Säkra handskar med bra ventilation

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hejsan,
Finns det några säkra handskar med bra ventilation?
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Jag kör med Knox Handroid och tycker de funkar bra. Har inte kraschtestat dem än, men föregångaren som jag också använde gjorde sitt jobb när det behövdes.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Beror på vad du menar med bra ventilation. Kör själv med Dainese Full Metal Pro, vars efterföljare heter Full Metal D1 (http://www.dainese.com/eu_en/full-metal-d1.html) och det är nog svårt att hitta en säkrare handske än så. Det är ju en race-handske, vilket innebär att den har massor med skydd och förhållandeis bra ventilation, men inte har någon extra fodring. Man blir dock svettig när temperaturen närmar sig 30 grader och man står still eller cruisar fram i långsam stadstrafik.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör med Knox Handroid och tycker de funkar bra. Har inte kraschtestat dem än, men föregångaren som jag också använde gjorde sitt jobb när det behövdes.

Jag har kraschtestat dem, och det funkade bra. De hårda skydden i handflatan klarade av att kana långt på asfalt. Det är bara resåren på handleden som fick lite spännande slitage faktiskt. :näsblod
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Luke Jones, BSB Supersport förare fastnade med handen under hojen och får bygga om en hand nu, köp inget skit.
(oklart vad Jones hade på sig för handskar vid tillfället, antingen Handroid eller Furygan)
https://twitter.com/luke82jones

jones.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Kevlar, Zylon, Plast av rätt sort och som du säger titan gör ett bra jobb, men titans främsta fördel i mcskydd är att friktionen är låg och den kroppsdel som träffar marken (med titanskydd) glider undan, ist för att få grepp i asfalten.

Japanska Kushitani har Zylon i sina handskar, detta är troligen en av de top 5 säkraste handskarna som finns.
4596396081.jpg
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kör med held Phantom. Känguruskinn som är förstärkt med kevlar på utsatta platser och stingrockehud för att förhindra slitskador där det nöts. Riktigt nöjd.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Kör med held Phantom. Känguruskinn som är förstärkt med kevlar på utsatta platser och stingrockehud för att förhindra slitskador där det nöts. Riktigt nöjd.

Har haft Held Phantom med och har nu Held Phantom 2, med titan på knogarna. Är riktigt nöjd med båda jag med. Har vurpat med det första paret, men då var det ute i gräset på Kinnekulle, så det blev "bara" en bruten tumme. Tycker även ventilationen är bra.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har haft Held Phantom med och har nu Held Phantom 2, med titan på knogarna. Är riktigt nöjd med båda jag med. Har vurpat med det första paret, men då var det ute i gräset på Kinnekulle, så det blev "bara" en bruten tumme. Tycker även ventilationen är bra.

Har vurpat med mina ute i trafiken men de höll så bra att jag kör vidare.. Ja ventilationen funkar bra med! Intressant med titan istället får bli nästa handske :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skum skada, ser ju ut som att det är knogskydden som stansat ut skaorna i handen. Om så är fallet så gör nog knogskydd av titan mest skada, på grund av styvheten.i materialet.

Tryck gör mindre skada ju större yta det blir fördelat över, så ett stort styvt titanskydd borde inte stansa hål i handen om det inte är alldeles jättemycket tryck på det. Det är väl om det kommer på högkant och klipper av handen som det blir riktigt otrevligt isf...
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Det blev ett par Held Air Stream II.
Handskarna är väldigt sköna och förhoppningsvis slipper jag testa om de skyddar bra eller inte!
Tack för era tips!
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top