Biltemas överkroppskydd

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ingen erfarenhet av det själv men nog funkar det säkert för lättare marksyningar. dock inget jag skulle vilja ha på mig om jag går av i högre farter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu byter ju Biltema leverantörer ungefär lika ofta som många byter skor. Så du kan ju hoppas på det bästa.
För när den testades för några år sedan av en MC-tidning var omdömet att jackan som skydden satt på var för sladdrig.
Dvs, skydden åkte runt och kunde inte förväntas sitta där de skulle. Vid en vurpa.
För skydden satt ju inte rätt från början en gång.
Men som sagt, Biltema byter leverantörer, så ta du och prova jackan.
Så märker du ju själv om du kan förvänta sig att skulder och armbågsskydd finns på plats om/när du lägger dig.
CE godkännandet innebär att skydden uppfyller skyddskraven i nån CE-norm.
Inte att skydden sitter på plats......när de behövs.
Tänk på att plocka ut befintligt ryggskydd och komplettera med ett L2 godkänt ryggskydd.
Hade det varit ett L2 ryggskydd i jackan så hade Biltema inte missat skriva ut det....
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har nån tidigare variant från Biltema. Funkar bra för cross och enduro iaf. Har inte provat att vurpa på asfalt än, men jackan känns rätt gedigen så jag har hyfsat förtroende för den.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Sett och pillat lite på deras nya blå, det du länkar till. Bättre än deras gamla. Skulle säga att det är ganska motsvarande de flesta billigare likt 24mx Twenty eller Fox Titan Sport. Passformen i sig är nog viktigare än skydden, såvida det handlar om CE-klassade plastskydd. Med en skaljacka av MC-sort så är det garanterat ett bättre skydd än någon sladdrig textiljacka med inbyggda skydd. Åk och prova.
 

RottenSound

Medlem
Gick med
17 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super Duke GT -18, BMW S1000R -15
Kör med Biltemas ryggskydd, så det är ju inte riktigt samma sak, men personligen tycker jag att det andas väldigt dåligt. Är det uppåt 25 grader så blir jag sjukt svettig om ryggen så jag kan tänka mig att en jacka av det där slaget lär vara ännu varmare om det nu inte har blivit bättre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De tar smällar, men funkar inte alls mot att glida på asfalt.
Vilket gäller alla såndär skyddsjackor. Komplettera med en kevlarjacka/tröja eller något sånt över, eller lev med potentiell asfaltseksem vid marksyning.
 

Cyprezzizt

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2015
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660
De tar smällar, men funkar inte alls mot att glida på asfalt.
Vilket gäller alla såndär skyddsjackor. Komplettera med en kevlarjacka/tröja eller något sånt över, eller lev med potentiell asfaltseksem vid marksyning.

Köpte idag ett ordentligt skinställ med skydd i, bara ryggskydd som fattas nu annars har jag allt :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte idag ett ordentligt skinställ med skydd i, bara ryggskydd som fattas nu annars har jag allt :banana

Gott! :D Det är skönt att ha ett skinnställ på kroppen när man åker asfaltskana. :fakta
Fast, det kan vara rätt skönt med något för lugna, svala turer i gassande sol med, nån sommar när det är sligt iaf. :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top