör ole dole doff!

Det är två remmar. Brukar vara vartannat år men min absoluta övertygelse är att man kan köra på tre års bytesintervall om man inte kör extremt långt, sköter hojen normalt och inte djupfryser den på vintern.

Remmar kostar runt tusenlappen. Vad arbetet kostar vet jag inte. Det är inte direkt jobbigt att byta. Ett par, tre timmars jobb om man gullar ordentligt med varje skruv.

Man får kanske plocka bort nåt grenrör för att komma åt sen är det bara plastkåpor över remmarna. Det är inte svårt men konsekvenserna om det blir fel är sura så man vill vara säker på vad man gör. Många blir bajsnödiga av rembyte och shimsa ventiler.
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Gör det! Det blir alltid mest intressant med överraskningar.

Ja helt klart rätt. Jag gillar överraskningar! :)

Kamrem på Ducati är fasta intervall enligt schema. Hyggligt dyrt tidigare (mer normalt numera?) men måste verkligen göras.
Ja precis det är något man ska vara noga med, har jag förstått.

Det är två remmar. Brukar vara vartannat år men min absoluta övertygelse är att man kan köra på tre års bytesintervall om man inte kör extremt långt, sköter hojen normalt och inte djupfryser den på vintern.

Remmar kostar runt tusenlappen. Vad arbetet kostar vet jag inte. Det är inte direkt jobbigt att byta. Ett par, tre timmars jobb om man gullar ordentligt med varje skruv.

Man får kanske plocka bort nåt grenrör för att komma åt sen är det bara plastkåpor över remmarna. Det är inte svårt men konsekvenserna om det blir fel är sura så man vill vara säker på vad man gör. Många blir bajsnödiga av rembyte och shimsa ventiler.

Okej så man går inte efter antal mil man har kört?
Jag kommer att lämna in om jag behöver byta. Kommer inte göra det själv då jag har förstått att man ska vara noga med det.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Okej tack! :)

- - - Updated - - -

Hur många vet om det är jobbigt att byta kamrem på en ducati monster? Hur ofta man behöver göra det samt hur mycket det brukar kosta? :)

jaa jag vet att jag velar *fniss* men detta hav är såååå stort att jag snart drunknar för jag inte kan välja. Ni alla ger så många olika bra förslag på hojar att jag snart kör ole dole doff!

Numera är det inte svindyrt att serva dem, iaf var det inte det för mig då jag servade min förra i våras, en ST2 -99. Tror jag gav lite mindre än 3 lök och då satte jag på ett nytt framdäck också (Pilot Road 4). Iofs var det inte rembyte o grejer då men jag tyckte det var ett bra pris. Dessutom fick jag kaffe o kaka då jag väntade.

Jag köpte en Monster 821 i förra veckan och har inte ångrat mig ännu. :banana

Köp med hjärtat, hjärnan ska man inte lyssna på. Man lever bara en gång. :D
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Numera är det inte svindyrt att serva dem, iaf var det inte det för mig då jag servade min förra i våras, en ST2 -99. Tror jag gav lite mindre än 3 lök och då satte jag på ett nytt framdäck också (Pilot Road 4). Iofs var det inte rembyte o grejer då men jag tyckte det var ett bra pris. Dessutom fick jag kaffe o kaka då jag väntade.

Jag köpte en Monster 821 i förra veckan och har inte ångrat mig ännu. :banana

Köp med hjärtat, hjärnan ska man inte lyssna på. Man lever bara en gång. :D

Och hur ofta behövs servicen? :)
Tror nog inte att jag kommer ångra mig om jag köper Monster 1000 SIE.
Nytt framdäck, var det inkl i priset?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Och hur ofta behövs servicen? :)
Tror nog inte att jag kommer ångra mig om jag köper Monster 1000 SIE.
Nytt framdäck, var det inkl i priset?

Japp, ink material. Men det var i stort sett bara ett oljebyte och kontroll av diverse prylar som gjordes. Så det var en vanlig årsservice typ. Sen fick jag nog lite rabatt också.

På min nya är det var 1000:e mil som man servar men remmar o ventiljustering är mer sällan tror jag. Dock går ju remmar o sånt på ålder också.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Japp, ink material. Men det var i stort sett bara ett oljebyte och kontroll av diverse prylar som gjordes. Så det var en vanlig årsservice typ. Sen fick jag nog lite rabatt också.

På min nya är det var 1000:e mil som man servar men remmar o ventiljustering är mer sällan tror jag. Dock går ju remmar o sånt på ålder också.

På min är det två år eller 2400mil som gäller och det blir då två år. Det är kamremsbyte samt ventilshimsning som kostar allt annat är normala priser. 2ventilare är billigare än 4 ventilstopparna. om jag inte minns fel så är det kontroll av ventilerna var 1000mil men det är långt ifrån säkert att det behöver justeras. Troligtvis inte om man skall tro på det man hör..

Skulle gissa på (och detta är ett blint skott från höften) att en service med olja/filter, byte kamremmar, byte bromsvätska, justering ventiler ligger på +3500kr i arbetskostnad för en 2v luftkyld monster. Skulle med andra ord landa på 6-7000kr. Kan det stämma?
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
På min är det två år eller 2400mil som gäller och det blir då två år. Det är kamremsbyte samt ventilshimsning som kostar allt annat är normala priser. 2ventilare är billigare än 4 ventilstopparna. om jag inte minns fel så är det kontroll av ventilerna var 1000mil men det är långt ifrån säkert att det behöver justeras. Troligtvis inte om man skall tro på det man hör..

Skulle gissa på (och detta är ett blint skott från höften) att en service med olja/filter, byte kamremmar, byte bromsvätska, justering ventiler ligger på +3500kr i arbetskostnad för en 2v luftkyld monster. Skulle med andra ord landa på 6-7000kr. Kan det stämma?

Låter ungefär som de priser jag hört också vad gäller servicen (kring 5 på den ST2 jag hade vet jag det var sist de gjorde det) Edit: Alltså med ventiljobb osv)
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Oj åh det var ju dyrt! :(

Okej info från säljaren:

Nästa kamremsbyte vid 3000 mil
Senaste kamremsbytet/servicen 2157 mil nu står hojen på ca 2300 mil
Bakdäcket är nytt sedan förra året och framdäcket är ca 3 år.
Det är en -04 och den har legat ute på blocket i snart 2 månader. Ska jag ha något i åtanken?

Denna hoj är det: http://www.blocket.se/stockholm/Ducati_Monster_1000_SIE_61085161.htm?sa=1
 
Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Enbart kamremsbyte betalade jag strax under 2' för. Min är det iofs enkelt att byta på, inget skräp i vägen.
Intervall 2400 mil eller 2(3) år. Köp en Ducce.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top