Ducati 821?

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Funderar o funderar o funderar...

Ska jag byta upp mig tro?

Har en Ducati ST2 -99 idag men har stora funderingar på att åka o kolla på en Monster 821 i nästa vecka, gillar min ST2 skarpt dock så jag vet inte riktigt ännu.

Köpte ST2:an för att den var hyffsat billig (och snygg) och jag visste inte om jag skulle bli fast igen (det blev jag). :Rockbanan

Jag kör mest småvägar och till jobbet med hojen, blir inte så mycket långturer nuförtiden och min hjärna säger mig att det kanske vore roligare med ett litet Monster istället. :hihi

Eller ska jag kolla på en Multistrada istället? :3freak

Nån som har kört 821:an här på forumet och kan ge en första hint hur den är som hoj?

Sen är det ju färgen, stripe eller inte och den svarta är ju oxo snygg. :3freak

Dessa val o kval... :)
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Nu har jag inte kört 821:an utan 696:an. Men det är en fantastisk skön hoj. Liten, vänder på en femkrona,skön koppling, bottenvrid så det räcker för att det ska vara sådär småbusigt kul att köra. 821:an lär väl vara snäppet vassare. Kimbo says go for it! :yoparty
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Nu har jag inte kört 821:an utan 696:an. Men det är en fantastisk skön hoj. Liten, vänder på en femkrona,skön koppling, bottenvrid så det räcker för att det ska vara sådär småbusigt kul att köra. 821:an lär väl vara snäppet vassare. Kimbo says go for it! :yoparty

Jag får helt enkelt åka o provköra en med andra ord och känna på den. :D
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Åk till Biscaya o prova o snacka lite med Pantah, det är alltid kul!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är på väg att byta hoj och hade siktat in mig lite på en Monster 821, så jag var och provkörde en sådan i förra veckan. Trevlig och snygg hoj, där motorljudet ger upphov till ståpäls. Prestandamässigt helt ok, men jag tror att motorkaraktären kommer betydligt mer till sin rätt på 1200:an. På 821:an kändes det som att det roliga började på 3000 varv och ögonblicket senare hade man slagit i varvstoppet. Detta gör att jag upplevde motor/växellåda som lite "svårjobbade", då det aldrig kändes riktigt som att man körde på rätt växel. Att den saknade växelindikator gjorde inte saken lättare. Då kör jag ändå tvåcylindrigt idag, visserligen parallelltwin men ändå...

Chassi/fjädring också helt ok, inget direkt att anmärka på, även om jag hade trott att den skulle vara mer kvickstyrd än vad den var. Kanske var jag lite färgad av att ha provkört S1000R precis innan och den ligger förstås på en helt annan nivå i så många avseenden, då det i grunden är en sporthoj medan Monstern är mer av typen "standardhoj" eller vad man nu skall kalla den.

Anledningen att jag ens jämförde 821:an med S1000R är att båda ligger i ungefär samma prisklass, även försäkringsmässigt, medan Monster 1200 (eller streetfightern som kanske är närmast jämförbar) sticker iväg rejält i försäkringskostnad. Jag söker en naken hoj och vill ta ett kliv upp i prestanda, chassi osv jämfört med min nuvarande, samtidigt som inte försäkringskostnaderna får skena iväg för mycket. Jag är också lite svag för två och trecylindrigt. Tänkte försöka provköra MV Agusta Brutale 800 och nya BMW R1200R också. Yamaha MT-09 har jag redan "hårdtestat" under en vecka i Spanien.

Monster 821 har en trevlig karaktär, men jag misstänker att jag kommer tröttna på den ganska snabbt. I min något orättvisa jämförelse ligger hittills BMW S1000R i topp, med rejäl marginal :)
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Det är ju det som du skriver CFr, försäkringen är mer fördelaktig på 821:an. Det är också en sak man ska kolla på.

Provkörning är det enda med andra ord... se hur den känns för mig. (Jag kanske sk..er på mig då jag provkör, vem vet. :p )
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är själv nyfiken på en sån men helst 1200 men den är så satans dyr att köpa och äga. Bröderna Hörberg verkar dock inte ha en 821 för provkörning.
Annars kan jag rekommendera nya Suzuki GSX S1000, en favorit hos mig och eventuell hoj inför nästa säsong.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
1200an var kanon...det är nog en av få duccar jag kunde tänka mig igen, då för gatbruk.
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Tack för alla tips.

Jag har iaf landat nyheten att jag funderar på byte hemma hos sambon nu, och det kommer nog kosta mig en ny torktumlare också. "Har du råd med en ny MC får du tamejtusan köpa en torktumlare också" :-D :hihi
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Tack för alla tips.

Jag har iaf landat nyheten att jag funderar på byte hemma hos sambon nu, och det kommer nog kosta mig en ny torktumlare också. "Har du råd med en ny MC får du tamejtusan köpa en torktumlare också" :-D :hihi

Hade varit bättre att dyka upp med hojen och med allvarlig min påpeka att nu har du INTE råd med en ny torktumlare :hihi
 

Raderad medlem 51742

Guest
Eller köp en italiensk monstertumlare som torkar kläderna automatiskt på kroppen under tiden man kör. De italienska torktumlarna har visserligen lite säregna konstruktioner och är inte alltid så effektiva, men de torkar alltid kläderna med mycket emozione, är väldigt vackra och låter fantastiskt!
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Se till att posta en bild på din nya skönhet i den här tråden sen! ;)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köp ett litet monster du! Lättkörd som en moppe fast med 112 hk :D Lagom med punch för hojtypen och väldigt fin motorkaraktär. Tycker att de har lyckats få de nya ducce-motorerna gå väldigt mjukt och fint men som vanligt är slip on och mapp obligatorium för att den rätta ståpälsen ska infinna sig :fakta
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Hämtade ut en 1200s med slipon i början av säsongen och betalar under 10 hel.
Är jättenöjd med köpet och ljudet är helt fantastiskt :yoparty
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hämtade ut en 1200s med slipon i början av säsongen och betalar under 10 hel.
Är jättenöjd med köpet och ljudet är helt fantastiskt :yoparty

Oj, det var inte farligt. Får man fråga om vilket försäkringsbolag du har? När jag själv kollade försäkring på 1200:an landade jag som billigast på ungefär dubbla din kostnad. Då är jag 35+, har haft hojkortet i 4 år (bilkörkort i 20) och bor i Göteborg. Gissar på att du är äldre och bor utanför stan?
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Köpt en 821. Helnöjd efter 150mil på två veckor. Kommer från en s1000rr. Två helt olika men 821 håller man högre hastighet in i kurvorna samt i kurvan.
Det är väl det vi strävar efter? Som mc åkare på allmäna vägar.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Oj, det var inte farligt. Får man fråga om vilket försäkringsbolag du har? När jag själv kollade försäkring på 1200:an landade jag som billigast på ungefär dubbla din kostnad. Då är jag 35+, har haft hojkortet i 4 år (bilkörkort i 20) och bor i Göteborg. Gissar på att du är äldre och bor utanför stan?

Precis över 40, svedea som bolag och haft kortet i 3 år.(bil +20 år)
Boende 2 mil utanför Stockholm C, klassas som zon 2 om jag inte missminner mig.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top