Yamaha XJR 1300: Justera kopplingen

Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Tjenamors!

I våras köpte jag en Yama xjr1300 -03 som fick en hel del service efter inköp - då dels på grund av att den i princip stått still i två år.
Blandannat fick den förstås ny motorolja och filter, körde på Biltemas helsyntet (borde väl vara ok såvitt vad jag hört?) Jag körde nog ganska lugnt med hojjen i början utan vidare accellerationer, men jag märkte snart att kopplingen slirade ganska mycket, och jag behöver veta vad jag ska justera. Har tyvärr ingen Haynes-manual tillgänglig och Yama's servicemanual på nätet är inte jättebra tycker jag.

Anyway, kopplingen tar så att säga 'långt upp', (man behöver inte dra mycket på greppet innan den kopplar) vilket vad jag förstår innebär att kopplingen i sig inte är sliten, och oljan verkar vad jag kunnat läsa mig till också vara ok för hojjen, men jag tänkte att kanske vajjern är för hårt spänd och att det kan vara anledningen här? Men nu antar jag även att det är hydralisk koppling och hur fungerar det då med justeringar? Helt enkelt, var justerar jag??

Det finns en justerskruv på handtaget som säger 1-2-3-4, men jag tolkade det bara som att den ändras bara ur rent ergonomisk synvinkel exempelvis att man har korta fingrar så vill man ha greppet närmare handtaget, eller var det fel tänkt? Den stod på "1" vill jag minnas.

Någon som har tips??
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300

Jimmy

Guest
Vet att det råder delade meningar men biltemas olja funkade inte på min Rsv. Slirade som en politiker.
1-4 som du skriver justerar bara handtagets grundposition, inte funktion, vare sig broms eller koppling.
Jag hade nog kontrollerat kopplingsspelet först, därefter ett oljebyte.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Vet att det råder delade meningar men biltemas olja funkade inte på min Rsv. Slirade som en politiker.
1-4 som du skriver justerar bara handtagets grundposition, inte funktion, vare sig broms eller koppling.
Jag hade nog kontrollerat kopplingsspelet först, därefter ett oljebyte.

Tack för ditt svar! Antar att det var samma biltemaolja du använde dig av? Jo det kan nog bli så att jag byter den då. Förstod att det var grundpositionen som du skriver och inte själva wiren, hur kontrollerar jag själva spelet då? Alltså hur _vet_ jag att kopplingen är helt släppt?
 

Jimmy

Guest
Jag använde (tyvärr) deras mc race olja. Nå alltid lär man sig något! Spelet är den väg du drar kopplingshandtaget innan det börjar bli motstånd. Vet inte hur stort det ska vara på din hoj men på andra vajerstyrda kopplingar en tre-fem mm. Än en gång, i-bok är bra, saknar du finns det på nätet, någon kanske kan trolla fram en länk?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag sitter också inne på en xjr, tycker också kopplingen tar lite konstigt. Men det var ett tag sen jag körde på hojen. Kpmmer inte exakt ihpg vaf som var problemet, bara att det kändes underligt att koppla, Men annars är det bara vrida på rullen med siffror "1 till 5" på kopplings handtaget o prova till det känns bra.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sätt i en kopplingsfjäder från V-Max och kör delsystet. Bör bli bättre.

Slirande koppling på XJR är inte jätteovanligt då originalfjädern är rätt så klen.
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag läste något om att den var klen fram till omkring 01 (?) men fick sen en starkare fjäder.

Farsan äger en XJR1300 från -03 och det blev en enorm skillnad enligt han när han bytte från originalfjädern till den från V-Max:en.

Skadar inte att prova tycker jag. Fjädern är inte jättedyr och inte speciellt svår att byta heller så jag tycker nog det är win-win.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Farsan äger en XJR1300 från -03 och det blev en enorm skillnad enligt han när han bytte från originalfjädern till den från V-Max:en.

Skadar inte att prova tycker jag. Fjädern är inte jättedyr och inte speciellt svår att byta heller så jag tycker nog det är win-win.
Klart intressant! Vad beror det på att v-max fått en kraftigare kopplingsfjäder? Vist den väger lite mer, men är det allt?

Antar att det är en fjäder passande en v-max -03 som gäller specifikt då right?
 

Shreddie

Gitarrist i Stormhold
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Någonstans där omkring
Hoj
1991, Kawasaki ZXR750R
Jag fick samma problem och tillslut tog koppling inte alls, kollade och oljan var slut och tog slut var gång jag fyllde på. Slutade med att jag var tvungen att byta packningen till slavcylindern. :) en kawa zxr750 -91 dock.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klart intressant! Vad beror det på att v-max fått en kraftigare kopplingsfjäder? Vist den väger lite mer, men är det allt?

Antar att det är en fjäder passande en v-max -03 som gäller specifikt då right?

Mycket mer effekt och vrid i vmax än i xjr1300 så den måste ha hårdare fjäder.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Klart intressant! Vad beror det på att v-max fått en kraftigare kopplingsfjäder? Vist den väger lite mer, men är det allt?

Antar att det är en fjäder passande en v-max -03 som gäller specifikt då right?

Kommer inte ihåg vilken årsmodell av V-Max som skulle passa. Bör finnas info om du söker på nätet lite.

Och som Ulvhamne förklarade så har V-Max kraftigare fjäder för att den har mer effekt och vrid.
 
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Kommer inte ihåg vilken årsmodell av V-Max som skulle passa. Bör finnas info om du söker på nätet lite.

Och som Ulvhamne förklarade så har V-Max kraftigare fjäder för att den har mer effekt och vrid.
I orginalutförande skiljer det ju lite i effekt. Min är inte helt orginal och det talar förstås också för att fjädern är för klen...

Det räcker med en omkörning på 5'an för att det ska börja slira.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top