Ojämn gång på låga varv

JU

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Värnamo
Hoj
94, Kawasaki, zx9r
Har en zx9r -94 som inte vill gå jämt på låga varv.
Har gjort allt rengjort förgasarna kollat flottörnivån membranen är ok osv.
Jusrerar jag förgasarna så dom är perfekta vid 1000-1700 varv så går den ojämnt runt 2000 varv.
När den var ny så var det en strypning som är borttagen och det sitter nog Dynojet nålar i.
Det är borrat ett extra hål i botten på trottlen, dom sitter inte exakt lika så ett par är rakt under plastgrejen som håller nålen.
Funderar på om det är orsaken till den ojämna gången. I så fall finns det någon bra metod att lägga igen hålen och fila upp det ursprungliga så det blir lika stort som dom två tillsammans.
Kan det funka med Araldit eller liknande?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det syns inte på sprängskisserna som finns på nätet men är det inte ett fast munstycke (pressat direkt i godset) som sticker ned från förgasarkroppen som har ett hål på ca 0,2 mm som man inte kan göra rent annat än med en tunn kopparkardel från en el-sladd? Trottlarna har inget med tomgången att göra. Om allt är skruvat/inställt original kan det även vara spricka i insugsgummina.
 

JU

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Värnamo
Hoj
94, Kawasaki, zx9r
Det sitter 5 st små hål vid gasspjället men dom är rena.
Tror att insugsgummina är är ok ska kolla igen.
Men det är bara vid 1700-2000 varv som jag har problemet förövrigt går den perfekt.
Det jobbiga är att dom här varven motsvarar 50-60 km/tim så det går rätt ryckigt i stan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Alltså, det lilla 0.2 mm stora hålet sitter i ett rör som sitter i förgasarkroppen och sticker ned i flottörhuset. Det syns inte på sprängskissen men de flesta förgasare brukar ha det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du vill plasta igen hålen i trotteln så funkar biltemas 2 komp epoxy stenbra. Den tål bensin och etanol samt är en aning elastisk så det sitter bra i plast.
 

JU

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Värnamo
Hoj
94, Kawasaki, zx9r
Jag menar synkning. Har synkat så jag har perfekt gång upp till ca 1700 varv över det så blir det olika utslag på klockorna. När jag kör så har jag ojämn gång just runt 2000 varv i övrigt går den perfekt.
Har haft isär allt som går i förgasarna och rengjort och dom hålen som finns är dom fem små hålen runt gasspjället och ett från choken och sen är det hålet där trottelnålen går ner och där är det rent.
Ska kolla igen för säkerhets skull. Det enda som jag kan se som inte är perfekt är det extra vacumhålet på trotteln.
Vid vilket varvtal börjar trottlarna ha inverkan?
 

JU

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Värnamo
Hoj
94, Kawasaki, zx9r
Har plockat ner förgasarna igen och gått igenom alla hål och kanaler, det är helt rent. Har sedan synkat förgasarna igen samma sak, men jag skruvade på luftskruvarna och när jag skuvade ut ett varv så blev det mycket bättre från 1,75 varv till 2,75.
Hur mycket kan man justera?
Vad händer när man skruvar ut, blir det fetare blandning.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top