Tickande läte XJ650

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Hej,

Jag håller på och fixar till min gamla klump som har stått några år och jag har noterat ett problem.

När jag slår på tändningen så kommer det, ibland, ett tickande läte från under tanken där blinkrelä och tändspolar sitter. Jag trodde först att det var blinkrelät men det är bytt utan att lätet försvann.

Till saken är att det tjuvdrar ström någonstans och jag tror att dessa två saker hör ihop.

Någon som känner igen detta fenomen och som kan ge mig en hjälpande hand på vägen?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Om du tar bort blinkrelät så har du uteslutit det. Att du byter till ett nytt så kan det vara samma fel, kortis eller jordfel.
Ta bort tanken och relät och testa igen.
Sitter verkligen blinkrelät under tanken? Det brukar sitta under sadeln bakom sidokåpan, oftast vänster sida. Inalla fall på 80-talet :)
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Om du tar bort blinkrelät så har du uteslutit det. Att du byter till ett nytt så kan det vara samma fel, kortis eller jordfel.
Ta bort tanken och relät och testa igen.
Sitter verkligen blinkrelät under tanken? Det brukar sitta under sadeln bakom sidokåpan, oftast vänster sida. Inalla fall på 80-talet :)
Jag ska prova att ta bort relät.

Blinkrelät sitter under tanken, i alla fall på min 650.

Det är en vanligt xj, inte en turbo. Tyvärr...
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag ägde en fzx750 en gång i tiden. Den tickade me. Det är sannolikt bensin pumpen. Min tickade först snabbt sen avtog den i fart/takt för att slutligen tystna.
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Om du tar bort blinkrelät så har du uteslutit det. Att du byter till ett nytt så kan det vara samma fel, kortis eller jordfel.
Ta bort tanken och relät och testa igen.
Sitter verkligen blinkrelät under tanken? Det brukar sitta under sadeln bakom sidokåpan, oftast vänster sida. Inalla fall på 80-talet :)
Nu har jag felsökt lite mer. Det gör ingen skillnad om jag kopplar ur blinkrelät, tickandet kommer ändå. Däremot så kopplade jag ur den högra tändspolen när det tickade och då upphörde ljudet.

Vad kan då problemet med tändspolen vara som gör så att det tickar och drar ström? Göra rent alla kontakter och se om det blir någon skillnad?
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Någon som har tips om varför en tändspole tickar och fräser med ojämna intervall? Jag har kollat igenom kablarna okulärt och de ser bra ut.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Överslag ? Skitigt så gnistan "läcker ut" istället för att ge gnista. Sprucket hölje på tändspolen eller tändkabeln ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Överslag ? Skitigt så gnistan "läcker ut" istället för att ge gnista. Sprucket hölje på tändspolen eller tändkabeln ?
Dålig kontakt eller klämd kabel (strömmen till spolen) gör att den ger gnista när strömmen bryts.
Rengör och känn igenom kabeln efter deformation, så tror jag att du hittar problemet.

Inte säkert att det märks när motorn är igång, men den går bättre om det är i ordning.
 

Ledarn

Vet var skåpet ska stå
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Caponord Rally Raid-04, XR600-95
Kablarna ser hela ut däremot så har höljet spruckit. Kan det vara det som orsakar problemet?

Går det att laga höljet med lim eller något annat eller är det bara att leta rätt på en ny tändspole?

uploadfromtaptalk1438516404143.jpg
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Dra över en lagomt grov slang typ tjockväggig kylarslang för att hindra "gnistläckage" till ram, då brukar det bli tyst.
Går motorn bra skulle jag nöjt mig med detta.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top