Tips på en äventyrshoj.

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tja funderar på att köpa en hoj till som jag tänkte ha att resa långt med.

Det jag egentligen vill ha är en BMW gs1200 men såna pengar har jag ej tänkte mig runt 10.000 till 15.000:-

Men har kollat blocket lite och det finns ju ganska många att välja på men vilka är bra/dåliga.

Hojen ska ju hälst ha stor tank och vara bränsle snål.
kunna köra offroad men ändå vara skön på tex motorvägar.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ja i den prisklassen.....
För att få hyfsad komfort på motorväg så bör inte hojen vara för lätt, t.ex. XTZ750, XRV750.
Funkar med offroad också men är tunga om något händer.

Skall du ha mer offroad än motorväg så bör de vara lättare men då tappar du lite komfort på motorväg.
Du får testa lite hojar, 350 till 750 och troligen kompromissa med dig själv. :)
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Har själv en Dr 800 big... Men för långresor kan jag inte rekommendera denna... Ser jag till mig själv vill jag nog ha en hoj som det går att "marscha" med i 130 km/h i alla fall... Kolla Super Tenere.. Xtz 750 alltså... Tråkig motorkaratär som saknar botten som sig bör i en "Off-road" enligt mig,men mer "åkhoj" jämfört med DR:n som å andra sidan är smidigare i "skogen"...
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Den här xtz 750 såg helt okej ut den ska jag kolla upp. :)
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ja i den prisklassen.....
För att få hyfsad komfort på motorväg så bör inte hojen vara för lätt, t.ex. XTZ750, XRV750.
Funkar med offroad också men är tunga om något händer.

Skall du ha mer offroad än motorväg så bör de vara lättare men då tappar du lite komfort på motorväg.
Du får testa lite hojar, 350 till 750 och troligen kompromissa med dig själv. :)

Ne mer motrväg än offroad. Finns det ingen mer man ska kolla förutom Yamahas eller är det bara denna som gäller. :)
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Transalp ska jag kolla på med. Vad ör det för motorer på dessa hojar är dom en cylinder eller är det Twin ? Allså både hondan och yamahan.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Transalp ska jag kolla på med. Vad ör det för motorer på dessa hojar är dom en cylinder eller är det Twin ? Allså både hondan och yamahan.

Supertenerén är en parallelltwin och Hondan en V-twin. Farsan hade en tenere och har för mig att han tyckte den var orimligt tung. Rejäl tank dock. Transalpen är betydligt lättare fulltankad, men det har nog mest att göra med att tanken är hälften så stor...

Jag hade en DR 650 för ett tag sen och den var riktigt bra på grus men den var alldeles för klen på landsväg med sina vilda 44 hästar. Totalt värdelös på motorväg också, men billig i drift och inköp. Lätt att hitta delar till. Alternativ?
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Supertenerén är en parallelltwin och Hondan en V-twin. Farsan hade en tenere och har för mig att han tyckte den var orimligt tung. Rejäl tank dock. Transalpen är betydligt lättare fulltankad, men det har nog mest att göra med att tanken är hälften så stor...

Jag hade en DR 650 för ett tag sen och den var riktigt bra på grus men den var alldeles för klen på landsväg med sina vilda 44 hästar. Totalt värdelös på motorväg också, men billig i drift och inköp. Lätt att hitta delar till. Alternativ?

Ja det skadar ju inte att kolla på den iallafall värdelös på motorväg lät ju inte så bra. ;)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Äventyrshoj = vanlig hoj vilken som helst. Honda CX500, BMW R100, Yamaha XJ900 etc etc etc... Köp en fin hoj i rimlig prisklass, skaffa bra däck (vanliga landsvägsdäck duger gott till grusväg (och stigar så länge det inte regnar) och sedan är det bara att tanka, slänga på packrullen väskorna och ge sig iväg.

IMG_0124.jpg
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Transalp ska jag kolla på med. Vad ör det för motorer på dessa hojar är dom en cylinder eller är det Twin ? Allså både hondan och yamahan.

Jag har haft en transalp. Mycket bra hoj som funkar till det mesta, inklusive långtouring men undvig passagerare då motorn inte riktigt räcker till. Den gamla transalpen med 600 motorn är mer offroad än den nya men tycker inte motorn räcker till motorvägskörning. Jag hade tagit den med 650 motorn. Funkar till det mesta som sagt
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har haft en transalp. Mycket bra hoj som funkar till det mesta, inklusive långtouring men undvig passagerare då motorn inte riktigt räcker till. Den gamla transalpen med 600 motorn är mer offroad än den nya men tycker inte motorn räcker till motorvägskörning. Jag hade tagit den med 650 motorn. Funkar till det mesta som sagt

Ja jag kommer defensivt prova en transalp och en xtz 750 båda verkar okej. Hur mycket sopp drog din hoj? och hur stor tank har den?

Yamaha xtz 660 är det något att kolla upp eller är det 750 som gäller?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Äventyrshoj = vanlig hoj vilken som helst. Honda CX500, BMW R100, Yamaha XJ900 etc etc etc... Köp en fin hoj i rimlig prisklass, skaffa bra däck (vanliga landsvägsdäck duger gott till grusväg (och stigar så länge det inte regnar) och sedan är det bara att tanka, slänga på packrullen väskorna och ge sig iväg.

View attachment 422255

Jag har redan "vanlig" hoj men vill inte lägga massa mil på den så ska ha en hoj bara till att åka långt med. Annars funkar ju alla hojar så klart.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
jag kanske kommer ha min dr 650 till salu snart ..köpte den för ett Norge äventyr vilket är gjort och klart nu...regn och kalt 75% av tiden vi var där startade alltid och inga problem gjorde sitt jobb inga bekymmer räcker gott för typ norge resa :p och klart som någon sa runt 100-110 är max att ligga nöta på ... körde Lillehammer till öland i dag inga problem han tuggar sig igenom milen som smör :) Låg runt 0,45-0,5 l/mil med full packning under Norge resan ..
 

Bifogat

  • IMG_0071.jpg
    IMG_0071.jpg
    1.2 MB · Visningar: 150
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du har fått många bra förslag men du skulle vinna en hel del i tillförlitlighet om du kunde skrapa ihop ytterligare några tusenlappar. Just i det prisintervallet kan det bli dyrt att köpa billigt.
Ja, jag har provat...
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Undrar bara varför alla tar upp att dom är värdelösa på motorväg.

Är det äventyr att åka motorväg?

Är några hojar roliga på motorväg?

Lägger min röst på lilla transalpen, faktiskt riktigt bra vid sidan av vägen och man kan rulla på i 100-110 utan problem.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Undrar bara varför alla tar upp att dom är värdelösa på motorväg.

Är det äventyr att åka motorväg?

Är några hojar roliga på motorväg?

Lägger min röst på lilla transalpen, faktiskt riktigt bra vid sidan av vägen och man kan rulla på i 100-110 utan problem.

Nja för att komma till "äventyret" så är blir det tyvärr mycket många mil på motorväg så det är en ganska viktig pungt tyvärr.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top