4år Biltemabatteri - mätning

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
i Kawan sitter ett Biltema Gel Batteri (80818), gissar på att det är 4år. Igår var den lite tjurig vid varmstart och jag tänkte att det kanske är batteriet som bråkar - inte ger nog med spänning för att tändningen ska kicka igång. Tyckte startmotorn snurrade lite segt nämligen.

Nåväl, laddade batteriet med en bra intelligent laddare. Lånade lite instrument på jobbet (Yes. floppy sönder) och kopplade strömtång på sladden till batteriet och mätte spänningen över batteripolerna.

Som synes var batteriet precis nyladdat, långt över 13V.

Trots att den initiella strömmen uppgick till över 160A så behöll batteriet mer än 9V. Man kan titta på ripplet på spänningen kontra strömmen. Vid 65A runt 12.2V och vid 115A kanske 11.2V. Det där batteriet skulle startat min 3L 6:a på bilen… den pendlar mellan (70-130A startström).

Efter två vevaxelvarv och en halvsekund smäller motorn igång, sedan laddas det med drygt 14V och som synes går strömmen negativ = batteriet laddas.

Inte så illa skulle jag påstå.

Tänkte att mätningar är lite kul...
 

Bifogat

  • IMG_2683.jpg
    IMG_2683.jpg
    74 KB · Visningar: 157

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du måste kalibrera mätutrustningen. Alla VET att ALLT från Biltema är SKIT.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I den 1:a rutan är batterispänningen ca 13,4 Volt. Detta är helt normalt för ett batteri som precis laddats till tex 14,3 Volt av en smartladdare. Men min erfarenhet av Biltema batterier är att de tom nästa dag efter laddning kan ge 13,2 Volt.
Och efter 1sek , på tomgång, så är batterispänningen uppe i ca 14,2 Volt.
Generatorn har börjat ladda. ! Och ger direkt på tomgång över 14 volt !
Det hade varit kul att få se hur mycket laddströmmen är de första 10 sekunderna.
Men man kan inte få allt. Tack ! :Bugar
Är belysningen tänd? När generatorn ger ca 14,2 Volt direkt på tomgång?
För var belysningen INTE tänd så kommer frågan (om inte hojen stått nån tid) varför var du tvungen att ladda batteriet?
För att kunna starta motorn.
Det är väl inte så att laddningsregulatorn lagt av (mer sällsynt generatoravbrott/generatorkortis)?
För jag har på både Triumphen och GSX1300 direkt på tomgång efter start med tänd belysning ca 14,3 Volt över batteriet.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du måste kalibrera mätutrustningen. Alla VET att ALLT från Biltema är SKIT.
Det är nog vanligen så att de moderna ackarna (inkl de från BT) är mer ömtåliga för misshandel än de gamla blöta.
Sänder en saknadens tanke till Bike i Trollhättan som för några år sen hade rea på torrladdade ackar.. Köpte på mig ett antal, torrladdade kan ju lagras. Länge.
Sparat mycket pengar på dem. Borde köpt ännu fler!
"Examen" blir det blöta 18Ah (200:) som kommer att sitta i Wingen när den är klar..(Skumt elfel bl a.)
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Biltemas batterier är bra skit! Blev lite nyfiken och kollade min servicemanual, april 2010 köpte jag ett Biltema Gel batteri och satte i min ninja, fungerar fortfarande klanderfritt. Står i varmgarage med cetek laddare på när den inte används. 2012 köpte jag ett till duken och det fungerar med fint fortfarande!

Känns inte värt att köpa dyrare saker när de ändå är så pass bra...
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Biltemas batterier är bra skit! Blev lite nyfiken och kollade min servicemanual, april 2010 köpte jag ett Biltema Gel batteri och satte i min ninja, fungerar fortfarande klanderfritt. Står i varmgarage med cetek laddare på när den inte används. 2012 köpte jag ett till duken och det fungerar med fint fortfarande!

Känns inte värt att köpa dyrare saker när de ändå är så pass bra...

2004 bytte jag batteri i min Toyota Yaris då det gamla frös sönder en -20 natt när jag lämnat ljuset på. Det funkar ännu. Står bilen en vecka så är den jävligt trött och jag har fått underhållsladda det två gånger i år men det håller i ännu. Fabrikat okänt...

Underhållsladdar man konsekvent så håller dom länge, kör också med Biltema Gel i min Ducce Monster men det dras ur på ca 2-3veckor om hojen inte används. garanterat larmet som suger skiten ur det. Jag kör med oxå med CTEK ett par dar i veckan lite beroende på hur mycket jag rullar med skiten.
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag har haft lite "laddningsnoja" och igår så ville den inte starta varm (tände inte) och då snurrade startmotorn lite segare så jag tänkte att den kanske dragit ur batteriet successivt under körning eftersom jag kört en del på senare tid med den. Eller så hade batteriet gått ner sig...

Så innan jag köpte nytt batteri så tänkte jag att det kunde vara roligt att testa konditionen. Laddade fullt över natten. Lampan var avstängd och kopplingshandtaget indraget när jag mätte.

Dessutom regnade det ute så något skulle jag sysselsätta mig med.

Mätt med mutimeter när den startat och varvat upp lite, halvljus på och den låg på närmare 14.8V....I databladet står 14V vid 6000rpm och att den ska kunna ge 30.7A. Tjuvkopplade fläkten och det ramlade ner på 14.3V.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
2RMOh.jpg


Kan förörvrigt berätta att mitt nuvarande batteri i hojen är iaf 8 år gammalt och funkar bra ännu.

Laddar det nån gång på vintern över en natt eller två men aldrig mera.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
I den 1:a rutan är batterispänningen ca 13,4 Volt. Detta är helt normalt för ett batteri som precis laddats till tex 14,3 Volt av en smartladdare. Men min erfarenhet av Biltema batterier är att de tom nästa dag efter laddning kan ge 13,2 Volt.
Och efter 1sek , på tomgång, så är batterispänningen uppe i ca 14,2 Volt.
Generatorn har börjat ladda. ! Och ger direkt på tomgång över 14 volt !
Det hade varit kul att få se hur mycket laddströmmen är de första 10 sekunderna.
Men man kan inte få allt. Tack ! :Bugar
Är belysningen tänd? När generatorn ger ca 14,2 Volt direkt på tomgång?
För var belysningen INTE tänd så kommer frågan (om inte hojen stått nån tid) varför var du tvungen att ladda batteriet?
För att kunna starta motorn.
Det är väl inte så att laddningsregulatorn lagt av (mer sällsynt generatoravbrott/generatorkortis)?
För jag har på både Triumphen och GSX1300 direkt på tomgång efter start med tänd belysning ca 14,3 Volt över batteriet.
Ett vanligt "blött" batteri, dvs blysyrabatterier med flytande syra oavsett om de är underhållsfria eller påfyllningsbara, är 100% laddade vid 12,72 volt. Gelbatterier kan ligga cirka 0.3 volt högre, dvs upp strax över 13 volt. Värden högre än dessa är överladdning som kommer att gå ur när batteriet fått vila.

Så detta är mätt när batteriet stabiliserats, vilket tar minst 3-4 timmar efter laddning. En laddspänning på 14.3 volt tar tid för batteriet att utjämna. Bäst är att låta det stå utan varken last eller laddning över natten för att veta vilken nivå batteriet ligger på. (för jmf, 50% är vid 12,32 volt)

Laddningsregulatorn fungerar fint om den ger 14.2 volt mätt över batteriet. Generatorn däremot bör ge runt 50-80 volt växelström.

Kort sagt, när motor och laddsystem är igång får du inte ut batteriinfo, utan då får du info om laddsystemet.

Notera dock att ett skadat/sulfaterat blysyra/gelbatteri fortfarande kan visa 100% (12.7/13 volt) laddning utan att ha kapacitet nog att starta ett fordon. I dessa fall behöver kapacitetsmätning göras efter fulladdning och vila. Men enklare, visar det 5-6 volt i startögonblicket på hojen är det bara att kassera. Ett fulladdat och friskt MC-batteri ska bara dyka några volt i startögonblicket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett vanligt "blött" batteri, dvs blysyrabatterier med flytande syra oavsett om de är underhållsfria eller påfyllningsbara, är 100% laddade vid 12,72 volt. Gelbatterier kan ligga cirka 0.3 volt högre, dvs upp strax över 13 volt. Värden högre än dessa är överladdning som kommer att gå ur när batteriet fått vila.

Så detta är mätt när batteriet stabiliserats, vilket tar minst 3-4 timmar efter laddning. En laddspänning på 14.3 volt tar tid för batteriet att utjämna. Bäst är att låta det stå utan varken last eller laddning över natten för att veta vilken nivå batteriet ligger på. (för jmf, 50% är vid 12,32 volt)

Laddningsregulatorn fungerar fint om den ger 14.2 volt mätt över batteriet. Generatorn däremot bör ge runt 50-80 volt växelström.

Kort sagt, när motor och laddsystem är igång får du inte ut batteriinfo, utan då får du info om laddsystemet.

Notera dock att ett skadat/sulfaterat blysyra/gelbatteri fortfarande kan visa 100% (12.7/13 volt) laddning utan att ha kapacitet nog att starta ett fordon. I dessa fall behöver kapacitetsmätning göras efter fulladdning och vila. Men enklare, visar det 5-6 volt i startögonblicket på hojen är det bara att kassera. Ett fulladdat och friskt MC-batteri ska bara dyka några volt i startögonblicket.

Spänningen beror på koncentrationen av svavelsyra. Högre koncentration ger högre spänning har jag läst. Och sjäIvklart påverkas också spänningen av vilken metall blyet är legerat med: Selen, Antimon, Kalcium, Silver för att nämna några.
För rent bly används inte. Det är för mjukt för blybatterier.
I Haynes manual för Triumph Sprint RS 955 anges normal batterispänning till 13,0 till 13,2 Volt. Och detta stämmer med vad jag mätt på mina Biltema underhållsfria batterier. De kan dagen efter laddning som nya hålla 13,2 Volt. Och efter en vecka 13,0 Volt.
Och inte förmår starta hojen efter månader med 12,9 Volt. Men starta hojen efter batteriet laddats.
Mätt på Biltema batteriet i min SV650S. Och det batteriet startade hojen i 4 säsonger. Sedan sålde jag hojen.
Medan tex Yuasa stämmer bra med vad du skriver ~12,7 Volt.

Jag trodde själv att ett batteri var 100% laddat vid ca 12,7 Volt. Så när jag då och då vintern 2010/2011 mätte hur batteriet gick ner till 12,9 Volt så såg jag inget behov av underhållsladdning. Behovet insåg jag när motorn visserligen gick runt men hojen inte startade våren 2011. Efter laddning av batteriet, Biltemas underhållsfria, startade hojen. Och samma batteri startade också hojen våren 2012.

Idén att alla blybatterier är 100% laddade vid ca 12,7 Volt har lett till försäljning av laddningsindikatorer med lysdioder som utgående från batterispänningen anger om batteriet behöver laddas. Och när hojen inte startar, ja då är det fel på batteriet. På precis samma sätt "Underhållsladdare" som börjar en ny laddningscykel när batterispänningen är nere nånstans i området 12,7 till 12,85 Volt. Har mätt 12,85 Volt på en Ctek Zafir 45.
Och håller då batteriet en högre spänning än "ett vanligt blysyrabatteri" ja då är batteriet kass när våren kommer. Och att det skulle vara "fel på" batteriladdaren av välkänt fabrikat, att den inte fungerar att underhållsladda det här batteriet, det faller på en jämförelse av namnet på laddaren respektive batteriet.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Spänningen beror på koncentrationen av svavelsyra. Högre koncentration ger högre spänning har jag läst. Och sjäIvklart påverkas också spänningen av vilken metall blyet är legerat med: Selen, Antimon, Kalcium, Silver för att nämna några.
För rent bly används inte. Det är för mjukt för blybatterier.
I Haynes manual för Triumph Sprint RS 955 anges normal batterispänning till 13,0 till 13,2 Volt. Och detta stämmer med vad jag mätt på mina Biltema underhållsfria batterier. De kan dagen efter laddning som nya hålla 13,2 Volt. Och efter en vecka 13,0 Volt.
Och inte förmår starta hojen efter månader med 12,9 Volt. Men starta hojen efter batteriet laddats.
Mätt på Biltema batteriet i min SV650S. Och det batteriet startade hojen i 4 säsonger. Sedan sålde jag hojen.
Medan tex Yuasa stämmer bra med vad du skriver ~12,7 Volt.

Jag trodde själv att ett batteri var 100% laddat vid ca 12,7 Volt. Så när jag då och då vintern 2010/2011 mätte hur batteriet gick ner till 12,9 Volt så såg jag inget behov av underhållsladdning. Behovet insåg jag när motorn visserligen gick runt men hojen inte startade våren 2011. Efter laddning av batteriet, Biltemas underhållsfria, startade hojen. Och samma batteri startade också hojen våren 2012.

Idén att alla blybatterier är 100% laddade vid ca 12,7 Volt har lett till försäljning av laddningsindikatorer med lysdioder som utgående från batterispänningen anger om batteriet behöver laddas. Och när hojen inte startar, ja då är det fel på batteriet. På precis samma sätt "Underhållsladdare" som börjar en ny laddningscykel när batterispänningen är nere nånstans i området 12,7 till 12,85 Volt. Har mätt 12,85 Volt på en Ctek Zafir 45.
Och håller då batteriet en högre spänning än "ett vanligt blysyrabatteri" ja då är batteriet kass när våren kommer. Och att det skulle vara "fel på" batteriladdaren av välkänt fabrikat, att den inte fungerar att underhållsladda det här batteriet, det faller på en jämförelse av namnet på laddaren respektive batteriet.
Då skulle jag säga att ditt biltemabatteri är ett gelbatteri och inte ett med flytande syra. De ligger som sagt högre. Yuasa YTX är AGM-batterier, inte gel. 12.72 volt fulladdat stämmer bara på öppna batterier eller slutna AGM. Både Gel och AGM är dock underhållsfria.

Men att ett friskt gelbatteri som ligger på 12.9 volt inte kan starta en hoj det är dimensionerat för är ganska osannolikt. Även på ett gelbatteri är 12.9 runt 80-90% laddat. Orkar det inte då så har inte batteriet tillräcklig urladdningskapacitet för den hojen och ett kraftigare batteri med kraftigare urladdningskapacitet är att rekommendera. Och värt att notera är att gelbatterier, trots högre spänning, har lägre startkraft på grund av det extra interna motståndet gelen ger.

Syradensiteten avgör laddningsgraden. Ett fulladdat batteri ska ha en densitet på 1,28–1,30 g/cm3 vid 25 °C. Att mäta syradensiteten är dock bara applicerbart på öppna blöta batterier. För motorcyklar idag är det i stort sett uteslutande slutna underhållsfria batterier som används och ingen syramätning kan eller ska ske.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då skulle jag säga att ditt biltemabatteri är ett gelbatteri och inte ett med flytande syra. De ligger som sagt högre. Yuasa YTX är AGM-batterier, inte gel. 12.72 volt fulladdat stämmer bara på öppna batterier eller slutna AGM. Både Gel och AGM är dock underhållsfria.

Men att ett friskt gelbatteri som ligger på 12.9 volt inte kan starta en hoj det är dimensionerat för är ganska osannolikt. Även på ett gelbatteri är 12.9 runt 80-90% laddat. Orkar det inte då så har inte batteriet tillräcklig urladdningskapacitet för den hojen och ett kraftigare batteri med kraftigare urladdningskapacitet är att rekommendera. Och värt att notera är att gelbatterier, trots högre spänning, har lägre startkraft på grund av det extra interna motståndet gelen ger.

Syradensiteten avgör laddningsgraden. Ett fulladdat batteri ska ha en densitet på 1,28–1,30 g/cm3 vid 25 °C. Att mäta syradensiteten är dock bara applicerbart på öppna blöta batterier. För motorcyklar idag är det i stort sett uteslutande slutna underhållsfria batterier som används och ingen syramätning kan eller ska ske.

Du tror att alla blysyra batterier har samma spänning. Det har jag också trott.
Men det har de inte.
Att det Biltema underhållsfria med 12,9 Volt inte startade hojen en vårdag är verkligheten.
Att det efterladdning startade hojen är också verklighet.
Att normal spänning på ett nytt Biltema underhållsfritt, dagen efter jag kört, är 13,2 Volt är också verklighet.
Att batteriet efter en vecka är nere på 13,0 Volt är också verklighet.

Biltema säljer också Gelbatterier men det är inte sådana jag köpt.

Vill du få en AHA upplevelse, köp ett Biltema underhållsfritt, ladda det med en smart MC-laddare, ta bort laddaren och mät sedan batterispänningen dag för under en veckas tid. :)
 
Last edited:

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
OT : Mäta är kul.
Och jag kanske har hittat startproblemet, gick och väntade i garaget på att en annan person skulle dyka upp när blicken föll på det fantastiska motordiagnosinstrumentet... Startade upp apparten och stoppade i mätslangen i avgasröret på hojen.

HC runt 1000ppm och CO låg klart under 0.1 .... blev inte ett smack bättre, snarare tvärtom av ännu lite mer tomgångskörning (högre motortemp). Lite choke resulterade i att CO ökade till 0.3-0.4 och HC sjönk ner mot 400ppm....
Min slutsats att den går så magert på tomgång att den misständer. Har man lite otur ovanpå det där så startar det inte.

Så det lutar nog åt en justeringssak på bränslesidan.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Du tror att alla blysyra batterier har samma spänning. Det har jag också trott.
Men det har de inte.
Att det Biltema underhållsfria med 12,9 Volt inte startade hojen en vårdag är verkligheten.
Att det efterladdning startade hojen är också verklighet.
Att normal spänning på ett nytt Biltema underhållsfritt, dagen efter jag kört, är 13,2 Volt är också verklighet.
Att batteriet efter en vecka är nere på 13,0 Volt är också verklighet.

Biltema säljer också Gelbatterier men det är inte sådana jag köpt.

Vill du få en AHA upplevelse, köp ett Biltema underhållsfritt, ladda det med en smart MC-laddare, ta bort laddaren och mät sedan batterispänningen dag för under en veckas tid. :)
AGM-batterier kan faktiskt liksom gel ligga lite högre. Men det är frågan om 0.2 volt eller så. Över 13 volt i stabilt läge låter för mig mycket. Är multimetern korrekt i sin visning? (Edit: 13.2 volt är teoretisk maxladdning, 6 celler a 2.2 volt = 13.2. Det direkt efter fulladdning. Men efter vila brukar cellerna stabiliseras runt 2,1 dvs närmare 12.7)

Vilket som. Ligger batteriet på 12.9 volt och är fullt friskt så är det något som felar i kedjan om det inte orkar starta hojen. Om det är för svagt batteri för din hoj kan jag inte säga säkert, men det är min gissning. Man ska kunna starta utan att batteriet är fulladdat.

Men vi lär väl inte komma så mycket längre här så vi kan låta TS få tillbaka sin tråd.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
AGM-batterier kan faktiskt liksom gel ligga lite högre. Men det är frågan om 0.2 volt eller så. Över 13 volt i stabilt läge låter för mig mycket. Är multimetern korrekt i sin visning? (Edit: 13.2 volt är teoretisk maxladdning, 6 celler a 2.2 volt = 13.2. Det direkt efter fulladdning. Men efter vila brukar cellerna stabiliseras runt 2,1 dvs närmare 12.7)

Vilket som. Ligger batteriet på 12.9 volt och är fullt friskt så är det något som felar i kedjan om det inte orkar starta hojen. Om det är för svagt batteri för din hoj kan jag inte säga säkert, men det är min gissning. Man ska kunna starta utan att batteriet är fulladdat.

Men vi lär väl inte komma så mycket längre här så vi kan låta TS få tillbaka sin tråd.

Jag har flera multimetrar. Det här batteriet Biltema 80-269, inköpt 20140502, dvs drygt ett år gammalt, inte nytt, laddades för ca 30h sedan. Medianspänningen är 30 h senare 13,14Volt, medelvärdet är 13,12Volt. Det finns ett sammanhang med TS trådstart.
TS har ett Biltema batteri.
Och konstaterar
Som synes var batteriet precis nyladdat, långt över 13V.

Vilket är precis vad jag också konstaterat för Biltema batterier. Över 13 Volt flera dagar efter laddning. I motsatts till Yuasa som nån dag efter jag kört Suzukin är på ca 12,8 Volt.
 

Bifogat

  • 20150726Biltema80269-20140502-30h-efter-laddningR.jpg
    20150726Biltema80269-20140502-30h-efter-laddningR.jpg
    167.7 KB · Visningar: 43
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det finns ett sammanhang med TS trådstart.
TS har ett Biltema batteri.
Och konstaterar: "Som synes var batteriet precis nyladdat, långt över 13V."

Vilket är precis vad jag också konstaterat för Biltema batterier. Över 13 Volt flera dagar efter laddning. I motsatts till Yuasa som nån dag efter jag kört Suzukin är på ca 12,8 Volt.
Jag tolkar TS kommentar som att han precis plockat av laddaren. Dvs batteriet har inte vilat. Men det kan nog TS förtydliga.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Jag har haft ett biltema Gel i min Sv650 -02 sedan 2009 eller 10, den stod still hela förra året och det har suttit laddare på det batteri en gång, när jag köpte det och ladda upp det innan montering...
 

Enkie

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Kalmar
Hoj
ZX-7R -97, R1 -10, 888 -93
Jag förtydligar, jag hade precis plockat av laddaren. Kopplat loss laddaren och så på med mätutrustningen. Laddaren är i stort sett samma som Exide 7A.


Syftet med övningen var att göra ett belastningstest, få en uppfattning om inre resistans i batteriet. Då vill man både mäta strömmen i realtid och så spänningen.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top