Ducati 821?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Bilsport & MC samt Svedea är "the shit" när det gäller Ducati. (Då inte Panigale/1x98/848 då...)

821:an och 1200:an är två väldigt trevliga motorer som går väldigt mjukt och fint med bra klipp i när det behövs. Långa serviceintervaller gör ägandekostnaderna lägre än tidigare 4-ventils duccespisar.
Har bara kört Monster 1200:an (sjukt trevlig hoj) men har kört 821:an i Hypermotarden och gillade verkligen den motorn också!

Dock är ju den gamla luftkylda 2-ventilaren i det äldre monstret min favoritmotor (900-1100). Rätt pipor och kanske en öppen kopplingskåpa på en sån så är jag i hojnirvana. :kär
 

Raderad medlem 51742

Guest
Precis över 40, svedea som bolag och haft kortet i 3 år.(bil +20 år)
Boende 2 mil utanför Stockholm C, klassas som zon 2 om jag inte missminner mig.

Ah, jag får helt enkelt flytta utanför Zon 1 och bli över 40, ser det ut som :)

Edit: Testade för skojs skull att laborera lite med olika postnummer när jag sökte priser på Bilsport & MC. I mitt fall skulle priset halveras direkt om jag flyttar till en närliggande grannkommun. Nu kunde jag till och med få ett pris direkt via hemsidan på Monster 1200 och BMW S1000R istället för "tekniskt fel" som i klarspråk betyder "priset blir så högt att vi inte vill berätta det via hemsidan, utan vi vill att du ringer oss så vi kan förbereda dig på den mentala chocken innan vi berättar priset".
 
Last edited by a moderator:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Dock är ju den gamla luftkylda 2-ventilaren i det äldre monstret min favoritmotor (900-1100). Rätt pipor och kanske en öppen kopplingskåpa på en sån så är jag i hojnirvana. :kär

Kan inte annat än hålla med. Körde hyperstradan och fullkomligt älskade 821 spisen, sen provade jag gamla 1100 hypermotarden, och plötsligt funderade man över vad det var som var så hyper över hyperstradan :crash Gissa vilken jag äger nu :banana
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kollade lite priser nu på försäkring

Svedea var helt plötsligt 3000:- billigare än Bilsport & MC per år, skumt. När jag kollade i förra veckan så var det tvärtom...

Dock när jag väljer modell istället för att knappa in ett regnr så blir det 1000:- billigare på Bilsport & MC än på Svedea...

Hmmm
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kollade lite priser nu på försäkring

Svedea var helt plötsligt 3000:- billigare än Bilsport & MC per år, skumt. När jag kollade i förra veckan så var det tvärtom...

Dock när jag väljer modell istället för att knappa in ett regnr så blir det 1000:- billigare på Bilsport & MC än på Svedea...

Hmmm

Regnummer lär vara det som styr, det är vad hojen är ingreggad som. :fakta
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Regnummer lär vara det som styr, det är vad hojen är ingreggad som. :fakta

Jo så är det ju men ändå skumt att det skiljer så mycket. 4000:- i skillnad beroende på om man väljer modell eller knappar in regnr.

Jaja, det löser sig då den dagen kommer. :tummenupp
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Köpt en 821. Helnöjd efter 150mil på två veckor. Kommer från en s1000rr. Två helt olika men 821 håller man högre hastighet in i kurvorna samt i kurvan.
Det är väl det vi strävar efter? Som mc åkare på allmäna vägar.

Då ska jag hålla utkik efter dig. Bor också i södra Skåne ;)
Vad ger du i försäkring och hur gammal är du?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Lyssna inte helt och hållet på alla 1100-förespråkare,
jag har haft en sån och den kändes klen som en moped när man låg på motorvägen.

Provkör!
 

Täppas

Guest
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!

Jaaaa, jag var väl lite kort i orden. Men vad jag ville få fram är att det finns olika åsikter, så det är bara att prova.

Jag förstår absolut att man kan gilla tvåventilarna, jag föredrar fyrventilarna.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Ah, jag får helt enkelt flytta utanför Zon 1 och bli över 40, ser det ut som :)

Edit: Testade för skojs skull att laborera lite med olika postnummer när jag sökte priser på Bilsport & MC. I mitt fall skulle priset halveras direkt om jag flyttar till en närliggande grannkommun. Nu kunde jag till och med få ett pris direkt via hemsidan på Monster 1200 och BMW S1000R istället för "tekniskt fel" som i klarspråk betyder "priset blir så högt att vi inte vill berätta det via hemsidan, utan vi vill att du ringer oss så vi kan förbereda dig på den mentala chocken innan vi berättar priset".

Nae... Det bolagen försöker säga dig är att flytta till det lite finare Stockholm.:rofl
Har ingenting med ålder att göra :glömdet
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Nae... Det bolagen försöker säga dig är att flytta till det lite finare Stockholm.:rofl
Har ingenting med ålder att göra :glömdet

Om jag måste lämna Göteborg för att kunna köra en Monster 1200 så får jag väl ta mitt pick och pack och dra. De enda övriga kraven jag har på min nya tillvaro är att det skall finnas massor av sköna kurviga vägar, en racingbana och bra Ducativerkstad runt husknuten. :tungan
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det enda som ballen skriver som du ska lyssna på är "provkör" !!

Kör själv en Monster 1100(bl.a) och körgladare hoj får man leta, måste bara lära sig åka på vridet och inte förväxla ylande med fart(upplevelse)

Hojåka = känsla, välj leksak med hjärtat!

Kommer provköra och hjärtat kommer att få välja, definitivt. :tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om jag måste lämna Göteborg för att kunna köra en Monster 1200 så får jag väl ta mitt pick och pack och dra. De enda övriga kraven jag har på min nya tillvaro är att det skall finnas massor av sköna kurviga vägar, en racingbana och bra Ducativerkstad runt husknuten. :tungan

Örebro? "Mittemellan" Karlskoga och Arboga.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Är själv nyfiken på en sån men helst 1200 men den är så satans dyr att köpa och äga. Bröderna Hörberg verkar dock inte ha en 821 för provkörning.
Nä, det har dom inte, för den hojen har jag köpt! :D

821:an är riktigt kul att köra, håller med om att den har "kort" etta och tvåa, men resten av växlarna kan man misshandla hur som helst, vrid finns det tillräckligt!
Skulle inte ta den på nån långtur på motorväg (gäller väl alla nakenhojar) men på kringelikrok är den hur kul som helst. Kan faktiskt tänka mig att införskaffa den lilla kåpan som är standard på Stripe för att öka komforten men i övrigt skulle jag aldrig lägga till de pengar som krävs för att få en klistrad dekal över hojen.
Tänkte köpa Termiblåset men efter att ha hört motorljudet med originalblåset så inser jag att jag inte vill väsnas mer. :crash Vet inte vilka regler Ducati bygger hojar efter men ljudet är, ja jävlar! :rock

Det som är negativt är att avgassystemet stjäl plats för högerfoten, man vänjer sig men det kunde lösts bättre. Smidigheten är fin och i övrigt sitter man bra.
Har inte testat den på bana än men jag lär inte bli besviken.

Hur man kan klaga på att växelindikator eller bränslemätare saknas begriper jag inte, om man inte har koll på vilken växel man har eller hur långt man kommer på en tank så tycker jag man skall ta en fundering på om man skall kalla sig hojåkare... :tungan
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Kan bara hålla med föra skrivare. Dock det med höger foten känner jag e till. Bara nu inte jag sitter och letar ;)
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Nä, det har dom inte, för den hojen har jag köpt! :D

821:an är riktigt kul att köra, håller med om att den har "kort" etta och tvåa, men resten av växlarna kan man misshandla hur som helst, vrid finns det tillräckligt!
Skulle inte ta den på nån långtur på motorväg (gäller väl alla nakenhojar) men på kringelikrok är den hur kul som helst. Kan faktiskt tänka mig att införskaffa den lilla kåpan som är standard på Stripe för att öka komforten men i övrigt skulle jag aldrig lägga till de pengar som krävs för att få en klistrad dekal över hojen.
Tänkte köpa Termiblåset men efter att ha hört motorljudet med originalblåset så inser jag att jag inte vill väsnas mer. :crash Vet inte vilka regler Ducati bygger hojar efter men ljudet är, ja jävlar! :rock

Det som är negativt är att avgassystemet stjäl plats för högerfoten, man vänjer sig men det kunde lösts bättre. Smidigheten är fin och i övrigt sitter man bra.
Har inte testat den på bana än men jag lär inte bli besviken.

Hur man kan klaga på att växelindikator eller bränslemätare saknas begriper jag inte, om man inte har koll på vilken växel man har eller hur långt man kommer på en tank så tycker jag man skall ta en fundering på om man skall kalla sig hojåkare... :tungan

Hur långt kommer man på en tank? Min Monster 696 med Hypertrickmap och MWR PowerUp extra filter tänder tanklampan efter ca 17 mil. Vad blir det, 0,6 l/mil eller nåt?
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Växelindikator och bränsleekonomi. Snälla nån, kör ni motorcykel eller?

Vissa kör juh faktiskt lite längre än fram och tillbaka på en liten slingerväg med bensinmackar i bägge ändorna :krama
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top