Yamaha TR1 -81 cafe street fighter racer whatever a.k.a. Jätteproblemet

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Hallå!

Snabb introduktion: Mitt namn är Daniel, på nätterna frilansar jag som bildretuschör och om dagen läser jag om hjärnceller, smarta datorer och allt sånt kul på heltid vid Göteborgs Universitet. Nu har jag gett mig faa-aan på att bygga en motorcykel också av någon outgrundlig anledning, jag kan ingenting om maskinarbete eller motorcyklar i överlag så kommer leja bort arbetet jag helt enkelt inte förstår mig på. Har cyklat mycket bmx och downhill i min uppväxt (usch, låter så gammal när man skriver så) så mina tvåhjulingar utan motor går fint. Som offer har jag pekat ut en Yama som jag fann hos en herre långt ute i skogen. Så här såg det ut då:

IMG_20150601_170800.jpg

Motor nedmonterad och hojen full av fågelskit, PERFEKT! Vill be om ursäkt i förhand för kvalitén på bilderna, lägger inte så mycket själ i dom förrän skiten står färdig och är redo för en riktig plåtning. :cool:

Monterade ner det mesta när jag fick hem den, framgaffeln fick också gå så drog till Åland och köpte något som bättre skulle få stopp på åbäket.

IMG_20150614_141129.jpg

IMG_20150426_133221.jpg

För att få den nya gaffeln att passa behövde jag förlänga styrstammen och knacka in nytt styrlager, en duktig kamrat svarvade en exakt kopia av stammen från R1:an fast exakt två centimeter längre. Tack Isak för svarven och @Ebbson här på SH för hjälp med måtten!

stam.jpg

IMG_20150705_164116.jpg

Pressade in stammen i kronan och slängde på lager, satt som en smäck. :yoparty

IMG_20150706_214657.jpg

Sen fick originaltanken gå också, gillade inte den krökta linjen i underkant som skulle förstöra linjerna jag var ute efter, hittade en fin ersättare till den som är ganska lik. Stor och bullig fast rakare linjer. :D

IMG_20150517_201310.jpg

IMG_20150706_133121.jpg

Lägg märke till min FANTASTISKA verkstad! "Shed built" är en grov underskattning... :crash
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Tanken passade såklart inte alls på ramen så fick använda vinkelslipen för första gången i livet, vackra linjer va? Det löser sig.

IMG_20150707_154044_1.jpg

IMG_20150709_130149.jpg

IMG_20150708_182702.jpg

Till vänster syns även solosadeln som ska på när tanken är igensvetsad och sitter där den ska. Är det någon som skymtar något dom vill ha från mitt garage är det bara att pm:a. :tummenupp
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Ful-lackade framfälgen bara för att se hur det kommer se ut i slutändan:

IMG_20150711_165558.jpg

På onsdag blir det svetsning av soppatanken, ska få lära mig svetsa så jag själv kan göra saker som kommer behöva göras i ett senare skede. Styrstopp, fästen för sadel, batteri, m-unit och alla andra tusen saker som kommer moddas. Om ingen öviksbo vill ställa upp på det? :gnissla
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Tanken på operationsbordet idag! Punktat dit en ny undersida för att testa passform och strippat den + några fräschare bilder som jag får leka i PS för att kolla sadelplacering etc. Börjar gilla den råa tanken, kanske kör på det istället för svart, VEM VET. Ett nytt mindre bakhjul ska också dit som matchar framhjulet, men R1ans bakhjul är för brett och det enda alternativet jag hittar är från den amerikanska nighthawken, och det kan ju bli dyrt att få hit. Tips mottages!

...och KUL att så många tittar in och gillar!

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg
 
Last edited:

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hejsan
Kul bygge. Har gjort samma tankombyggnad på min TR1:a som du, med BMW-tank. Jag byggde scrambler av min. Den är definitivt ingen skönhet man väldigt lagom för mig (192 cm lång) att åka på.
Publicerade ombyggnaden här, tråden heter En TR1:a till
mvh
Henrik
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Cool! Stod mellan en scrambler och något mer street för mig. Jag är lika lång som dig och är lite lur på sitthöjden, den ser något låg ut när den står på backen.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Funkar frigången mellan framhjul och motor om du komprimerar dämpare till max?

Har ett liknande projekt i garaget, är lite fundersam på just det med en framgaffel som är kortare än original.
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Jojo! Ska inte vara några problem vad jag vet, ganska populärt gaffelbytet TR1/XV till just R1-gafflar så har inte mätt opp själv. :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Borde vara enkelt att mäta. Total längd mellan motor och hjul och total längd av gaffelbenen?
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Vackert bygge! Gillar trenden att fler bygger på Tr1:an!

Jag kan svara på frigången vid full broms fram, det är tight och jag har räknat ut att jag har någon centimeter till godo innan däcket tar i tändarcoilsen. Jag har ett något större däck fram med lite högre profil än original R1 dock.
Vid full broms i ca 110 tog framdäcket i tutan som sitter bredvid coilsen (se bild i min tråd) men det var aldrig fara för att det skulle ta i ramen.
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Då var det ett nytt bakhjul på gång, när man centrerar hjulet mot ramen så hamnar såklart inte fram- och bakdrevet inte längre i linje med varann, så nu måste jag klura ut nåt bra sätt att flytta ut framdrevet en eller två centimeter. Någon som har koll på hur mycket det får diffa i sidled mellan dreven? Alltså hur snett kan kedjan gå utan att allt går åt helvete. Inget alls kanske, dum fråga förmodligen. :gnissla

IMG_20151107_142724.jpg
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
20140818_145916.jpg20140812_151215.jpg
När jag byggde min så, svarvade jag ner drevhubben bak så att kedjan precis gick fri från däcket, sedan mätte jag in hur mycket offset på framdrevet jag behövde beställa.

Sökte webben o hittadeen snubbe i USA som kunde leverera:tummenupp
Det blev ett jäkla mätande men nu klockrent.
Hittade en bild på mitt framdrev o en bild på min svarvade drevhubb :)
 
Last edited:

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Ska kolla upp om jag kan plocka något från drevhubben. Annars beställer jag ett 530 framdrev och bygger mitt eget offsetdrev.. :) Då måste jag även byta bakdrevet dock, då det är 525. Anledningen till att jag byter båda är för att 630 känns för fläskigt och det finns billiga delar att byta hyfsat lätt. :banana

Någon som kan säga mig hur man räknar på drevningen? TR1:an kommer med 16t/35t original, funtar på att skaffa 17/39 nu så skillnaden är inte enorm. Men kommer det faktum att jag går från 630 till 530 kedjestorlek påverka något? I min hjärna gör det inte det.
 
Last edited:

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Kolla om det finns 530 drev till det bakhjulet (var det R1? )
Eller Sök på interwebben det kanske finns ett 525 offset framdrev till TR1 :tummenupp
Då får du ju ännu mer plats, o då blir det lättare att centrera hjulet.
 

dnlnrdn

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2015
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha TR1 -81
Det är ett Honda CB750 Nighthawk-bakhjul (91-04) och det finns 530-drev som är tillverkade till andra hjul men passar mitt med. :) Blir 17/42-kuggat crazy?
 

Harding1

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2007 - Yamaha R1 1983 - Yamaha TR1
Hej coolt bygge du håller på med!
Jag har planer på att byta framgafflar på min TR1 i vinter också, det jag undrar är vilket material har du använt i din nya styrstam?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top