Hjälp med info om olika motorcyklar

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
Hej allesammans!

Jag håller på att ta mitt körkort för tung MC och har endast uppkörningen kvar nu i augusti. Jag har övningskört på KTM Superduke 1290 R och nu är det dags att köpa en egen hoj. Då jag vart helt förälskad i 1290 ( utseendet och ljudet :kär ) så var jag väldigt nära på att köpa en KTM superduke 990 R men sedan räknade jag om på min ekonomi och kände att jag gärna vill kunna göra lite fler aktiviteter runtomkring då jag även äger en egen häst som gör att plånkan skriker redan där.

Jag har tidigare kollat på Ducati Monster 1000 SIE då jag har läst lite att ljudet ska vara riktigt mullrigt och härligt vilket det också visade sig vara när jag tittade på den. Men den var ju liten i stl då jag är 180 cm lång. Hojen försvann under mig då jag är van vid 1290 storleken.

Hojen får inte kosta mer än 40 000 riksdaler (helst mindre) och vill ha en som är relativt billig i försäkring. Ljudet har en betydelse också. V-twin (tror det stavas så) är ju riktigt härliga men eftersom priset stryper mina önskningar så behöver jag er hjälp. Har hört att Kawazaki Er6n samt z750 kan vara rätt billiga samt bra i försäkring men har ingen aning om hur de låter?

Mina planer är åka ute på vägarna men även lite på banor.
Nakenhojar är det som gäller för mig! :)

Ge mig alla tips och råd ni har det skulle jag uppskatta!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är du Fordons Kajan!...? :7peta

ER6n är ruskigt billiga i inköp och drift. Om man styvar upp dämparna så funkar de förvånansvärt bra på banor. Släng dessutom på ett Fatbar-styre, naja bromsarna, skumma tanken och bygg en glasfiberbåt så har du en grymt billig och rolig hoj som du kan skrämma sporthojar med vid bankörningar och tävlingar. Så länge du håller uppe kurvhastigheten vill säga.

Dock är de smala och låga, så du kanske upplever dem som för små. Lägg dessutom till att de låter lite osexigt med orginaldämparen och det faktum att Fordon aldrig kommer att låta dig köpa en för att han inte vill riskera att bli stekt av en ER-6:a...

Andra nakenhojar har jag inga ordentliga erfarenheter av, där får andra svara.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
KTM 950 sm? Större supermotardhoj. V-twin på knappt 100 kusar. Farsan har haft en sån i några år som jag har testat på riktigt, otroligt trevlig bike. Gör sig bäst på kurviga vägar men skulle inte tveka ett smack på att köra en bandag med en sån. Stabil som ett berg men tar dig exakt dit du vill.

http://www.blocket.se/goteborg/KTM_950_Supermotard__lagt_miltal__fint_skick_61640938.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_950_sm_61422515.htm?ca=20&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Ktm_950_sm_61308132.htm?ca=20&w=3
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Sv1000n kanske?

Brukar vara riktigt billig försäkring via Suzuki märkesförsäkring, antagligen billigare än alla tjuvars favvomärke KTM i alla fall. Mustigt ljud också!
Det mesta kommer nog kännas tamt om man är van vid 1290 Superduke men jag hade definitivt skippat Er6 och liknande. Aprilia Tuono?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Brukar vara riktigt billig försäkring via Suzuki märkesförsäkring, antagligen billigare än alla tjuvars favvomärke KTM i alla fall. Mustigt ljud också!
Det mesta kommer nog kännas tamt om man är van vid 1290 Superduke men jag hade definitivt skippat Er6 och liknande. Aprilia Tuono?

Min TLS är äckligt billig.. 2100:-/år helförsäkring..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Asch, priset är lite för högt annars hade ju en MV Agusta Brutale 1090 eller dylik varit något för dig. :hihi
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om du kärat ner dig i V-twin kan det vara vettigt att leta efter en med slirkoppling. Kommer underlätta vardagen för dig.

Känns som Tuono eller sv1000 som nämnt rymmer i din prisbild.
 

Venj00

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha BT1100 -04, Honda CB900F -80
Det är nu man ger förslag på sina egna hojjar va? :)

Yamaha BT1100.
Kanske tamt jämfört med förslagen innan och KTM 1290/990. Men under 40k, OK försäkring och V-twin (och kardandrift, det är najs). Bra muller med eftermarknadsdämpare.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Gillar du KTM1290 så gäller det ju att inte komma med nån mini.
Exempel.
http://www.blocket.se/stockholm/Triumph_speed_triple_61880330.htm?ca=11&w=1
tänk på prutargumentet att det är stor service vid 2000mil för ca 8000kr. Det är ju bara 200 mil dit.
http://www.blocket.se/stockholm/Honda_cb1300_61896186.htm?ca=11&w=1
samma här, men jag kan inte serviceintervallen för Honda.

Det var ju inte twin nån av dom... SV1000 var väl ett förbannat bra tips med tanke på budget och krav på reslighet.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Samtliga hojar nedan är nakna hojar som jag tror har billig försäkring, det finns garanterat rejsigare hojar att köpa, men då du nämnde er6 och z750 tror jag dessa passar in hyggligt i samma ram.

Jag började på en er6f (er6 med kåpor) och tyckte det var en lättkörd och kul hoj, gjorde vad den skulle och kändes rolig såväl på landsväg som på knix eller kurvig bana. Tidigt vrid och låg växling gjorde den riktigt pigg i stadstrafik och upp till 140km/h någonstans.
Personligen gillade jag inte twinljudet från er6an och det var nästan det som styrde mig därifrån mot en radfyra mer än att jag ville ha en snabbare hoj.

Om du är okej med er6 kan du kika på Suzuki Gladius, det är en motsvarande hoj fast med V-twin istället för parallelltwin som på er6.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SFV650_Gladius

Yamaha har också ett fordon i klass med er6 och Gladius, fast med radfyra. XJ6n diversion.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/xj6/2009/

z750 har jag provkört en del, jag upplever den som er6n:s storebror, känns större, mer rejäl, mer tilltagen. Men det är ingen twin i den, utan en radfyra. Om du kan leva med radfyror så skulle jag säga att z750n också är väldigt lättkörd, upprät körställning, snäll motorkaraktär på botten samtidigt som den har gott om kraft i toppen.

Just nu kör jag en kåpad Honda CBR600FS, jag tror motsvarigheten utan kåpor kallas för Hornet (CB600F), kan vara värt att slänga ett öga på, men då är det också radfyra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Min TLS är äckligt billig.. 2100:-/år helförsäkring..
Betalade ~6k hel/hel för min TLS, då 20 år gammal, och gillar man gott muller så är den inte fel :)
Motorn skäms inte för sig (bruna kallingarna utlovas) och de är billiga i inköp också!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Samtliga hojar nedan är nakna hojar som jag tror har billig försäkring, det finns garanterat rejsigare hojar att köpa, men då du nämnde er6 och z750 tror jag dessa passar in hyggligt i samma ram.

Jag började på en er6f (er6 med kåpor) och tyckte det var en lättkörd och kul hoj, gjorde vad den skulle och kändes rolig såväl på landsväg som på knix eller kurvig bana. Tidigt vrid och låg växling gjorde den riktigt pigg i stadstrafik och upp till 140km/h någonstans.
Personligen gillade jag inte twinljudet från er6an och det var nästan det som styrde mig därifrån mot en radfyra mer än att jag ville ha en snabbare hoj.

Om du är okej med er6 kan du kika på Suzuki Gladius, det är en motsvarande hoj fast med V-twin istället för parallelltwin som på er6.
https://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_SFV650_Gladius

Yamaha har också ett fordon i klass med er6 och Gladius, fast med radfyra. XJ6n diversion.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/yamaha/xj6/2009/

z750 har jag provkört en del, jag upplever den som er6n:s storebror, känns större, mer rejäl, mer tilltagen. Men det är ingen twin i den, utan en radfyra. Om du kan leva med radfyror så skulle jag säga att z750n också är väldigt lättkörd, upprät körställning, snäll motorkaraktär på botten samtidigt som den har gott om kraft i toppen.

Just nu kör jag en kåpad Honda CBR600FS, jag tror motsvarigheten utan kåpor kallas för Hornet (CB600F), kan vara värt att slänga ett öga på, men då är det också radfyra.

Glöm inte bort att flickan kört runt på en SuperDuke1290 med 175-180hk? Och en sadelhöjd på kanske 840mm? Samt tycker att en Monster 1000S "försvinner" när man äntrar den. ER-6 och Gladius är pyttehojar i sammanhanget.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Glöm inte bort att flickan kört runt på en SuperDuke1290 med 175-180hk? Och en sadelhöjd på kanske 840mm? Samt tycker att en Monster 1000S "försvinner" när man äntrar den. ER-6 och Gladius är pyttehojar i sammanhanget.
Du har helt rätt, jag nämnde mina erfarenheter av er6 för att TS pratade om er6.

Att den är låg och smal är redan nämnt i början av tråden:
Dock är de smala och låga, så du kanske upplever dem som för små. Lägg dessutom till att de låter lite osexigt med orginaldämparen och det faktum att Fordon aldrig kommer att låta dig köpa en för att han inte vill riskera att bli stekt av en ER-6:a...

Men den var ju liten i stl då jag är 180 cm lång. Hojen försvann under mig då jag är van vid 1290 storleken.
Jag är 183cm och upplever inga längdproblem när jag körde er6. Det är inte konstigt att det känns ovant om man rör sig från en stor hoj till en mindre eller tvärtom.

Jag tror du kommer vänja dig rätt snabbt vid storleken, den viktiga frågan är om det är något i körställningen eller placering av pinnar, styre, sadelhöjd som gör körningen obekväm för just dig.
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har ägt en er6n och är 183cm, tyckte inte alls att den kändes liten (inte stor heller förvisso).
Man sitter inte särskilt "sportigt" heller.
Den var precis lagom i storlek för mig, bortsett från motorn som var alldeles för liten :yoparty
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Glöm inte bort att flickan kört runt på en SuperDuke1290 med 175-180hk? Och en sadelhöjd på kanske 840mm? Samt tycker att en Monster 1000S "försvinner" när man äntrar den. ER-6 och Gladius är pyttehojar i sammanhanget.

"Äntrar" en hoj? :va
Ah, herrn lägger picken i avgasröret?! :fattartil

Har en fettish för RSV själv, så nakenmodellen Tuono slår jag ett slag för, inte liten och trång utan välvuxen och med redig v-twin! :tummenupp
 

Kajan!

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2015
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR600RR, tidigare Aprilia SL1000 Falco
STORT TACK alla som har gett mig tips och förslag till min första hoj. Uppskattar varenda svar! Ska kika igenom på blocket nu tills ögonen faller ihop!


ER6n är ruskigt billiga i inköp och drift. Om man styvar upp dämparna så funkar de förvånansvärt bra på banor. Släng dessutom på ett Fatbar-styre, naja bromsarna, skumma tanken och bygg en glasfiberbåt så har du en grymt billig och rolig hoj som du kan skrämma sporthojar med vid bankörningar och tävlingar. Så länge du håller uppe kurvhastigheten vill säga.

Dock är de smala och låga, så du kanske upplever dem som för små. Lägg dessutom till att de låter lite osexigt med orginaldämparen och det faktum att Fordon aldrig kommer att låta dig köpa en för att han inte vill riskera att bli stekt av en ER-6:a...

Andra nakenhojar har jag inga ordentliga erfarenheter av, där får andra svara.

Vi får se om det blir tävlingar framöver med min första hoj. Bandagar kommer det att bli. Men givetvis så finns tävlingar med i tankarna. Men det ser jag inte förrän om några år. Vi får då även se hur ekonomin ser ut eftersom jag även har plugg i tankarna framöver. :)


KTM 950 sm? Större supermotardhoj. V-twin på knappt 100 kusar. Farsan har haft en sån i några år som jag har testat på riktigt, otroligt trevlig bike. Gör sig bäst på kurviga vägar men skulle inte tveka ett smack på att köra en bandag med en sån. Stabil som ett berg men tar dig exakt dit du vill.

http://www.blocket.se/sodermanland/K....htm?ca=20&w=3

Den var ju intressant! Ska kika närmare på den. Då jag inte har varit inne på supermotard så får jag ändå ett intresse eftersom jag vill lära mig att wheela :banana . Har för mig att jag har hört att det är "enklare" att lära sig wheela på en motard än på exempelvis en sporthoj. Men vad vet jag? Jag är ju grön på detta. Sen handlar det också om inställningen man har. Allt går bara man vill! Så hojen har egentligen ingen betydelse.

Det mesta kommer nog kännas tamt om man är van vid 1290 Superduke men jag hade definitivt skippat Er6 och liknande. Aprilia Tuono?

Givetvis kommer det kännas tamt. Men som skrivet så stryper min ekonomi mina önskningar :( Aprilia Tuono såg ju riktigt bra ut!

Om du kärat ner dig i V-twin kan det vara vettigt att leta efter en med slirkoppling. Kommer underlätta vardagen för dig.

Jag är väldigt grön på detta. Så nu låter det säkert som om jag är helt ute och cyklar bland molnen när jag frågar dig vad du menar med slirkoppling? Vad gör den för skillnad?

Betalade ~6k hel/hel för min TLS, då 20 år gammal, och gillar man gott muller så är den inte fel
Motorn skäms inte för sig (bruna kallingarna utlovas) och de är billiga i inköp också!

Jag är 24 år så försäkringarna är rätt saftiga för mig då jag inte har tagit kortet heller ännu.
Muller gillar jag! :D Det tycker jag har betydelse. Men TSL vilket märke är det?

Har en fettish för RSV själv, så nakenmodellen Tuono slår jag ett slag för, inte liten och trång utan välvuxen och med redig v-twin!
Den såg riktigt bra ut. Hur är den att köra på exempelvis Knix kurser på mindre banor? Det ser ut att vara mer en hoj för storbana?
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
VTR firestorm, SV1000, aprilia Falco
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top