Hjälp min suzuki sv650s storknar

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Hej! Igår tankade jag min mc fullt och sen skulle jag accelera men då började den gå dåligt, så fort man gasar så är det som den storknar och stryps (går om jag smyger med gasen). Jag har haft den utomhus en dag när det regnat också. Det jag har gjort är bytt tändstift men går lika illa. Det bildas även olja i luftfilter kåpan. Min fundering är ifall det är något skit i bensinen (95) och/eller kommit in kondensvatten. Borde man prova att tömma den på bensin & hälla i något medel för att få bort kondensvattnet och Isåfall vad för medel?

Är ny här & är väldigt tacksam ifall ni kunde hjälpa mig att lösa mitt problem då jag är så sugen på att åka igen! :)
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Har du lyft tanken nyligen?
Kontrollera att ingen bränsleledning kommit i kläm.
Är det vakumstyrd bränslekran?
Kontrollera att alla slangar sitter rätt.
Hade precis samma symptom på min vtr och då berodde problemet
på att vakumslangen som skulle öppna bränslekranen satt på fel anslutning.

Edit: googlade runt.
Du skall ha vakumslang ansluten till både bränslepump och tank. Se till att dessa är på plats.
 
Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Töm båda flottörhusen i en genomskinlig flaska eller burk för att se om du har vatten i bensinen. Vattnet lägger sig i botten. Flottörhusen har en dräneringsskruv i botten på sidan och en förmodligen en gummislang som sitter i botten av förgasaren. Har du vatten där så går du vidare och tömmer tanken också.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Töm båda flottörhusen i en genomskinlig flaska eller burk för att se om du har vatten i bensinen. Vattnet lägger sig i botten. Flottörhusen har en dräneringsskruv i botten på sidan och en förmodligen en gummislang som sitter i botten av förgasaren. Har du vatten där så går du vidare och tömmer tanken också.

Insprutning på den...
Om det skulle vara kondensvatten i tanken skulle den inte gått bra innan tankning heller.
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Kompisinnan hade ett riktigt lurigt fel på sin som ledde till samma symptom. Det hade rostat hål på dräneringsledningen från tanklocket som går igenom tanken, så när det regnade så kom vattnet in i bensinen så hojen började gå dåligt precis sådär.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Kompisinnan hade ett riktigt lurigt fel på sin som ledde till samma symptom. Det hade rostat hål på dräneringsledningen från tanklocket som går igenom tanken, så när det regnade så kom vattnet in i bensinen så hojen började gå dåligt precis sådär.
Om det röret är avrostat borde väl bränslet rinna ut via det när han tankat fullt såvida det inte rostat hål i höjd med tanklocket.

Till TS: det man häller i tanken vid misstänkt kondensvatten är K-sprit. Det gör att vattnet blandar sig med bensinen istället för att lägga sig under den.
 

Scrainshjot

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2015
Ort
Kungsör
Hoj
1998 suzuki gsxr600
Jag har nyligen lyft tanken men försökt sett till så inga kablar kommer i kläm, har även kollat slangar så dem ej är trasiga (verkar helt OK) har nyligen köpt mc:n och den har stått vinterförvarad. Hade den utomhus en kväll då det regnade, dagen efter tankade jag fullt och sen någon minut efter det så började den gå dåligt. Ska prova allas lösningar så hoppas jag det funkar! Tack så mycket goa folk! :-D
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Insprutning på den...
Om det skulle vara kondensvatten i tanken skulle den inte gått bra innan tankning heller.
Insprutningen kom 2003, jag antog att det gäller en 99:a enligt profilen.
Jag tolkade det som att problemen började efter en tankning. Att det stått ute en natt, före eller efter den tankningen, behöver inte påverka.
Vi får väl se vad ts svarar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur många mil har du kört din SV650S våren, sommaren 2015?
Att jag ställer frågan beror på att vi inte vet om tankningen igår var din 1a tankning 2015 eller din 10e tankning 2015.
Risken för kondensvatten var nått som fanns för 50 år sedan. Då köpte man förgasarsprit på bensinstationen vintertid för att undvika att förgasaren sattes igen av isproppar. (Vattnet i tanken löste sig i alkoholen och risken för ispropp försvann.)
Idag har jag inte sett förgasarsprit på bensinstationerna. För all bensin, även 95, innehåller 5% alkohol.
Risken för kondensvattenproblem 2015 är med andra ord i praktiken 0 (noll). :)
Du har förgasare, precis som jag på min SV650S -00. Insprutning kom 2003 på SV650.
Går hojen kass och det var inte 1a gången du tankade 2015 så testa och töm den på bensin. Och fyll på bensin från annan mack. Det har förekommit mackar som fått fel bränsle i tankarna.
Står den utomhus måste du ha kapell på den. För den gillar inte fukt. Det gjorde inte min SV650S. Men kapell räckte.
Och spraya alla kontakter med "elspray" för undvika oxider och dålig kontakt.
http://www.motorcyclenews.com/news/first-rides-tests/2010/march/mar0310-buyers-guide-suzuki-sv650/
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top