MotoGP Silly season 2015

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Såg någonstans att Scott Redding tydligen kör Pramac nästa säsong
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Såg för övrigt en omröstning på MotoGP.com om vem som kommer vinna GPt på Silverstone. Lorenzo eller Rossi; över 70% trodde Rossi. Inget nytt, men säger en del om övertygelsen bland Rossis fans...

verkar vara rätt melodi :banana
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det som brukar göra de här trådarna intressanta är att någon insatt och vänlig själ brukar lista vilka som är klara för vilka team på ett lättöverskådligt sätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
verkar vara rätt melodi :banana

Haha, ja, den här gången gick det ju hem, men jag har en känsla av att resultatet av en sådan omröstning skulle vara det samma oavsett om Rossi kört med brutna ben, på en bana han inte gillar, med en underpresterande hoj... Men, jag håller ju själv gärna på Rossi, så ska inte kasta sten i glashus.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det som brukar göra de här trådarna intressanta är att någon insatt och vänlig själ brukar lista vilka som är klara för vilka team på ett lättöverskådligt sätt.


Du kan ju göra en själv? ;)
Ska hjälpa dig lite på traven:
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_Grand_Prix_motorcycle_racing_season#Teams_and_riders

Klara (kursiva osäkra):
Pedrosa/Marquez - Repsol Honda
Lorenzo/Rossi - Movistar Yamaha
Dovizioso/Iannone - Ducati
A. Espargaro/Viñales - Suzuki Ecstar
Bautista/Bradl - Aprilia

Smith/Espargaro - Tech 3
Redding/Danilo Petrucci - Pramac Ducati
Crutchlow - LCR Honda
Rabat - Marc VDS Honda

Man får förmoda att Karel Abraham blir kvar hos team AB Cardion också... :rolleyes:
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Såg någonstans att Scott Redding tydligen kör Pramac nästa säsong

De sa dom även på MotoGP sändningen på MotoGP.com att de var klart att Scott Redding har skrivit på för Pramac Ducati för nästa säsong. Marc VDS Hondan tar Rabat över då han kommer upp från Moto2.

(Ser i Coola Ola's uppställning att han tagit med det...)

Då får man anta att Danny Kents erbjudande som han fått från Pramac Ducati inte är på bordet längre ?! Då dom konstaterade att Petrucci är kontrakterad fortsättningsvis. Eller ska dom klämma in en till hoj i stallet ? :D
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
De sa dom även på MotoGP sändningen på MotoGP.com att de var klart att Scott Redding har skrivit på för Pramac Ducati för nästa säsong. Marc VDS Hondan tar Rabat över då han kommer upp från Moto2.

(Ser i Coola Ola's uppställning att han tagit med det...)

Då får man anta att Danny Kents erbjudande som han fått från Pramac Ducati inte är på bordet längre ?! Då dom konstaterade att Petrucci är kontrakterad fortsättningsvis. Eller ska dom klämma in en till hoj i stallet ? :D
Satt på flygplatsen Charles de Gaulle och följde inte viasprattsändningen. Fler cyklar i Pramac vore kul, in med Kent där :tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då får man anta att Danny Kents erbjudande som han fått från Pramac Ducati inte är på bordet längre ?! Då dom konstaterade att Petrucci är kontrakterad fortsättningsvis. Eller ska dom klämma in en till hoj i stallet ? :D

Det börjar bli mer och mer vanligt med så kallade framtida kontrakt eller "letters of intent". Alltså kontrakt som börjar gälla från och med ett eller två år framåt i tiden och inte nödvändigtvis från och med nästa säsong. Det ryktas om minst en Moto3-förare och minst två Moto2-förare som redan har sådana kontrakt med någon i MotoGP.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Känns som den tråkigaste silly season jag kan minnas. Tyvärr blir det ju så när alla i fabriksstallen sitter på tvåårs kontrakt.
Hur går det för Johann Zarco? Vore väldigt konstigt om han inte fick en MotoGp styrning till nästa år. Hur går det för långe Baz, kommer Forward stallet finnas kvar?
Borde kunna finnas en plats i MotoGp för Jonathan Rea också.
Något som slår mig är att fältet är så fullt av "medelduktiga" spanjorer. Förstår att roadracing är stort i Spanien men ur en marknadsföringssynpunkt kan det ju inte vara så lyckat. Blev mycket förvånad när Suzuki valde Espargaro och Vinales förra året t ex.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Zarco ägs av Aki Ajo som ägs av KTM. KTM kliver in i MotoGP 2017. Så allt annat än Zarco på en av KTM:erna (tillsammans med en just nu fabriksförare i MotoGP på den andra KTM:en) vore en skräll i mina ögon. Om karln nu inte vill sänka sin karriär på en privat maskin kapabel att ta poäng om fem-sex andra kraschar.
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Zarco ägs av Aki Ajo som ägs av KTM. KTM kliver in i MotoGP 2017. Så allt annat än Zarco på en av KTM:erna (tillsammans med en just nu fabriksförare i MotoGP på den andra KTM:en) vore en skräll i mina ögon. Om karln nu inte vill sänka sin karriär på en privat maskin kapabel att ta poäng om fem-sex andra kraschar.

Finns det några indikationer om hur KTMs MGP-satsning kommer prestera?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad jag har hört så är de hyfsat färdiga med konstruktion såväl som bromsbänkstester av ett första utkast till motor och de har precis satt ihop ett internt testteam som kommer att börja testa direkt efter nyår. Jag skulle bli mycket överraskad om deras chassie är något annat än ett pinnstaket liknande det de använder i Moto3. Enkelt och logiskt och lätt att ändra väsentliga styvheter på tio minuter med rondell och svets. En bra startpunkt för att lära sig vad som behövs, helt enkelt.

De har börjat ragga folk till 2017 och de betalar bra, så de är nog hyfsat seriösa. Att bedöma deras prestanda utifrån detta är dock stört omöjligt. Det kan hända att introduktionen av Michelin och enhetselektronik spelar dem i händerna och gör deras introduktion i klassen lite lättare än vad som annars är brukligt.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Zarco ägs av Aki Ajo som ägs av KTM. KTM kliver in i MotoGP 2017. Så allt annat än Zarco på en av KTM:erna (tillsammans med en just nu fabriksförare i MotoGP på den andra KTM:en) vore en skräll i mina ögon. Om karln nu inte vill sänka sin karriär på en privat maskin kapabel att ta poäng om fem-sex andra kraschar.

DET hade varit helt underbart!!! I mina ögon alltså!
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Om Redding och Petrucci ska köra Pramac, vad händer med Hernandez?
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Känns som om det är dags att börja Silly tråden för 2017 snart, verkar vara då det händer grejer :)
Baz till Avintia verkar ju vara ett ryckte nu. Får Pramac och Avintia olika support eller är det bättre förare som gör att Pramac alltid ligger högre upp?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Känns som om det är dags att börja Silly tråden för 2017 snart, verkar vara då det händer grejer :)
Baz till Avintia verkar ju vara ett ryckte nu. Får Pramac och Avintia olika support eller är det bättre förare som gör att Pramac alltid ligger högre upp?

Pramac har väl om jag minns rätt ett väl utarbetat avtal med Ducati vad och när under året Hernandez o Petrucci ska få nya uppfraderade delar/cyklar, alltså ett klassiskt satelitteam. Avantia kör väl idag bara i Open eller?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top