Dags för nya däck - tips

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hej o hå,

Nästan från "ingenstans" så börjar mitt däck gå mot sitt slut. Har gått väldigt fort sista åkningarna. Då jag bara kört i drygt 2.5 månader så har jag några noobfrågor...

Har i dagsläget Bridgestone battlax hypersport s20, fram och bak, vilka jag kanske kan tycka är lite overkill på en Honda hornet, meeenmen. Framdäcket har dock gott om mönster kvar och klarar nog av ett utkört bakdäck till.

Min tanke är väl att kanske gå över till ett något hårdare däck med mer mönster och längre hållbarhet, men är väl kanske inte en så god idé att ha olika fram- och bakdäck va?
Kanske får köra en omgång battlax bakdäck till och sen byta bägge till hårdare, eller tankevurpa?

Synpunkter? , samt om ni har tips på bra däckverkstäder i Halmstadområdet hade varit kanon.

Tack på förhud
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Michelin Pilot Road av valfri modell, gillade II bäst, III vassare i det blöta men lite mer tungstyrt och IIII har jag inte testat. The Battlaxdäck jag haft, fabriksmonterat, har kort och gott varit skräp.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Michelins pilot road serie och Dunlop roadsmart är säkra kort för många mil och bra grepp. Finns givetvis fler märken, men nämnda är nog storsäljare.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Bridgestone har ju en hårdare variant som heter t30.
jag har kört på föregångaren och var nöjd. Funkade bra på gata och kunde till och med ta en bandag i ett tempo som inte vart tråkigt.

Btw. Din hoj, köpte du den i strömstad kanske??
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Michelin Pilot Road av valfri modell, gillade II bäst, III vassare i det blöta men lite mer tungstyrt och IIII har jag inte testat. The Battlaxdäck jag haft, fabriksmonterat, har kort och gott varit skräp.

IV, inte IIII.

Som gubblasse säger är pilot road och roadsmart bra, även metzelers Z8 är inte fy skam
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett par Angel GT jag tänkte testa. Tidigare har jag kört roadsmart och pilot road, båda funkar bra och håller acceptabelt .
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kan bara ge goda ord åt Michelin Pilot Road 4, har det som framdäck och det ska väldigt mycket till innan det tappar grepp. Fick bromsa kraftigt i höstas när det var +3-4(i luften) och blött, inga som helst problem. Jag kände att det släppte men det var fortfarande så det var kontrollerat och inget läskigt alls, har aldrig varit orolig för det däcket.

Däremot har jag ett gammalt Michelin Commander från typ 08 bak som jag kört på då det haft bra mönster och jag inte kör hojen så häftigt. Med det har jag däremot haft lite släpp som varit betydligt läskigare.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Mitt metzler m5 interact har håll i 150 mil ca med skjuts ibland själv utan att burna.. Sjukt besviken på livslängden. Touringplatt, jävla märkligt. Bara fått det när ja burnat annars.. :va

Sportsmart har ja gillat:)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Hej.

Det fungerar bra att ha ett mjukare däck fram och hårdare bak.
Fram slits inte så mycket och många kör denna kombination för att byta fram o bak samtidigt.

Bridgestones T30 är ett bra däck men riktigt bra allroundegenskaper.
Helt nyutvecklat och med våtgrepp numera(föregångarna var inte förtjusta i regn)
Ett S20 fram med T30 bak kommer funka helt o tills du ska byta framdäcket.

Vill du byta båda samtidigt direkt så kan jag rekommendera dessa sporttouringdäck, som har längre livslängd.
Michelin Pilot Road 3 eller 4. marknadsledande i våtgrepp. Lång livslängd, Bra feedback
Pirelli Angel GT är lite mera sportigt i profilen med riktigt bra torrgrepp, bra våtgrepp, lång livslängd, bra feedback
Metzeler Z8 Interact är ett neutralt däck som gör vad du talar om att de ska göra. Helt ok våtgrepp i versionerna med "M"
Dunlop Roadsmart 2 har bra torregenskaper, helt ok i vått och har en lång livslängd. Tappar dock feedback när mönstret börja försvinna.
T30 skall vara ett bra allrounddäck för touring med om våtgrepp och bra torrgrepp. Har inte hunnit testa dem själv ännuu, så jag vet inte livslängden.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hej.

Det fungerar bra att ha ett mjukare däck fram och hårdare bak.
Fram slits inte så mycket och många kör denna kombination för att byta fram o bak samtidigt.

Bridgestones T30 är ett bra däck men riktigt bra allroundegenskaper.
Helt nyutvecklat och med våtgrepp numera(föregångarna var inte förtjusta i regn)
Ett S20 fram med T30 bak kommer funka helt o tills du ska byta framdäcket.

Vill du byta båda samtidigt direkt så kan jag rekommendera dessa sporttouringdäck, som har längre livslängd.
Michelin Pilot Road 3 eller 4. marknadsledande i våtgrepp. Lång livslängd, Bra feedback
Pirelli Angel GT är lite mera sportigt i profilen med riktigt bra torrgrepp, bra våtgrepp, lång livslängd, bra feedback
Metzeler Z8 Interact är ett neutralt däck som gör vad du talar om att de ska göra. Helt ok våtgrepp i versionerna med "M"
Dunlop Roadsmart 2 har bra torregenskaper, helt ok i vått och har en lång livslängd. Tappar dock feedback när mönstret börja försvinna.
T30 skall vara ett bra allrounddäck för touring med om våtgrepp och bra torrgrepp. Har inte hunnit testa dem själv ännuu, så jag vet inte livslängden.

Bästa gatdäcket med några bankörningar per år?
Hur är metzler M7RR? (Heter så va?)

Kör avsevärt mest gata med käring och ibland snabbgrupp bana. Sportsmart har funkar bra! :)
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Bästa gatdäcket med några bankörningar per år?
Hur är metzler M7RR? (Heter så va?)

Kör avsevärt mest gata med käring och ibland snabbgrupp bana. Sportsmart har funkar bra! :)

Då funkar M7RR också,
Skulle tro att det blir nån mil till ur M7 men det beror ju på hur/vad man kör också
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Det brukar inte vara några problem att ha olika fram- och bakdäck, Michelin pilot road 3 eller 4 kan jag rekomendera.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Bridgestone har ju en hårdare variant som heter t30.
jag har kört på föregångaren och var nöjd. Funkade bra på gata och kunde till och med ta en bandag i ett tempo som inte vart tråkigt.

Btw. Din hoj, köpte du den i strömstad kanske??
Svar nej, köpt mellan Falkenberg och Varberg typ, inåt skogen. Innan det rullade den i Skåne
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tack för alla tips. Får se vilket jag kör på.

Några tips på bra däckställen i Halmstad då? Möjligtvis ingen med utrustning som mot en liten ersättning kan hjälpa? ??

Och vad är "normal" livslängd för ett bakdäck, hur länge det håller?
Killen jag köpte hojen av sa att däcken var "nya" på den, men sen om han med det menade sprillans, eller om dom rullat ett par hundra mil vet jag inte, men jag har iaf kört drygt 340 mil med dom, och nu så gott som slut som sagt..
 

2slow2old

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
luleå
Hoj
cbr 1100 xx
Det beror lite på hur du kör. Lite inspirerad körning ensam med Avon bakdäck, slut på 270 mil. Glassar åkning i Norge med pilot road 2, ca 880 mil. Pr2 är dom som jag har fått ut mest av. Provat olika Bridgetone, Avon och nu ligger Michelin Pr 3 på.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Pilot Road 4 har jag fram som jag bytte till i våras. Känns bra i olika väglag.

Bak kommer jag inte ihåg vad som sitter på just nu...
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som andra säger, Michelin Pilot Road. Bättre för min körning på gata/bana, regn/sol än de Pirelli diablo corsa som satt på när jag köpte hojen.

Kört fem kursdagar med SMC på Gelleråsen, körde senast i snabb grupp. Mina pilot road 4 är jag supernöjd med, de betedde sig inte underligt alls.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för alla tips. Får se vilket jag kör på.

Några tips på bra däckställen i Halmstad då? Möjligtvis ingen med utrustning som mot en liten ersättning kan hjälpa? ����

Och vad är "normal" livslängd för ett bakdäck, hur länge det håller?
Killen jag köpte hojen av sa att däcken var "nya" på den, men sen om han med det menade sprillans, eller om dom rullat ett par hundra mil vet jag inte, men jag har iaf kört drygt 340 mil med dom, och nu så gott som slut som sagt..

Hur länge ett däck håller beror väldigt mycket på hur man kör och vad det är för hoj.
Sportsmart, QII och de däcken som hojen levererades med eldade jag upp på drygt 500 mil, roadsmart tar väl drygt 1200 mil. Backdäck då...
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jahopp, blir nog ett S20 evo. Fått bra pris på det med montering. Se om man märker skillnad mot vanliga S20. Någon med erfarenhet på skillnad eller upplevelse med detta?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Jahopp, blir nog ett S20 evo. Fått bra pris på det med montering. Se om man märker skillnad mot vanliga S20. Någon med erfarenhet på skillnad eller upplevelse med detta?
Kan väl tillägga att jag aldrig kör i regn mer än om en plötslig skur dyker upp, men då åker jag hem. Våtegenskaper är alltså i stort sett oväsentliga mao.
Körning består av i stort sett bara av landsvägslek, stad och en och annan glidning. Bankörning kommer väl så småningom när man blivit mer varm i kläderna lite längre fram
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top