Export documentation för retur inom EU?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Handlade lite godis till hojen och var inte helt nöjd med en del av första leveransen, ÅF från UK hanterade ärendet by the book och skickade nya varor för att sedan maila över en returbeställning.

Jag ska alltså bara packa lådan och beställa upphämtning, strulet är bara att jag vet att det satt sedvanlig platsficka med dokument för tullen på båda lådorna men på nåt jefla höger har jag fintat bort dessa = hittar dem inte. Ok, på den svenska sidan till fraktbolaget jag ska anlita står det bara högst generellt om hur viktigt det är med denna dokumentation medan på den internationella sidan står:

"Note: For shipments between member nations of the European Union, no export documentation is required to clear customs when the goods shipped are in free circulation."

Hrm, betyder vad? Alltså detta är en returnering och är det = "when the goods shipped are in free circulation"?

Samtidigt känns det som att oavsett så verkar en innehållsdeklaration vettig. Som sagt ÅF har skött sig klanderfritt så jag vill inte fakka till returen =)

Någon exportguru som har koll på vad jag ska författa?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Free circulation tolkar jag som tillgängligt för gemene man utan närmare licenser eller andra statliga påhitt.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så länge allt är inom EU behöver du inte oroa dig för tull osv.

Ta upp frågan igen när du handlar med kina, usa, norge och liknande konstiga länder :)
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Skickade en sissybar i retur till UK som var fel modell mot vad jag hade beställt. Gick bara med den till posten och fick fylla i en lapp med uppgifter om mig som avsändare samt mottagaren och vad som var i paketet. Sen klistrade dom dit en en kopia av det på paketet och så var det med det :)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Skickar ibland prylar till våra siter inom Norden. Finland och Danmark är som att skicka inrikes. Men att försöka skicka nåt till Norge som inte är med i EU har jag slutat med, det får nån mer löneanpassad syssla med. :näsblod
 

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Skickar ibland prylar till våra siter inom Norden. Finland och Danmark är som att skicka inrikes. Men att försöka skicka nåt till Norge som inte är med i EU har jag slutat med, det får nån mer löneanpassad syssla med. :näsblod

På mitt tidigare jobb hade vi en kund i Schweiz som vi byggde ett speciellt mätinstrument åt. Vi exporterade dit och fick tillbaks dem för reparation och service.
Var det någon som nämnde pappersexcercis med proforma-invoce i x antal ex, tulldeklarationer och jeffelskap som skulle faxas hitan och ditan?? Lägg till det rövhattarna på ett transportbolag som börjar med Sc. Fiffan! :gnissla:huvet:gråta:va:död:3freak
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tackar för input!

Plitade ihop ett dokument på frihand, hade jag missat något var jag välkommen att hantera ärendet på ett servicekontor istället och så får det bli.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
I mäjjd iT!

r2Lnq.jpg

..not my proudest moment​
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top