Delar till R6 -99

F.H.Bergström

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -99
Hej! Jag skulle behöva hjälp med delar till min cykel, och lite frågor som behöver besvaras! Jag har en R6 ifrån -99 med 3200 mil på mätaren idag!

Om jag skulle vilja bygga till lite stunt grejer på den, vad ska jag ha? Vart kan jag beställa? (Har försökt få fram till min årsmodell utan vidare svar)
Går den att bygga om till stunt?

Är nybörjare så dryga svar kan jag vara utan!

Men just hur jag går tillväga med delar om vad som behövs och liknande!
Ha det bäst!

Bergström
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
http://www.forstunt.home.pl/en/
folk kör oftast lite nyare r6 modeller pågrund av att ramen inte är så bra på tidigare modeller, stöt tålighet osv. Går säkert att stunta med om du bara ger dig fan på det. själv letar jag efter en Cbr 600 F3, och det är ungefär samma klass. motorbur, är väl det viktigaste sen kanske lära dig fotbromsen innan du börjar fundera på en extra bakbroms på styret och bakdrev. Lycka till och glöm inte länka filmer så vi får se hur det går!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Den går att bygga om till stunthoj :)

Viktigaste att skaffa är i princip en motorbur om du har tänkt lära stunt för att inte köra sönder motorn direCkt vid en vurpa. Annan drevning hjälper dig att få upp den till balanspunkten fortare och få hojen att gå på tomgången utan att dö, dock blir den något hetsigare i början tills du vänjer dig.

Sen kan du skaffa andra clipon/crosstyre - ett bredare styre som inte pekar neråt som original ger dig bättre kontroll på hojen och gör det skönare för nävarna. (det går att köra original med, men skönare med andra)

Rsc kopplingshandtag - gör de lättare att koppla så du inte blir trött i händerna efter en kvart, är kortare för 1-2 fingrar så de är inte ivägen eller går av när du vurpar heller. finns inget bättre kopplingshandtag att köpa så de rekomenderas till alla hojar.

Sen kör med extra olja i motorn - typ 2-5 dl över maxnivån och dra om vevhusventilationen så den inte går till luftburken.

www.sickinnovations.com/sick har alla delar du behöver för att skydda hojen
www.forstunt.home.pl/en/40-yamaha-r6 där finns bur och drev

http://www.forstunt.home.pl/en/
folk kör oftast lite nyare r6 modeller pågrund av att ramen inte är så bra på tidigare modeller, stöt tålighet osv. Går säkert att stunta med om du bara ger dig fan på det. själv letar jag efter en Cbr 600 F3, och det är ungefär samma klass. motorbur, är väl det viktigaste sen kanske lära dig fotbromsen innan du börjar fundera på en extra bakbroms på styret och bakdrev. Lycka till och glöm inte länka filmer så vi får se hur det går!
Ramen håller bra på alla r6or, det är förgasarna som gör att nästan ingen kör 99-02 modellen.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Okej tack! Läst en del att dom skulle ha svaga subframes, men kanske inte stämmer! :tummenupp
Bakramen är väl generellt lite klen på alla r6:eek:r och gsxr, shit happens om den går av eller spricker

Lät som att du syftade på den vanliga ramen när du bara skrev ram :tungan
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Ja sorry det var jag som va otydlig, lite dåligt skrivet! Då får jag börja kolla lite r6or med! :tummenupp
Vad har du för budget?
Vill du ha förgasarhoj eller insprut?

Kikade på vad äldre r6or kostar på blocket, du får en honda cbr f4 eller f4i för mindre eller samma pengar :näsblod
Vill du ha förgasare så är cbr f4 (99-00) är i princip bästa förgasarhojen att köra till stunt, annars är f4i (01-02) en sjukt bra hoj.
Förutom att den ena har förgasare så är det i princip bara bakdrevet och bakramen som skiljer om du ska handla stuntdelar, så det finns riktigt mycket delar att köpa till både f4 och f4i, mera än till f2/f3
 

F.H.Bergström

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag tackar så himla mycket för svaren! Så då går det att börja stunts med den!
Men kopplingsgrepp, bur, fatbar? Eller kan man ställa fram originalstyret? Lite mer olja i motor samt drev!
Hur många kugg fram och bak? När jag väl byggt om den, då är den inte så bruklig till gata eller? Med tanke på modifikationerna!

Ska kolla upp det ni länkade och sa :)) tusen tack!
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Min budget är ganska tajt då jag ska börja studera, så inköp får ivärsta fall vänta tills nästa vår när man sparat upp lite. Kollar mest på cbr f2/3, dom ligger runt 15000:- har läst en hel del på utländska forum, vissa hatar förgasar vissa säger det funkar helt okej innan avancerade trick kommer in åkningen. Jag är mest ute att lära mig slow wheelies och cirklar. Kört och wheelat sedan jag tog körkort för 7år sedan(25 nu) så bakhjulsåkningen är inget problem, ligger alltid i balansläget och använder mig givetvis av bakbromsen, lärt mig sakt ner under körningen med så jag kan anpassa hastigheten något. Men frågar är väl om en f2/3 duger till att lära mig just cirklar och enklare trick?
S
Vad har du för budget?
Vill du ha förgasarhoj eller insprut


/sorry till ts om jag lånar tråden lite! :)
 
Last edited:

F.H.Bergström

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -99
Det är lugnt Wheelieboy :)
Då är jag med!

Jag köpte två fingergrepp och bytte för några veckor sedan!
Men då är det en motorbur jag behöver.
Pegs? (Sida att beställa?)
Vad för drev fram och bak?(sida linadant)
Kort ruta?
Bakbroms på styret? Annat styre?

Jag vet att det är många frågor, vilket jag ber om ursäkt för!
Har alltid varit intresserad av stunt! Men har även på senare dagar börjat funderat på banracing.... Får fanimej spel på allt jag vill göra... :3freak
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Det är lugnt Wheelieboy :)
Då är jag med!

Jag köpte två fingergrepp och bytte för några veckor sedan!
Men då är det en motorbur jag behöver.
Pegs? (Sida att beställa?)
Vad för drev fram och bak?(sida linadant)
Kort ruta?
Bakbroms på styret? Annat styre?

Jag vet att det är många frågor, vilket jag ber om ursäkt för!
Har alltid varit intresserad av stunt! Men har även på senare dagar börjat funderat på banracing.... Får fanimej spel på allt jag vill göra... :3freak
Drevning beror på om den bara ska gå på en parkering, mest gata eller blandat. -1, 60 funkar bra för stunt men varvar mycket i fart. 55 är lite av en kompromiss som funkar hyfsat på vägen och parkeringen. Forstunt.pl har drev å kedja till bra pris.

Som jag skrev i förra inlägget så finns de också bur på den polska sidan, sickinnovations.com har bur, pegs, skrapa och ännu mera, bättre kvalité på deras grejer med:näsblod

Rutan kortar du med vinkelslip eller sågblad, de funkar med originalstyre men andra clipon är skönare.
att lära sig fotbroms är en bra början, sen skaffa handbroms. Vissa som lär sig köra med handbromsen först har en tendens att inte lära sig köra med fotbroms i första taget..

Fråga på bara! De är ett sätt att lära sig och alla frågor är bra, dessutom är stunt skitkul :fyllisar
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top