R6 fastmontera bakre bromsok för hjulbyte

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Man behöver inte ha tummen mitt i handen (som jag) för att bli vansinnig av att bromsoket trillar ur sin klack när man byter bakhjul. Dessutom tar det onödigt lång tid att fippla med oket när man snabbt vill byta mellan slicks och regndäck på banan.

Som jag förstår finns några olika lösningar. På Ninjor t ex går det att fästa oket med gummiband men det funkar inte på R1/R6. Vad finns för billiga alternativ?

Helt enkelt sätta i hjulaxeln från höger till vänster istället så oket vilar på axeln under hjulbytet?
Köpa Graves Holding Tool Kit på Ebay för 38 USD?
Att handla Fast Frank Captive Rear Caliper Bracket för 135 USD eller någon hemmameckad endurance race lösning lockar inte...

Tips hur ni gjort eller skulle göra mottages tacksamt.
 

Gesus

SFS YAOOOOOOOO!
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Lala land
Hoj
Falu rödfärg
Nu vet inte jag exakt hur det ser ut på nyare r6or, men min 03 har en skruv borrad igenom distansen/klossen/brickan som axeln går igenom innan svingen. Den sitter skruvad i skenan som oket sitter på. Så skenan och distansen klämmer på vardera sida av svingen. Detta gör att oket hänger kvar vid däcksbyte även om axeln är helt ur.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Nu vet inte jag exakt hur det ser ut på nyare r6or, men min 03 har en skruv borrad igenom distansen/klossen/brickan som axeln går igenom innan svingen. Den sitter skruvad i skenan som oket sitter på. Så skenan och distansen klämmer på vardera sida av svingen. Detta gör att oket hänger kvar vid däcksbyte även om axeln är helt ur.

Tidigare ägare har gjort exakt samma lösning på min gsxr! Rekommenderas.
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Får du verkligen i hjulet utan att flytta oket? På Suzuki sitter oket på undersidan av svingen o på vår K6 enduranceracer skruvade vi ihop oket med distansen och fasade av beläggen på ovansidan, detta gjorde att man skiftade bakhjul på under 30 sek.Har nu en R1-2002 gathoj o som du säger blir man milt sagt irriterad över idiotkonstruktionen, men skruvar du fast oket så måste du väl lyfta hojen väldigt högt för att kunna lyfta i hjulet underifrån, eller?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top