Caferacer med enkelt recept

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Tjenare sporthoj!


Tänkte att jag skulle dela med mig av mitt första "hojbygge". Efter att ha läst varenda projekttråd om caferäsers här på sajten så har tankarna gått att jag borde göra något liknande. Allt började en tidig morgon efter en utekväll då jag vaknar upp lite småbakis och förvirrad. Jag spanar av blocket lite snabbt som jag brukar göra några gånger per dag och hittar en lockande hoj till salu i närheten. jag ringer snubben lite snabbt och berättar att jag är intresserad. 1 timma senare står hon hemma utanför huset, en honda cb400n av 1982 årsmodell med en sexpetad paralelltwin på 44 pållar. Alltså en relativt vanlig hoj att bygga caferacer på, samt att jag som 18/19 åring får köra den. Bästa är ändå försälringspremien: 500kr per år i halvförsäkring, rätt billigt för en ungtupp i storstaden :tummenupp

IMG_20150501_134853.jpg

OBS! Bygget påbörjades i slutet av maj, nu har jag kommit en bit på vägen. Ska försöka förklara allt jag gjort i rätt ordning. Lämna gärna tips på förbättringar ändå. Tanken med projektet är inte att riva hela hojen och bygga allt på en gång, jag byter ut del för del och ser hela tiden en förbättring. Samtidigt som jag har en körbar hoj.

Här nedan är en bild från en roadtrip jag gjorde i början av sommarn. Några dagar senare var hojen inte sig lik och kommer aldrig bli. Nu börjar bygget! :banana

IMG_20150508_173415.jpg
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Första steget i bygget var bakdelen av hojen. Orginal är den så brutalt stor. På första bilden testade jag att flytta fram orginalrumpan och vinkla upp den. Det skulle bli snyggt om man la ner grymt mycket tid på det. men det är inget jag hade orken att göra just då. Jag vill ha en körbar hoj, så länge som möjligt.



IMG_20150502_122619.jpg

På bild 2 testade jag med en gammal crossbakskärm, den hamnade snabbt på hyllan igen :3freak

IMG_20150506_183246.jpg

Jag spanade in ebay lite snabbt och hittade en sadel i kina. Fanns inga mått eller något så blev en liten chansning. Såhär såg den ut när den dök upp på posten några dagar senar. Verkade lovande :)

2015-05-15.jpg

Testmontering, passade bolt on! nästan iallafall!

IMG_20150515_121845.jpg

Efter att rensat upp bakdelen en del så blev det såhär. Notera mellanrummet mellan sadel och ramen. Har funderat på att täcka med en plåt. Att sänka ner sadeln är ej aktuellt just nu. Väldigt praktiskt utrymme att bygga in all el och annat skit. Sen behöver jag höjden på hojen då jag är 190cm och hojen överlag är rätt liten.

2015-05-17.jpg

2015-05-17(1).jpg

Som ni ser på bilderna har jag ingen fancy verkstad med en massa fräna maskiner. Faktum är att jag inte ens har ett garage. Jag håller till på gräsmattan utanför huset med de begränsade verktyg jag har köpt själv som fattig student. I detta bygge kommer ni alltså inte få se några sjukt tekniskt häftiga lösningar för alla problem som dyker upp. Nej, jag tar det jag har tillgång till och försöker lösa problemen utifrån den strama budgeten jag har. Lite där rubriken kommer in i bilden: (bygga en frän racer med få tillgångar). Hoppas det finns folk som kan tycka det är lite kul att följa bygget iallafall :)
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Härligt! Bygg på bara. I min värld är lyckade budgetbyggen minst lika imponerande som cnc frästa kolfiberkromade bling bikes. Säkert pga av att jag själv bygger med enkel utrustning typ hammare, skruvstäd och vinkelslip. :tummenupp
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Härligt! Bygg på bara. I min värld är lyckade budgetbyggen minst lika imponerande som cnc frästa kolfiberkromade bling bikes. Säkert pga av att jag själv bygger med enkel utrustning typ hammare, skruvstäd och vinkelslip. :tummenupp

Vinkelslipen har varit flitigt använd. Tack, bygget fortsätter :)

Rackarns fin Sadel, va fick du ge för den?

Tack! är ändå positivt överaskad av kvaliteten. här är länken: http://www.ebay.com/itm/Honda-Vinta...1?fits=Make:Honda&hash=item19fad7d32d&vxp=mtr :)
 

nisselasse

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Timrå
Hoj
1982, Honda CB 400N
Riktigt snygg sadel!
Ska bli spännande att följa byggt ! har själv en Cb 400N och är sugen på att bygga om den.
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Riktigt snygg sadel!
Ska bli spännande att följa byggt ! har själv en Cb 400N och är sugen på att bygga om den.

Tack! jo det är trevliga maskiner! Funderar på att skaffa en till att ha som ren pendlarhoj i höst. Caferäsern är inte jättebekväm att pendla på. Men det går!
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Update 3:

Hittade dessa i brevlådan en morgon, lite trassliga att montera då man behövde demontera gaffeln, men men!

2015-05-19.jpg

Hittade även en hastighetsmätare på ebay som visade sig vara rent skräp :( Men cliponstyrena passar perfekt. Nu blev man väldigt glad över det man åstadkommit, man såg hur rääserlooken växte sig fram. :kär

IMG_20150519_165324.jpg
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag köpte en sån där billig hastighetsmätare på ebay också. Nålen fladdrade som fan men den största boven till det var en wobblande wire. Fladdrandet försvann nästan helt när jag bytte till en ny wire.
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Nice bara att följa! :)

Härligt :)

Jag köpte en sån där billig hastighetsmätare på ebay också. Nålen fladdrade som fan men den största boven till det var en wobblande wire. Fladdrandet försvann nästan helt när jag bytte till en ny wire.

Problemet med min var att den visade väldigt fel hastigheter. funkade bra upp till 70. Vid 100 visade mätarn 140 osv.. Funderar på att modda om orginalmätaren istället.

IMG_20150511_154033.jpg
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ujj det ser ut som ett rejält projekt att fixa till något snyggt av den där. :smasha:D
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Slängde på dubbla lyktor fram jag hittat på AVA MCs loppis fär länge sedan. Passar riktigt bra med ett par hållare från biltema. Looken funkar helt okej. Inte så mycket caferäser men ändå rätt ballt. Baklyktan hittade jag på biltema, fästerna är gjorda på gammalt material. Gratis är bäst. Aven främre stänkskärm togs bort då den var gammal och rutten.



IMG_20150518_155118.jpg


vx7hRlxh.jpg

Och föresten! Jag fastnade på några bilder vid olika tillfällen. Bilderna är tagna av FFJJPP här på sporthoj! Klicka på bilderna för att få större upplösning.

Ck60TLXh.jpg

9qvih3hh.jpg



Även BLDH (han på youtube) fick en bild på mig :brynad

FB_IMG_1434375574909.jpg


Nu till det tråkiga: Vid gupp komprimeras bakdelen av hojen såpass att skylten tar i däcket och böjs.

IMG_20150527_140209.jpg

IMG_20150607_184437.jpg

Härnäst i projektet:

- Ny bakstänkskärm samt reggplåt och lykthållare
- Skaffa nya ljuddämpare
- Avgasbandage
- Koniska luftfilter
- Bestycka vaccumförgasaren från helvetet
- Äta räkmacka

Har riktigt dåligt med cash just nu. Dyrt när hela familjen är bortrest i 3 månader och när man har ebay som favorit på skrivbordet :D
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Skulle det se förjävligt ut att ha skylten ovanför ljuddämparen, framför stötisen och så långt in mot däcket som det går. Ser ut som du har bra med utrymme där. Kommer ju förmodligen vara annat som skrapar i backen innan skylten där.

Goa räserbilder förresten.:tummenupp
 

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Skulle det se förjävligt ut att ha skylten ovanför ljuddämparen, framför stötisen och så långt in mot däcket som det går. Ser ut som du har bra med utrymme där. Kommer ju förmodligen vara annat som skrapar i backen innan skylten där.

Goa räserbilder förresten.:tummenupp

Att ha skylten på sidan har slagit mig, men känns inte så sport, känns mer bobber.

Jag hittade iallafall en överbliven felstansad plåt på jobbet som såg helt ok ut. Jag bankade till den med en hammare och fäste den på hojen. Vid det här laget var jag lite skeptisk...

IMG_20150722_124521.jpg

Sen monterade jag sadeln. Nu kändes det som att det skulle kunna bli helt ok resultat.

IMG_20150722_123446.jpg

Sen monterade jag regplåt och en ny lykta. Köpte ett sortiment vattentäta kontakter som jag kopplade in all el med, känns så jävla bra med riktiga grejjer. Hyfsat nöjd med resultatet! Blev snyggt och mer praktiskt då man nödvändigtvis ej behöver bli vattenblästrad över hela ryggen när det regnar. ochhhhh jag skaaaa byta däck :näsblod

IMG_20150722_125625.jpg

IMG_20150722_135850.jpg
 
Last edited:

SnowRider

Medlem
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Östersund
Hoj
GasGas ec400 fse 2002
Hade 2 st nya ljuddämpare jag köpt på loppis för ett tag sedan. Passade bolt on. Avgasbandaget fästes med 2st rostfria slangklämmor. Ljudet blev lite väl högt pga att dom inte innehåller något ljuddämpande material. Hojen gick inge bra heller så tryckte in 8st diskbollar i varje ljuddämpare för att provisoriskt testa.

IMG_20150722_123451.jpg

IMG_20150722_140545.jpg

Då jag ändå måste bestycka om förgasarna så passar jag på att ta bort luftboxen. Filtret hade smulats sönder och påminde om lössnus, fyfan altså. Eftersom luftboxen satt ihop med bakskärmen stod jag inför flera val, antingen ta bort både bakskärm och luftbox eller demolera skiten. Det slutade med att jag tog fram den gamla lödkolven från biltema och började smälta bort luftboxen. Både luftboxen och lödkolven åkte i soptunnan :hihi

IMG_20150722_170322.jpg

IMG_20150722_170726.jpg

OBS, nu har jag nått den punkten där projekttråden kommer ifatt bygget. Just nu väntar jag på att beställa munbstycken och koniska luftfilter. Har hittat både munstycken och filter på ebay. är det något att ha?

Tror ni att det räcker att byta låg och högfartsmunstycken eller måste jag in och ändra i nålen och skit? Förgasarna som sitter på är kehnins vaccumförgasare kända för att vara svåra att ställa in. Hojjen är ruggigt lättstartad fortfarande men har tappat lite kraft som sagt. Stiftet är vitt. Nästa uppdatering kanske dröjer ett tag, vi får se helt enkelt. Kul att det är några somm tittat in i tråden. Tack på förhand!

IMG_20150722_170337.jpg
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Jag skulle prova att lyfta nålarna ett snäpp tillobörjamed :tummenupp
 

Spookface

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1983 Honda cb400N
Kul att fler än jag håller på med en cb400N.. Funderar på att lägga upp en byggtråd jag med..
Nu är jag i "riva/kapa bort allt onödigt tjafs" delen av bygget.. Samt att jag bygger ett eget säte.. ��
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top