Rengöring av Allvädersjacka/byxor?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Vad gör ni för att rengöra era Allvädersställ. Köpte jacka/byxor för ett tag sedan. Nu är det inkletat och torkat med krossade insekter och annan smuts.
Vill inte behöva kemtvätta efter varje säsong. Testade med våtservetter men det hjälpte föga lite.

Finns det mirakel medel man bara sprutar på och sen torkar av med en trasa eller hur ska man rengöra, eller det ska slängas in i tvättmaskinen?
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
Smuts, insekter och kroppsvätskor ger ju bara kläderna karaktär på samma vis som med vissa ostar ;)

Har inte kommit så långt att jag behövt tvätta mitt allväders men med mina skoterkläder kör jag handtvätt, man får ju inte bort all skit men de luktar åtminstone inte grävling efteråt.
 

tugge

Medlem
Gick med
4 Jul 2011
Ort
Grums
Hoj
VT1100c2 -95
Har tvättat mitt allväderställ ett par gånger..

Ur med alla skydd, kör i tvättmaskin 40 grader, 400-800 rpm på centrifugen och hängtorkning..

efteråt har jag sprutat med impregneringsspray..
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Smuts, insekter och kroppsvätskor ger ju bara kläderna karaktär på samma vis som med vissa ostar ;)

Har inte kommit så långt att jag behövt tvätta mitt allväders men med mina skoterkläder kör jag handtvätt, man får ju inte bort all skit men de luktar åtminstone inte grävling efteråt.

Efter Europatrippen för någon vecka sedan i 40 graders temperaturer så luktar stället mer än en lagrad ost ^^

Det blev tvättmaskinen precis som de andra här har nämnt. Verkar har fungerat bra. Stod att man skall impregnera på nytt efter 2-3 tvättar.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Handtvätt rekommenderas oftast? Det tänkte jag köra på. Känns säkrast iaf!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag torkar av stället med en blöt disktrasa efter varje tur som slutar med insekter på stället. Skonsam tvätt i maskin vid behov.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Handtvätt rekommenderas oftast? Det tänkte jag köra på. Känns säkrast iaf!
Lätt handtvätt med mkt vatten har praktiserats här. Har fått hela stället nersmort med olja (2ggr...) pga läckande ventilkåpa.
Flytande (tvål)tvättmedel, ljummet vatten mkt lätt bearbetning. Allt rent och fint...
 
Last edited:

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Skeppshult. En blå.
Jag har handtvättat mitt...
Ur med skydden - knöla ner i badkaret - i med några påsar Y3-tvålflingor - spola i ljummet vatten - knåda runt - begrunda färgskiftningen i vattnet - tappa ur vattnet - upprepa.
Skölj ur tvålen noga och hängtorka. När torrt kan man pysa impregneringsspray om man vill.

Går-täcks och liknande membran ogillar tvättmedel med ytspänningsminskande medel i, typ vanligt maskintvättmedel, därav tvålflingorna....så var det nån som förklarade för mig i nån sportbutik någongång iaf.

Om stället får en akut odör t.ex pga varmt klimat KAN det räcka eller iaf. hjälpa att bara vädra det ordentligt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tvättmaskinen fungerar bra och resultatet blir utmärkt.
Varför krångla till det ?
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tvättmaskinen fungerar bra och resultatet blir utmärkt.
Varför krångla till det ?

Tillverkaren brukar ofta ange handtvätt, iaf på mina grejer. Är väl en säkerhetsåtgärd från min sida. Tvättar ändå inte mc kläder jätteofta så man har tid att handvätta dem :)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Ofta är tvättråden från tillverkarna löjligt fega, för att de aldrig skall behöva stå till svars för något.
I princip kan man alltid tvätta med 40 grader i maskin. Ofta finns det ett skonsamt tvättprogram i moderna tvättmaskiner..:fakta
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Har hört något om att man skall värmebehandla Goretex-membranet efter tvätt, vet dock inte hur det gårtill...
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Har hört något om att man skall värmebehandla Goretex-membranet efter tvätt, vet dock inte hur det gårtill...

Torktumlare. Det är dock inte för goretexmembranet, det är vattentätt och ånggenomsläppligt alldeles oavsett, utan för att återaktivera den vattenavstötande impregneringen av själva tyget. Man blir inte blöt av genomblött yttertyg men det är rätt obekvämt och kan kyla.

Det fungerade förresten inte att återaktivera min impregnering så jag köpte något medel avsett för goretex och impregnerade om tyget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top