Byta till bra dragkedja (YKK?), på skinnstället, i Göteborgsområdet.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Dragkedjan till gylfen har gett upp på mitt skinnställ, tänkte låta en skräddare i stan byta den. När den ändå byts vill jag sätta dit något som håller ordentligt, helst en YKK-dragkedja.

Råkar någon veta ett bra ställe i göteborgsområdet som sätter dit ordentliga dragkedjor? Alternativt, om du har bytt dragkedja kring Göteborg, vilket märke fick du?
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
De går snabbare om du tar fram symaskinen å byter själv...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Skinnskräddarn
Magasinsgatan 15
Använder de YKK där?

Jag skapade tråden för att förhoppningsvis slippa ringa runt till alla ställen och höra vilka som använder dragkedjor av bra kvalitet, eller själv behöva köpa dragkedjan och ta med in.

Om det är löparen som gått så löser du det på 5 min med denna
http://www.zlideon.se/default.asp?p=PRODUKTER
Smart pryl. Tror inte det är löparen som har gett upp, det är dragkedjan som börjat öppna sig. Första gången lyckades jag stänga den igen och andra gången hoppade löparen loss helt i ena änden.

Så jag är rädd att även en zlideon-löpare skulle fortsätta hoppa ur.
Men jag ska ha det i minnet, 79kr är inte så farligt om man kan rädda någon pryl med knepig dragkedja.

De går snabbare om du tar fram symaskinen å byter själv...
Jag betalar hellre ~200kr än att hitta någon som kan låna ut en symaskin, hitta någon som säljer YKK-dragkedjor, köpa tråd, sprätta och göra ett mediokert jobb eftersom jag inte sytt dragkedjor sen syslöjden.
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Imponerande att du kan namnet på en tillverkare av dragkedjor :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag var förbi skinnskräddar'n i göteborg. Han använde bara YKK vad jag kunde se. Att byta gylfen på mitt ställ kostade 200kr och skulle vara klart inom två dagar.

Däremot hade han bara metalldragkedjor och inte plast(?) som jag tror sitter som original. Så jag ska ta mig en ordentlig titt att tankskyddet sitter som det ska, hade varit tråkigt att rispa lacken.

Imponerande att du kan namnet på en tillverkare av dragkedjor :tummenupp:tummenupp:tummenupp
Nu vet jag inte om du driver med mig, men jag svarar seriöst i vilket fall.
Kan du ett dragkedjemärke så är det YKK, de är mest kända och håller god kvalitet.

Om jag ska betala för ett dragkedjebyte så vill jag att det håller, det dyra är jobbet, inte dragkedjan.

På mitt dainese-ställ är det väldigt tydligt att de försökt spara pengar. Den viktigaste dragkedjan som håller ihop byxor och jacka är YKK, medan resten är Opti.

Nästa gång jag köper skinnställ kommer jag titta mer noggrant, så jag kan välja ett skinnställ där de inte snålat på dragkedjorna. Snålas de på något, snålas det säkert på andra ställen också.


Artiklar:
http://www.slate.com/articles/busin..._zippers_why_so_many_designers_use_them_.html

http://www.forbes.com/global/2003/1124/089.html
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nu vet jag inte om du driver med mig,
Nej jag driver inte med dig (skojjar lite bara ;) ).
Däremot har jag ofta undvikit att köpa för övrigt bra prylar typ jackor, tält, väskor, mm. för att dom har dåliga dragkedjor, hädanefter skall jag leta efter YKK. :yoparty
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har jag hämtat ut byxorna, det blev okej, men jag skulle inte rekommendera skinnskräddaren.

Dragkedjan är inte sydd jämnt, utan med en större öppning nedertill mot upptill.

Den är inte heller sydd jämnt i höjdled, så drar man upp dragkedjan är ena kanten på byxorna något högre.

När jag först hämtade ut byxorna hade de till och med missat att sy fast dragkedjan hela vägen ner. Detta fick jag justerat, men att det var snett och vint brydde de sig inte om "det är svårt att sy rakt i skinn". Jahopp.

Något kvitto fick jag inte heller.

Bild:
ImageUploadedByTapatalk1438859905.387948.jpg

Skinnskräddarn
Magasinsgatan 15
Har du haft bättre erfarenhet än jag?
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Va fick du ge för de arbetet då????
200kr, så det var inte jättekonstigt att det var svart. Däremot tycker jag fortfarande det kunde vara hyggligt rakt/jämnt och fastsytt hela vägen.

Jag valde inte stället för att det var billigt, utan för att det var vad jag hittade som rekommenderat när jag googlade och sökte här på sporthoj. Hade någon rekommenderat ett dyrare ställe för att de gjorde ett hyggligt jobb hade jag gått dit istället.

Exempel på rekommendationer:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?210618-Byta-dragkedja-i-skinnst%E4llet
http://www.sporthoj.com/forum/showt...-skinst%E4ll&p=4608112&viewfull=1#post4608112
http://gulasidorna.eniro.se/f/skinnskräddarn:14351163
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Trist... Kan vara så att dom byt ägare å någon mindre kunnig tagit över....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top