Skyddar knäpuckarna vid vurpa?

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Eftersom jag inte kör bana har jag plockat av knäpuckarna på mina byxor. Ser ju lite fånigt ut att gå omkring med puckarna på om man inte nyttjar dom. Men jag har börjat fundera över puckarnas eventuella påverkan vid omkullkörning. Skyddar dom eller kan dom till och med vara till skada?
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Dom gör nog varken till eller från, men det är ju omöjligt att säga vad som kommer inträffa den dagen du tippar omkull hojen.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Nu vet jag ju inte hur du kör men om du faller på knäet så skyddar de definitivt + att du kan ha chansen att resa upp hojen igen. Så även om du inte använder dem så gissar jag att de kan vara ett visst skydd. Sen är det kanske inte så sannolikt att du skulle vara med om en situation där de hjälper. Men att de skulle vara till skada kan jag inte tänka mig.
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Rätt många år sedan nu, men om jag minns rätt fick jag ett blåmärke lika stort som pucken när jag gått omkull.
Så i det fallet hade jag vart mindre skadad om pucken vart borta...tror jag i alla fall.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Pratade med en läkare en gång, han körde själv hoj och pratade om att det finns en nerv som går på utsidan av knät som lätt skadas vid en fallolycka. Den nerven skyddas av knäpuckarna och kan förhindra så kallad droppfot som kan vara en följd av skada på den nerven...

Om detta är sant vet jag inte men det lät bra... :)
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Det beror nog på hur skydden innanför pucken ser ut. Jag blev avträngd i hög hastighet i slutet på långa rakan på Mantorp 1 maj förra året. Flög ut i gräset till vänster, landade på huvud/axel och rullade runt en bra bit. Förutom ett nyckelben i fyra delar fick jag många smällar mot knäna där det var puckarna som gjorde skada. Jag fick rejält med vätska i båda knäna som satt kvar i drygt en månad. Nervtrådarna var enligt läkarna skadade för det "brann" på knäna om man bara snuddade dem de första veckorna. Jag hade svårt att böja mig ner eller stå på knä fram till efter årsskiftet. Nu drygt ett år senare är känseln på huden ovanför knäna inte helt tillbaka. Eftersom de opererade mig och skruvade ihop nyckelbenet så läkte det bättre än knäna. Jag var igång och körde på bana igen efter två månader exakt. Jag kände då av knäna mer än nyckelbenet. Stället jag hade då var ett Lindstrand. i våras köpte jag ett Alpinestars och det har ett annorlunda knäskydd som går ut mer i sidorna. Får för mig att pucken inte kan slå lika hårt direkt mot knät på det. Så nog kan puckarna ställa till det.
Mantorp 140501_1.jpg
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Ett skydds uppgift är att absorbera kraften från en kollision och sprida ut den över en större yta för att minimera skada.

En puck är oftast inte absorberande och fortplantar i så fall kraften från kollisionen vidare till underliggande ytor. Om allt pucken sitter på är kardborre utanpå skinnstället så går kraften i princip rakt in i knä/ben.

Så beroende på hur skinnstället är tillverkat med material under pucken så skyddar det olika. Men själva pucken i sig ger inte mycket skydd.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ett skydds uppgift är att absorbera kraften från en kollision och sprida ut den över en större yta för att minimera skada.

En puck är oftast inte absorberande och fortplantar i så fall kraften från kollisionen vidare till underliggande ytor. Om allt pucken sitter på är kardborre utanpå skinnstället så går kraften i princip rakt in i knä/ben.

Så beroende på hur skinnstället är tillverkat med material under pucken så skyddar det olika. Men själva pucken i sig ger inte mycket skydd.

Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.

Hur som helst.
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.

Hur som helst.
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)

Det tillkommer komplicerande faktorer iom att pucken sticker ut, den kan ta smällen så att bara ena kanten av pucken levererar kraften vidare, till exempel om man glider och pucken fastnar i en kant. Dessutom är asfaltsytan oftast större än pucken, vilket gör att samma kraft genom pucken koncentreras till en mindre yta och får större effekt.
Men om pucken ger mer eller mindre skydd i slutändan vetefan. :D Alldeles för många variabler inblandade.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Finns en annan ingrediens - friktion.
På racet i Sviestad så tappade jag min högra knäpuck på warm up varvet Och de gånger jag av misstag råkade få ner knät så högg det till rejält när jag touchade i och översätter jag det till en egen slutsats i en vurpa på väg så: Ja, jag tror att knäpuckar definitivt hjälper till vid vissa typer av olyckor eftersom den minskar friktionen mot asfalten och på så sätt minskar risken för att man börjar rotera.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nja, du tänker fel Nollvision om jag har förstått dig rätt nu. Det spelar ingen som helst roll om en knäpuck är där eller ej. antingen så tar knäpucken i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Eller så tar asfalten i, som är hård, och trycker mot skinnstället. Det är same same. Kraften skulle inte minskas genom att ta bort pucken.
Jag sa inte att kraften skulle minska utan puck, utan att pucken inte har någon större skyddsfunktion. Den överför kraften från en yta till en annan. Och frågan gällde ju om pucken gav något extra skydd.

Men som Ulvhamne säger så kan det i oturliga fall ge fokuserad träffyta om pucken tar i först, där det utan puck skulle ha gett en större träffyta med mer spridning.

Och i vissa andra lägen kanske pucken kan ge lite ökat skydd. Poängen är dock att pucken i de flesta fall inte är konstruerad som skydd.
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Pratade med en läkare en gång, han körde själv hoj och pratade om att det finns en nerv som går på utsidan av knät som lätt skadas vid en fallolycka. Den nerven skyddas av knäpuckarna och kan förhindra så kallad droppfot som kan vara en följd av skada på den nerven...

Om detta är sant vet jag inte men det lät bra... :)

Det är sant och kan intyga att det är mindre roande att slå av denna nerv.. 3 månader som att gå med en Grodfot..:huvet
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
TS, vi kan gärna byta dina oanvända knäpuckar mot mina slitna! Om inte annat så kommer de spara på kardborren och skinnstället om du skulle gå omkull, men du slipper känna dig fånig över oanvända puckar :)

Ha ha, den var bra!:) Men tänk om man blir ertappad som fake!
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Om min 235 kg hoj välter över mej på nå vänster då tackar inte jag nej till en knäpuck i mellan:krama

Kanske inte riktigt det en knäpuck är till för. Bättre att montera rampuckar eller motorbågar eftersom de gör jobbet utan att Du behöver vara där och ha knät emellan...
 

djulle

Medlem
Gick med
1 May 2012
Ort
Västra Skåne
Hoj
KTM Superduke R
Risken att pucken får fäste i marken eller vad som nu kan tänkas hända vid krasch och benskada till följd. Man vet aldrig vad som kan ske vid en olycka, antigen skyddar pucken eller så gör den mer skada.
Jag har alltid haft puckar på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Knäpucken har väl inte kommit till som skydd mot vurpa snarare mot nötning....
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top