Tips på en äventyrshoj.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Du har fått många bra förslag men du skulle vinna en hel del i tillförlitlighet om du kunde skrapa ihop ytterligare några tusenlappar. Just i det prisintervallet kan det bli dyrt att köpa billigt.
Ja, jag har provat...

Ja några tusen mer är inga problem vill bara veta vad jag ska leta efter och vill inte ha tips på för dyra hojar då denna hojen kommer användas kanske en gång per år.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Lägger min röst på en Africa Twin (XRV750), kan bli knepigt att hitta någon för 15000:- dock.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Transalp eller en XT600.

Transalpen är väl lite kinkig på tändspolarna ibland. Håller ett par tusen mil original och köper du vettiga eftermarknads så håller de hojen ut.
Men annars förutom det så brukar det vara dags att byta vattenpump över 10 000 mil. Min gick vid 14 000 mil.
Förutom det är det bara vanlig service och förbrukningsvaror som gäller.

XT600:an har väl inga riktigt generella fel..? CDI kassetten kan krångla på gamla modeller, men 1000:- och du har en ny.
Köp en med elstart dock. Kick är jobbigt i längden eller i regn vid vägkanten.

Är de pigga, roliga, coola...?
Nä, men de passar budgeten, är hållbara och fungerar för äventyr.
 

roffe.l

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2012
Ort
STÄUDD
Hoj
XR650L-94- BMW R 1200 GS 05, Kawasaki Ninja Zx-636r
Tankstorlek Transalp 18 liter och det räcker ledigt till 30+mil. och varför klaga på transan på motorväg den rullar ledigt på i 120-130 km utan problem.
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Transalp eller en XT600.

Transalpen är väl lite kinkig på tändspolarna ibland. Håller ett par tusen mil original och köper du vettiga eftermarknads så håller de hojen ut.
Men annars förutom det så brukar det vara dags att byta vattenpump över 10 000 mil. Min gick vid 14 000 mil.
Förutom det är det bara vanlig service och förbrukningsvaror som gäller.

XT600:an har väl inga riktigt generella fel..? CDI kassetten kan krångla på gamla modeller, men 1000:- och du har en ny.
Köp en med elstart dock. Kick är jobbigt i längden eller i regn vid vägkanten.

Är de pigga, roliga, coola...?
Nä, men de passar budgeten, är hållbara och fungerar för äventyr.

Transalp kommer jag kolla upp men xt600 kommer jag aldrig köpa igen mycket dålig hoj och endast kick.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äventyrshoj = vanlig hoj vilken som helst. Honda CX500, BMW R100, Yamaha XJ900 etc etc etc... Köp en fin hoj i rimlig prisklass, skaffa bra däck (vanliga landsvägsdäck duger gott till grusväg (och stigar så länge det inte regnar) och sedan är det bara att tanka, slänga på packrullen väskorna och ge sig iväg.

View attachment 422255


Precis! "Adventure" är ett sådant där skitord som drar upp priset på sletna, härjade hojar till orimliga nivåer.
Kvar står dom blyga, dugliga och välunderhållna hojarna som gör samma jobb minst lika bra - om man skall se krasst på det, men till lägre kostnad och med färre problem på köpet.

...sade han som köpte en SuperTenere i helgen. Men det är en helt annan sak.



Ah!
En del rynkar på näsan och menar att RD03 inte är en "riktig" Africa Twin. Fånar!
Den är mer "riktig" än alla efterföljare tillsammans.
En frisk RD03 för 18 papp känns som något som bottnat för gott, prismässigt.
Kör, trivs, underhåll och serva så länge man känner för det - och gå plus på affären när man säljer.
Det är vad jag tror
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top