Flourserande grönt plexiglasskydd till Mc strålkastare, vart köpa?

nozzen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
honda supermotard 450 -04 Suzuki 250f -07
Har sett många bikers köra runt med detta gröna Plexiglas på strålkastarna och har googlat som fasiken utan resultat om vad det heter eller vart man köper detta.

Kör Africa twin så kanske inte finns till min hoj men någon som vet vart man kan köpa grönt flourserande Plexiglas så kan man såga till själv och modda dit?
 

nozzen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2010
Ort
Göteborg
Hoj
honda supermotard 450 -04 Suzuki 250f -07
Näfan ja tittade närmare på rn bmw 1200 som hade detta och det är flourscerande plexi te 100%, googla flourrescent plexi så ser ni, men ja hittar inget svenskt företag som säljer färdigskuret eller dyligt.
Lagligt eller ej, ointressant för min del men de syns för jäkla bra.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har sett många bikers köra runt med detta gröna Plexiglas på strålkastarna och har googlat som fasiken utan resultat om vad det heter eller vart man köper detta.

Kör Africa twin så kanske inte finns till min hoj men någon som vet vart man kan köpa grönt flourserande Plexiglas så kan man såga till själv och modda dit?

Modellanpassade skivor finns hos: http://mcsafe.se/

Och, glaset är "gult".
Gult inom citationstecken eftersom det upplevs som grönt, men det är skohornat in i färgtemperaturskalan som fortfarande varade "gult".


Nyfiken, varför vill man ha det? Är det lagligt?

För att sticka ut lite grann i trafikbruset. VTI har testat, finns återberättat här:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Gult-glas-syns-bra/

Inte lagligt ännu, och blir det knappast heller.
Inget vi kan lagtstifta om här hemma - EU måste vara med på tåget.
Framförallt Tyskland är jääävligt anti alla sorts stenskottskivor, galler, filmer och filter som kan monteras framför strålkastaren.


Det är en film man sätter på glaset, inte ett nytt glas.
Nja, i detta fallet är det en plastskiva

Varför? Det ser för jävligt ut, det ger sämre ljusutbyte och är inte lagligt. Klart plexiglas för att skydda mot stenskott och grenar kan jag däremot köpa.

Mycket sämre ljusutbyte! Den som fortsätter köra med detta när det skymmer gör det med ZZ Top "Arrested for driving while blind" dånande i hörlurarna.
Men, just MC-Safes grejer sitter med kardborre och är tänkta att kunna ryckas loss när det skymmer.

Jag ser några fördelar:


* Man syns avgjort bättre. Det är en annorlunda upplevelse att få en sådan hoj i backspegeln när man kör bil. Problemet är att inte alla tittar i sina backspeglar.

* Stenskottskydd under dagen - men inte bara det:

24052010199.jpg


Kör man både dag och natt så är det bekvämt att kunna rycka av plexiskivan på kvällen och ha ett rent och fräscht glas under. Slippa lägga tid på att skura lampa mitt ute i ingenstans.
...så länge det nu varar. Framåt midnatt brukar det vara dags igen.



Just det!


Till en Affe lär MC-Safe ha färdiga 5 3/4 glas i lager - eller tillverka på beställning.

Nej, jag är inte köpt av MC-Safe.
Samma varseleffekt går att uppnå med Biltemas gula stenskottsfilm om man matar glaset med xenonljus med en ljustemperatur om cirka 5000 Kelvin eller högre.
Just Affens starkt kupade glas är dock svåra att få till filmen på ordentligt.
...och det är heller inte speciellt lagligt.

Något som däremot faktiskt skulle kunna vara lagligt är däremot att smaffa på är ett par Solstice LED eller någon av de billiga Kinakopiorna, klä den plana linsen med gul film och - Presto! så får du den limegröna varseleffekten.

Förbudet mot film/filter/stenskottskivor gäller nämligen bara huvudstrålkastaren, även om myndigheterna inte alltid är medvetna om det.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Lagligt eller inte, dom flesta gör någe olagligt varje dag ändå....

Vill man synas bättre på dagen så ha på hel lyset... Då syns man... Kanske inte lagligt direkt men går lättare att förklara å komma undan extra utgifter än någe man monterar framför lyset...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top