Ny på MC, tips o tricks sökes!

Jullovich

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Tjenare!

Jag heter Julius och har blivit enormt sugen på att skaffa hoj den senaste månaden, tanken har väl alltid funnits men har varit lite för rädd att åka ut i trafiken osv men efter jag har lärt mig att åka moppe( inte speciellt svårt men mest för rädslans skull) och jag har inga planer att skaffa bil i framtiden så har jag blivit enormt sugen på att gå in på " MC livet".

Jag är nuvarande bara 16 bast fyller 17 i december. Jag är väl inte precis jätte mekanisk utav mig men har välsignades lätt för att lära mig saker om jag tycker att det är kul så detta lär inte vara några problem.

Nu till trådens riktiga mening, jag har kollat runt under en längre tid och jag kan aldrig bestämma mig riktigt.

Ska jag ha en 2-takt eller en 4-takt? En Yamaha TZR 125 eller en Honda CBR 125 eller varför inte en Aprilla RS 125. Jag vänder mig däremot till er på sporthoj.se då jag bläddrat runt och sett att ni är väldigt hjälpsamma.

Jag vet inte riktigt vilken modell jag vill ha, men det jag har tänkt och använda mig 125 kubikerna som jag köper är att-

Åka till skolan,jobb,vänner osv vardagligen
Jag har absolut inga problem med att hålla på med den i garaget men jag vill gärna undvika sådana moment som upprepar sig att någonting går sönder till exempel. Jag vill hellre uppleva moment där jag fortsätter på och bygger på min 125:a.
Skön och trevlig och köra.

Vilken modell tycker ni passar mig bäst?

Får ursäkta min okunskap men alla har väl varit nybörjare någon gång?

Sist men inte minst så skulle jag gärna vilja ha tips o tricks när man kör en lätt MC, lätt förekommande problem, hur man ska behandla hojen som sitt egna lillebror. Har ni några guiden på hur man växlar på ett sånt bra sätt som möjligt så skulle det vara perfekt!

Tack så hemskt mycket på förhand och hoppas det kan bli en ordentligt och rolig diskussion!

Med vänlig hälsning,
Nils-Julius
 

Jullovich

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Har en budget på 10- 15 000kr samt endast sport look eller street look.

Glömde självklart skriva de... :p
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ska du köra lagligt är det ingen större skillnad på tvåtaktarna och fyrtaktarna, förutom att det är mer skruvande för att hålla en tvåtaktare rullandes. Aprilia RS125 är ostrypt mycket snabbare än till exempel CBR125, men då är den olagligt att framföra på det kortet du kan ta.

Yamaha har en pigg 125cc sport, men de är dyrare än 10-15 000..
En tråd om just olika modeller var uppe förra veckan, den heter nåt i stil med "Var kan jag hitta en 125cc Virago" ... Finns lite tips på hojar i den tråden.

Växla är inte speciellt svårt, det får du lära dig på körskolan. Vill du lära dig köra bra ska du åka på Knix med SMC.

Det finns hur mycket som helst att lära sig om hojkörning, om allt omkring hojkörningen och sedan finns ju gemenskapen hojfolk emellan också. Det bästa är att börja på körskola, lära sig köra där och ta kortet, sedan sikta på knix, skulle jag säga.

Hur du tar hand om hojen, tja... Följ serviceschemat, håll koll på viktiga delar som lager, vätskor och drivpaket. En 4t 125 har så lågt effektuttag att de motorerna bör gå i evigheter om man sköter dem.

Jag brukar säga att man ska köpa den hojen som får hjärtat att ticka lite snabbare. Åk och provsitt hos handlare för att se om det är någon skillnad i körställning som är till någon hojs fördel, och sånt där. Har du tagit kortet kan du ju provköra lite hojar. Men akta dig, provkörning gör ont i plånboken. :hihi
 

Jullovich

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Ska du köra lagligt är det ingen större skillnad på tvåtaktarna och fyrtaktarna, förutom att det är mer skruvande för att hålla en tvåtaktare rullandes. Aprilia RS125 är ostrypt mycket snabbare än till exempel CBR125, men då är den olagligt att framföra på det kortet du kan ta.

Yamaha har en pigg 125cc sport, men de är dyrare än 10-15 000..
En tråd om just olika modeller var uppe förra veckan, den heter nåt i stil med "Var kan jag hitta en 125cc Virago" ... Finns lite tips på hojar i den tråden.

Växla är inte speciellt svårt, det får du lära dig på körskolan. Vill du lära dig köra bra ska du åka på Knix med SMC.

Det finns hur mycket som helst att lära sig om hojkörning, om allt omkring hojkörningen och sedan finns ju gemenskapen hojfolk emellan också. Det bästa är att börja på körskola, lära sig köra där och ta kortet, sedan sikta på knix, skulle jag säga.

Hur du tar hand om hojen, tja... Följ serviceschemat, håll koll på viktiga delar som lager, vätskor och drivpaket. En 4t 125 har så lågt effektuttag att de motorerna bör gå i evigheter om man sköter dem.

Jag brukar säga att man ska köpa den hojen som får hjärtat att ticka lite snabbare. Åk och provsitt hos handlare för att se om det är någon skillnad i körställning som är till någon hojs fördel, och sånt där. Har du tagit kortet kan du ju provköra lite hojar. Men akta dig, provkörning gör ont i plånboken. :hihi
Tack för att du svarade på tråden hjälpte mig och uppfatta en del!

Läste igenom den tråden men har fortfarande lite funderingar.

Jag vet inte vilken modell jag ska köpa då det fanns modell med stift"nånting". Som jag ej kommer ihåg direkta namnet men Honda CBR 125:eek:r har dessa efter 06/08 troja de var.

Men sen så såg jag denna Aprilla RS 125 "Rossi Replica" på blocket

http://www.blocket.se/sodermanland/Aprilia_RS_125__Rossi_Replica__61730561.htm?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/dalarna/Honda_CBR_125_61733609.htm?ca=8&w=3

Min kompis har en Honda CBR 125, han tycker om den grymt mycket. Vågar ej ännu köra hans MC ifall man skulle ha oturen inne. :död

Personligen så får jag väl den där känslan att hjärtat tickar lite snabbare angående CBR:n men säg mig vad tycker ni? Hur ska jag gå till väga?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ifall du går igång lite extra på en CBR så är det en sån du ska ha!
Den är i det närmaste odödlig i motorn tack vare den låga effekten (10-11hp?) och det är en fyrtaktare, det blir inte mycket mer tuta-o-kör hoj än så, jäkligt billiga i inköp också.

Personligen så diggar jag Aprilia RS stenhårt men ska man köra strypt så är det inte värt det extra jobbet med underhåll, även om blårök luktar svingott ;)
Ska man inte köra strypt så är det klart en av de vettigaste (och vanligaste) tvåtaktarna, kan man skruva någorlunda själv och läsa sprängskisser/manualer så är det inget avancerat att äga och vårda den.

Prova din polares CBR (om du får) på något avskilt ställe och känn efter om det är en hoj du kan tänka dig äga och köra.
Är du sen nyfiken på hur en Aprilia går så föreställer du bara dig att CBRen har tre gånger så mycket effekt, vassare chassi, bromsar, fjädring och rejälare däck :fakta
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
I ditt fall blir det bara en säsong med 125 cc mc. Antingen köper du en 125 cc MC nu och tar kortet i år eller väntar du till Juni nästa är och köper en a2 hoj om du har någon att övningsköra med.

Oavsett vilken mc du köper så tillkommer kostnader för körkortet och full skydds utrustning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kan du köra moppe med växellåda så borde polarens CBR inte bara svår att köra. Men som sagt, provkör den isf på någon avskild stor asfaltsplan lite försiktigt.
Det CB_tobbe säger om en säsong, tja, det är ju ingen merkonstnad att köpa en begagnad 125 nu och sälja den när det blir dags för A2 nästa år, borde betinga ungefär lika mycket när du säljer som du köpte för.

Det jag tycker är som sagt att man ska köpa hojen som för hjärtat att ticka lite snabbare än alla andra. Köra hoj är en kärleksaffär, och kärleksaffärer blir liksom bättre om hjärtat slår ett extra slag när det är dags. :fakta

Och, det är ju inte som om du inte kommer kunna byta hoj om du vill ha nåt annat. :hihi
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Är du sen nyfiken på hur en Aprilia går så föreställer du bara dig att CBRen har tre gånger så mycket effekt, vassare chassi, bromsar, fjädring och rejälare däck :fakta
Jag provade en Honda CBR125R innan jag köpte min strypta Aprilia RS125.
Skillnaden i effekt är inte jättestor, men bromsar och fjädring spelar i helt olika divisioner.
Honda:n känns som en lågprisprodukt, medan Aprilia:n känns som en förrymd Race-maskin.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Jag provade en Honda CBR125R innan jag köpte min strypta Aprilia RS125.
Skillnaden i effekt är inte jättestor, men bromsar och fjädring spelar i helt olika divisioner.
Honda:n känns som en lågprisprodukt, medan Aprilia:n känns som en förrymd Race-maskin.
Skiljer bara ~5hp om den är strypt, annars skiljer det närmare 20hp vilket var det jag avsåg.
Men Aprilian känns mer som en "riktig" hoj, lite mer fullvuxen jämfört med Hondan, det gör mycket för körupplevelsen helt klart :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Skaffa en hoj du har råd med i första hand. Meningslöst att köpa hoj om man inte har råd med körkort och utrustning sen. Jag kan nästan lova att en CBR kommer vara billigare på i stort sett allt än en Aprillia. Sen tycker jag inte man ska gå runt och vela för mycket, alla hojar är kul, särskilt när man är 16 :)
Bara att handla nåt så man kommer ut på vägarna, det går alltid att byta!
 

Jullovich

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Letar
Ifall du går igång lite extra på en CBR så är det en sån du ska ha!
Den är i det närmaste odödlig i motorn tack vare den låga effekten (10-11hp?) och det är en fyrtaktare, det blir inte mycket mer tuta-o-kör hoj än så, jäkligt billiga i inköp också.

Personligen så diggar jag Aprilia RS stenhårt men ska man köra strypt så är det inte värt det extra jobbet med underhåll, även om blårök luktar svingott ;)
Ska man inte köra strypt så är det klart en av de vettigaste (och vanligaste) tvåtaktarna, kan man skruva någorlunda själv och läsa sprängskisser/manualer så är det inget avancerat att äga och vårda den.

Prova din polares CBR (om du får) på något avskilt ställe och känn efter om det är en hoj du kan tänka dig äga och köra.
Är du sen nyfiken på hur en Aprilia går så föreställer du bara dig att CBRen har tre gånger så mycket effekt, vassare chassi, bromsar, fjädring och rejälare däck :fakta

I ditt fall blir det bara en säsong med 125 cc mc. Antingen köper du en 125 cc MC nu och tar kortet i år eller väntar du till Juni nästa är och köper en a2 hoj om du har någon att övningsköra med.

Oavsett vilken mc du köper så tillkommer kostnader för körkortet och full skydds utrustning.

Kan du köra moppe med växellåda så borde polarens CBR inte bara svår att köra. Men som sagt, provkör den isf på någon avskild stor asfaltsplan lite försiktigt.
Det CB_tobbe säger om en säsong, tja, det är ju ingen merkonstnad att köpa en begagnad 125 nu och sälja den när det blir dags för A2 nästa år, borde betinga ungefär lika mycket när du säljer som du köpte för.

Det jag tycker är som sagt att man ska köpa hojen som för hjärtat att ticka lite snabbare än alla andra. Köra hoj är en kärleksaffär, och kärleksaffärer blir liksom bättre om hjärtat slår ett extra slag när det är dags. :fakta

Och, det är ju inte som om du inte kommer kunna byta hoj om du vill ha nåt annat. :hihi

Jag provade en Honda CBR125R innan jag köpte min strypta Aprilia RS125.
Skillnaden i effekt är inte jättestor, men bromsar och fjädring spelar i helt olika divisioner.
Honda:n känns som en lågprisprodukt, medan Aprilia:n känns som en förrymd Race-maskin.

Skiljer bara ~5hp om den är strypt, annars skiljer det närmare 20hp vilket var det jag avsåg.
Men Aprilian känns mer som en "riktig" hoj, lite mer fullvuxen jämfört med Hondan, det gör mycket för körupplevelsen helt klart :)

Skaffa en hoj du har råd med i första hand. Meningslöst att köpa hoj om man inte har råd med körkort och utrustning sen. Jag kan nästan lova att en CBR kommer vara billigare på i stort sett allt än en Aprillia. Sen tycker jag inte man ska gå runt och vela för mycket, alla hojar är kul, särskilt när man är 16 :)
Bara att handla nåt så man kommer ut på vägarna, det går alltid att byta!

Nu så!

Har funderat lite och vet ju ändå att näst nästa säsong så tar jag antagligen a2 kort om jag nu vill de!

Det vill säga att jag har funnit en motorcykel som har fått mitt hjärta och pumpa otroligt mycket!

http://www.blocket.se/orebro/Honda_cbr_125_r___07_61785797.htm?ca=8&w=2

Ser ju otroligt prisvärd ut också samt så är den väldigt nära mig!

Så en Honda CBR 125 07 får det bli!

Synpunkter eller vad tror ni om köpet?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tror du kommer bli skitnöjd med den, och du får mest troligt igen nästan alla pengar när du säljer den nästa säsong.
Åk och köp!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Nu så!

Har funderat lite och vet ju ändå att näst nästa säsong så tar jag antagligen a2 kort om jag nu vill de!

Det vill säga att jag har funnit en motorcykel som har fått mitt hjärta och pumpa otroligt mycket!

http://www.blocket.se/orebro/Honda_cbr_125_r___07_61785797.htm?ca=8&w=2

Ser ju otroligt prisvärd ut också samt så är den väldigt nära mig!

Så en Honda CBR 125 07 får det bli!

Synpunkter eller vad tror ni om köpet?

Verkar väldigt prisvärd, nybesiktiad o hyffsat ny olja, däck osv.

Åk o köp, en snygg hoj.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top