Behöver jag registrera om cykeln?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Ska borra upp min 650 till 790cc i augusti, det och mycket annat smått och gott gör ju att effekten blir nästan det dubbla mot vad en DR 650 har original. Vad tycker FB om detta tro? Behöver jag registrera om cykeln och ska jag då behöva gå genom SFRO?

Min hoj är inte helfordonsgodkänd!

Frågar egentligen mest för min orolige far som bestämt tror att försäkringen inte kommer gälla. Jag kör med halvförsäkring.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Det är en regbesiktning som gäller då du ändrat motoreffekten.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
försäkringsbolaget kommer inte ta sig tid att kolla igenom ifall hojen har fått höjd effekt efter en eventuell krock/klotning iallafall. De hade säkert brytt sig om det satt en turbosnurra på men isåfall vore det synligt oavsett.
Jag hade inte reggat om den
 

moddlaren

Guest
Jag gör det samma på min 600TT från 595 till 735 utan strokning av vev men troligen blir det strokat 5mm också det är vad kamkedjan tillåter o då närmare 800cc..

Vem bryr sig om registrerings besiktning?? Med hel godkännande kan du ju inte ens byta avgassystem utan regbesiktning.. O med din cc ökning o efekt ökning antar jag att någon typ av avgaskontroll kommer till..

Vad sedan din försäkring hamnar med nya regade efekten tja kan bli dyrt..

Mvh
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Med en helfordonsgodkänd hoj så kan då byta motorn & fjädringen/bromsar - samt få ev ramförstärkning godkänd - Sedan när du reggar om hojen så försvinner helfordonsgodkännandet ur papprena :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag gör det samma på min 600TT från 595 till 735 utan strokning av vev men troligen blir det strokat 5mm också det är vad kamkedjan tillåter o då närmare 800cc..

Vem bryr sig om registrerings besiktning?? Med hel godkännande kan du ju inte ens byta avgassystem utan regbesiktning.. O med din cc ökning o efekt ökning antar jag att någon typ av avgaskontroll kommer till..

Vad sedan din försäkring hamnar med nya regade efekten tja kan bli dyrt..

Mvh

Med en helfordonsgodkänd hoj så kan då byta motorn & fjädringen/bromsar - samt få ev ramförstärkning godkänd - Sedan när du reggar om hojen så försvinner helfordonsgodkännandet ur papprena :)

"Min hoj är INTE helfordonsgodkänd!"
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ingen utom specialintresserade kan mäta cylindervolym. Gör vad du ska med motorn och kör på.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tja! Ska borra upp min 650 till 790cc i augusti, det och mycket annat smått och gott gör ju att effekten blir nästan det dubbla mot vad en DR 650 har original. Vad tycker FB om detta tro? Behöver jag registrera om cykeln och ska jag då behöva gå genom SFRO?

Min hoj är inte helfordonsgodkänd!

Frågar egentligen mest för min orolige far som bestämt tror att försäkringen inte kommer gälla. Jag kör med halvförsäkring.

SFRO är inte rätt väg att gå.
Dom kommer bara att avvisa hojen som varande "inte tillräckligt ombyggd"

Det är en regbesiktning som gäller då du ändrat motoreffekten.

Ett rätt! Det är så det är, om man skall gå by the bok.

försäkringsbolaget kommer inte ta sig tid att kolla igenom ifall hojen har fått höjd effekt efter en eventuell krock/klotning iallafall. De hade säkert brytt sig om det satt en turbosnurra på men isåfall vore det synligt oavsett.
Jag hade inte reggat om den

Nej, så är det troligen. Det är knappast rimligt att försäkringsbolaget skulle lyfta på locket för att titta efter.
Men, om dom gör det...?
Om dom kan tjäna miljoner på att betala en verkstadstimme för att rycka av ett topplock och mäta borr och slag...? Vad blir konsekvensen?

Jag gör det samma på min 600TT från 595 till 735 utan strokning av vev men troligen blir det strokat 5mm också det är vad kamkedjan tillåter o då närmare 800cc..

Vem bryr sig om registrerings besiktning?? Med hel godkännande kan du ju inte ens byta avgassystem utan regbesiktning.. O med din cc ökning o efekt ökning antar jag att någon typ av avgaskontroll kommer till..

Vad sedan din försäkring hamnar med nya regade efekten tja kan bli dyrt..

Mvh

Nej, det stämmer inte. Du kan inte byta avgassystem och därefter registreringsbesiktiga en helfordonsgodkänd hoj. Där kickar Moment 22 in; du kan inte montera något som inte är förhandsprövat och godkänt av tillverkaren. ..och är det detta behöver man ju inte registreringsbesiktiga.

Vad gäller effekt och försäkringspremie så behöver man inte oroa sig speciellt mycket efter en registreringsbesiktning. Det sker ingen dynokörning, utan du tar med dig lite underlag, sitter och snackar med farbrorn på stationen och ni kommer gemensamt fram till vad som skall skrivas in i instrumentet.
Den nya slagvolymen är given - det är ju det enda som kan kontrollerras i efterhand.
Själva effektökningen kan du hålla konservativ utan problem, men tänk på att du bör hålla höjd så att du går väl klar över den 10%-iga effektökningen som myndigheterna faktiskt godkänner utan krav på regbesiktnng.

Säg att du siktar på ca 20-25% effektökning från original, det blir väl ca 60 häst på pappret.
"Det är mest den mustigare gången jag är ute efter, samt att flytta ner effektregistret lite grann. Ren toppeffekt är inte alls så intressant för mig..."

Nu har du papper som berättar om det som går att mäta i efterhand - cylindervolymen, och en uppskattning på effekten: som A knappast mäts i efterhand eftersom B ingen kräver att den verkligen skall mätas inför besiktningen.

Ingen utom specialintresserade kan mäta cylindervolym. Gör vad du ska med motorn och kör på.

Ett skjutmått, en miniräknare och en dos grundskolematematik.
Det är vad som behövs.
Lita på att ett försäkringsbolag som har chans att slippa från miljonbelopp i livränta mm kvalar in som "specialintresserade".


Jag hade absolut regbesiktigat.
...men av en helt annan anledning.
Jag hade regbesiktigat för husfridens skull, utav ren respekt för min föräldrar - om dom nu var oroliga.

Det kostar runt 1400 spänn när jag gjorde det senast (december 2014, Besikta Sisjön) tar en timme, och ger dig dessutom ytterligare en fördel:

När snuten som stannar dig för att du far runt på tvären och väsnas, så vill dom gärna ta fram det yttersta maktmedlet för att göra livet besvärligt för dig när dom inte kan rapportera för något annat: skicka dig på regbesiktnng.
"Den låter vass den där, har du trimmat något? Stämmer den verkligen tekniskt överens med besiktningsinstrumentet...?"

"Jajamän, titta här - jag redan bla bla bla."
Man vrider helt enkelt vapnet ur handen på dem genom att spela efter deras egna regler, och har dom inte mer att komma med så är det nästan omöjligt för en polisman att backa tillbaka från att vilja rapportera för avikelser på fordonet till att börja tjafsa om framförande eller vårdslöshet. Simpel praktisk psykologi.

Att du dessutom slipper från framtida tjafs med försäkringsbolaget när det verkligen hänt något är liksom bara en bonus.


Slutligen till er andra: Sverige har en av de absolut mest avslappade och pragmatiska tolkningarna av EU-lagstiftningen för motorfordon i hela Europa.
Vi har stor frihet att förändra våra fordon inom lagens ram, och det är sannerligen varken dyrt eller besvärligt att göra det på rätt sätt.

Sture Torngren och några få andra personer lyckades åstadkomma otroligt mycket under de få mellanår när det gamla DDR-Sverige vittrade söder, men innan Festung Europa cementerades fullständigt.

Varför inte använda sig av det regelverk som finns, och göra rätt?
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Ett skjutmått, en miniräknare och en dos grundskolematematik.
Det är vad som behövs.
Lita på att ett försäkringsbolag som har chans att slippa från miljonbelopp i livränta mm kvalar in som "specialintresserade".

JAG vet hur man räknar ut cylindervolym. Gör gemene delbytare på valfri MC-verkstad?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om dom kan tjäna miljoner på att betala en verkstadstimme för att rycka av ett topplock och mäta borr och slag...? Vad blir konsekvensen?

Lita på att ett försäkringsbolag som har chans att slippa från miljonbelopp i livränta mm kvalar in som "specialintresserade".

De kommer inte att lägga en timme på att kolla ett fordon utan misstanke om modifiering. Det som normalt kollas är om något kan ha orsakat olyckan, vilket inte innebär att mäta kolvstorlek. Men med det sagt, risken för upptäckt finns där. Troligaste scenariot isf är att de blir tipsade. "Alla visste ju att han hade trimmat"

Slutligen till er andra: Sverige har en av de absolut mest avslappade och pragmatiska tolkningarna av EU-lagstiftningen för motorfordon i hela Europa.
Vi har stor frihet att förändra våra fordon inom lagens ram, och det är sannerligen varken dyrt eller besvärligt att göra det på rätt sätt.

Sture Torngren och några få andra personer lyckades åstadkomma otroligt mycket under de få mellanår när det gamla DDR-Sverige vittrade söder, men innan Festung Europa cementerades fullständigt.

Varför inte använda sig av det regelverk som finns, och göra rätt?
Exaktomundo. Många brukar gorma om att man inte får byta ett klistermärke på helfordonsgodkända fordon när det egentligen är mycket som kan ändras, helt enligt reglerna. Även utan registreringsbesiktning.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker du ska komplettera din försäkring med Falck MC-Assist, Falck försäkringar AB.
Ingen självrisk när man behöver hjälp få hem hojen. :)
Efter haveri.
För som jag sett om turbohojar (där man också kan "nästan" dubbla effekten).
Det är inte frågan OM utan enbart NÄR. :banana

Hur många mil rullade den 2013?, 2014?, 2015?
Eller man kanske räknar driften i timmar på en sån här maskin?
I så fall timmar 2013? 2014? 2015?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top