Hjälp med info om olika motorcyklar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Med original blås så är ljudet på en ER6 inte alls upphetsande.
Blir mycket bättre om man byter, se till att skaffa helsystem isåfall så blir du av med den enorma katten som sitter där original också.

Behövs inget helsystem för det iom att katalysator och ljuddämpare sitter ihop i en enhet. Räcker med att köpa slipon, katten följer ju med när du tar bort orginaldämparn.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
http://www.blocket.se/stockholm/Kawa...84860.htm?sa=1

Den där ser bra ut i mina ögon. Kanske kan dra ner något på priset då min maxgräns är 40 000 riksdaler.
Är det något jag ska tänka på om jag kollar på denna?

Jag fick information från körskolan att de använder sig av Honda Hornet 2011-2012 600 cc. Och den hojen är tråkig.... Jag vill ha mer karaktär i den jag ska köpa!

Hur länge håller hojsäsongen på? Till September-oktober? Tänkte om det kanske finns ställen som man kan hyra en hoj på? Fast det känns tråkigt det med. Men ändå ett förslag kanske Men tanke på att vintern än längre än vad man vill att den ska vara.

Funkar bättre om du postar hela länken
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Er6 låter för jävla pluttrigt och trist både med och utan. Faktiskt bättre med originaldämpare.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Inte mycket mer karaktär i en Z750 än det är i Honda 600... Möjligen ser den trevligare ut.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Xj6 kommer du bara bli förbannad på om du kör. Be Rickard koppla ur ena tändstiftet ur duken, sen sätter du den i rain mode. Den kraften du får med hojen då fortfarande mer än vad du får uppleva med xj6:an vid rödmarkeringen o full mutter.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Inte mycket mer karaktär i en Z750 än det är i Honda 600... Möjligen ser den trevligare ut.

Jaha trodde det skulle vara skillnad på dem. Som du säger så ser 750 bättre ut.

Kom att tänka på att om effekten inte är skitviktig så finns ju aprilia shiver med. V-twin, naken, och ganska trevlig. Blev lite överraskad av hur snäll den var, men det borde ju gå att åtgärda med att dreva om den.
Kollar man på ER6 och XJ6 så är effekten nog inte så viktigt
Vill man ha karaktär så är det twin som gäller eller tvåtaktare

Jag visste inte om att Er6an och XJ6an var densamma som körskolehojen jag kör på (Honda Hornet 600 cc).. och jag tycker att körskolehojen är tråkig att köra. Vill ha mer karaktär! :banana
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jaha trodde det skulle vara skillnad på dem. Som du säger så ser 750 bättre ut.




Jag visste inte om att Er6an och XJ6an var densamma som körskolehojen jag kör på (Honda Hornet 600 cc).. och jag tycker att körskolehojen är tråkig att köra. Vill ha mer karaktär! :banana

Shivern har mer karaktär ärn ER6 och XJ6. :)
Jag är bara van vid yxiga rejslik från millenieskiftet med fultrim, och gamla åttiotalstvåtaktare. Då blir det mesta lite slätstruket på karaktärsfronten. :hihi Testa en shiver, den har ju 20-25 hästar mer än ER6orna iaf så den har ju potential. Plus att finishen är bra mycket högre. Sån ärkeduke är det ju inte, men den kan ju vara värd att prova. Tycker du den är för tam borde en omdrevning göra den lite ystrare.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har kört ERF med Shiver... Går aningen fortare än Er6 i slutet av rakan men är tyngre.
Karaktär? Mer än vilken 600 radfyra som helst men inte så man blir avskräckt. SD och Tuono kan ju båda vara lite... abrupta och kantiga ibland. Med rätt pipor låter den helt underbart!
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Dorsoduro 750, samma hoj som shivern, fast mer motardig, tror den väger aningen mindre än shivern med. I princip allt är roligare än naken 600cc rad4
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Shivern har mer karaktär ärn ER6 och XJ6.
Jag är bara van vid yxiga rejslik från millenieskiftet med fultrim, och gamla åttiotalstvåtaktare. Då blir det mesta lite slätstruket på karaktärsfronten. Testa en shiver, den har ju 20-25 hästar mer än ER6orna iaf så den har ju potential. Plus att finishen är bra mycket högre. Sån ärkeduke är det ju inte, men den kan ju vara värd att prova. Tycker du den är för tam borde en omdrevning göra den lite ystrare.

JAA! Den var riktigt snygg den med! :D
http://www.blocket.se/halland/Aprilia_Shiver_750_61791445.htm?ca=11&w=3
lite över 11 000 i hel försäkring / år för mig.
 

:Jonas

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Ort
Solna
Hoj
'16 Tuono V4R Factory
Alltså, jag tror att shivern säkert är helt rätt för dig Kajan!. Men som förare av en CB600 sedan 4år tillbaka måste jag få försvara den lite här.

Jag har hur kul som helst på min så här flera säsonger efter jag köpt den. All karaktär finns i att motorn bara älskar varv och ber om mer så snart man vrider på. Personligen (åter igen inget försök att konvertera någon, min åsikt) tycker jag de hojar med mer vrid i botten och mindre topp har mindre karaktär. Tjusningen är ju att man får jobba lite för att motorn ska ge lite tillbaka. Att bara dra i gashandtaget är ju ingen sport :tummenupp

Det är dock ingen hoj för de som gillar att steka folk på motorvägen. Den hänger på hur bra som helst i låga hastigheter men över 150 är rätt trist. Vilket jag ser som en fördel. Roligare när det svänger lite istället :hej

Men alla har vi olika körstilar och olik smak och tycke. Det roligaste med hoj är att det finns så många olika typer att välja på. Se på personbilarna där allt går mot downsizeing, turbo och ljud i högtalarna. Ber till gudarna att vi inte hamnar där snart också :Bugar
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Och jag håller med föregående helt och hållet också, även jag en hornet 600 innehavare. Jag körde en xj6 på körskolan och gillade inte den nåt särskilt. Karaktärslös...
Horneten, som i mitt fall har akrapovicsystem med brutalt gött ljud och är nerdrevad är riktigt skön och upplever massor med karaktär i den. Men det är väl så, man måste köra sin hoj ett tag innan man upplever dess sidor, positiva som negativa
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Hej Kajan !
Trevligt med tjejer som tar tung mc kort !
Tyder ju på lite erfarenhet iaf ! Någon skreva typ ... att som nybörjare ...!

P.g.a inläggnings svårigheter så tänkta jag först inte "lägga mig i" denna tråd
heller men sen gjorde jag de iaf ! :)

I min värld är utseende och skönt ljud individuellt !
Och jag är väl jävig i frågan men jag vill rekommendera dig att meddela denna säljare att du vill testköra
och sen om de går som jag tror att du gillar bikten så bjuder du 38 lök cash och sen kan du alltid byta ljudsystem ! http://www.blocket.se/stockholm/Kawa...84860.htm?sa=1

High tech from Kawasaki Heavy Industries = Hög kvalitet ! :tummenupp

Lycka till ! :banana
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Alltså, jag tror att shivern säkert är helt rätt för dig Kajan!. Men som förare av en CB600 sedan 4år tillbaka måste jag få försvara den lite här.

Jag har hur kul som helst på min så här flera säsonger efter jag köpt den. All karaktär finns i att motorn bara älskar varv och ber om mer så snart man vrider på. Personligen (åter igen inget försök att konvertera någon, min åsikt) tycker jag de hojar med mer vrid i botten och mindre topp har mindre karaktär. Tjusningen är ju att man får jobba lite för att motorn ska ge lite tillbaka. Att bara dra i gashandtaget är ju ingen sport

Det är dock ingen hoj för de som gillar att steka folk på motorvägen. Den hänger på hur bra som helst i låga hastigheter men över 150 är rätt trist. Vilket jag ser som en fördel. Roligare när det svänger lite istället

Men alla har vi olika körstilar och olik smak och tycke. Det roligaste med hoj är att det finns så många olika typer att välja på. Se på personbilarna där allt går mot downsizeing, turbo och ljud i högtalarna. Ber till gudarna att vi inte hamnar där snart också

Jag har inget emot at höra din åsikt :) Jag har inte tänkt att steka folk på motorvägen och jag har inte tänkt att ligga över 150 blås därför gör det inget för mig.
Ja det finns ett helt hav med dem och det är därför det är så himla svårt att veta.

Jag har lite otur ändå. Visst att jag har sagt att Ducati Monster inte var något för mig på grund av storleken. Men fick precis veta att min granne (som är Ducati "fan") precis sålde sin 800 cc för 35 000. Det hade varit helt okej för mig för då hade jag varit lugn och trygg i affären.. Men men det hade väl en mening i sig att jag inte skulle köpa den.

Men det är väl så, man måste köra sin hoj ett tag innan man upplever dess sidor, positiva som negativa
Ja precis det håller jag med om :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top