Bottenviken runt

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Helt underbart! Jag är ju en tvättäkta Bodensare och tillika haft min arbetsplats i kasernerna du inte strosade runt... Roligt att ni fick se lite militärhistoria. Du skulle dragit upp till militärflygbasen 1 mol norr om stan och buskört lite. Det är standard för hojåkare, kanske nästa gång.

Hoppas ni inte har truckat E4.an utan kört några småvägar!

Mvh/ Nils
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är uppenbart att du har ett intresse för militärhistoria. Nästa gång bromsar du i Kalix och kollar på det som kallades "Kalixlinjen", en lång serie med fort, värn, stridsvagnshinder, bergrum och gömda kanoner, från Kalixälvens mynning vid kusten och flera mil uppåt landet. Den tänkta linjen där Sovjetunionen skulle stoppas då de invaderade Sverige. Mycket är tyvärr nedrustat men många hemligheter finns fortfarande kvar, bara man vet vad man letar efter och det finns även ett bra museum.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sådär, nu är några bilder upplagda också :)

Har varit lite sugen på att göra samma resa, men gör det nog i bil. :p
Vi pratade om det, och åtminstone hade ju husbil varit optimalt i somras, och vi verkade ju ha samma praktiska hastighet som husbilarna. Man stannar oftare med hoj, en tankning tar en kvart, då hinner husbilen 2-2,5 mil på, det är svårt att köra ikapp! Så Finland = husbil, Norge = hoj :fakta

Helt underbart! Jag är ju en tvättäkta Bodensare och tillika haft min arbetsplats i kasernerna du inte strosade runt... Roligt att ni fick se lite militärhistoria. Du skulle dragit upp till militärflygbasen 1 mol norr om stan och buskört lite. Det är standard för hojåkare, kanske nästa gång.

Hoppas ni inte har truckat E4.an utan kört några småvägar!

Mvh/ Nils
Upp mot Sundsvall blev det gott om småvägar, men sen blev det mest E4 norrut, dels för att den är rätt ok, och vi hade inte en susning om vilka vägar som var ok. Vi kollade tex lite via Google maps på vägarna i Finland, men det var betydligt mycket tråkigare på riktigt :(

En FJR är inget man buskör så förbannat mycket med ;) Inte tjejens Tiger 800 heller.

Det är uppenbart att du har ett intresse för militärhistoria. Nästa gång bromsar du i Kalix och kollar på det som kallades "Kalixlinjen", en lång serie med fort, värn, stridsvagnshinder, bergrum och gömda kanoner, från Kalixälvens mynning vid kusten och flera mil uppåt landet. Den tänkta linjen där Sovjetunionen skulle stoppas då de invaderade Sverige. Mycket är tyvärr nedrustat men många hemligheter finns fortfarande kvar, bara man vet vad man letar efter och det finns även ett bra museum.
Helt korrekt, både tjejen och jag delar det intresset :tummenupp Kalixlinjen låter ju spännande! Det får bli något att mellanlanda vid på nästa Norgetur! Går det att hitta/titta på något av det som är kvar, om man inte är gammal militär som var med på den gamla goda tiden?
 

Svesse

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2011
Ort
Åkers Styckebruk
Hoj
ER-6f 2008
När vi ändå är inne på militärhistoria kan jag passa på att tipsa om Arsenalen i Strängnäs, om du vill se fler burkar. På speciella dagar kör dom även uppvisningar men du kanske redan varit där?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När vi ändå är inne på militärhistoria kan jag passa på att tipsa om Arsenalen i Strängnäs, om du vill se fler burkar. På speciella dagar kör dom även uppvisningar men du kanske redan varit där?
Där har både jag och tjejen varit många gånger :tummenupp Det är en väldigt trevligt museum, lite lagom sådär. Fast jag har aldrig lyckats tajma med att vara där när dom kör med grejerna också :(
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Helt korrekt, både tjejen och jag delar det intresset :tummenupp Kalixlinjen låter ju spännande! Det får bli något att mellanlanda vid på nästa Norgetur! Går det att hitta/titta på något av det som är kvar, om man inte är gammal militär som var med på den gamla goda tiden?

Den bästa utgångspunkten är nog att ta en guidad tur från själva museumet för Kalixlinjen. Killen som driver det stället är väldigt påläst. Kanske börja med en föreläsning hos honom och sedan göra ett antal Urban Experience tripper till utvalda ställen. Kända saker som finns kvar är bl.a Siknäsbatteriet (ett fort med kustartilleri alldeles vid havet) och Kamlungebatteriet (ett fort med gigantiska kanoner på ett berg som kallas Häggmansberget strax norr om sjön / byn Stora Lappträsk). Vad jag vet så är de - om inte öppna för allmänheten - i alla fall inte avspärrade eller längre klassade som skyddsobjekt. Eller kanske leta efter det gigantiska fältsjukhus som enligt uppgift ska finnas i ett bergrum någon mil väster om byn Morjärv. Ett ställe som ingen pekat ut på en karta och därför av vissa avfärdas som en skröna medans andra svär på att de har besökt stället...

Om du googlar Kalixlinjen så får du en massa träffar på diverse forum för just militärhistoria.
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
På gamla kungens tid var alltid kadetterna på Karlberg och bygde skyddsrum i Kalixlinjen, så kallade SK 16 värn. Det finns mycket historia kring Kalix och Kalixälven. Hels området var viktigt för försvaret för anfall över landgräns.

På tidigt -90 tal genomfördes omfattande framkomlighetsförsök med fd Sovjetiska stridsfordon och stridsvagnar runt hela Kalixområdet. Kan väl avslöja att ryssarna kan bygga mekaniska saker men var rätt usla på elektronik.

För den som vill gå en bit finns det ett tyskt nedskjutet flygplan i Norrbotten men kommer inte ihåg på rak arm var det ligger.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top