Akutproblem framgaffel GSXR

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Köpte mej Haynes verkstadshandbok idag så det ska nog gå vägen detta. Ofta är det så att ska man få nåt gjort får man göra det själv och gör man fel så får man helt enkelt göra om det. Nästa gång man gör det så kan man det, annars lär man sej inget eller hur.

Jag vill bara förstärka det som tidigare skrivits. Har du lyckats klåpa (ja faktiskt, ingen otur inblandad här) sönder så här mycket behöver du hjälp att få ihop det rätt. Risken är hyfsat överhängande att du aldrig får tillfälle att göra om nånting överhuvudtaget annars.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
inte för att vara elak, men det där var värsta hemmamecket sedan hemmagjord ramair

du MÅSTE hitta någon som kan hjälpa dig att skruva ihop det, i värsta fall funkar inte gaffeln & du får ingen andra chans att reparera den
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Wonder: Om detta är "det värsta hemmamecket" du sett hittills så har du verkligen inte sett mycket. Förstår nu att du inte grejar någonting själv. Den som inte ger sej på saker o ting i livet är livrädd för att göra fel och den som vågar ge sej på en masa saker gör många fel på vägen men tusan vad mycket man lär sej. Som vanligt så ger du aldrig någon konstruktiv kommentar men ändå är du där o skriver. Fattar ej poängen med det. Du kanske skulle börja tänka lite på hur de bemöter andra på forum? Jag avslutar som du alltid börjar, "inte för att vara elak" men lägg ner din attityd
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Wonder: Om detta är "det värsta hemmamecket" du sett hittills så har du verkligen inte sett mycket. Förstår nu att du inte grejar någonting själv. Den som inte ger sej på saker o ting i livet är livrädd för att göra fel och den som vågar ge sej på en masa saker gör många fel på vägen men tusan vad mycket man lär sej. Som vanligt så ger du aldrig någon konstruktiv kommentar men ändå är du där o skriver. Fattar ej poängen med det. Du kanske skulle börja tänka lite på hur de bemöter andra på forum? Jag avslutar som du alltid börjar, "inte för att vara elak" men lägg ner din attityd

Bra jobbat, nu kommer du få mycket hjälp i fortsättning.
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Men du TS..

I princip alla som svarat ovan har först försökt att guida dig för att sedan inse (av det du skrivit/ lagt upp) att denna uppgift kräver lite mer kompetens än vad du har (Jag hade inte gjort detta själv, att tillägga) varpå de anser att du bör hitta någon som besitter denna kompetens.

Om man ställer en fråga på ett forum bör man vara beredd på att alla nyanser av brunt kan komma tillbaka och inte bara de man önskar.

Till Tisdag är det långt kvar, försök nu istället hitta en rejsputte/ verkstad i närheten och erbjud dem lite stålar, så kommer du ha en grym dämpare tills tisdag:tummenupp

I all välmening / CDM
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Wonder: Om detta är "det värsta hemmamecket" du sett hittills så har du verkligen inte sett mycket. Förstår nu att du inte grejar någonting själv. Den som inte ger sej på saker o ting i livet är livrädd för att göra fel och den som vågar ge sej på en masa saker gör många fel på vägen men tusan vad mycket man lär sej. Som vanligt så ger du aldrig någon konstruktiv kommentar men ändå är du där o skriver. Fattar ej poängen med det. Du kanske skulle börja tänka lite på hur de bemöter andra på forum? Jag avslutar som du alltid börjar, "inte för att vara elak" men lägg ner din attityd

Det verkar inte som du förstår hur detta kan påverka beteendet hos din motorcykel vilket kanske förklarar varför du trodde att du skulle "fixa" själv.
Det finns uppsjöar av dåliga lösningar och klåpmek men kan man inte meka ska man låta bli saker som verkligen är viktiga att dom funkar tex bromsar, gas, fjädring och motor.

Enkelt sagt så misslyckas du med gaffeln så är risken stor att du kör åt skogen.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
TS jag tycker det är bra att du har inställningen att du vill lära dig själv. Däremot är det sämsta tillfället att göra det under "stress" och utan att vara påläst.


Låt verkstan titta på det den här gången och sen kanske du kan göra det till ett projekt i vinter att lära dig att mecka stötdämpare. (Det är ett av mina projekt inför vintern)

Försök hitta verkstadsmanualen för din hoj eller showa (antar att det är showa dämpare på den).


Ödmjukhet kommer man långt med också! :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
För det första. Har du glapp i styrlagret o tänker dra åt det, men inser att muttrarna sitter som berget, så sitter antagligen inte styrlagret speciellt löst. Det är alltså paj. Där är fel nummer 1 som gör att du inte ska åtgärda det hela själv.
Nummer 2 är att du chansar lite hejvilt och får för dig att öppna gaffeln för att få loss kronan istället för att läsa dig till fakta om hur du ska göra.
Nummer 3 är att du drar av skruvar.
Nummer 4 är att du öppnar gaffeln på lite lustigt vis.
Nummer 5 är att du skruvar loss saker på gaffeln som du inte har en aning om vad det är, saker som justerar ganska så grundläggande inställningar.

Lämna det till någon som du vet är BRA på det hela. Personligen så fattar jag hur gaffeln är uppbyggd o fungerar och hur och varför man ska skruva o fixa o dona med dem, men jag lämnar helst iväg ändå för då vet jag att det blir bra. Att framhjulet ska ha kontakt med marken är lite för viktigt för att jag ska gå in o grotta i grejerna, och då är det ändå inte en eller två hojar jag monterat ner i molekyler o monterat ihop igen. Därav säger jag som så många andra. Ge dig inte på mer, tillräckligt har gått åt skogen redan, lämna in o få det fixat. Och ja, ta det på bärgare eller ett släp eller liknande. Är inte ditt liv värt lite mer än 500 spänn för en dags hyra av ett släp på statoil o några spännband?
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Hallå alla. Jag är uppriktigt tacksam för hjälpen jag fått av er. Håller med om att ödmjukhet är trevligt på forum även när det gäller mej själv såklart men därmed är inte sagt att jag tänker ta skit från vissa här inne bara för att de fått skäll av frugan hemma.

Kan meddela att jag köpte ett depåställ fram och hissade upp den och vips så åkte allt ner som det skulle. Skruvarna som gick av är nu utborrade och uppfräschade gängor. Olja påfyllt i gaffeln och resten tar vi imorrn. Har dock lagt märke till en sak just på detta forum och det är att man möts ofta av ren dryghet av personer som inte alls är här för att hjälpa till utan av någon annan anledning. Detta finns nästan inte på de bilforum jag använt mej av. Sov gott
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då håller vi alla tummarna ! :)
Låter bra med depåställ fram och har du också skaffat momentnyckel? :va
 

Bifogat

  • Moment20150718.pdf
    48.4 KB · Visningar: 127
Last edited:

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Denåterfödde: superbra med depåställ fram. Yes har momentnyckel sedan tidigare. Din länk var lite skum?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Denåterfödde: superbra med depåställ fram. Yes har momentnyckel sedan tidigare. Din länk var lite skum?
Nja länken var ett PDF document som man kan spara ner och som går att öppna med Adobe Reader(?) eller nån annan PDF läsare. En sammanfattning av MOMENT för olika skruvar i två material, Aluminium (tex i gaffelkronor) och Stål, avsedd att lätt skriva ut och sätta upp på tex garageväggen.
Och jag brukar alltid välja det lägre MOMENT värdet.
För dras gängan sönder är dyrt bara förnamnet.

Men allt kommer från triumphtobbe, inlägg #5 i den här tråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?240651-Montering-av-slip-on-CBR1000RR(abs)
Och det är ju lätt dra för hårt om "muttergängorna" är av aluminium. Jag vet :rodnar
 
Last edited:

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Denåterfödde: aha tack för det, jag använde min ipad men då blev det grekiska:)
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Såja, nu har jag ställt in dämpning helt enligt standard. Först returen upptill medsols till stoppet o sen 6 klick utåt och kompressionen nedtill samma procedur fast 10 klick utåt. Övre styrlager på plats plus kronan. Allt är nu momentdraget kring o runt gaffelben. Då är det resten kvar med kåpor o lite smågrejer

Rep. handboken är på engelska men det funkar fint om man tar lite tid på sej
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Dubbelkolla allt tre gånger extra också bara för säkerhets skull för om detta allvarligt talat började med att du skulle kolla styrlagren så kan jag bara ge samma rekommendation som Alatalo gjorde; lämna in hos nån som pysslar med stötdämpare och fjädring till motorcyklar på heltid.

Och för att tillägga: det är inte alls speciellt lätt att dra sönder gängor och ännu svårare att dra av skruvar. Det ska till rätt mycket våld för att ens dra rent en M6 gänga i aluminium när du skruvar in en skruv med en vanlig insex-nyckel.
 
Last edited:

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Skönt att du börjar få ordning på bitarna.

Det som troligen är kvar att göra är finjustering av oljenivån i stötdämparna. Och när man gör det så passar man på att byta till fräsch olja. Och kanske även packboxar om det inte är gjort ganska nyligen.

Har du INTE plockat ur gaffelfjädrarna (vilket görs bäst med riktigt eller hemtillverkat specialverktyg på de flesta dämpare då man måste trycka ihop fjädern för att komma åt att ta bort det som sitter ovanför) så har du inte kommit åt att mäta avståndet från hur högt oljan når i gaffeln till ovankanten på gaffelröret.

Och eftersom luftvolymen där påverkar gaffelns beteende en hel del så rekommenderar jag starkt att man inte slarvar med att göra den kollen. Man kan labba lite med oljenivån, men det handlar om millimetrar.

För mycket luft och gaffeln kan bottna = överbelastning av framdäcket vid kraftig inbromsning = kan orsaka en olycka.
För lite luft och gaffeln kan inte arbeta i hela sitt arbetsområde = överbelastning av framdäcket vid kraftig inbromsning = kan orsaka en olycka.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dubbelkolla allt tre gånger extra också bara för säkerhets skull för om detta allvarligt talat började med att du skulle kolla styrlagren så kan jag bara ge samma rekommendation som Alatalo gjorde; lämna in hos nån som pysslar med stötdämpare och fjädring till motorcyklar på heltid.

Och för att tillägga: det är inte alls speciellt lätt att dra sönder gängor och ännu svårare att dra av skruvar. Det ska till rätt mycket våld för att ens dra rent en M6 gänga i aluminium när du skruvar in en skruv med en vanlig insex-nyckel.

Det är ju skitlätt att dra sönder M6-gängor. Det är väl snarare att man som moppefucko drog sönder hälften av gängorna och drog av andra hälften av skruvarna som man lärt sig känna när metallen är på gång att ge sig och helt enkelt inte tar i så mycket längre.

Men det lär väl TS lära sig vad det lider, det är ju inte direkt skoj att laga trasiga gängor eller att dra ur avdragna skruvar. :crash Momentnyckel is da shit!
 

Conan99

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsxr, KTM 690 sm
Viktor: Jo jag kollar allt noggrant o systematiskt medans jag monterar tillbaka allt. Det är faktiskt väldigt lätt att dra sönder en M6 gänga. Denna skruv sätts i med väldigt lite moment men det har använts lim eller gänglåsning innan så därför blev den böjd och gick av

Psxcare: Den lite större servicen av gafflarna får bli lite senare, nu har jag åtminstone lärt mej mycket av misstagen. Ska köra lite nu i veckan men absolut ingen bana.

Ulvhamne: Instämmer
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top