För er som skall köpa en actionkamera. (film test på youtube)

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kool, nu läste jag genom testet som hastigast men mer info om batteritider hade varit önskvärt. Oavsett ett trevligt initiativ av vederbörande :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kul med sådana här tester.
Har köpt en Garmin Virb Elite och en Garmin Virb Basic och igår var första gången jag var ute med dom.
Har kört med inställningar för skakreducering vilket ger ett smalare synfält.
Erfarenheter:
Videokvaliten är på en nivå så högt över Youtube att Youtube filmer kan betraktas som skämt.
Det här gäller givetvis alla actionkameror och det gör det svårt göra jämförelser mellan actionkameror med Youtube klipp.
Som jag ser det.
Jag körde en tur på ca 45 minuter innan första stoppet.
Kamerorna på hela tiden.
1) Resultatet blev två mp4 filmer/filer. En på 28 minuter 3,41GB och en på 15 minuter 1,75 GB.
Klipper VIRB för att inte gå över filstorlek 4GB eller ?
Likadant med både Virb Basic och Virb Elite.
Eller är det likadant på alla actionkameror? Filstorleken hålls under 4GB?
2) Ser man på resultatet från Virb Elite så syns nere till vänster hela tiden, Acceleration, Hastighet, Riktning, Körd vägsträcka, mm.
Accelerationen, nä, vad är det som synns, vibrationer? Hastighet, så fördröjd så när jag står stilla kör jag i 30MPH. Har valt METRIC som mått men får MPH, Höjd i FEET osv...
Och uppe till höger ett Vitt krokigt streck med en Vit punkt som flyttar sig.
Körd väg.
Det här syns om man kollar filmen i Virb Edit som går att ladda ner från nätet. Det bästa är det vita strecket med punkten uppe till höger för det gör att jag kan se ungefär var jag är. Om jag jämför med en karta.
Om jag inte visste det från filmen.
3) Batteriförbrukning. Inga som helst problem med en tur på totalt 28+15+22 minuter. Med tanke på laddningstiden jämfört med när jag laddade första gången gissar jag på mindre än 50% av batteriet använt till 65 minuter.
4) Har Samsung Pro 32GB minne i båda kamerorna inhandlat på Webhallen. Fungerat bra. Och förbrukningen är lite mindre än 8GB / timme.
5) Garmin har lagt ner productionen av VIRB Elite och Virb Basic. De nya VIRB kamerorna är platta. Så man kan ha dom på bröstsele eller under visiret på hjälmen?
6) Ska man få med "kartstrecket" så måste man ha minst Windows 7 för Virb Edit funkar bara i Windows, lägst W7. mp4 filen utan Hastighet, Riktning och kartstreck går ju bra att ladda hem ur kameran med tex Linux Mint 13. Och så klart också i Windows. Men utan Virb Edit inget kartstreck.
7) Konstigt att man vid tester av actionkameror aldrig diskuterar synfältet. För de extrema vidvinklar som kamerorna ofta har gör ju att jag upplever verkligheten helt annorlunda.
Mycket kortare avstånd i verkligheten än som det ser ut på "actionfilmerna".

20150803: Begränsningen till ca 29 minuters inspelning verkar bero på
EUs tulltariffer för utrustning som kan spela in längre än 30 minuter i följd ??
http://www.tested.com/tech/photogra...meras-have-a-30-minute-video-recording-limit/
OCH kanske
mp4 codecen som kräver licensavgifter för varje enskild utrustning (kamera) som kan spela in längre än 30 minuter i följd ??
http://photo.stackexchange.com/ques...-the-1080p-film-video-recording-time-duration
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Videokvaliten är på en nivå så högt över Youtube att Youtube filmer kan betraktas som skämt. Det här gäller givetvis alla actionkameror och det gör det svårt göra jämförelser mellan actionkameror med Youtube klipp.
Som jag ser det.
De flesta actionkameror bekänner färg med både dynamiskt omfång, färgtemperatur och detaljrikedom, även på youtube. Men du har rätt i att youtube har en låg bitrate som ger väldigt mycket artefakter.

Här är ett exempel på dynamiskt omfång, som syns även på youtube:
eQPgCXm.png


Det är tydligt att GoPro och Sony kan detaljera mycket mer utanför tunneln, samtidigt som de kan hålla ungefär samma kvalité inuti tunneln. Alltså en större dynamik än de andra kamerorna.

DriftGhost-kameran klarar av lite detaljrikedom utanför tunneln, men istället blir vitbalansen fel och tunneln ser lila-aktig ut.

7) Konstigt att man vid tester av actionkameror aldrig diskuterar synfältet. För de extrema vidvinklar som kamerorna ofta har gör ju att jag upplever verkligheten helt annorlunda.
Mycket kortare avstånd i verkligheten än som det ser ut på "actionfilmerna".
Det har mer med fisheye-effekten att göra än storleken på synfältet.

Däremot håller jag helt med dig, ska man jämföra kameror så är det inte bara bildkvalité man bryr sig om, för det är en äventyrskamera.

Hur väl den hanterar regn och rusk, vad som syns i bild, batteritid osv är minst lika intressant som bildkvalitén. Filmning i svagt ljus är något som också borde testas mer.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De flesta actionkameror bekänner färg med både dynamiskt omfång, färgtemperatur och detaljrikedom, även på youtube. Men du har rätt i att youtube har en låg bitrate som ger väldigt mycket artefakter.

Det har mer med fisheye-effekten att göra än storleken på synfältet.

Däremot håller jag helt med dig, ska man jämföra kameror så är det inte bara bildkvalité man bryr sig om, för det är en äventyrskamera.

Hur väl den hanterar regn och rusk, vad som syns i bild, batteritid osv är minst lika intressant som bildkvalitén. Filmning i svagt ljus är något som också borde testas mer.

fisheye ÄR ju synfält, eller Field of View...
https://en.wikipedia.org/wiki/Fisheye_lens
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
fisheye ÄR ju synfält, eller Field of View...
https://en.wikipedia.org/wiki/Fisheye_lens
Nja, nu håller jag inte helt med dig.
Ett fisheye-objektiv ger största möjliga synfält för ett objektiv.
Men du kan ha ett stort synfält utan fisheye med ett "vanligt" objektiv.

Vad jag försökte få fram är att man inte bara kan gå på omfångssiffrorna för att få fram vilken av två kameror som ger mest naturlig (icke fisheyad) bild.

Det går även att redigera bort fisheye-effekten något i efterhand så kallat "defish", med varierande resultat.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag ogillar "Fish Eye"-effekten skarpt. Jag har hellre ett smalare synfält än att allt som inte är i center på bilden blir kurvat.

1) Resultatet blev två mp4 filmer/filer. En på 28 minuter 3,41GB och en på 15 minuter 1,75 GB.
Klipper VIRB för att inte gå över filstorlek 4GB eller ?
Likadant med både Virb Basic och Virb Elite.
Eller är det likadant på alla actionkameror? Filstorleken hålls under 4GB?
Filsystemet som brukar användas på minneskorten är FAT32 och det har en begränsning på 4GB i filstorlek. Det är alltså inte en begränsning i själva kameran.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag satte upp en jämförelse på prisjakt av de testade kamerorna.
Det är ett stort prisspann, från 1500kr till 3600kr.

Sony ser ut att vara väldigt mycket bildkvalité för pengarna (1800kr), men tyvärr saknar den bildutgång och mikrofoningång som GoPron har (3600kr).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=1644226,2147945,2787861,2373678,3003337,2823689

Drift Ghost S hamnar mittemellan på 2900kr.

Jag ogillar "Fish Eye"-effekten skarpt. Jag har hellre ett smalare synfält än att allt som inte är i center på bilden blir kurvat.
Men om du beskär bort en stor del av synfältet så blir det väl inte särskilt mycket förvrängning heller? På en modern högupplöst äventyrskamera borde det bli hyggligt med upplösning över.

Senast jag testade en GoPro för något år sedan, kunde man själv välja beskäringsgrad, eller snarare grader synligt synfält. Där störst gav en del fisheye-effekt, vilket inte det minsta läget gjorde.

Här är ett yotubeklipp som visar defish i After Effects.
https://www.youtube.com/watch?v=stmzNSCRI_M

Det finns också de som själva byter lins för att bli av med fisheye:
https://www.youtube.com/watch?v=JyebWw7K_5Y
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Men om du beskär bort en stor del av synfältet så blir det väl inte särskilt mycket förvrängning heller? På en modern högupplöst äventyrskamera borde det bli hyggligt med upplösning över.

Senast jag testade en GoPro för något år sedan, kunde man själv välja beskäringsgrad, eller snarare grader synligt synfält. Där störst gav en del fisheye-effekt, vilket inte det minsta läget gjorde.
Jo det går ju att efterjustera som i filmerna du postade. Sen är det ju lite olika i hur man filmar. Sony'n som har bildstabiliseringen igång får ju en något beskärd bild redan från start och ser mycket bättre ut än till exempel Shimano'n som har extrem fish eye.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De flesta actionkameror bekänner färg med både dynamiskt omfång, färgtemperatur och detaljrikedom, även på youtube. Men du har rätt i att youtube har en låg bitrate som ger väldigt mycket artefakter.

Här är ett exempel på dynamiskt omfång, som syns även på youtube:
eQPgCXm.png


Det är tydligt att GoPro och Sony kan detaljera mycket mer utanför tunneln, samtidigt som de kan hålla ungefär samma kvalité inuti tunneln. Alltså en större dynamik än de andra kamerorna.

DriftGhost-kameran klarar av lite detaljrikedom utanför tunneln, men istället blir vitbalansen fel och tunneln ser lila-aktig ut.

Det har mer med fisheye-effekten att göra än storleken på synfältet.

Däremot håller jag helt med dig, ska man jämföra kameror så är det inte bara bildkvalité man bryr sig om, för det är en äventyrskamera.

Hur väl den hanterar regn och rusk, vad som syns i bild, batteritid osv är minst lika intressant som bildkvalitén. Filmning i svagt ljus är något som också borde testas mer.

Jag håller med dig när det gäller vitbalans och dynamik. Men vad det gäller detailjrikedom håller jag inte med dig. Vad står det tex på mannen i affärens keps? Dålig bildskärpa i Youtube.
Vad består botten av tunneln av? Stenar? Hur stora?
I filmen nämns att två kameror Sonyn och GoPron får filstorlekar som är dubbelt så stora som de andra kamerorna. Och detta betyder bättre bildkvalité.
Men är det så att FAT 32 sätter en gräns vid 4GB så betyder detta att max Clip blir strax under 15 minuter med Sonyn och GoPro. Med FAT32 minneskort. Om man inte sänker bildkvaliten medvetet. Eller väljer/formaterar minneskortet till ett annat filsystem, tex ntfs. Eftersom jag märkt att max Clip med Virb är strax under 30 minuter.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag ogillar "Fish Eye"-effekten skarpt. Jag har hellre ett smalare synfält än att allt som inte är i center på bilden blir kurvat.

Filsystemet som brukar användas på minneskorten är FAT32 och det har en begränsning på 4GB i filstorlek. Det är alltså inte en begränsning i själva kameran.

Intressant ! Det skulle betyda att om jag formaterade om minneskortet till ntfs (och behåller bildkvaliten) eller minskar upplösningen så kommer det gå att få längre Clip än till strax under 30 minuter.

För det vore kul att kunna få hela mina turer på 1 till 2 timmar på ett clip. Komplett med det vita strecket som visar färdvägen och punkten på strecket som var jag/kameran är.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag håller med dig när det gäller vitbalans och dynamik. Men vad det gäller detailjrikedom håller jag inte med dig. Vad står det tex på mannen i affärens keps? Dålig bildskärpa i Yuotube.
Vad består botten av tunneln av? Stenar? Hur stora?
Självklart är bättre kvalité bättre. Jag menade att man fortfarande kan hitta en hel del ledtrådar om vilken kamera som är bäst, fastän man kollar youtube.
Inget snack om att det är stor kvalitetsskillnad om man tar den orörda originalfilen.

Exemplet med stenarna i tunneln är precis sådant som videokomprimering hanterar dåligt, hög detaljrikedom kombinerat med snabba rörelser.
En kamera med stort synfält kommer få snabbare rörelser i bild på stenarna närmast i bild. Det går alltså åt högre bitrate till att visa något sådant, med resultatet att samtliga stenar i bild kommer se sämre ut. Särskilt vid youtubes hårda komprimering.

Exemplet med Kepsen visar upp andra elakheter med videokomprimering.
En kamera med hög dynamik och skarp bild kommer prestera sämst i att visa vad som står på kepsen. Det går helt enkelt åt mer av den begränsade bitraten till att visa upp alla små detaljer och områden som de andra kamerorna inte kan visa eller överexponerar.

Om en kamera använder sig av ökad skärpa med hjälp av post processing, så kommer en videoenkoder prioritera det området över ett "normalskarpt" område och fokusera bitrate där skärpan är som störst.

För att göra det hela extra knepigt ur jämförelseperspektiv, så är blått den färg som misshandlas mest vid komprimering, alltså spelar kamerornas vitbalans in också.

Av dessa anledningar skulle jag inte våga gå på Kepsen som benchmark. I ärlighetens namn vill jag inte använda ett videoklipp som jämför flera kameror samtidigt till att titta på små skillnader i detaljrikedom, eftersom jag inte vet i detalj hur youtubes enkoder väljer att sprida kvalitén mellan de olika kamerarutor som visas.

För att undersöka detaljrikedom kanske det bästa är att filma i max kvalitet och sedan plocka ut ett par stillbilder för jämförelse.

I filmen nämns att två kameror Sonyn och GoPron får filstorlekar som är dubbelt så stora som de andra kamerorna. Och detta betyder bättre bildkvalité.
Ja, med så stora skillnader så är kvalitén troligtvis bättre, men filstorlek är ingen garanti. Två olika enkodrar kan ge olika kvalitet för samma filstorlek och filformat. Särskilt så med h.264 och den uppsjö med olika profiler som finns.
https://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC#Profiles

Tillåter man mycket brus från kameran att passera enkodern kommer kvalitén sjunka kraftigt eftersom mycket av bitraten går åt till att visa upp brus. Samma sak om det är extrem detaljrikedom i exempelvis himmel, mark etc. Av denna anledning kan processing som sänker skärpan något också höja upplevd kvalitet vid viss (låg) bitrate.

Bäst är så klart att ha en kamera där filstorleken i sig inte är ett problem, så slipper man göra kompromisser redan innan man kommit hem.

Men är det så att FAT 32 sätter en gräns vid 4GB så betyder detta att max Clip blir strax under 15 minuter med Sonyn och GoPro. Om man inte sänker bildkvaliten medvetet. Eftersom jag märkt att max Clip med Virb är strax under 30 minuter.
GoPro segmenterar sina filer, så 4GB-begränsningen är inte ett problem. Den stöder också exFat som inte har samma begränsningar som Fat32. Ska man filma länge i hög kvalité är nog GoPro (eller andra kameror med filsegmentering/exfat-stöd) att föredra.
http://havecamerawilltravel.com/photographer/gopro-hero4-videos-split

Intressant ! Det skulle betyda att om jag formaterade om minneskortet till ntfs (och behåller bildkvaliten) eller minskar upplösningen så kommer det gå att få längre Clip än till strax under 30 minuter.
Ja, det stämmer. Tyvärr tror jag inte att kameran hanterar NTFS, eftersom det är Microsoft som äger NTFS och de är inte sugna på att dela med sig.

Troligare skulle vara exFat (fat64), men det verkar inte ha tagit ordentlig fart bland tillverkare.

Kanske kan en firmwareuppdatering ge segmenterade filer för fat32 eller exFat-stöd precis som till GoPro?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tyvärr tror jag inte att kameran hanterar NTFS, eftersom det är Microsoft som äger NTFS och de är inte sugna på att dela med sig.
Är det inte samma med FAT32, det tillhör Microsoft. Vad det gäller ntfs så brukar jag formatera mina hårddiskar med en linux CD. Innan jag installerar Windows på ntfs partitionen. Och linux på linuxpartionerna.
Och jag misstänker att kameran inte styrs av Windows embedded (även känt som Uconnect) från när två hackare tog över en bil från "FIAT-Chrysler" och avslutatde med att skicka bilen utan bromsar ner i diket.
Utan kameran styrs av nån linuxvariant.
Vilket inte betyder att kärnan har stöd för ntfs (även om kärnan skulle kunna ha det).
Kollade länken
http://havecamerawilltravel.com/photographer/gopro-hero4-videos-split
tack.
Ska stoppa i en 64GB minneskort i VIRBen. För att se om det gör nån skillnad med exFAT?
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Intressant ! Det skulle betyda att om jag formaterade om minneskortet till ntfs (och behåller bildkvaliten) eller minskar upplösningen så kommer det gå att få längre Clip än till strax under 30 minuter.

För det vore kul att kunna få hela mina turer på 1 till 2 timmar på ett clip. Komplett med det vita strecket som visar färdvägen och punkten på strecket som var jag/kameran är.
Teoretiskt så skulle det funka men som Sniglom sa så klarar kameran troligen inte av NTFS som filsystem. FAT32 har varit mer eller mindre standard i externa enheter/minnen som inte är bundna till ett visst system pga att NTFS inte har haft fullt stöd hos övriga tillverkare (jag tror Mac som standard bara har läsfunktion än). Och utöver filstorleken så är de flesta fördelar med NTFS inte nödvändiga, eller ens önskvärda, på lösa enheter som ska kunna användas mot olika system.

De flesta kameror/enheter brukar ha en egen formateringsfunktion som skapar det filsystem som enheten använder. Om den klarar något annat bör det stå i instruktionsboken.

Men å andra sidan så brukar de flesta kameror ha ett överlapp i filbytet så att slutprodukten ändå enkelt kan läggas ihop till en sammanhängande fil. Vet dock inte hur just Virb hanterar detta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Teoretiskt så skulle det funka men som Sniglom sa så klarar kameran troligen inte av NTFS som filsystem. FAT32 har varit mer eller mindre standard i externa enheter/minnen som inte är bundna till ett visst system pga att NTFS inte har haft fullt stöd hos övriga tillverkare (jag tror Mac som standard bara har läsfunktion än). Och utöver filstorleken så är de flesta fördelar med NTFS inte nödvändiga, eller ens önskvärda, på lösa enheter som ska kunna användas mot olika system.

De flesta kameror/enheter brukar ha en egen formateringsfunktion som skapar det filsystem som enheten använder. Om den klarar något annat bör det stå i instruktionsboken.

Men å andra sidan så brukar de flesta kameror ha ett överlapp i filbytet så att slutprodukten ändå enkelt kan läggas ihop till en sammanhängande fil. Vet dock inte hur just Virb hanterar detta.

Nått skumt är det för
1) VIRB sparar i mp4.
2) om gränsen var 4GB skulle första Clippet inte vara 28 minuter och 3,41GB utan borde blivit 32 minuter och 4GB.
Får se vad som händer med 64GB minne och exFAT
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nått skumt är det för
1) VIRB sparar i mp4.
2) om gränsen var 4GB skulle första Clippet inte vara 28 minuter och 3,41GB utan borde blivit 32 minuter och 4GB.
Får se vad som händer med 64GB minne och exFAT
En snabbkoll på Garmin Virb ger att den verkar klippa filerna runt ca 24 min och 3.5GB för många. Varför den inte utnyttjar 4GB fullt ut vet jag inte säkert, men det kan ha att göra med hur filerna hanteras under inspelning. Dvs att den når gränsen internt under inspelning.

Och MP4 är en container och inte ett kodningsformat. Så storleken på filen kontra tidslängden styrs av hur det komprimerats in i filen (innehållet) och inte att det är en MP4 i sig.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
det är lite som när folk lägger upp videos med hur deras avgasrör låter på youtube :) så underbart. man får leva sig in lite
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min sony levererar filer bra mycket större filer än 4gb när jag filmar.

Mycket intressant. Eftersom tex GoPro verkar fixerat vid max 4GB och VIRB klipper ännu tidigare.
Vilken SONY har du? :va
För på prisjakt hittar jag 15 st olika SONY actionkameror !
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=84#rparams=m=s231126388
Hur stort minne har du i den?
För har du 32GB eller mindre kan minnet inte vara formaterat i FAT32 utan det måste vara nått annat filsystem.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Mycket intressant. Eftersom tex GoPro verkar fixerat vid max 4GB och VIRB klipper ännu tidigare.
Vilken SONY har du? :va
För på prisjakt hittar jag 15 st olika SONY actionkameror !
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=84#rparams=m=s231126388
Hur stort minne har du i den?
För har du 32GB eller mindre kan minnet inte vara formaterat i FAT32 utan det måste vara nått annat filsystem.

AS100V, 64gb (sdxc), klass 10. Formaterat i exFAT.
Filmar i 1080 60fps i pro mode (högre bitrate).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top