Kriegaväskor!

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag har köpt mig en Street Triple R och kommer behöva någonting att förvara saker i när man åker iväg lite längre. Har fastnat för Kriega och jag kan inte se många nackdelar. Om jag måste hitta någon så kanske det är priset. Om någon annan använder produkter från Kriega och har något att säga om dem så uppskattas det!

Jag har kollat youtube och googlat och hittat följande.
US-30 Drypack (väska) 1295 SEK
US-10 Drypack (väska) 795 SEK
Tank Adaptor (fästanordning för väska på tank) 295 SEK
Stash Organiser (förvaring för t.ex. pass, plånbok, mobil, nycklar etc) 195 SEK
Totalt: 2580 SEK (exkl. frakt)

Detta är priser från "shop.touratech.se".
När jag googlade runt så fick jag reda på att "touratech" är tyskt (vet ej om det stämmer) men det importeras till Sverige och priset stiger för att momsen är högre MEN de saltar tydligen rätt bra efter det också.

Så anledningen att jag gör denna tråd är för att jag vill veta vad ni tycker om Kriega-produkterna och om det går att köpa billigare från någon annan webbsida?

Priset i sig är väl ingen större fara, har faktiskt inte kollat på så mycket annat så vet inte vad det kan/"bör" tänkas kosta, men jag gillar konceptet mycket så ser inte varför jag skulle välja någon annan utrustning. Däremot så sparar jag gärna några hundra om det är möjligt.

För er som missat Kriega så kan ni trycka här
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Har en US20 jag hade på bakkutsen på min 636'a, funkade kanon satt stadigt och man fick med sig småprylar. Nu har jag packväskor på hojen så använder den inte mer, kanske till salu om jag får ett bra bud ;)

Men den funkade iaf bra så rekomenderas :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Det är 10 års garanti på grejerna, det är för att de är bra.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Tack för informationen en ny US20 kostar 995 spänn (touratech.se), så du vet om du ska sälja! :)
Jag är själv osäker på om jag skall skaffa en 30L eller 20L... känns inte som att man får plats med något om man har 20L? Och jag har ingen aning om hur stor 30L-väskan faktiskt är... men här är ett par videos på skiten :tummenupp

https://www.youtube.com/watch?v=O2kLyDRukYY
https://www.youtube.com/watch?v=vBvQZ5mCaQI

Vill se det på en ny Street Triple dock :hihi då finns det inga funderingar kvar, fördelen med dessa är ju faktiskt att man kan bygga vidare om det skulle vara för lite plats... sätta 7-8 stycken på varandra där bak, det blir nog kul :tummenupp

Sen beror det såklart BARA på vad man vill ha med sig, och det kan jag inte riktigt svara på :rofl det ska bara "fungera" när det väl är dags.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Det är 10 års garanti på grejerna, det är för att de är bra.

Absolut, det har jag inte missat. Tror inte att man blir besviken. Är bara osäker på om jag ska ha en 30L eller 20L. Eftersom jag inte vet hur mycket plats jag behöver... har ingen planerad resa i dagsläget. Har en gammal Oakley-ryggsäck på 20L tror jag, kan ju "provfylla" den med blandat skit. En 10L blir det garanterat på tanken eller ovanpå den andra där bak!

Vad tror du Kjellper, 30L eller 20L? :yoparty
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Nyss hemkommen från 6 dagar i Norge, US20 räcker gott till fillingar och lite andra kläder, hade iof en liten tankväska oxå. 20 litarn rymmer mer än man tror, passade bra på Streeten.
Kolla även Jofamas väskor, finns i 2 storlekar 40/50 liter.
//Peter
 

krilleyzf

Medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Yamaha R1 12
Kolla Ebay i UK om du kan tänka dig att köpa beg. Finns nya med.
Har både US 30, 20, 10. Kanon väskor.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Vill se det på en ny Street Triple dock :hihi då finns det inga funderingar kvar, fördelen med dessa är ju faktiskt att man kan bygga vidare om det skulle vara för lite plats... sätta 7-8 stycken på varandra där bak, det blir nog kul :tummenupp.

US-20

IMG_1678_zpsc7465cf3.jpg
[/URL]
photo.jpg
6moNCMol.jpg
 

Evil Twin

Guest
Jag reser oftast med en US20 med en US10 ovanpå, på passagerarsadeln och en R25 på ryggen.
US20 får precis plats på längden på SV:n, och jag tror det är ungefär lika mycket plats på Trajjan.
Man kan ju även sätta två US10 på sidorna av en US20. Jag brukar tejpa sidorna av bakkutsen med 50 mm bred eltejp för att skydda lacken mot repor och nötning.
Det fina med Kriega är ju att man kombinera väskorna på så många sätt.
Ev. går det att hitta Kriega lite billigare på ebay.co.uk, men pundet är dyrt nu, så det vete katten om man tjänar nåt på det.
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jag reser oftast med en US20 med en US10 ovanpå, på passagerarsadeln och en R25 på ryggen.
US20 får precis plats på längden på SV:n, och jag tror det är ungefär lika mycket plats på Trajjan.
Man kan ju även sätta två US10 på sidorna av en US20. Jag brukar tejpa sidorna av bakkutsen med 50 mm bred eltejp för att skydda lacken mot repor och nötning.
Det fina med Kriega är ju att man kombinera väskorna på så många sätt.
Ev. går det att hitta Kriega lite billigare på ebay.co.uk, men pundet är dyrt nu, så det vete katten om man tjänar nåt på det.

Tack för informationen :) Såg precis denna video också, orkade inte leta upp min 20L väska och provfylla den... det blir nog garanterat en 20L och inte 30L. Sen kommer jag ha en 10L på tanken, eventuellt köper man en till som du säger och sätter på sidorna om 20L!

Det blir:
US-10 Drypack - 795,00 SEK
US-20 Drypack - 1295,00 SEK 995,00 SEK
Tank Adaptor - 295,00 SEK
Stash Organiser - 195,00 SEK
= 2280,00 SEK

https://www.youtube.com/watch?v=OV7ZuIuA-U4
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Nyss hemkommen från 6 dagar i Norge, US20 räcker gott till fillingar och lite andra kläder, hade iof en liten tankväska oxå. 20 litarn rymmer mer än man tror, passade bra på Streeten.
Kolla även Jofamas väskor, finns i 2 storlekar 40/50 liter.
//Peter

Tack för informationen, jag vill inte kolla på andra väskor :tungan då blir det bara jobbigt :lol Gillar hela konceptet att det går att bygga ihop en liten stad av väskor och att det är nästan vattentätt! :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Köp 30!
Det är ingen som tvingar dig att fylla väskan ;)

Här är en överfylld US30.
View attachment 422338

Jag var i Europa i cirka 2½ vecka med en US30 och en R25 ryggsäck, gick finfint.
 
Last edited:

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Ort
Norrort
Hoj
Honda CB 1000RA
Jag har själv en UScombo30, dvs en US20 + US10. Köpte den direkt från Kriega UK 2011 för 130£, tror pundet var något lägre då dock. Har fungerat väldigt bra och går att montera på de flesta motorcyklar.
Så här ser det ut på min CB1000, har bla. åkt till Åland på 3 dagarsresa med denna. UScombo 30.jpg
 

Hwk

Medlem
Gick med
9 May 2013
Ort
Strängnäs
Hoj
1290 Superduke R -15
Jo jag kommer också att få en US20 och en US10 hemskickat, har dock valt tank adaptor. Vet inte om det är nödvändigt, känns inte som att jag VILL ha någonting på tanken :D det går ju att spänna fast förmodligen "lättare" på den andra väskan bakom, slipper man montera skiten.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Pga att pundet står högt så är det mer förmånligt att handla i €. Prismatcha med http://www.motorcycleshop.ie/, där jag handlade senaste Kriega-prylarna dessutom till bra frakt. Touratech i Sverige är dyra, även om prisskillnaden jämnat ut sig en hel del pga svag krona.

Har bara gott att säga alla deras prylar. Har avverkat US30, flera US20, flera US5, R15, Hydra 3, några Kubes, Stash, R3 osv. US30 behöver som nämnts inte vara full, den komprimeras bra även när den är halvfull. På en liten passagerarsadel gör sig nog US20 bäst, med kompletterande US10 vid behov. Gillar det modulära tänket med att haka på de mindre US-väskorna på sidan, lätt att packa optimalt. Tankväska är dock bara struligt om den blockerar tanklocket.

Enda negativa jag har att säga om US-väskorna är att det är långsiktigt bökigt att packa i en packrulle med öppning på kortsidan. Man måste alltid ur med allting för att komma åt bra. På offroad-skorven packar jag numera i packrulle från Ortlieb (Ortlieb rackpack 31 moto) med öppning på långsidan. Ger mycket bättre överblick av innehållet när man ska ner och rota i dem under längre. Dessutom billigare än Kriegas US-väskor. Men svårare att pressa ordentligt fulla. Samt att Kriega US sitter mycket bättre på en smal passagerarsadel på gathoj. Kör US20 + R15 för minimalistisk helg-packning. Samt en US5 för verktygen på bakskärmen. När du väl köpt deras prylar blir man lätt entusiastisk över den höga nivån på detaljer, funktionalitet och kvalité. Håll i plånboken, man vill gärna handla mer.

Om du vill pilla på och testmontera en US20+Stash så sväng förbi norra Stockholm tisdag/onsdag kväll.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Snyggt! Jag kan dock inte ha min på tvären för min sadel går från tank till baklykta. Känns som att den blir jättelång?

Det skiljer inte jättemycket beroende på hur man monterar den. Jag kanske fick max 10cm extra utrymme bakom mig genom att montera den på tvären.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kolla in Givis Tanklock-väskor också. Så jäkla smidigt att bara klicka fast på tanken och dessutom aldrig behöva bry sig om repor på tanken.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top