Hel, halv eller trafikförsäkring

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Tjoflöjt,

Jag ger i dagsläget drygt 5800kr för min helförsäkring till hojen. Inkluderat är 500kr i tillägg för att andra ska få köra den. Till nästa år funderar jag på om man ska gå ner till att bara ha trafikförsäkring, vilket skulle halvera försäkringskostnaden till drygt 2700kr. Det är trots allt en 7 år gammal Honda hornet och besparingen på att gå ner i försäkring skulle i teorin innebära att jag skulle kunna totalkvadda hela hojen var tionde år och i stort sett spara på det ändå, vilket man såklart inte gör.

Tänker jag fel? Missar jag något?
Hur är ni försäkrade?

Puss
 

Raderad medlem 51742

Guest
I detta fall skulle jag nog valt trafikförsäkring, även om det egentligen inte går att ge ett råd eftersom det handlar om individuella förutsättningar och prioriteringar. Hur som helst så beror det ju lite på vad hojen är värd och om du är beredd att ta risken (och har råd med kostnaderna) för en ny motsvarande hoj om den skulle bli stulen eller totalkvaddad. Beror också på hur du resonerar kring de risker du utsätter hojen (och dig) för. Om hojen inte är värd så väldigt mycket, den står parkerad tryggt och säkert i garage och du vet med dig att du är en person som nästan aldrig brukar hamna i olyckor eller av andra skäl utnyttja försäkringar tycker jag det talar för trafikförsäkring. Samtidigt, i sammanhanget är skillnaden i kostnad mellan trafik- och helförsäkring i ditt fall ändå relativt låg, så det vete fasen... Ett alternativ kan också vara att välja en högre självrisk och därigenom få ner premien.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suzuki GSX1300R 2008 Helförsäkring + Falck MC-assist
Triumph Sprint RS 2001 Trafikförsäkring + Falck MC-assist
Till saken hör garage med tjuvlarm. Och när larmet går gång (det räcker med att börja bända med kofoten i dörren) så vaknar grannarna och tittar ut för de kan inte sova.....Inträffade nån gång våren 2012. Och då drog tjuvarna.
2011 i december var det inbrott och de stal bla hjälmar och verktyg. Det var före larmet.
Och parkera jag ute i samband med resa, alltid kapell över hojen och sedvanliga lås, hojens styrlås samt "bromsskivelås" fram och bak. Men har idag suttit och tittat på
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=motorcykellarm

Falck MC-Assist 525kr/år Falck Försäkringar AB. Ingen självrisk. Kom och plockade upp mig när jag dragit av kopplingswiren en gång i Göteborgs utkant och körde hem mig och hojen.

http://www.eltelarmteknik.se/Filer/Startsida/Radda ditt hus skram tjuven.pdf
 
Last edited:

Jimmy

Guest
I ditt fall vade jag valt en halförsäkring. Sen tycker inte jag att 5-6 k är mycket i försäkring. Utslaget per månad samt, om man vill, halvera kostnaden genom att bara ha den helförsäkringen när du använder hojen. Nackdelen med det förfarandet, många ägarbyten, tycker jag är egalt och lättförklarat vid en försäljning.
Det finns en hel del som inte håller med mig där och besparar den diskussionen därför...
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hel eller halv försäkring har i mina ögon betydelse vad de är för hoj å vad kostar delarna som kan gå sönder samt hur mycke finns på beg. marknaden....
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Trafikförsäkring om du förvarar den säkert annars kan halvf. vara bra så slipper du ligga vaken och bekymra dig för stöld. Tanken med försäkringsbolag är att de tar in mer i premie än de betalar ut så på lång sikt är det alltid lönsamt med så lite försäkring som möjligt om man inte kör väldigt illa.

Krockar du kan du sälja den här eller laga själv.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
jag har trippla lås, larm, kamerabevakning, enskilt garage

skulle ALDRIG enbart teckna trafikförsäkring & riskera bli av med xx antal kronor
minst halv är ett måste för mig.

skulle jag överväga att bara ha trafik, så kan jag lika gärna sälja hojen, för jag har säkert inte råd att tanka den iaf
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Hmm, ja, lutar nog ändå åt bara trafik sen trots allt. Är i säkert förvar i garage så stöld är rätt osannolikt.. Men, tja, får se. Man föder ju inte gärna försäkringsbolagen i onödan.
Och visst, man är nog rätt bortskämd med försäkringskostnader när man bor i mellanstor stad, utan krockhistorik och nått över 30 år ??
Om det bara kunde bli någon jävla regnfri dag snart med då...
 
Last edited:

955

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Kumla
Hoj
Daytona 955
Det brukar skilja väldigt lite mellan trafik och halv. Så jag hade kollat halv försäkring. En sak och vara försiktig men saker man själv inte rår för kan ju vara bra att få ersatt.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Om du har pengar att köpa en ny nästa år så kan du gå ner till halv.
Trafik hade jag inte valt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag brukar räkna på det innan jag bestämmer mig, men då har jag alltid med priset för halvförsäkringen med.

Dvs, vad gäller helförsäkring så tittar jag på kostnadsskillnaden mot halvrisk samt hur stor premieskillnaden blir på ett år. Säg att det skiljer 2000kr mot halvförsäkring på ett år och självrisken är 6000kr. Då ser jag det som att vurpar jag första året måste den bli på över 8000kr i kostnader för att försäkringen ska kännas värd pengarna. Klarar jag mig in på år två, så har jag 10000kr att betala eventuella olyckor med.

Glöm inte heller att mindre vurpor som kostar lägre än försäkringen inte är något som du kan räkna med i en sån här kalkyl, eftersom man oftast inte nyttjar sin försäkring om reparationskostnaden hamnar lägre än självrisken.

Sedan gör jag samma sak för halvförsäkring mot trafikförsäkringen, hur mycket dyrare är den på ett år och vad kostar självrisken vid stöld? Om hojen är värd 30k, självrisken vid stöld är 10k och halvförsäkringen kostar 2k mer på ett år, då har jag "betalt igen" min hoj efter 10 år. Men i verkligheten mycket tidigare än så till följd av värdeminskningen. Så med det i åtanke kan man själv väga hur stor man själv anser risken för stöld vara mot vad värdet på hojen är.

I mitt eget fall slutade det med en avställbar halvförsäkring. För mig var premieskillnaden mot trafikförsäkring försumbar och så fort jag ställer av täcker en billig garageförsäkring mot stöld.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag brukar räkna på det innan jag bestämmer mig, men då har jag alltid med priset för halvförsäkringen med.

Dvs, vad gäller helförsäkring så tittar jag på kostnadsskillnaden mot halvrisk samt hur stor premieskillnaden blir på ett år. Säg att det skiljer 2000kr mot halvförsäkring på ett år och självrisken är 6000kr. Då ser jag det som att vurpar jag första året måste den bli på över 8000kr i kostnader för att försäkringen ska kännas värd pengarna. Klarar jag mig in på år två, så har jag 10000kr att betala eventuella olyckor med.

Glöm inte heller att mindre vurpor som kostar lägre än försäkringen inte är något som du kan räkna med i en sån här kalkyl, eftersom man oftast inte nyttjar sin försäkring om reparationskostnaden hamnar lägre än självrisken.

Sedan gör jag samma sak för halvförsäkring mot trafikförsäkringen, hur mycket dyrare är den på ett år och vad kostar självrisken vid stöld? Om hojen är värd 30k, självrisken vid stöld är 10k och halvförsäkringen kostar 2k mer på ett år, då har jag "betalt igen" min hoj efter 10 år. Men i verkligheten mycket tidigare än så till följd av värdeminskningen. Så med det i åtanke kan man själv väga hur stor man själv anser risken för stöld vara mot vad värdet på hojen är.

I mitt eget fall slutade det med en avställbar halvförsäkring. För mig var premieskillnaden mot trafikförsäkring försumbar och så fort jag ställer av täcker en billig garageförsäkring mot stöld.

:tummenupp Vilket försäkringsbolag ? Tack ! :Bugar
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Har du ens kollat vad en halvförsäkring kostar?
Låser du alltid hojen när du fikar, käkar, handlar eller lämnar den utan uppsikt?
Varför betalar du 500 spänn för att andra ska vara försäkrade när de kör din hoj. Jag har inte lånat ut någon av mina hojar på väääääldigt länge. Den femhundringen kan du spara in på.
Jag skulle överväga halvförsäkring. Stöldskadade hojar kostar en hel del att återställa.
 

Thomas68

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2015
Ort
Kungsbacka
Hoj
Honda CBR 600
Fick precis min mc vält av idiot ...täcks inte av halv, går tydligen på vagnskada ( dvs helförsäkring ) och plasten kostar ju hemska siffror ( blev jag nu akut uppmärsam på )... Vet inte vad jag skall ta mig till här , då den är just halv försäkrad, ( skrivit tråd )
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fick precis min mc vält av idiot ...täcks inte av halv, går tydligen på vagnskada ( dvs helförsäkring ) och plasten kostar ju hemska siffror ( blev jag nu akut uppmärsam på )... Vet inte vad jag skall ta mig till här , då den är just halv försäkrad, ( skrivit tråd )

Trist .. Men vet av egen erfarenhet att en bra billackerare kan orda underverk med kåpor son spruckit o skrapats till rimligt pris .. i dina trakter kba gbg etc bör det finnas gott om dem , ring runt och kolla innan du beställer helt nytt kan vara en god idé. . :tummenupp
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Fick precis min mc vält av idiot ...täcks inte av halv, går tydligen på vagnskada ( dvs helförsäkring ) och plasten kostar ju hemska siffror ( blev jag nu akut uppmärsam på )... Vet inte vad jag skall ta mig till här , då den är just halv försäkrad, ( skrivit tråd )

Kolla efter begagnade kåpor här på sporthoj. Rätt vad det är hittar du vad du söker. Ha tålamod.
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Att man kvaddar hojen 1ggn /10 år tycker jag är ganska troligt. Men det beror ju på hur mkt du kör. För den lilla skillnaden så hade jag kört på hel.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top