Video Nära platt som en pannkaka

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Lastbilen är ju helt tydligt målad i blått och gult så den får faktiskt köra högertrafik.
 

Zadre

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2009
Ort
Vallentuna
Hoj
Veiron: Yamaha XV535, -00. Greger: Honda NX 650, -95 (Såld).
Som lastbilschaffis kan jag säga att jag gillar inte de där stora speglarna eftersom de blockerar så mycket i mitt synfält. Flera gånger har jag blivit överraskad och innan jag svänger lutar jag mej långt fram och tillbaka för att försöka se så mycket som möjligt och då är jag ändå rädd att nån gång missa nånting litet som t.ex. en hoj. :/
Det finns speglar som sitter på smalare rör. De gillar jag för då ser jag så mycket bättre. Spegeln som syns i videon blockerar så mycket.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Man ser ju ganska fort att Motorcyklisten inte ser förare pga av A-Stolpe och speglar, så lastbilsnubben ser antagligen bara en tom gata.

Tur att det gick bra iaf :)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man ser ju ganska fort att Motorcyklisten inte ser förare pga av A-Stolpe och speglar, så lastbilsnubben ser antagligen bara en tom gata.

Tur att det gick bra iaf :)

Vetefan... Förarn sitter på höger sida. Hjälmkameran har ganska bra vy över vindrutan på lastbilen. Lutar förarn fram lite så ser han hojen och det är hans jävla jobb att göra det, framför allt när han drar rakt in i fel körfält.

Och redan dom första sekunderna av filmen precis när hojen stannar är det fritt synfält genom vänster sidoruta. Ser man inte att det står nåt exakt där man sätter vänster framhjul 5 sekunder senare skall man fan fundera på om man inte skall jobba på bibliotek eller nåt sånt istället. Stora backspeglar och döda vinklar... skitsnack.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vetefan... Förarn sitter på höger sida. Hjälmkameran har ganska bra vy över vindrutan på lastbilen. Lutar förarn fram lite så ser han hojen och det är hans jävla jobb att göra det, framför allt när han drar rakt in i fel körfält.

Och redan dom första sekunderna av filmen precis när hojen stannar är det fritt synfält genom vänster sidoruta. Ser man inte att det står nåt exakt där man sätter vänster framhjul 5 sekunder senare skall man fan fundera på om man inte skall jobba på bibliotek eller nåt sånt istället. Stora backspeglar och döda vinklar... skitsnack.

Du kör inte lastbil va?

Då får gärna berätta var du ser förare för jag kan inte se honom alls.

https://www.youtube.com/watch?v=T4sAPQ1flGg
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har C kort. Blev själv påkörd i bilen av en jävla lastbil. Slappa helvete. Det gäller ju att se lite innan man kör..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Du kör inte lastbil va?

Då får gärna berätta var du ser förare för jag kan inte se honom alls.

https://www.youtube.com/watch?v=T4sAPQ1flGg

Nej jag kör inte lasbil. Jag jobbade på Volvo lastvagnar i ca 5 år och körde lite lastbil då men inte i nån större omfattning.

Filmen du länkar till är inte samma sak. jag vet inte hur du kör men jag skulle tro att det är på samma sätt som jag, dvs tittar dit du är på väg.

Mellan 4-6 sekunder så borde det inte vara något problem att se Ducatin genom sidorutan. Sen från 6-7sekunder och framåt är den dold om inte förarn makar på sig lite.

Oavsett vilket är det en jävligt lam ursäkt att skylla på dolda vinkeln och köra på en oskyddad trafikant när man kommer rullande på fel sida vägen. Hade han tänkt lite och gjort som Zadre säger hade Ducatin fortfarande stört sina grannar....

Blev själv påkörd av en buss när jag promenerade på ett övergångsställe för ett halvårsen. Han "såg" mig inte för jag var i "döda vinkeln". Det konstiga var bara att 2 sekunder tidigare så tutade han på mig när han tyckte att jag inte hade nåt på övergångstället att göra. Så jävla trött på störst går först och små dör... Bussar är värst.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Man ser ju ganska fort att Motorcyklisten inte ser förare pga av A-Stolpe och speglar, så lastbilsnubben ser antagligen bara en tom gata.

Tur att det gick bra iaf :)

Hur kan man se en tom gata när man inte ser hela gatan (eller om han sket i att kolla ordentligt.
Att skylla på blindspots vid olyckor är nog den sämsta bortförklaringen ever.
Man kan inte gissa och hoppas att ingen är där.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Okej att de stora backspeglarna skymmer för jävla mycket! Jag fick själv några överraskningar när jag körde in i rondeller osv NÄR JAG ÖVNINGSKÖRDE!!!!! Tom bilar kunde gömma sig bakom, om vi båda matchade hastigheterna perfekt kunde bilen vara "osynlig" i bra många sekunder...

Efter det tittar man ordentligt, även bakom backspeglarna!! Den chauffören är en riktig jäkla sopa!!!
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Blev själv påkörd av en buss när jag promenerade på ett övergångsställe för ett halvårsen. Han "såg" mig inte för jag var i "döda vinkeln". Det konstiga var bara att 2 sekunder tidigare så tutade han på mig när han tyckte att jag inte hade nåt på övergångstället att göra. Så jävla trött på störst går först och små dör... Bussar är värst.

:D
Jag har också blivit påkörd av en buss på Frölunda Torg.

Han blev sur för att jag gick framför honom :3freak
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
:D
Jag har också blivit påkörd av en buss på Frölunda Torg.

Han blev sur för att jag gick framför honom :3freak

Verkar vara ett genomgående drag hos bussförare i Göteborg. Jag ville se nån form av legitimation eller nåt så jag kunde anmäla till hans arbetsgivare och till polisen men det fick jag inte se. Tog ett kort på honom, talade om vad jag tyckte och gick vidare. Det var tydligen väldigt kränkande för en minut senare så fick jag en spark i ryggen och bussföraren boxade loss en stund och skulle döda.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Vad betyder de vita trianglarna på marken i England?

I början på filmen ser de ut att markera ett övergångs ställe. Det kan nu inte markera väjningsplikt som symbolerna i marken betyder i Sverige.

Tycker chauffören kör lite väl fort med tanke på kvinnan med barnvagnen. Eller så var det just kvinnan med barnvagnen han fokuserade på så dom inte hamnade under bakhjulet, och därför missade att se MC föraren.

Chauffören tar ut svängen ordentligt...... Han ligger med hela fordonet i fel fil vilket jag ställer mig frågande till.

Kan det vara en enkelriktad gata ? Fast vi ser inte skyltarna från hållet videon visar?
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Verkar vara ett genomgående drag hos bussförare i Göteborg. Jag ville se nån form av legitimation eller nåt så jag kunde anmäla till hans arbetsgivare och till polisen men det fick jag inte se. Tog ett kort på honom, talade om vad jag tyckte och gick vidare. Det var tydligen väldigt kränkande för en minut senare så fick jag en spark i ryggen och bussföraren boxade loss en stund och skulle döda.

Höll själv på att bli nermejad av en buss i Göteborg härom dagen. Låg i långsam fart i en rondell. Ser bussförarens ansikte hela tiden, ingen skymd sikt eller nåt, men han kollar inte ens åt vänster utan bara kör rätt ut rakt framför mig.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad betyder de vita trianglarna på marken i England?

I början på filmen ser de ut att markera ett övergångs ställe. Det kan nu inte markera väjningsplikt som symbolerna i marken betyder i Sverige.

Tycker chauffören kör lite väl fort med tanke på kvinnan med barnvagnen. Eller så var det just kvinnan med barnvagnen han fokuserade på så dom inte hamnade under bakhjulet, och därför missade att se MC föraren.

Chauffören tar ut svängen ordentligt...... Han ligger med hela fordonet i fel fil vilket jag ställer mig frågande till.

Kan det vara en enkelriktad gata ? Fast vi ser inte skyltarna från hållet videon visar?

Dom markerar väjningsplikt :fakta

Dom har ju vänstertrafik vettu...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vad menar ni? Är ju solklart att motorcykeln (som vanligt) höll alldeles för hög hastighet. Och får således skylla sig själv! :crash
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Efter att Glott lite till är jag övertygad att chaffören kör "högertrafik" då lastbilen ligger med fram och bakdäck i mötande trafik. Kl 0:41 är rätt tydligt bevis att chaffören medvetet lagt sid i fel fil.

Annars hade halva flaket och bakhjulen stått någonstans nära trottoarkanten bredvid kvinnan med barnvagn. Och endast förarhytten kommit in i mötande Trafiks fil på grund av att lastbilen är lång.

Att chaffören tror det är enkelriktad gata kan vara en annan förklaring till olyckan som jag nämnt tidigare.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkar vara ett genomgående drag hos bussförare i Göteborg. Jag ville se nån form av legitimation eller nåt så jag kunde anmäla till hans arbetsgivare och till polisen men det fick jag inte se. Tog ett kort på honom, talade om vad jag tyckte och gick vidare. Det var tydligen väldigt kränkande för en minut senare så fick jag en spark i ryggen och bussföraren boxade loss en stund och skulle döda.

En minut...?!
Jösses - killen var duktig och satt o räknade till 100 innan han flög på dig? Atta boy!

Vad menar ni? Är ju solklart att motorcykeln (som vanligt) höll alldeles för hög hastighet. Och får således skylla sig själv! :crash

Endast Go-Pron gjorde att skadan kunde regleras rätt och riktigt
Det hade hetat att Monstersnubben hade ouiilat sig rakt in i döden med berått mod, och Tant Grå hade redan hunnit glömma hela skeendet när det var dags för rättegång.
...och förövrigt så har "den som seglar för sitt bröd" alltid rätt ändå. :fakta

Om inte alltför mycket saknas i filmen, så måste jag säga att det är exempellöst korkat av lastbilskillen att börja försöka backa sig loss från hojen, utan att vara ute och försäkra sig om att ingen skadad passagerare ligger fastklämd under lastbilen.
Go gubbe! Not.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top