Lön enligt kollektivavtal, vart hittar jag sånt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag ska anställa en kille som ska arbeta med diverse saker inom fastighetsskötsel så som grönytor, enklare sysslor på själva fastigheterna och lite allmän skötsel av kringområden.
Jag vill följa alla kollektivavtal men jag vill inte vara bunden till något fack. Av flera anledningar; Jag har Fora-avtal då jag har anställda sedan tidigare och har försäkringar där igenom. Jag håller på med lite olika saker och skulle på så vis var tvungen att knyta mig till flera olika fackförbund. Jag ogillar facken överlag och anser att de har spelat ut sin roll till största del.
Jag anser att jag bör betala ut en skälig lön efter kommunalförbundets kollektivavtal för typ parkförvaltare/fastighetsskötare eller trädgårdsarbetare men jag hittar inga siffror på löner någonstans.
Jag har en fastighetsskötare sedan tidigare men den nya killen kommer göra betydligt enklare saker än honom och kommer få lägre lön då fastighetsskötare tydligen tjänar ganska bra i mitt område.
Kan man kalla det trädgårdsmästare :va

Någon som är bättre än mig på att googla? Lite brådis då killen vill börja jobba, jag behöver folk och jag skulle ha haft detta fixat idag var det tänkt men datorhaveri på bästa tidpunkt satte stopp för det :(
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, det ser ju faktiskt ut att kunna hamna där. Men samma sak där, inga lönesiffror verkar finnas att tillgå eller så är jag blind :(
Har läst igenom alla tre filerna nu men hittar inget konkret, bara ersättningar och pensioner men inga siffror.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur tänkte du lösa pensionsinbetalningar, semesterersättning, röda dagar och sånt? Om du ändå tänkte följa avtal är det väl bara att teckna ett hängavtal med t.ex. Fastighets (eftersom du inte är en kommunal arbetsgivare).

Tänker inte argumentera om huruvida de spelat ut sin roll eller inte, men du är ju uppenbarligen i behov av en någorlunda, av parterna, reglerad marknad.

Förövrigt så behöver du bara ett avtal oavsett vilka arbetsuppgifter du utför. Din branschorganisation och troligen LO har styrt upp det där för allas bekvämlighet. För du som arbetsgivare är väl organiserad?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Anställ som thailändsk bärplockare?

Jettebilligt!
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Hur tänkte du lösa pensionsinbetalningar, semesterersättning, röda dagar och sånt? Om du ändå tänkte följa avtal är det väl bara att teckna ett hängavtal med t.ex. Fastighets (eftersom du inte är en kommunal arbetsgivare).

Tänker inte argumentera om huruvida de spelat ut sin roll eller inte, men du är ju uppenbarligen i behov av en någorlunda, av parterna, reglerad marknad.

Förövrigt så behöver du bara ett avtal oavsett vilka arbetsuppgifter du utför. Din branschorganisation och troligen LO har styrt upp det där för allas bekvämlighet. För du som arbetsgivare är väl organiserad?

Finns ingen som helst anledning att teckna ett hängavtal.
Fackföreningar må brinna i helvetet enligt mig.
LO likaså.

Hur man kan acceptera att fackföreningar tillåts att aktivt driva en politisk agenda (och ge bort pengar till ett visst parti) förstår jag inte.

Jag förstår problematiken som TS har. Det är svårt att sätta fingret på hur mycket/lite en viss person i ett visst arbete ska ha, speciellt när normala människor förespråkar individuell lönesättning.

Ring ett fack utan att presentera dig och kolla vad ingångslönen ligger på och gå upp några hundralappar.

Bara för att man inte har ett avtal med något fack så innebär det inte att man har kassa villkor åt sina anställda, oftast är det tvärt om (ett seriöst företag alltså).

EDIT;
Vet inte hur bra detta stämmer men statistiken kommer tydligen från SCB.
http://www.utbildningssidan.se/eg/sok/tradgardsarbetare

Längst ned har du städare och vaktmästare.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...tatistik-statlig-sektor/7555/7562/2012/28278/
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vill minnas att facken trilskas ganska mycket med att lämna ut avtalen till de som inte berörs av dem. Med det menar jag att de inte publicerar avtalen eller lönerna nånstans utan man måste fråga efter dem.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vill minnas att facken trilskas ganska mycket med att lämna ut avtalen till de som inte berörs av dem. Med det menar jag att de inte publicerar avtalen eller lönerna nånstans utan man måste fråga efter dem.

Facket är en maffia organisation med statligt stöd.. De trillskas med att lämna ut avtal till alla som inte betalar dem pengar. Spelar ingen roll om du berörs eller inte!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns ingen som helst anledning att teckna ett hängavtal.
Fackföreningar må brinna i helvetet enligt mig.
LO likaså.

Hur man kan acceptera att fackföreningar tillåts att aktivt driva en politisk agenda (och ge bort pengar till ett visst parti) förstår jag inte.

Jag förstår problematiken som TS har. Det är svårt att sätta fingret på hur mycket/lite en viss person i ett visst arbete ska ha, speciellt när normala människor förespråkar individuell lönesättning.

Ring ett fack utan att presentera dig och kolla vad ingångslönen ligger på och gå upp några hundralappar.

Bara för att man inte har ett avtal med något fack så innebär det inte att man har kassa villkor åt sina anställda, oftast är det tvärt om (ett seriöst företag alltså).

EDIT;
Vet inte hur bra detta stämmer men statistiken kommer tydligen från SCB.
http://www.utbildningssidan.se/eg/sok/tradgardsarbetare

Längst ned har du städare och vaktmästare.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...tatistik-statlig-sektor/7555/7562/2012/28278/

Kan bara hålla med. Kan för allt i världen inte förstå varför man tillåter fack föreningar att tvinga sig på företag och anställd samtidigt som de har en klar politisk agenda. Galet är bara förnamnet!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Anställ EU-migranter, då får du gratis godhetspublicitet i media också och inga lagar eller regler gäller dem. Inte ens LO vågar stöta sig med världens mest kuddade och curlade folkgrupp. Du kan också anställa en svensk och påstå att den är EU-migrant, samma sak då - carte blanche råder.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hur tänkte du lösa pensionsinbetalningar, semesterersättning, röda dagar och sånt? Om du ändå tänkte följa avtal är det väl bara att teckna ett hängavtal med t.ex. Fastighets (eftersom du inte är en kommunal arbetsgivare).

Tänker inte argumentera om huruvida de spelat ut sin roll eller inte, men du är ju uppenbarligen i behov av en någorlunda, av parterna, reglerad marknad.

Förövrigt så behöver du bara ett avtal oavsett vilka arbetsuppgifter du utför. Din branschorganisation och troligen LO har styrt upp det där för allas bekvämlighet. För du som arbetsgivare är väl organiserad?

Klart jag är organiserad men antagligen inte på det vis du menar. Jag har försäkring för mig själv och mina anställda, jag betalar skatt som man ska och följer alla ersättningar så som för pensioner, röda dagar, övertid, semester osv.
Jag har en revisor som sköter allt sånt åt mig för att det ska bli rätt, jag utför bara jobb och fakturerar så tar han hand om resten. Men jag måste själv fixa med anställningsavtal och löner, annars skulle han få göra detta också.

Facket är inte intressant, ej heller hängavtal. De, facket alltså, har spelat ut sin roll precis som kyrkan. Åtminstone i mina branscher, jobbar man inom kommunal så kan det ju vara skönt att någon annan tänker åt en då det verkar vara rätt poppis där.
Jag är inte ute efter att betala så lite som möjligt men då jag inte har så stor koll på vad som är brukligt i denna bransch så vill jag inte riskera att betala för lite heller och att han gnäller i efterhand. Dock kommer 6 månaders provanställning vara brukligt och efter det kan jag tänka mig att även diskutera lön igen om jag är nöjd med honom.

Anställ EU-migranter, då får du gratis godhetspublicitet i media också och inga lagar eller regler gäller dem. Inte ens LO vågar stöta sig med världens mest kuddade och curlade folkgrupp. Du kan också anställa en svensk och påstå att den är EU-migrant, samma sak då - carte blanche råder.

Hmm, smart idé. Jag har faktiskt anlitat några killar från Georgien tidigare för att hjälpa mig vid större byggen och de har gjort sig betydligt mer förtjänt av pengarna än många svenskar. Men de är ju tyvärr inte med i EU så jag får kanske söka mig mot Bulgarien denna gång istället :D

Nåja, jag har skickat ett mail till en fackrepresentant för att se "vad jag ska ha för lön" :brynad
Tack för tipsen
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Bara för att man inte har ett avtal med något fack så innebär det inte att man har kassa villkor åt sina anställda, oftast är det tvärt om (ett seriöst företag alltså).

Ja, min erfarenhet av kollektivavtalslöner är att det brukar löna sig att sitta hemma och gå och tigga hos socialen istället, i dagens sosseallaskamedsamhälle.
Inte acceptabelt i min mening, borde fan löna sig att dra sin vikt. :3freak
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Är det helt säkert? Du slipper ju hysteriskt mycket trassel med all bokföring osv som kostar pengar?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det helt säkert? Du slipper ju hysteriskt mycket trassel med all bokföring osv som kostar pengar?

Jag är helt säker. Dels kostar en anställd inte speciellt mycket per månad i pappersarbete och dels vill en F-skattare ha mer per timme än vad en anställd kostar med allt.
Och viktigast av allt, en F-skattare kan bestämma sig när som helst att dra vidare. Visst, en anställd kan ju också dra men man har åtminstone uppsägningstid som ska respekteras eller så uteblir slutlön.

Men det är ju fördelar att ha en icke anställd också men jag har redan en och har tillgång till en till.
Jag skulle kunna fylla deras platser med anställda men då skulle jag vara tvungen att projektanställa och sedan säga upp vid projektets slut om inget nytt har dykt upp och det känns inte speciellt schysst och det finns tillräckligt med oseriösa firmor som sysslar med sådana anställningar redan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top