Köp av förstahoj - i valet och kvalet mellan olika typer av samma modell (CBR600)

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Hej!

Jag står i valet och kvalet att köpa min första hoj, och jag har provkört en Honda CBR600FA från 2011 som jag fastnade för. Tråkigt nog schabblade Svedea bort sig med försäkringsofferten, då jag initialt fick en offert på 14000:-/hel/år, men när de sedan tittade specifikt mot detta fordon så hade den plötsligt fördubblats och landade på 27500:-. Således försvann den möjligheten, även om det lät lite för bra för att vara sant (26 år, bor i centrala Stockholm och A-körkort utfärdat i år).

Jag har nu istället vidgat vyerna, om än bara lite, och tittat på äldre modeller som saknar ABS, men som tack vare sin ålder får ned försäkringspremien något. Jag har dock svårt att avgöra vad för och nackdelarna mellan dessa hojar är, och tänkte att några här kanske kunde komma med insiktsfulla tankar kring det hela.

Modell: Honda CBR600F4
År: 2001
Pris: 27900:-
Miltal: 3500
Övrigt: Nyservad, nybesiktigad. Står i Partille. Säljs via återförsäljare.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons

Modell: Honda CBR600F3
År: 1998
Pris: 19000:-
Miltal: 5000
Övrigt: Nyservad, besiktigad till 2016. Står i Kristinehamn.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons

Modell: Honda CBR600F4i
År: 2002
Pris: 26000:-
Miltal: 5500
Övrigt: Nya däck + drivlina. Stor service utförts vid 5100 mil. Står i Södertälje.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons

Vissa fördelar är ju uppenbara, såsom att det är möjligt att ta bilen och åka till två av hojarna för att provköra och se dem på nära håll. En av dem väger ju även tyngre på priset, men det är en F3, och där når inte mina kunskaper till när det gäller att jämföra den med en F4:a.

Jag hittade en intressant artikel om F4:an, där det mest utstående är jämförelsen med F3:an och stycket:

Head-to-head, the F4 retains the same character of the venerable F3, but it does just about everything better.

Sen är det ju det där med förgasare och insprut, F4 och F4i. Är det någon man bör ta med i beräkningen, eller är det lite hugget som stucket?

Vad har ni för allmänna tankar kring det här?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
F4i är lite lättare, styvare, kortare och mer responsiv än F4. Om det gör någon faktiskt skillnad egentligen vet jag inte däremot. :hihi

Men skulle jag skaffa en CBR600F av de ändre modellerna hade jag tagit en F4i.
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Har du kollat offerter med andra försäkringsbolag? Flyttade nyligen till Stockholm och skulle då gå från ca 12.000/år till 22.000/år för en helförsäkring hos If. Kollade runt lite och det visade sig att Bilsport och Mc erbjöd en helförsäkring för 11.900/år så det blev att byta till dom. Är också 26 och bor inom tullarna.
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Har du kollat offerter med andra försäkringsbolag? Flyttade nyligen till Stockholm och skulle då gå från ca 12.000/år till 22.000/år för en helförsäkring hos If. Kollade runt lite och det visade sig att Bilsport och Mc erbjöd en helförsäkring för 11.900/år så det blev att byta till dom. Är också 26 och bor inom tullarna.

Folksam ville inte teckna försäkring för mig på CBR600 förrän jag fyllde 30. Jag har inte hört med andra försäkringsbolag, men det är självfallet något jag ska göra, tack! Jag tänkte inte förvandla det här till en försäkringstråd, utan ville mest ha input på hojarna i sig! =)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Räknar du med att få den stulen? För annars tycker jag halvförsäkring på så gamla hojar är pengar i sjön.
Kör med trafikförsäkring hos Bilsport & MC för ca 2500kr/år på min Triumph från 2001. Men OK Trajan står inlåst i garage här i Göteborg. Ett garage dit bara tre personer har nyckel. Vi som har våra hojar där.
Och garaget har fungerande tjuvlarm. (Avskräckte tjuvarna en vårnatt 2012).

En sak att tänka på vid hojköp är hur många mil till nästa stora service. Dvs utom oljebyte, oljefilterbyte, luftfilterbyte så är det dags för ventilspelskontroll och eventuellt justering av ventilspelet. För en sådan här "stor service" kostar mellan 5000 och 10000kr för vanliga hojar.
Jag vet inte vid vilka miltal som detta är aktuellt för Honda CBR600 så du får kolla upp det själv. Kan vara bra prut argument. Köpte min SV650S vid 2100mil, när jag påpekade stor service vid 2400mil. Så erbjöd mig MC-firman den servicen som rabatt, dvs gratis. Stor service. Bara lämna i hojen vid 2400 mil.
För Triumph Sprint RS är det vid 2000/4000/...mil som annat exempel.
http://www.blocket.se/stockholm?q=T...=&pe=&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th
 
Last edited:

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Räknar du med att få den stulen? För annars tycker jag halvförsäkring på så gamla hojar är pengar i sjön.
Kör med trafikförsäkring hos Bilsport & MC för ca 2500kr/år på min Triumph från 2001. Men OK Trajan står inlåst i garage här i Göteborg. Ett garage dit bara tre personer har nyckel. Vi som har våra hojar där.
Och garaget har fungerande tjuvlarm. (Avskräckte tjuvarna en vårnatt 2012).

En sak att tänka på vid hojköp är hur många mil till nästa stora service. Dvs utom oljebyte, oljefilterbyte, luftfilterbyte så är det dags för ventilspelskontroll och eventuellt justering av ventilspelet. För en sådan här "stor service" kostar mellan 5000 och 10000kr för vanliga hojar.
Jag vet inte vid vilka miltal som detta är aktuellt för Honda CBR600 så du får kolla upp det själv. Kan vara bra prut argument. Köpte min SV650S vid 2100mil, när jag påpekade stor service vid 2400mil. Så erbjöd mig MC-firman den servicen som rabatt, dvs gratis. Stor service. Bara lämna i hojen vid 2400 mil.
För Triumph Sprint RS är det vid 2000/4000/...mil som annat exempel.
http://www.blocket.se/stockholm?q=T...=&pe=&rs=&re=&xc=1143&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Bra tips, tack! Jag ska definitivt kolla upp hur det ser ut med serviceintervaller!

Jag har själv funderat på vad halvförsäkringen egentligen ger. Hojen kommer stå inlåst i ett parkeringsgarage där det krävs bricka för två portar för att komma till den, och enligt styrelsen så har det inte varit något problem med obehöriga därinne. Som du säger, trafikförsäkringen kanske räcker? Köpet är ju inte finansierat på något sätt, och skulle något skita sig så får man väl ta smällen då, och för sådana relativt sett små summor så är det inte hela världen.
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
hej om du inte är helt såld på cbr 600 å är vaken på att kika på lite andra hojar så är sv650 en kanon hoj frugan har en skit kul å köra små vägar med å smidig i stan
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Räknar du med att få den stulen? För annars tycker jag halvförsäkring på så gamla hojar är pengar i sjön.

Uppenbarligen ska man bo i Göteborg om du med säkerhet kan resonera så :tummenupp

Statistiskt sett från de hojar jag ägt själv samt även de som vänner ägt så blir en hoj sluten i snitt med 1-2 års mellanrum i Sthlm om du inte har eget garage som du alltid parkerar i.

Senast för en vecka sedan blev en kompis hoj stulen i Sthlm, min förra hoj blev stulen i början förra året, hojen dessförinnan blev stulet året innan igen. Jag har aldrig behövt sälja en MC jag ägt, de har alltid blivit stulna långt innan jag tröttnat på dom, i ett fall köpte jag en identisk hoj som den som blivit stulen enbart för att jag gillade den så mycket.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra tips, tack! Jag ska definitivt kolla upp hur det ser ut med serviceintervaller!

Jag har själv funderat på vad halvförsäkringen egentligen ger. Hojen kommer stå inlåst i ett parkeringsgarage där det krävs bricka för två portar för att komma till den, och enligt styrelsen så har det inte varit något problem med obehöriga därinne. Som du säger, trafikförsäkringen kanske räcker? Köpet är ju inte finansierat på något sätt, och skulle något skita sig så får man väl ta smällen då, och för sådana relativt sett små summor så är det inte hela världen.

Tippar att med tanke på hojens ålder och ringa värde så räcker två skivbromslås och ett kapell mot nyfikna blickar för att du ska få behålla den. När den står i det garaget.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Skivbromslas-2000034293/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Las-och-stoldskydd/Laspaminnare-2000020751/
det är riktigt dyrt att starta med monterat skivbromslås. Bromsskivor kostar.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Helkapell-for-MC-2000017431/
Ta största så kan du med lite trickande ställa hjulen på det. Rätt åt nyfikna blickar. :D


Det kan vara ide med utom trafikförsäkring med Falck MC Assist Sverige. När jag drog av kopplingswiren (nån hade aldrig oljat den :huvet) i utkanten av Göteborg kom de och hämtade mig och körde hem mig och hojen. Ingen självrisk. 525kr/år. Falck Försäkring AB
 
Last edited:

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Jag såg precis att hojen i GBG är importerad och körd som tidigast 2013 i Sverige. Jag fick dock en bra helförsäkringspremie via Länsförsäkringar på den för 15620:-/hel/år, medan den i Södertälje skulle kosta i princip det dubbla, konstigt nog.

Det här med att den inte enbarts körts i Sverige, är det något negativt, även om alla papper finns?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag såg precis att hojen i GBG är importerad och körd som tidigast 2013 i Sverige. Jag fick dock en bra helförsäkringspremie via Länsförsäkringar på den för 15620:-/hel/år, medan den i Södertälje skulle kosta i princip det dubbla, konstigt nog.

Det här med att den inte enbarts körts i Sverige, är det något negativt, även om alla papper finns?

Försäkringarna blir dyrare av just ingen anledning alls. Försäkringsbolagen älskar att skinna oss hojåkare... Så försäkringen är det enda negativa med en importerad hoj.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Det är inte så att de kanske förväxlar med CBR600RR? FA-modellen är ju lite snällare. Tycker 27500kr på tok för mycket för den hojen.
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Försäkringarna blir dyrare av just ingen anledning alls. Försäkringsbolagen älskar att skinna oss hojåkare... Så försäkringen är det enda negativa med en importerad hoj.

Fast i det här fallet kostar den importerade hojen hälften så mycket i försäkring i relation till premien för den som rullat hela sitt liv i Sverige, så det borde vara något positivt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast i det här fallet kostar den importerade hojen hälften så mycket i försäkring i relation till premien för den som rullat hela sitt liv i Sverige, så det borde vara något positivt?

Oj, det var ovanligt. Tja, ser hojen frisk ut, och inget verkar konstigt är det ingen fara med importer, förutom ett lägre värde på marknaden, vilket inte borde spela någon större roll då du antagligen köper den lite under standardpriserna med.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Uppenbarligen ska man bo i Göteborg om du med säkerhet kan resonera så :tummenupp

Statistiskt sett från de hojar jag ägt själv samt även de som vänner ägt så blir en hoj sluten i snitt med 1-2 års mellanrum i Sthlm om du inte har eget garage som du alltid parkerar i.

Senast för en vecka sedan blev en kompis hoj stulen i Sthlm, min förra hoj blev stulen i början förra året, hojen dessförinnan blev stulet året innan igen. Jag har aldrig behövt sälja en MC jag ägt, de har alltid blivit stulna långt innan jag tröttnat på dom, i ett fall köpte jag en identisk hoj som den som blivit stulen enbart för att jag gillade den så mycket.

Grejen är just det.
Vi tre har eget garage. Har haft ett inbrott. December 2011. Då tog de verktyg och skyddutrustning, hjälmar tex. Så då blev det tjuvlarm. Det räcker med att börja bända med kofoten i dörren för att 3 signalhorn och 1 siren ska börja tuta i garaget under ett flerfamiljshus. Och när grannarna ovanpå vaknade och tittade ut en aprilnatt 2012.
Gav de upp.
Efter varit och bänt 3 gånger med ca 15 minuters mellanrum. Omkring 3-tiden på morgonen.

Och TS ska ha hojen i garage.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Dom båda nyare hojarna du länkade är f4i (den med insprut, såldes i sverige 2001-2002)

Kika på vad försäkringförsäkringen skulle kosta på en f4 (99-00, är i princip samma hoj som dom du länkade fast med förgasare och annan framlampa, dom är lite billigare i inköp och kan vara billigare att försäkra.

De är riktigt bra hojar! så jag skulle faktiskt välja en f4 eller en f4i före en f3 som är lite billigare.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När du kollar försäkring, så glöm inte kolla självrisken. Att köpa en hoj för 30000 och sen försäkra med en självrisk på 25000 spänn är fullständigt bortkastade pengar.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag har en fråga till TS:
du har provkört en 2011. det kan ju skilja ganska mkt på en 2011 och en 2001a.
Ta du en runda till o provkör en del "äldre" hojar. jag blev helsåld på min suzuki efter att jag testa många olika sporthojar allt ifrån 2000talet - 2012/13.

Var inte rädd för o vidga vyerna för din första hoj ;) Det skadar ju inte o kolla runt lite :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top