Söker hjälp i gbg :)

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Hej! Jag heter Peter och är 24 är. Är ny både här och Mc världen :)

Jag har precis köpt en hojj och skall snart kö min första lektion. Kommer dock få köra med deras cyklar för att jag inte kan få dit min på nått sätt då ingen jag känner har varken bil eller Mc kort. Och jag vill ju lära mig att köra med min hojj, vilket skiljer sig mycket från körskolans hojj. Så min fråga är om nån kan vara handledare åt mig, så klart med ersättningen du kräver, och kanske en ny vänskap :)
Gjorde misstaget att köpa en r6, fick bra pris.. Insett att den är lite farlig men vill verkligen lära mig köra den på riktigt (inte snabbt) utan lugnt och kontrollerat . väl mött , Peter :)
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hej Peter. Tyvärr kan jag inte vara handledare åt dej då jag tog körkort i tisdags:). Jag köpte oxå en sporthoj innan körkort, hade tur o fick övningsköra med två på jobbet? Skolans hojar behöver du inte vara orolig för, dom är alltid lättkörda. Jag fick 100 mils körning privat innan uppkörning vilket hjälper till mycket bra hojkontroll men valde medvetet att köra upp med skolans BMW 700 GS då dessa är mer lättkörda än min egen plus att dessa har ABS bromsar (du ska göra bromstest i 70km/h o 90). Min har ej ABS och har du otur låser du hjulen och då blir du kuggad och kan även trilla. Vilken skola ska du gå på?
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Hej, först av allt grattis ! :) min skola har bmw f800, en lättkörd Mc verkar det som onekligen, men hade gärna fått några mil eller vad som helst på min R6a, köra åttor på en parkering osv. Men vill och vågar inte ta ut den själv å köra runt med. Jag kommer köra på Hisingens :)
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Krok: Tack för det, otroligt skön känsla när man fick det. Uppkörningarna är i Säve. När du väl fått tag i någon som du kan övningsköra med så träna i detta området. Området sträcker sej mellan Backa och Kungälv och österut mot Angered
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
rekomenderar att köra långa turer,i ditt egna tempo, man växer snabbt ihop med hojen då, istället för att blåsa runt i stan.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag körde ett kortare tag med en bekant som skull ta kort. Han betalade min avgift för handledare och allt var bra.

Första körningen drar ha iväg lungt på Björlandavägen sen tar han Höger vid Volvo Tuve ut på Angeredsleden. Sen hänger jag med upp till 160km/h sen har hans hoj bra effektövertag och kåpor så han var borta. Måste varit jättesnyggt med övningskörningsväst förbi fartkamrorna i 200 knutar. Blev en utskällning och direkt hem.

Provar en gång till och han lovade att skärpa till sig, lyckades med en idiotomkörning efter 10minuter. Till saken hör att bilen körde redan 15-20 över laglig hastighet. Motivering: jag var aldrig över heldragen linje.

Blev inget mer efter det. Han har ännu inget körkort och övningskör inte. Men vet att han fortsatte med lite privat övningskörning nån gång då och då fast utan handledare. Nu e hojen dessbättre såld.

Så ta det lungt när du övningskör så inte handledarn lackar ur....han är ansvarig för dina fortkörningar.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
FSN. Nej jag vill inte ens köra fort, jag vill lära mig the basics så att säga och min r6a kunde likaväl haft en 250cc i istället, hade nästan varit bättre tom :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
En f800 är rena trialmaskinen jämfört med r6.
Att lägga mil för körning är väl inget bekymmer men manöverbanan... huga.
Om inte annat lär du få nackspärr.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
MartinB , hade tänkt använda f800 för proverna osv, men om jag kör den och sen får kortet känns det som jag fortfarande inte hade kunnat köra min r6. Därför hade jag velat öva på den privat :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Krok, kul du vill ta MC-kort. :tummenupp :)
Vilka fordon har du körkort för idag ? :va
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Inget körkort, detta blir det första :) annars hade jag tagit släp till nått övergivet ställe :)
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hej Peter. Tyvärr kan jag inte vara handledare åt dej då jag tog körkort i tisdags:). Jag köpte oxå en sporthoj innan körkort, hade tur o fick övningsköra med två på jobbet? Skolans hojar behöver du inte vara orolig för, dom är alltid lättkörda. Jag fick 100 mils körning privat innan uppkörning vilket hjälper till mycket bra hojkontroll men valde medvetet att köra upp med skolans BMW 700 GS då dessa är mer lättkörda än min egen plus att dessa har ABS bromsar (du ska göra bromstest i 70km/h o 90). Min har ej ABS och har du otur låser du hjulen och då blir du kuggad och kan även trilla. Vilken skola ska du gå på?

Är detta alltså nivån på de som tar körkort nu? :va
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Johnny, kan bara tala för mig själv. Men inbromsning ser jag som minsta utmaningen. Dock vill jag inte spela Allan ballan å säga att jag kan allt på Mc, för det kan jag inte :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Inget körkort, detta blir det första :) annars hade jag tagit släp till nått övergivet ställe :)

Har du fått några anbud ännu?
Jag tycker generellt att handledarskap är rätt kul men offret måste befinna sig på en bra punkt mellan jobbet och hemmet för att det ska funka har jag lärt mig.
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Inga anbud ännu MartinB , jo det skall ju passa och funka för båda parter så klart. Ytterligare en dimension som kan ställa till det praktiska
 

Raderad medlem 51742

Guest
Johnny, kan bara tala för mig själv. Men inbromsning ser jag som minsta utmaningen. Dock vill jag inte spela Allan ballan å säga att jag kan allt på Mc, för det kan jag inte :)

Nu övar man ju trots allt för att klara sig i trafiken och inte för att klara körkortet. Att göra de där bromsproven med ABS på uppkörningen kan tyckas enkelt, men just bromsning är nog ett av de moment där man har som störst risk att göra fatalt fel av ren reflex när man är ute i trafiken. Har man inte rätt bromsteknik i ryggmärgen är sannolikheten hyfsat stor att man bromsar omkull sig vid en paniksituation, särskilt på en hoj utan ABS. Har själv haft kortet i drygt 4 år och har alltid haft ABS-hoj. Vid ett par tillfällen under min MC-karriär har jag varit med om situationer där jag behövt "panikbromsa" och där jag märkt hur ABS:en gått in. Hur jag hade klarat dessa situationer utan ABS kan jag bara spekulera i, men har ibland funderat på det där och fått dåligt samvete för att jag inte fortsatt öva bromsteknik lite oftare. Man vet ju trots allt inte om man alltid kör en hoj med fungerande ABS. Det finns verkligen all anledning att öva bromsteknik ordentligt så man instinktivt klarar en panikbroms utan hjullåsning som om man inte hade ABS. Kör man nu dessutom en hoj utan ABS blir bristande bromsteknik en extra risk man utsätter sig för varje gång man kör.
 
Last edited by a moderator:

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Cfr, klart är inbromsningsteknik väldigt viktigt, inte så jag mena. Men senast och ända gången jag testa min r6 så var inbromsningen absolut minsta problemet. Har en liknelse som för Mc killar säkert är löjlig, men kört med racercykeln med helt vanliga 23c slicks varje vinter det varit is på cykelbanorna och mer än förstår hur man hanterar en broms även i paniklägen. Ja, cykeln går inte lika fort men jag snitta 40kmh på isen sist till jobbet, och tycker med omständigheterna beter sig väldigt likt :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Cfr, klart är inbromsningsteknik väldigt viktigt, inte så jag mena. Men senast och ända gången jag testa min r6 så var inbromsningen absolut minsta problemet. Har en liknelse som för Mc killar säkert är löjlig, men kört med racercykeln med helt vanliga 23c slicks varje vinter det varit is på cykelbanorna och mer än förstår hur man hanterar en broms även i paniklägen. Ja, cykeln går inte lika fort men jag snitta 40kmh på isen sist till jobbet, och tycker med omständigheterna beter sig väldigt likt :)

Låter utmärkt, då har du många instinkter i dig som du kommer ha nytta av. Ville bara i all vänlighet påminna om hur lätt det är att överskatta sin förmåga när man sitter på en motorcykel som både väger avsevärt mer, har helt andra fartresurser än en cykel och befinner sig bland annan trafik, vilket gör att man väldigt snabbt kan hamna i riskfyllda situationer som sätter den där instinkten på prov. Kan rekommendera att gå lite SMC-kurser så fort du klarat kortet. Då kan du under kontrollerade (och roliga) former öva på att bli ännu bättre på att hantera hojen. :)
 

Krok1

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -00
Tar gärna emot tips! Och ville mest förklara att jag förstår dynamiken som behövs mellan hjärna-hand-bromseffekt :) kollat lite på SMC faktiskt, förra ägaren rekomendera det också och är nått jag antagligen kommer göra ganska direkt om tillfälle uppenbarar sig :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top