Val av Enduro?

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Hej!

Jag tänkte investera i en enduro, men undrar vilken man ska rikta in sig på?
125-500? vilken är att föredra och varför?
Syftet för min del är köra för motion och ren körglädje. Givetvis inser jag att det är mer kraft ju högre kubik men ser ändå valet svårt när man inte har någon erfarenhet på offroad-sidan. Har man lika kul på en 250 som en 500? Samma sak gäller 2takt eller 4takt, hur ska man tänka inom det? Sen är ju faktum att ju lägre CC ju billigare.
Någon som har något bra råd att ge?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
250 fyrtakt kommer du ha roligast med men vill du ha ner cc så är min Yamaha wr450 tillsalu. ;)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Varför har jag roligare med en 250 än din 450:) ?

250 är snällare å mindre effekt.. Mindre å brottas me... Stor cubik får man brottas me maskinen...

250 4-takt ligger på c:a 30-35 hk å väger under 110 kg å 450-500 ligger på 50-60 hk å väger några kg mer..

250 mer att njuta av körningen än 450-500 att tygla effekten...
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Precis vad JPT sa. Men om du vill köra lite gata tex min har motard kitt då är det 450 du ska ha 250 blir för slö och tråkig då.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
250 Tvåtakt = 450 fyrtakt fast tvåtakt är sjukt jobbigt att köra om man inte är van.
 

storskogen

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Boden
Hoj
Suzuki RMX250 -99, KTM 525/540 EXC/SM
Tycker inte min 250 2T Enduro (RMX 250 - 99) är sjukt jobbig att köra, går riktigt bra i skogen, men har inte kört en 250 4T så jag kan inte jämföra. Den är inte kul att åka grusväg med, det är dock min KTM EXC525 (med 540 kit) men skulle aldrig ta ut den i skogen, för mycket vilja Den går nu mer alltid som motard.
 

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Tycker inte min 250 2T Enduro (RMX 250 - 99) är sjukt jobbig att köra, går riktigt bra i skogen, men har inte kört en 250 4T så jag kan inte jämföra. Den är inte kul att åka grusväg med, det är dock min KTM EXC525 (med 540 kit) men skulle aldrig ta ut den i skogen, för mycket vilja Den går nu mer alltid som motard.

Skulle 250 2-takt passa även som motard?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Stor hoj gör slarvsylta av dig i skogen, du blir sprängfull med mjölksyra på rekordtid, och blir passagerare. :crash Been there, done that.

250 4-takt är perfekta för riktig enduro och träning.

Men skall ni åka grusväg, motardkitta och lattja är det fel hoj, och då är det heller inte enduro och träning det handlar om.

2-t endurohojar är relativt snälla, även om en 250 sprättar på friskt...en 300a är en best (KTMs 200a är en perfekt balans).

Skippa crossarna, de är för aggressiva för skogen.
 

storskogen

Ny medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Boden
Hoj
Suzuki RMX250 -99, KTM 525/540 EXC/SM
Last edited:

MeanMach

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1
Stor hoj gör slarvsylta av dig i skogen, du blir sprängfull med mjölksyra på rekordtid, och blir passagerare. :crash Been there, done that.

250 4-takt är perfekta för riktig enduro och träning.

Men skall ni åka grusväg, motardkitta och lattja är det fel hoj, och då är det heller inte enduro och träning det handlar om.

2-t endurohojar är relativt snälla, även om en 250 sprättar på friskt...en 300a är en best (KTMs 200a är en perfekt balans).

Skippa crossarna, de är för aggressiva för skogen.

Jag tycker det är för lite att åka med om det är en gatu-motard, på bana vet jag inte (kör bara gata eller på/runt ett nerlagt flygfält, med EXC'n)

EDIT: Här är en kille som byggt motard av en 250 2T, kolla med honom.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=276328

Ok, tack för info.
Känns som man vill säkra sig så mycket som möjligt på långsikt. Om jag nu investerar i en enduro så kanske det är klokt att lägga sig i mitten ifall man vill kunna använda den som motard och köra gata i framöver.
Skulle en 300 vara ett bra val i rent enduro syfte, men även som motard om man nu vill göra det?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ok, tack för info.
Känns som man vill säkra sig så mycket som möjligt på långsikt. Om jag nu investerar i en enduro så kanske det är klokt att lägga sig i mitten ifall man vill kunna använda den som motard och köra gata i framöver.
Skulle en 300 vara ett bra val i rent enduro syfte, men även som motard om man nu vill göra det?

Tvåtaktare är racemaskiner, de är helt värdelösa att åka i konstantfart med (transport på väg), det är fyrtakt du vill ha.

Det beror rätt mycket på hur du är byggd själv, har du lite ork i kroppen och jävlaranamma, mixat med självinsikt lirar en 450 (enduro) bra, men är huvudsyftet att träna enduro på riktigt, så är det 250 4-t det handlar om.

Det beror på helt enkelt.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ok, tack för info.
Känns som man vill säkra sig så mycket som möjligt på långsikt. Om jag nu investerar i en enduro så kanske det är klokt att lägga sig i mitten ifall man vill kunna använda den som motard och köra gata i framöver.
Skulle en 300 vara ett bra val i rent enduro syfte, men även som motard om man nu vill göra det?

De är svårt att ha någe mitt i mellan för de finns inge sånt.. Är en hoj bra på en sak är den sämre på annat.. Om du ska köra enduro, gör de... Ska du köra motard, gör de.. Byt hoj när du byter körsätt...
Jag löste de genom att ha fler hojar... En i endurospåret å en motard för gatan...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top